Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KADA „PELėDAI“ į REISА?

žmonių skirstymas į du tipus - „peldas“ ir „vieversius“ - ne slyginis dalykas. Tai -
mokslinis faktas. Asmeninių biologinių ritmų laikymasis - svarbus dvasinės ir psichinės sveikatos veiksnys. Nepaisyti jo - vadinasi, susilaukti nemalonių pasekmių. Tačiau priverstinis diskomfortas, kai „peldoms“ tenka gyventi „vieversių“ režimu, gali būti ir minimalus.

Pagal biologinių ritmų tipа žmonija yra pasiskirsčiusi taip: apie 40 proc. - „pelėdos“, 25 proc. - „vieversiai“. Likusieji 30-35 proc. - „balandžiai“, t. y. aritmikai, mokantys miegoti, kada galima, ir dirbti, kada reikia. Pakeisti šio susiskirstymo neįmanoma: biologiniai ritmai yra žmogaus genetikos nulemti ir beveik nepasiduoda koreguojami.

„Vieversiai“ - nekonfliktiški, dažnai nepasitikintys savimi, mėgstantys ramesnę aplinkа uždaro būdo žmonės. Darbo režimo arba gyvenimo stiliaus pakeitimas jiems - skausmingas procesas, mat yra ganėtinai konservatyvūs. „Vieversiai“ linkę į endokrinines ir širdies bei kraujagyslių ligas, diabetа, podagrа ir reumatizmа. Užtat slogas, gripus ir kitas peršalimo ligas jie įveikia nesunkiai.

„Pelėdos“ lengviau ištveria sėkmes bei nesėkmes, mažiau panikuoja ir nebijo išgyvenimų. Jie atsparesni stresams, bet linkę sirgti visa krūva ligų. „Pelėdos“ išskiria 1,5 karto daugiau hormonų negu „vieversiai“, tačiau dopingas, kurio dėka jos gali gyventi naktinį gyvenimа, nelieka be pėdsakų: labiau sergama skrandžio opomis, hipertonija. Vyrus „pelėdas“ infarktai ištinka vakare, beje, du kartus dažniau negu „vieversius“.

Jeigu „pelėda“ gyvena

„vieversio“ ritmu

Vairuotojams „vieversiams“ nubusti ir atsikelti - vienas juokas. Vos nubudę jie gali sėstis prie vairo arba imtis remontuoti automobilį. Jie linkę iš ryto įsijungti radijа, palįsti po šaltu dušu, pasimankštinti. Visa tai tonizuoja ir be to ankstyvai veiklai pasirengusį organizmа. Nubunda „vieversiai“ staiga, be žadintuvo, ir išsiruošia į reisа nežvalindami savęs kava.

Todėl patarimai, kaip taisyklingai nubusti, skirti „pelėdoms“. Būtent toms, kurios, užuot miegojusios iki pusiaudienio, priverstos kasdien įsijungti į rytinį ritmа. Pavyzdžiui, vykti į reisа arba pradėti vadovauti autotransporto įmonei.

„Pelėdas“ žadintuvas traumuoja ir visai nepadeda nei gerai nuotaikai sukurti, nei nervų lаstelėms išsaugoti. Palengvinti nubudimo procesа įmanoma - sugrįžti į realybę paprastai padeda „švelnus“ žadintuvas. Skambėti jis turėtų ne greta, o, tarkim, kaimyniniame kambaryje. Japonai apskritai sukonstravo žadintuvа, kuris reikiamu momentu paskleidžia kokį nors gėlės aromatа. Pamažu stiprėjantis kvapas pažadina greičiau negu ausį rėžiantis signalas.

švelniai nubusti gali padėti ir magnetofonas su funkcija „wake-up“. Jeigu jis pusvalandį negarsiai gros jūsų pasirinktа melodijа, nubusite be kančios. Vienintelė sаlyga - nelikti lovoje „dar minutėlę“, o nedelsiant palįsti po kontrastiniu ar karštu dušu, pasičiupus su savimi į voniа energetinį gėrimа (šaukštas medaus ir pusė stiklinės citrinos sulčių stiklinei verdančio vandens).

Po vandens procedūrų - puodelis kavos (jeigu jūs jа geriate) ir stiklinė greipfrutų sulčių. Naudinga įtraukti į nubudimo procesа aromatus: pavyzdžiui, pušų kvapai nuima rytinį stresа, o apelsino - pagerina smegenų kraujotakа.

Tas pačias manipuliacijas, pradedant nuo dušo, gali atlikti „vieversiai“, kai tenka dirbti vėlyvа metа.

Meniu

„Pelėdų“ rytais laukia dar vienas stresas - būtinybė pusryčiauti. Pusryčių turinys akivaizdžiai parodo žmonių priklausymа atitinkamam tipui. „Vieversiai“ linkę į avižinę ir kitokias košes, omletus, sūrius, dešreles. „Pelėdų“ lėkštės atrodo kur kas kukliau: vaisiai, jogurtas su dribsniais, bandelės, želė ar blyneliai. „Pelėdos“ negali praryti nė kаsnelio, prieš tai neatsipeikėjusios.

Kа valgyti „pelėdoms?“

Vos nubudus rekomenduojama išgerti stiklinę mineralinio vandens, kad „pažadintų“ skrandį ir išvaduotų jį nuo per naktį susikaupusių šlakų. Tinka išgerti stiklinę greipfrutų ar obuolių sulčių, suvalgyti vaisių salotų, kadangi bet kokie vaisiai stimuliuoja sulčių išsiskyrimа. „Pelėdoms“ gerai tinka kava (tik ne tirpstanti). Pusryčiams - jokių baltymų, geriau rinktis rūgštaus pieno produktus (pvz., jogurtа), į kurį patartina įberti kviečių gemalų ar kukurūzų dribsnių. Po 2-3 valandų pusryčius galima pakartoti: vaisiai, kepiniai, šokoladas, medus ir kava. Pietums tiks baltyminiai produktai, ypač mėsa, žuvis. Nuo 17 iki 19 val. - žalia arbata su džiovintais vaisiais. Vakarienei rekomenduotinas baltymingas maistas, ypač žuvis su daržovėmis, įvairūs sūriai. Jeigu naktį tenka būti kelyje, organizmа galima pastiprinti angliavandeniais - ledais, šokoladu. Norėsite stipresnio maisto - tiks pica.

Piliulės „pelėdoms“

Rytа į reisа išsirengiančioms „pelėdoms“ reikia papildomo vitaminų „A“ kiekio, kad geriau matytų keliа. Paprastai rytinės valandos šaltesniuoju metų laiku prabėga dirbtinėje šviesoje, kuri vargina akis. Kūno žvalumui būtinas vitaminas C, o darbingumui padidinti ir medžiagų apykaitai pagreitinti - B grupės vitaminai. Geros priemonės vakarais nesikankinti nuo persiaudrinusios nervų sistemos - kalcio ir magnio preparatai. Juos pravartu išgerti likus pusvalandžiui iki ėjimo miegoti.

Kа valgyti „vieversiams“

Jeigu „vieversys“ iš ryto geria kavа, jis greitai įaudrina savo organizmа, tačiau nuo jos taip pat sparčiai ir pavargstama bei sumažėja darbingumas. Geriau išgerti žaliosios arbatos - ji tonizuoja, bet neįtempia nervų sistemos. Pusryčiams tinka sūris, varškė, omletas. Antrieji pusryčiai gali būti gausūs angliavandenių, taigi tiks bet kokios košės. Pietus „vieversiams“ geriau valgyti 13-14 val. Galima valgyti mėsа, žuvį su daržovėmis, sriubas - viskа, kа mėgstate ir ko jums nedraudžia gydytojai. Galima išgerti kavos žvalumui padidinti. Vakarienei rekomenduotini angliavandeniai, pavyzdžiui, kruopų košės su daržovėmis. Iš saldumynų - šokoladas arba medus. Priežasčių, kodėl reikia valgyti angliavandenių kupinа vakarienę, dvi: baltymai ilgai virškinami, o angliavandenių kupinas maistas padeda gaminti serotoninа, skatinantį užmigti. Juk jums jau greitai į lovа.

Piliulės „vieversiams“

Iš ryto - kalcis, magnis ir vitaminas C, mat jie padeda racionaliai paskirstyti jėgas visai dienai. Po pietų tiktų eleuterokoko preparatai. B grupės vitaminai rekomenduotini po vakarienės.

Sportas

„Pelėdoms“ ryte geriau nesportuoti - nauda iš tokių pratimų abejotina. Geriau pasimankštinti pusiaudienį, tačiau optimalus laikas - nuo 19 iki 23 val. Būtent tuo metu galima pasiekti pageidaujamų rezultatų, norint koreguoti figūrа ar sumažinti svorį.

„Vieversiams“ geriau treniruotis ryte. Dienа jiems rekomenduojami jėgos pratimai, vakare - plaukiojimas ar pasivaikščiojimas.

Apie prarastа laikа

Daug mokslininkų mano, kad laikas paromis yra suskirstytas neteisingai, ir dėl 24 valandų mes stipriai klystame. Realybėje biologiškai pagrįsta asmeninė žmogaus para gali trukti ir 24, ir 28 ir netgi 30 valandų. 60-ties procentų žmonių biologinė para yra ilgesnė už visuotinai priimtа lygiai viena valanda, t. y. trunka 25 valandas.

Sezoninės manipuliacijos laiku tiktai sukelia painiavos. Kai tik mes persukame laikrodžių rodykles valanda atgal, „pelėdoms“ palengvėja… Užtat „vieversiams“, įpratusiems keltis anksti, perėjimas į žiemos laikа nepatogus. Tiesa, sveikiems žmonėms perėjimas į žiemos-vasaros laikа nesukelia ypatingesnių problemų. Organizmas prisitaiko prie naujo ritmo be rimtesnių pasekmių per 2-3 paras.

Adaptacijos problemų atsiranda laikui „pasislinkus“ dviem valandomis. Diskomfortas trunka 2-5 paras, po to organizmas pripranta. Jeigu skirtumas siekia 5 valandas, gali prasidėti nemiga. Esant 12 valandų skirtumui, žmogus prastai jaučiasi, iki jo bioritmai grįžta į normа. Todėl medikai visiems biologinių ritmų tipams nerekomenduoja keisti laiko juostų trumpesniam negu 10-14 dienų laikotarpiui, kad būtų pakankamai laiko adaptuotis. Beje, skrydžiai į Vakarus ir į Rytus - skirtingi dalykai. Skrydis į Rytus - tai tarsi parų „sutrumpinimas“, prie to lengviau įpranta „vieversiai“. O „pelėdoms“ geriau skristi į Vakarus.

Parengė Dana KURMILAVIčIūTė

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...