Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

(Pabaiga. Pradžia Nr.11 (47))

Tomas LABžENTIS

Biokuras -

XXI amžiaus iššūkis

Tokiu pavadinimu praėjusį rudenį viešbutyje „Crowne Plaza Vilnius“ vykusi tarptautinė mokslinė konferencija, kuriа organizavo koncernas „MG Baltic“ ir UAB „Rapsoila“, susilaukė nemažo alternatyvių bei tradicinių degalų gamintojų, jų prekybos atstovų, mokslininkų, specialistų, LR Seimo ir Vyriausybės narių bei svečių iš užsienio dėmesio.

Vykdant ES direktyvas, jau šiais metais Lietuvoje biodegalų gamyba ir naudojimas turi sudaryti 2 proc. energijos kiekio, skirto transportui, t. y. 7,2 tūkst. tonų bioetanolio ir 13,8 tūkst. tonų biodyzelino. Kadangi per pastaruosius metus Lietuvoje, kaip ir kitose Vakarų Europos valstybėse, beveik dvigubai išaugo automobilių su dyzeliniais varikliais skaičius ir ši tendencija toliau didėja, galima prognozuoti, kad 2010 metais mūsų šalyje turėtų būti sunaudojama apie 700 tūkst. tonų dyzelino ir apie 350 tūkst. tonų benzino. Tais metais pagal ES direktyvos reikalavimus 5,75 proc. mineralinių degalų reikės pakeisti biodegalais. Vadinasi, Lietuva privalės gaminti ir per metus sunaudoti apie 20 tūkst. tonų bioetanolio ir 40 tūkst. tonų biodyzelino. Išsamūs bioetanolio ir biodyzelino gamybos plėtros duomenys pateikti lentelėje.

Pasak žemės ūkio universiteto mokslininkų, pagamintа rapsų metilo esterį (RME) 30 bei 5 proc. santykiu reikėtų maišyti su mineraliniu dyzelinu. 30 proc. biodyzelino mišinį tikslinga naudoti miestų visuomeninio ir komunalinio transporto priemonėse, rekreacijos ir poilsio zonose, miškų ūkyje ir kitose ekologiniu požiūriu lengvai pažeidžiamose teritorijose, 5 proc. RME galima įterpti į visа likusį parduodamo dyzelino kiekį nenaudojant išskirtinio žymėjimo.

Automobilių transporto

energetikos tendencijos

Du pranešimus apie automobilių transporto energetikos tendencijas pasaulyje ir Lietuvoje, biodegalų pranašumus ir trūkumus, taip pat apie priemones, skatinančias biodegalų gamybа ir naudojimа, pateikė Biokuro asociacijos direktorius Jonas šimėnas. Pranešėjas daugiausia dėmesio skyrė ES senbuvėms ir kitoms valstybėms, kurios pagal biodegalų gamybа ir sunaudojimа pasaulyje užima lyderių pozicijas. Viena iš tokių - JAV. šioje šalyje daugiau nei prieš 15 metų susikūrė atsinaujinančio kuro asociacija RFA, iki šiol daugiausia dėmesio skirianti etanolio gamybai. Pernai 22 Valstijose dirbančios gamyklos pagamino 10,7 mln. kub. m etanolio. Net 31 gamyklos savininkai yra fermeriai, kurie, naudodamiesi vyriausybės parama, patys gali auginti pagrindinę etanolio gamybai reikalingа žaliavа - kukurūzus - ir perdirbti juos į ekologiškai švarius degalus. Dabar JAV statoma dar 12 etanolio gamyklų. 32 proc. JAV sunaudojamo benzino rinkos tenka jo mišiniams su etanoliu. Labiausiai paplitęs tradicinis benzinas su 10 proc. etanolio, nors nemažai sunaudojama ir E -85 benzino, kurio sudėtyje yra 85 proc. etanolio. Be to, JAV degalų rinkoje naudojamas ir dyzelinas su etanolio priedu - oksidyzelinas.

Biodegalų gamybos ir jų naudojimo plėtra sudaro sаlygas mažinti ne tik CO2, NOx, hidrokarbonatų, CO ir kitų ozonа ardančių medžiagų emisijа, bet ir suteikia nacionalinę naudа valstybei, didinant jos ekonomikos savarankiškumа, priklausantį nuo importuojamų energetikos žaliavų. 10,7 mln. kub. m per metus JAV pagaminto etanolio atstoja 46 mln kub. m naftos importo.

Stambiausiu etanolio gamintoju pasaulyje per pastaruosius 16 metų išlieka Brazilija, kurioje per metus pagaminama 12 mln. kub. m šio produkto. Neatsitiktinai Brazilijoje populiaraus gazoholo (benzino mišinio su 26 proc. etanolio) kaina degalinėse - tik 1,97 Lt už 1 litrа. Pastaruoju metu šioje šalyje plečiant pigių biodegalų gamybа, orientuojamasi pereiti iš kiekybės į kokybę ir, pasitelkus naujas technologijas, skverbtis į naujas rinkas. Prancūzija, siekdama apsisaugoti nuo braziliško etanolio, rengiasi jo gamybа išplėsti iki 2,5 - 3,0 mln. hl per metus. Pernai šioje šalyje buvo pagaminta 150 tūkst. tonų bioetanolio ir 360 tūkst. tonų biodyzelino. Beje, Prancūzijos degalinėse pardavinėjamas D-5 biodyzelinas, t. y. dyzelino mišinys su 5 proc. RME. Grynа biodyzelinа (BD-100) naudoja šios šalies autobusų, taksi ir krovininių automobilių parkai.

Neseniai, vykdydama Kioto protokolo įsipareigojimus, prie bioetanolio gamybos programos prisijungė ir Japonija. Pagrindiniai etanolio gamintojai pasaulyje yra JAV, Brazilija, Kanada, Australija, Kinija, Indija, Prancūzija, Ispanija, švedija, Tailandas ir daugelis Pietų Amerikos valstybių. Etanolio gamyba pasaulyje kasmet padidėja 2-3 proc.

Biodegalų naudojimo sаlygos

ir galimybės Lietuvoje

Apibendrindamas pateiktа informacijа, Biokuro asociacijos direktorius Jonas šimėnas akcentavo, kad vykdant ES direktyvas, būtina pasinaudoti jų nuostatomis, leidžiančiomis taikyti mokesčių lengvatas ar visiškai atleisti nuo mokesčių bandomuosius projektus, susijusius su degalų iš atsinaujinančių energijos šaltinių gamyba ir naudojimu. Kaip teigė J.šimėnas, būtina vykdyti ir tobulinti Vyriausybės programа „Dėl biokuro gamybos ir naudojimo skatinimo 2004 - 2010 metais“.

Lietuvos žemės ūkio universiteto docentas Gvidonas Labeckas, pranešime daugiausia dėmesio skyręs RME ir įvairaus santykio jo mišinių naudojimo dyzeliniuose varikliuose techniniams aspektams, UAB „Rapsoila“ gaminamа rapsų metilo esterį įvertino kaip aukštos kokybės degalus ir gerа mineralinio dyzelino papildа.

Su biodyzelino panaudojimo ne tik kelių, bet ir jūrų bei geležinkelių transporte galimybėmis ir perspektyvomis tarptautinės konferencijos dalyvius supažindino Klaipėdos universiteto profesorius Vytautas Smailys.

Biodyzelinas čekijoje

ir Slovakijoje

Apie biodyzelino technines gamybos ir naudojimo sаlygas bei ekonominę paramа čekijoje ir Slovakijoje informacijа pateikė šių šalių atstovai - technikos mokslų kandidatas Zdenekas Pokorny ir „Biorafineria SK“ direktorius Martinas Cvengrošas.

Biodyzelinas čekijoje pradėtas gaminti pramoniniu būdu maždaug prieš 10 metų. Pirmiausia RME buvo gaminamas vadovaujantis Austrijos valstybiniu standartu, gerokai vėliau buvo patvirtintas nacionalinis čekijos RME standartas.

Pasak Z. Pokorny, per metus čekijoje pagaminama ir sunaudojama apie 80 - 100 tūkst. tonų RME. šiuo metu čekijoje pagal nacionalinį standartа naudojamas 2 rūšių biodyzelinas: pirmojo sudėtyje pagal tūrio apimtį RME sudaro nuo 3 iki 5 proc., antrojo - iki 31 proc. RME. Biodegalų produkcijos poreikį šalyje užtikrina 3 stambios gamyklos, kurios per metus gali pagaminti 20 - 30 tūkst. tonų RME. Likusį kiekį rinkai pateikia nemažai smulkių biodyzelino gamyklų.

Slovakijos firma „Biorafineria SK“ visoje Europoje užsiima biodyzelino gamyklų projektavimu, statyba ir RME technologinių įrengimų montavimu. šios firmos specialistai padėjo pastatyti bei sumontuoti įrenginius ir UAB „Rapsoila“ .

Apie biodyzelinа - Hanoverio tarptautinėje parodoje (IAA)

Daugelio 60-osios tarptautinės parodos lankytojų dėmesį, be abejonės, patraukė ir ekologiškiems bei ekonomiškiems alternatyviems degalams skirtas stendas lakonišku pavadinimu „žalioji banga su biodyzelinu“. Ypatingas dėmesys degalams iš atsinaujinančių energijos šaltinių Vokietijoje skiriamas jau seniai. šiuo metu Vokietija užima lyderio pozicijas ne tik pagal automobilių gamybа, bet ir tvirtai pirmauja Europoje pagal biodyzelino gamybа ir jo sunaudojimа. 24 biodyzelino gamintojai rinkai per metus pateikia per vienа milijonа tonų ekologiškų degalų. Juos kasdien šalies ir kaimyninių valstybių keliuose naudoja 17 000 sunkvežimių ir didelė dalis komercinės paskirties bei lengvųjų automobilių su dyzeliniais varikliais. Nuo 2004 metų pradžios 1800 degalinių realizuojamas biodyzelinas jau sudaro iki 5 proc. bendro Vokietijoje sunaudojamo tradicinio dyzelino kiekio.

šį procesа pirmiausia skatina prieš kelerius metus priimtas šios šalies Vyriausybės sprendimas neapmokestinti biodegalų. Toks sprendimas galioja bet kokiam iš biomasės pagamintam kurui: bioetanoliui ir biodyzelinui. į tradicinį benzinа ar dyzelinа įmaišyta biodegalų dalis taip pat neapmokestinama. Pasak ekspertų, vienas litras biodyzelino nuo jo gamybai reikalingos žaliavos užauginimo lauke iki sudeginimo automobilio variklyje sudaro galimybę sumažinti anglies dvideginio kiekį net dviem litrais. Pagal Hanoverio parodoje biodegalų gamintojų pateiktа informacijа, kiekvienas biodyzelinа naudojantis sunkvežimis per metus gali sutaupyti iki 2000 eurų degalų išlaidoms. Be to, biodyzelinui skirtos žaliavos auginimas žemės ūkyje, gamyba ir prekyba užtikrina apie 20 000 papildomų darbo vietų.

Nuo 1997 m. Vokietijoje galiojo nacionalinis E DIN 51606 biodyzelino standartas. Atsižvelgiant į kai kurias transporto priemonių gamintojų pretenzijas dėl padidėjusių degalų sаnaudų ir sutrumpėjusio alyvos keitimo intervalų bei kitas rekomendacijas, sugriežtinti kai kurie biodyzelino kokybei keliami reikalavimai. Nuo 2003 m. lapkričio mėnesio Vokietijoje gaminamas biodyzelinas atitinka Europos standartа EN 14214 ir šalies degalinėse pardavinėjamas tik su specialiu lipduku ant čiaupo, patvirtinančiu šio standarto kokybės reikalavimus.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...