Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Liucijus Suslavičius

Tai holdingui „Polaris“ priklausantys iš Kanados importuoti magistraliniai vilkikai „Volvo VN770“, aptarnaujantys Odesos uosto konteinerių terminalа. Bendras vilkikų su dviaše puspriekabe ilgis neviršija 16,5 metro, tad jiems atviras kelias ir į Vakarų Europos šalis. Išlaikyti ir kiti autotraukinio matmenis bei svorį ribojantys parametrai: vilkikai „apauti“ žemaprofilėmis padangomis, tad balno aukštis tik 1025 mm, o pakrovus 2,9 metro aukščio konteinerį, leistinas aukštis - 4,0 metrai - neviršijamas. Amerikietiškos puspriekabės konteineriams labai lengvos - 1,5 tonos 20 pėdų konteineriui ir 2,9 tonos 40 pėdų konteineriui. Pats „Volvo“ atrodo labai masyvus, tačiau jo konstrukcijoje naudojami aliuminio lydiniai ir kompozitai, todėl sveria tik 6,4 tonos, tad autotraukinio su 26 tonas sveriančiu jūriniu konteineriu bendras svoris net truputį mažesnis už leistinas 36 tonas.

Kodėl ukrainiečiams prireikė tokios egzotiškos technikos, Vakarų Europoje kiek nori naujų ir padėvėtų įvairiausių markių ir modelių vilkikų? Vien norint išsiskirti iš kitų vežėjų?

Ne, tokį pasirinkimа padiktavo keletas dalykų. Pirmiausia - kelių būklė pačioje Ukrainoje, jie dar toli gražu neprilygsta europinėms magistralėms, todėl avarijos ar gedimo kelyje tikimybė gana didelė. Amerikietiškame vilkike prieš vairuotojа yra 1,2 - 1,5 metro ilgio variklio skyrius, garantuojantis didesnį saugumа susidūrimo atveju, o ir sėdėti tarp ašių kur kas komfortiškiau - mažiau girdimas variklio gaudesys, mažiau krato važiuojant per nelygumus, vasarа kabinos nekaitina galingas variklis (amerikietiškame „Volvo“ montuojama žinomo variklio D12 modifikacija, pasiekianti iki 470 AG). Dar vienas privalumas, kurio neturi europietiškos konstrukcijos, - milžiniškas miegamasis modulis, kartu tarnaujantis kaip aerodinaminis gaubtas konteineriui. Beje, ilganosio „Volvo“ formos aptakesnės, nei europietiško „FH 12“, tad ir degalų sаnaudos mažesnės.

Aišku, kiekvienas pasakys - „amerikonas“ per ilgas, prie jo standartinės tentinės „furos“ neprikabinsi. Tai tiesa, bet ukrainiečiai ir nesiruošia kabinti standartinių universalių puspriekabių, nes jiems reikėjo būtent konteinervežių, kurie telpa į europietiškas normas.

Iš tikrųjų europinių ir amerikietiškų magistralinių autotraukinių skiriasi ne vien ilgis. Jie iš principo kitokie, nes sukurti remiantis skirtingomis nuostatomis, kurios savo ruožtu suformuluotos atsižvelgiant į autotraukinių eksploatavimo sаlygas. JAV ir Kanadoje per 90 procentų magistraliniams vežimams naudojamų vilkikų yra triašiai su 6x4 tipo važiuokle ir beveik visi gaminami klasikinės komponuotės - su prieš kabinа esančiu variklio skyriumi. Kodėl?

šiaurės Amerika - didžiulis pasaulio regionas, čia labai skirtingos gamtinės sаlygos. Temperatūra svyruoja nuo 40 laipsnių šalčio Aliaskoje iki 50 laipsnių karščio Meksikos dykumoje. O autotraukiniai neperkraudami veža krovinius iš šiaurės į pietus, ir ne visuomet automagistralėmis. Greitkeliai pastatyti tik pagrindinėmis kryptimis, o krovinius klientams autotraukiniais gabenti tenka ir vietiniais keliais, ir net žvyrkeliais, kuriuose įkalnės stačios, o danga būna ir padengta sniegu, ir apledėjusi. Todėl amerikietiškas vilkikas privalo būti toks, kad taip pat gerai ir patikimai dirbtų visomis galimomis sаlygomis.

Amerikietiškas autotraukinys turi dar vienа teigiamа savybę - pakrovus svoris pasiskirsto triašio vilkiko ir dviašės puspriekabės tiltams idealiai - santykiu 50:50, nes du galiniai vilkiko tiltai leidžia didesnę apkrovа, o puspriekabės ašys įrengtos pačiame jos gale. Europinio tipo autotraukinio vairuotojas sėdi virš priekinio tilto, jis geriau mato keliа, jo vilkikas trumpesnis, o autotraukinys manevringesnis. Tačiau kylant į kalnа, bendras tokio autotraukinio svoris persiskirsto: vienintelis vilkiko varantysis tiltas nukraunamas, daugiau svorio tenka puspriekabės ašims, nes jos galas dar metrа-pusantro išsikiša už galinių ratų ir nusveria. Tad vilkiko varančiųjų ratų sukibimas su danga sumažėja juo įkalnė statesnė, juo daugiau. Kol važiuojama gerai prižiūrėta automagistrale su minimaliais nuolydžiais, viskas gerai, bet išsukus į vietinės reikšmės ar blogai nuvalytа keliа galima įstrigti jau pirmoje įkalnėje. Ar ne taip būna Vilniuje, kad ir žemaitės gatvėje, kai, iškritus sniegui, beviltiškai riaumoja vilkikų varikliai, zulinamos padangos, nepajudama nė centimetro į priekį? O juk ilgose tarptautinėse trasose pasitaiko dar statesnių kalnelių…

O štai “amerikonas“, kildamas į stačiа įkalnę, neužbuksuos: pirmiausia todėl, kad jo tiltus krovinys labiau spaudžia prie kelio dangos, o antra - beveik visuose vilkikuose įrengtas tarpašinio diferencialo blokavimas, kurį vairuotojas visada gali įjungti, jei to reikalauja kelio sаlygos.

Taigi kiekviena vilkiko komponuotė turi tiek savų privalumų, tiek trūkumų, ir tik eksploatacijos sаlygos galų gale lemia automobilio tipo ir modelio pasirinkimа.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...