Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Kaip veikia ESP

Slydimas, pakrypimas, apsivertimas - tai vairuotojų košmaras. Siekdama juos apsaugoti nuo šių nemalonumų bendrovė „Volvo“ sukūrė ESP - Elektroninę stabilumo programа

(Electronic Stability Program). šiandien aiškinamės, kaip veikia ši sistema.

NORAI IR REZULTATAI

ESP, kaip vilkikų FH ir FM 4x2 papildoma įranga, buvo sukurta apsaugoti vilkikui su puspriekabe nuo slydimo ar apsivertimo - dviejų įvykių, kurie, deja, gali atsitikti ir kartu. Nors sistema veikia ir su puspriekabėmis, turinčiomis įprastinius arba ABS stabdžius, tačiau dauguma jos funkcijų pritaikyta transporto priemonėms, turinčioms puspriekabes su EBS stabdžiais. Vėliau prie to dar grįšime.

„Nereikia ir sakyti, kad ESP veikia tik tiek, kiek fiziškai įmanoma. Ji nepanaikina gamtos dėsnių ir nedaro kitų stebuklų, - sako p. Bjцrnas Antonssonas, bendrovės „Volvo Trucks“ ESP sistemos padalinio vadovas. - Tiesiog galima sakyti, kad ESP matuoja, kaip turėtų elgtis transporto priemonė, reaguodama į vairuotojo komandas. Jei vairuotojo norai ir rezultatai nesutampa, ESP šalina skirtumа, t.y. stabdo vienа ar daugiau ratų“.

Siekdama nustatyti vairuotojo norus, sistema matuoja daug parametrų. Svarbiausieji yra šie:

Vairo pasukimo kampas - vilkiko vairo kolonėlėje yra daviklis, matuojantis, kiek vairuotojas pasuko transporto priemonės vairа;

Variklio sukimo momentas - kiek vairuotojas nuspaudė akceleratorių.

Stabdymo jėga - kiek ir kokia jėga vairuotojas spaudžia stabdžio pedalа.

Pagrindiniai parametrai, bylojantys apie transporto priemonės judėjimа, yra:

šoninės jėgos - tai jėgos, kurios veikia transporto priemonę posūkyje, vadinamasis šoninis pagreitis. įvažiuojant į staigų posūkį ir (arba) esant dideliam greičiui, atsiranda didelis šoninis pagreitis. švelnesniame posūkyje ir (arba) mažam greičiui esant, šoninis pagreitis yra mažesnis.

Posūkio kampinis greitis - tai greitis, kuriuo vilkikas sukasi aplink savo gravitacijos centrа, atlikdamas posūkį arba keisdamas judėjimo kryptį.

Ratų sukimosi greitis - (davikliai taip pat praneša, jei ratas užsikerta, greitis - nulis).

vertimasIS

Staigiame posūkyje autotraukinio vertimasis yra palyginti dažnas dalykas. Priežastimi gali būti tai, kad vairuotojas nepastebi greičio ir pervertina junginio galimybes atlikti staigų posūkį - neatsižvelgia į tai, kad posūkio kampas per status. Atliekant manevrа, kuriuo siekiama išvengti susidūrimo, vienas ar daugiau priekabos ratų taip pat kartais pakyla nuo kelio ir transporto priemonė gali apsiversti. šiuo atveju ESP įsikiša ir apsaugo nuo nelaimės. Kai šoninio greitėjimo daviklis parodo didėjančiа rizikа apsiversti, ESP mažina variklio apsukas ir atitinkamai sukimo momentа. Siekiant dar sumažinti sunkvežimio greitį, stabdomi ratai, kad šoninis greitėjimas sumažėtų iki saugaus laipsnio (žr. vėliau).

Toks įsikišimas turi būti labai atsargus, vairuotojas neturi jo kaip nors pajusti, išskyrus tai, kad greitis, kuriuo jo vairuojama transporto priemonė įveikia posūkį, yra mažesnis nei paprastai.

Jei ir to nepakanka, pradeda veikti antrasis ESP etapas. Tai įvyksta, jei sistema užfiksuoja, kad vienas ar daugiau ratų visiškai užsiblokavo - ženklas, kad jie tuoj pakils. Jei tai atsitinka, įjungiami visų ratų stabdžiai, siekiant kuo greičiau stabdyti visа autotraukinį: sumažėja greitis, tuo pačiu ir šoninis greitėjimas ir pašalinama rizika apvirsti. Net jei priekaba turi EBS sistemа, ESP pastebi ratui iškylantį pavojų užsiblokuoti ir pakilti. Tai įmanoma todėl, kad EBS turinti puspriekabė glaudžiai bendrauja su ESP sistema ir praneša jai, jei vienam ar daugiau ratų gresia blokavimas. Technikos specialistai šį korekcijos procesа vadina „antruoju etapu“.

SLYDIMAS STABDANT

Prarasti sukibimа su kelio paviršiumi - tikras košmaras kiekvienam vairuotojui. Tokioje situacijoje ESP taip pat gali sustabdyti slydimа ir padėti išvengti nelaimės. Tai galima pasiekti atitinkamai stabdant puspriekabės bei vilkiko ratus.

Kai vairas nepakankamai pasuktas

Jei atliekant posūkį vairas nepakankamai pasuktas, autotraukinys toliau bando važiuoti tiesiai. Priekiniai vilkiko ratai tokioje situacijoje ima slysti kelio paviršiumi, o puspriekabė pradeda svirti. ESP „pajunta“, kad vairo pasukimo kampas neatitinka šoninio greitėjimo ir pokrypio kampo greičio, todėl įsikiša, siekdama sudaryti atoveiksmį nepakankamai pasuktam vairui: pradeda stabdyti vilkiko galinius ratus, esančius arčiau posūkio centro.

ESP kūrėjai pateikia geriausiа pasaulyje paaiškinimа, kodėl sistema elgiasi būtent taip:

„įsivaizduokite, kad žiemа čiuožiate rogutėmis ir norite pasukti dešinėn, bet rogutės jūsų neklauso ir slysta tiesiai pirmyn. Kа jūs darote? Dešine ranka suimate rogučių galа ir jį nukreipiate kairėn! Būtent tai daro ir ESP. - Galiniais ratais stabdoma todėl, kad, esant tokioms aplinkybėms, jie yra geriausiai sukibę su kelio paviršiumi“.

Kai vairas pasuktas per daug

Per staigiai pasukus vairа staigiame posūkyje, užpakaliniai vilkiko ratai pradeda slysti kelio paviršiumi. Visa puspriekabės masė vilkiko galа stumia dar stipriau ir junginys ima svirti. ESP „pajunta“, kad pokrypio kampo greitis, vairo pasukimo kampas ir šoninis greitėjimas tarpusavyje nesutampa, todėl įsikiša ir kreipia į priešingа pusę.

Posūkyje per daug pasukus vairа ESP stabdo vilkiko priekinį ratа, esantį toliau nuo posūkio centro ir priekabos ratus. Kai vilkikas į posūkį įsuka pernelyg staigiai, stabdant vienа priekinį ratа, šiam judesiui sukuriamas atoveiksmis. Per daug pasukus vairа, galiniai vilkiko ratai yra ne taip gerai sukibę su kelio paviršiumi kaip priekiniai, todėl stabdomas būtent priekinis ratas. Kadangi tuo pat metu stabdomi ir priekabos ratai, tai padeda išlyginti autotraukinio trajektorijа ir išvengti nelaimių, kurios kyla dėl pasvirimo.

SVARBIAUSIAS TIKSLAS - SAUGUMAS

Kadangi ESP - eismo saugumo sistema, ja ir siekiama šio tikslo, o ne didesnio vidutinio greičio. Todėl kai sistema ima veikti, autotraukinio vidutinis greitis sumažėja. Vairuotojas, pasiekęs maksimaliа transporto priemonės galimybių ribа ir leidžiantis įsikišti ESP, kad ji išgelbėtų iš susidariusios padėties, praranda greičio, lyginant su kolega, kuriam ESP nereikalinga neteisingai apskaičiuotiems manevrams koreguoti. Taigi didesnį greitį lengviau išlaikyti tada, kai transporto priemonė dirba ne visu pajėgumu. Tačiau juk kiekvienam būna blogų dienų!

ESP sistema buvo sukurta bendrovei „Volvo“ bendradarbiaujant su Vokietijos kompanija „Knorr-Bremse“. „Volvo“ buvo pirmoji sunkvežimių gamintoja, pasiūliusi tokiа sistemа tiesiai iš gamyklos tiekiamuose sunkvežimiuose. „Diegiant kiekvienа naujа technologijа, rinka turi pirmiausia subręsti, tik tada galima tikėtis sėkmės. Prireikė ne mažiau kaip dešimtmečio, kol ABS sistema pelnė pripažinimа, ir dabar jau yra beveik visuose sunkvežimiuose“, - sako p. Bjцrnas Antonssonas, bendrovės „Volvo Trucks“ ESP sistemos padalinio vadovas.

HENRIK JOHANSSON

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (27)

"Linava" informuoja

Brokuotos TIR knygelės

Bulgarija

čekija

Italija, Slovėnija

Jungtinė Karalystė

Kazachstanas

Lenkija

Rusija

Slovakija

Vengrija

Diskusija

GELTONIEJI AUTOBUSAI: AR Iš TIESų PIGIAU?

Pas kaimynus

KALININGRADE - SUNKVEžIMIų BEI AUTOBUSų GAMYBA

Poleminės pastabos

AR TIKRAI MUMS REIKIA MAžIAUSIAI?

Servisas

Juodosios dėžės: iš lėktuvų - į sunkvežimius

Naujas krovininių automobilių servisas Alytuje

„Linavos“ servisas: automobilių apsaugos sistemos vilkikams ir puspriekabėms

Lietuvoje ir pasaulyje

BGL

DRAUDIMO BENDROVEI LINDRA - DEšIMT METų

IRU GRIEžTINA REIKALAVIMUS

TRANSPORTERIAI - GREITI, BET AR SAUGūS?

VEžėJAMS į PAGALBА

VOKIETIJOJE - NAUJA MUITINėS AGENTūRA

 Tęsiamas bendradarbiavimas

Transporto politika

BALTOJI KNYGA - MūSų ATEITIES VEIDRODIS

Keleivinis transportas

PAS LENKų AUTOBUSų GAMINTOJUS

Technika

BAVARIJA PASITINKA ATEITį

Kaip veikia ESP

POPULIARėJA RESTAURUOTOS PADANGOS

Trys varikliai - trys charakteriai

Važiuoklė, „vizginanti uodega“

Teisė

Dokumentinis procesas pagal naujаjį CPK

Verslo etika

įtaigi vadovo kalba

Sveikata

NEBYLUSIS AVARIJų KALTININKAS

Muziejus

Kelių traukiniai prasidėjo taip…