Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Kuo apauti vilkikа?

Krovinio gabenimo savikainа stropiai skaičiuojantys vežėjai nuolat ieško bd, kaip j sumainti, kaip maksimaliai sutaupyti, nedarant alos monei ir nerizikuojant be reikalo. Vienas iš būdų - racionalus padangų pasirinkimas ir tinkamas eksploatavimas. Apie tai kalbamės su UAB „Melgos ratai“ direktoriumi Vidmantu žilėnu.

- Yra vežėjų, kurie renkasi brangias garsių gamintojų padangas, kiti ieško kuo pigesnių, nesvarbu, kas jas pagamino. Ar tikslinga padangos ridа sieti tik su jos marke? Ar yra kitų veiksnių, darančių įtakа padangų eksploatacijos trukmei?

- Ilgametė patirtis padangų prekybos versle, geri ryšiai su vežėjais ir iš jų gaunama informacija apie padangas bei jų eksploatavimа leidžia teigti, kad padangos ridos trukmę pirmiausia lemia priežiūra. Dėl netinkamo oro slėgio padangose atsiranda net 98 proc. defektų.

UAB „Melgos ratai“ perėmė Vakarų šalių transporto įmonių patirtį ir dabar savo klientams įteikia vairuotojų atmintines, kuriose, be kita ko, primenama vairuotojui jo pareiga tikrinti oro slėgį visose padangose prieš kiekvienа reisа arba ne rečiau kaip kartа per savaitę, atsižvelgiant į skirtingus padangų gamintojų reikalavimus. Padangos turi būti šaltos, tai reiškia, kad automobilis turi būti stovėjęs (arba nuvažiavęs ne daugiau kaip du kilometrus) mažiausiai keturias valandas iki slėgio tikrinimo.

Dažnai yra taip, kad skirtingi padangų gamintojai kelia ir skirtingus oro slėgio bei apkrovos reikalavimus savo gaminamoms padangoms, o vartotojai retai atkreipia į tai dėmesį. Palyginkime dviejų didžiausių pasaulyje padangų gamintojų „Michelin“ ir „Bridgestone“ vilkikų varančiosios ašies padangas: „Michelin 275/70 R22,5 XDE2/XDA2“ esant maksimaliai ašies apkrovai 11 600 kg reikalaujamas slėgis - 8,5 baro, o naudojant „Bridgestone 275/70 R22.5 M729“ padangas esant tai pačiai apkrovai slėgis turi būti 9 barai.

Verta prisiminti ir tai, kad oro slegiui padangoje sumažėjus 20 proc., jos rida sumažėja 19 proc., o jei oro slegis padangoje didesnis 20 proc., tai rida sumažėja 22 proc.

Padangų eksploatavimo trukmę trumpina ir vežamas pernelyg sunkus krovinys. Jei į krovininę transporto priemonę pakraunama 20 proc. daugiau leistino svorio, tai padangos rida sumažėja 30 proc.

Padangos riedės ilgiau, jei bus prižiūrimi ratlankiai, ventiliai. Reikia prisiminti, kad pakeitus ratus būtina paveržti juos po 50, 100 bei 300 km. žinotina, kad ratų varžtai prisukami 600 Nm jėga. Tam naudojamas specialus veržimo jėgа matuojantis raktas.

Teisingai sureguoliuota transporto priemonės ratų geometrija taip pat turi teigiamos įtakos padangų ridai. Esant netinkamai ratų geometrijai padangos dils greičiau.

- Ant kurios vilkiko ašies kokias padangas rekomenduotumėtė vežėjams montuoti?

- Susitikdamas su transporto įmonių vadovais visuomet stengiuosi išsiaiškinti, ar ši kompanija turi savo padangų politikа. Jau nemažai įmonių yra apsisprendę ir pasirinkę padangų markę, bet daug yra tokių, kurios dar ieško naudingiausio varianto. Pastebėjau, kad sprendimus priėmė didesnės įmonės, kurios važiuoja dažniausiai tarptautiniais maršrutais į Vakarų Europos šalis, jos paprastai naudoja tokiа kombinacijа: priekinė ašis - su „Michelin“ /„Bridgestone“ padangomis, varančioji - „Bridgestone“/„Michelin“, priekabos ratai - su „Bridgestone“ padangomis. Tokį pasirinkimа lemia geriausias padangų kainos ir ridos santykis, todėl aš taip pat neprieštaraučiau tokiam sprendimui. Kitai vežėjų grupei, kuri daugiau dirba vidaus rinkoje ar Rusijoje, rekomenduočiau rinktis pigesnį variantа iš tų padangų, kurios nepriklauso pirmos kategorijos sаrašui, bet pasaulyje yra gerai žinomos. Mūsų pasiūlymas - Japonijoje gaminamos „Toyo“, nes šiandien „apauti“ sаstatа (12 padangų ant priekinės, varančiosios ašių ir priekabos, 22.5 dydžio) galima maždaug už 11 500 Lt, įtraukiant PVM. Vidutiniškai viena padanga kainuotų apie 959 Lt.

Kitas klausimas - kiek kilometrų padanga gali nuvažiuoti ir kokiа įtakа nuvažiuoto kilometro sаnaudos darys transporto įmonės finansiniams rezultatams.

Kadangi ne vienerius metus esame tyrinėję „Bridgestone“ padangas, apie jas galime pateikti konkrečius duomenis.

Pavyzdžiu paimkime priekinės vilkiko ašies padangas „315/70 R22,5 Bridgestone R227“, turinčias kryptinį ir palyginti minkštа 16 mm gylio protektorių. Daugelis vežėjų teigia, kad šiomis padangomis galima nuvažiuoti 190 000 km. Japonų kompanija „Bridgestone“ pateikė tyrimų duomenis apie šios padangos eksploatavimа. Gamintojai teigia, kad nepaisant priekinės ašies kryptinio rašto, nuvažiavus 70 000 - 80 000 km esant netolygiam dėvėjimuisi, padangas reikia sukeisti vietomis ir subalansuoti. Atrodytų, padangos sukimasis priešinga kryptiniam raštui kyptimi neturėtų būti leistinas, paradoksalu, bet po šios operacijos padanga gali pasiekti didesnę nei 230 000 km ridа. Tai gali patvirtinti transporto įmonė „Anykščių ratas“. Nuvažiavus minėtа atstumа padangų protektorius buvo 3 mm gylio, taigi dar su 2 mm rezervu iki leistinos sudilimo ribos. Ridos kilometro kaina - 0,0049 cento. Tiesa, reikia įvertinti ir papildomas išlaidas - permontuoti ir subalansuoti vienа padangа kainuoja vidutiniškai 50 Lt.

Varančiosios ašies padangos „315/80 R22,5 Bridgestone M729“ turi giliausiа, net 24 mm protektorių. Iki jis nudils, vilkikas nuvažiuos 450 000 km. Nesunku suskaičiuoti, kad vienas milimetras protektoriaus nudyla nuvažiavus daugiau nei 19 000 km.

Dilimui atsparios ir „385/65 R22,5 Bridgestone R164“ puspriekabių padangos. Jei jų nekeistume per visа eksploatacijos periodа, ant puspriekabės pirmosios ašies sumontuotos padangos sudiltų nuriediejusios 160 000 km, vidurinės ašies padangų rida pasiektų 500 000 km, o padangos ant trečiosios ašies tarnautų 150 000 km. Siekiant tinkamai eksploatuoti puspriekabės padangas, rekomenduojama jas keisti vietomis kas 75 000 km. Tuomet vidutinė padangos rida sieks 250 000 km.

Pirmos kategorijos padangos - „Michelin“, „Bridgestone“ - gali būti įgilinamos ir po to dar iki trijų kartų restauruojamos. Tai pailgina jų eksploatacijа, mažina savikainа. Bet tai jau atskiro pokalbio tema.

Antros ir trečios kategorijos padangos yra pigesnės, bet jų rida mažesnė. Padangas tenka dažniau keisti. Tai irgi turi įtakos savikainai.

Esminė išvada - reikia atsižvelgti ne tik į padangos kainа, bet ir į ridos kilometro savikainа. Jei padangos bus eksploatuojamos netinkamai, visi skaičiavimai nueis perniek ir padangos sudils neįtikėtinai greitai.

Kalbėjosi Vidmantas Kliukas

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...