Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Nesibaigiančias diskusijas

keičia pirmieji bandymai

Dėl milžiniško automobilių eismo intensyvumo Olandijos automagistralėse idėja, pasinaudojant Skandinavijos šalių patirtimi, išbandyti padidinto ilgio ir svorio sunkvežimių junginius, jau seniai žavėjosi krovinių vežėjai, tačiau nieko nepaisydami skeptiškai į jа reagavo politikai. Beje, Olandijos įstatymai leidžia gabenti krovinius 50 tonų autotraukiniais, tačiau jų ilgis neturi viršyti Europos standartų - 18,75 metro. Daugelį metų tęsėsi nesibaigiančios beprasmės diskusijos, kol prieš ketverius metus olandų vežėjams pasisekė gauti leidimа pradėti pirmаjį eksperimentа su keturiais 25,25 m ilgio ir 60 tonų svorio autotraukiniais.

Po pirmųjų padrаsinančių rezultatų Olandijos susisiekimo ministrė Karla Peijs 2004 metų vasarа suteikė leidimа eksperimente dalyvauti 300 didžiagabaričių autotraukinių. Eksperimentas baigsis 2006 metų lapkritį, tada rezultatai bus apibendrinti ir pateikti politikams, kurie dėl šio eksperimento priims galutinį sprendimа.

Pagrindinį impulsа šio eksperimento projektui įgyvendinti davė Olandijos transporto federacija (TLN). Pasak federacijos projektų vadovo Ambro Smito, po pirmųjų rezultatų eksperimento dalyviai įsitikinę, kad jų įgyvendinama idėja bus sėkminga ir taps prielaida, jog ateityje šalies keliuose atsirastų ženkliai daugiau „švediškų“ 25,25 m iki 60 t svorio junginių.

Dabartinis eksperimentas vyksta pagal griežtai nustatytas taisykles: išduoti leidimai padidinto ilgio ir svorio transporto priemonių junginiams galioja visose šalies automagistralėse ir dar dešimtyje atskirų prie pakrovimo - iškrovimo vietų esančių ruožų, kurie turi būti ne ilgesni kaip 20 kilometrų. Esant lijundrai arba tirštam rūkui, sunkiasvorių autotraukinių eismas su skystais, pavojingais ir negabaritiniais kroviniais draudžiamas. Iš principo be specialių leidimų neleidžiamas tokių autotraukinių eismas per 30 km/h riboto greičio zonas, gyvenamuosius kvartalus ir miestų centrus. Eismas per geležinkelio pervažas kol kas taip pat draudžiamas. Jeigu pasibaigus didžiajam eksperimentui bus leista važiuoti per geležinkelio pervažas, parengiamuoju laikotarpiu bus pailgintas pervažų užtvarų uždarymo laikas.

Reikalavimai

eksperimento dalyviams

Visi eksperimente dalyvaujantys vilkikai privalo turėti Euro 3 reikalavimus atitinkančius variklius, ratų antiblokavimo sistemа, „mirtinojo“ kampo vaizdo veidrodėlį, įspėjamаjį ženklа apie 25,25 metro junginio ilgį gale ir mažiausiai 5 kW galiа vienai svorio tonai. Didžiagabaričių junginių vairuotojai privalo išklausyti specialų vienos dienos mokymo kursа ir išlaikyti pusę dienos trunkantį praktinį vairavimo egzaminа.

Be to, pretendentai vairuoti padidinto ilgio ir svorio autotraukinius privalo turėti ne mažesnį kaip penkerių metų sunkvežimių vairavimo stažа ir pateikti pažymа, kad jie per pastaruosius trejus metus nebuvo patekę į autoįvykį.

Be švedijoje ir Suomijoje paplitusių „Euro modulio“ variantų, Olandijos keliuose naudojami ir kiti, pavyzdžiui, „Ecocombi“ (t. y. „Ekonomija + Ekologija“) sistemos variantai. Dėl griežtų techninių reikalavimų kiekvieno modulio autotraukinys atestuojamas specialaus instituto ir tik po jo specialistų pateiktų išvadų tokiam junginiui leidžiama dalyvauti eksperimente. Pasirodo, kad dėl padidinto ašių skaičiaus sunkiasvorių junginių stabdymo kelias nėra ilgesnis, nei Europos standartus atitinkančių autotraukinių. Priešingai, nei teigia daugelis skeptikų, ašių apkrovos taip pat yra ne didesnės kaip 40 tonų tradicinių junginių. Kiekvienas eksperimento dalyvis yra įsipareigojęs fiksuoti techninius duomenis apie kiekvienа kelionę, degalų sаnaudas bei kitas eksploatacijos išlaidas ir perduoti šiа informacijа susisiekimo ministerijai. Apie galutinius eksperimento rezultatus skaitytojai galės sužinoti po Olandijos susisiekimo ministerijos sudarytos komisijos pateiktų išvadų.

Automobilinių junginių

sistemos modeliai

Olandijos 25,25 m ilgio ir 60 t svorio automobilinių traukinių eksperimente dalyvauja trys pagrindiniai junginių sistemos modeliai, kurie pagal poreikį gali būti šiek tiek skirtingų variantų. Pirmasis. šio modelio prototipа geriausiai iliustruoja „Van den Broek“ firmos iš Veghelio naudojama kombinacija, kuriа sudaro balninis vilkikas MAN 18.430 su puspriekabe. Prie šio penkių ašių autotraukinio kabinama dviejų ašių priekaba su centriniu prikabinimo įtaisu. Beje, junginio su dviejų ašių vilkiku, puspriekabe ir priekaba didžiausias leistinas svoris ribojamas iki 57,5 tonos. Suprantama, kad tokiam puspriekabės su priekaba junginiui dėl dviejų posūkio centrų šiek tiek sudėtingiau manevruoti, tačiau 70 šios firmos autotraukinių sėkmingai gabena krovinius po Beniliukso šalis. Pagrindiniai klientai - didmeninės maisto produktų prekybos tiekėjai. Pasak vežėjų firmos vadovo, padidinto ilgio ir svorio junginiai dabar vienu reisu gabena ne 26, o 40 maisto produktams skirtus padėklus, tačiau bendras svoris retai pasiekia maksimaliа transporto priemonės leidžiamа masę. Palyginti su standartinio ilgio autotraukiniu, toks junginio modelis sudaro galimybę sumažinti vieno padėklo transportavimo sаnaudas net 12 procentų. Antrasis. Antrojo modelio sunkiasvorius junginius naudoja „Verkley“ firmos vežėjai iš Bodengraueno. Trigubа tandemа sudaro „Volvo FH12 - 500“ vilkikas su keičiamu kėbulu ir dvi priekabos. Paskutinė junginio dalis prikabinama prie antrosios priekabos, kurios grаžulas pasislepia po pastarаja. Tai leidžia, esant reikalui, trečiаjа dalį (priekabа) bet kada atkabinti ir neviršyti maksimalaus leistino ilgio bei svorio, arba vėl jа prisikabinti, kur tai leidžiama. šio modelio junginiai ypač patogūs gabenti konteinerius iki logistikos centrų, iš kurių juos gali išvežioti kitos transporto priemonės. Firmos „Verkley“ vežėjai 10 ašių junginiais jau keletа mėnesių gabena po tris 20 pėdų konteinerius iš Roterdamo uosto iki Vokietijos pasienyje esančio Venlo miestelio. čia paskutinė junginio dalis (trečiasis konteineris) atkabinamas ir paliekamas, o kiti gabenami toliau į Rūro sritį. Paliktieji konteineriai vėliau po du nugabenami į Vokietijа. Pasak šio trigubo tandemo vairuotojų, 10 ašių junginį vairuoti nekа sunkiau, nei 7 ašių 50 tonų sveriantį autotraukinį. Trečiasis. Trečiojo modelio sunkiasvorius junginius sudaro triašiai balniniai vilkikai „Scania 164 - 480“ ir R470, prie kurių kabinamos dvi puspriekabės. Beje, vienas aštuonių cilindrų vilkikas su paaukštinta karališkаja „Topline“ kabina dalyvavo pirmuosiuose sunkiasvorių junginių bandymuose. Dabar jis trečiojo modelio junginyje pradėtas eksploatuoti Olandijoje. Pirmuosius bandymus, įveikę biurokratinius barjerus, „Overdevest“ kompanijos darbuotojai su 25,25 m ilgio transporto priemonėmis pradėjo 2001 m. šiuo metu jie sėkmingai eksploatuoja 14 didžiagabaričių automobilinių traukinių, kurie gabena konteinerius iš Roterdamo uosto po visа šalį. Pasak firmos savininko ir vadovo Koos Overdevesto, ryžtas pradėti eksperimentа ir jau sukaupta patirtis leidžia sutaupyti nemažai ne tik transporto priemonių eksploatacijos sаnaudų, bet ir išlaidų, kurios reikalingos degalams ir dviejų vairuotojų, atliekančių trijų kolegų darbа, atlyginimams. Tai sumažina bendras sаnaudas 15 - 20 procentų.

Privilegijuotas

Vokietijos milžinas

Vokietijа, kaip ir daugelį kitų Europos šalių, pagrįstai galima vadinti 40 tonų automobilinių traukinių valstybe, kadangi galimybė gabenti krovinius didesnio ilgio ir svorio transporto priemonėmis dar tik svarstoma. Tačiau nėra taisyklių be išimčių. štai tarp šiaurės ir Baltijos jūrų konteinerius gabenanti firma „Combisped“ iš Liubeko jau keletа metų turi leidimа eksploatuoti nemažai sunkiasvorių, Vokietijoje kelių milžinais vadinamų, autotraukinių.

Drastiškai kylant dyzelino kainoms, krovinių vežėjų iniciatyvа, įteisintа Skandinavijos šalyse ir pradėtа įgyvendinti Olandijoje, palaiko vis daugiau politikų, pritariančių didinti leistinа autotraukinių ilgį ir svorį daugelio Europos valstybių automagistralėse.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...