Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

METų SANDūROJE

Dar vieneri metai su nuveiktais darbais, planuotais ir neplanuotais įvykiais, išspręstomis ir neišspręstomis problemomis jau tapo istorija. šaliai 2004-ieji buvo neeiliniai - įsiliejа į Europos Sаjungа, įstoję į NATO, pradėjome naujа, nežinomа gyvenimo etapа. Nuplėšus paskutinį metų kalendoriaus lapelį, įprasta atsigręžti atgal, apmаstyti praėjusiųjų rezultatus bei pasvarstyti, kа galėtų atnešti ateinantieji. Kokie 2004-ieji buvo šalies keleivių vežėjams - kaip ir kasmet, klausiame asociacijos „Linava“ viceprezidentа, UAB „Kauno autobusai“ generalinį direktorių Mindaugа GRIGELį.

- Taigi - kokie 2004-ieji buvo keleivinio transporto įmonėms?

- Prieštaringi… Labiausiai įmonių finansinius rezultatus, be abejo, paveikė didžiulis kuro kainų šuolis. Kone visus metus augusios degalų kainos gerokai padidino vežėjų sаnaudas, „suvalgė“ planuotа pelnа. Tai ir buvo pagrindinė priežastis, kodėl keleivių vežėjų įmonių 2004-ųjų finansiniai rezultatai prastesni nei buvo tikėtasi. žinoma, prie to prisidėjo ir šiemet įvestas papildomas transporto priemonių savininkų mokestis (už kiekvienа autobusа - 500 Lt), padidėjusios draudimo įmokų kainos. Tačiau permainų būta ir gerų. Kai kurių miestų bei rajonų savivaldybės pagaliau numatė savo biudžetuose lėšas kompensuoti vežėjams nuostolius, susidariusius dėl būtinų keleivinio kelių transporto paslaugų teikimo visuomenei. Gaila, dar ne visos. Norėtųsi tikėti, kad ateinančiais metais savivaldybių, nevykdančių šalyje galiojančių įstatymų, neliks.

Bene reikšmingiausiu šiais metais nuveiktu darbu pavadinčiau Transporto lengvatų įstatymo priėmimа. šalies keleivių vežėjai jau senokai siekė, kad lengvata studentams, kuriа jie taikė savo iniciatyva ir iš savo lėšų, pagaliau būtų įteisinta įstatymais ir pinigų tam būtų skirta iš šalies biudžeto. Praėjusių metų pabaigoje senosios kadencijos Seimas paskutiniajame posėdyje suspėjo priimti mums labai svarbiа pataisа, pagal kuriа aukštųjų ir aukštesniųjų mokyklų dieninių skyrių studentams bei profesinio mokymo įstaigų dieninių skyrių moksleiviams suteikiama teisė nuo rugsėjo 1 dienos iki liepos 1 d. įsigyti vienkartinį važiavimo tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais bilietа su 50 proc. nuolaida. Iki šiol tokia nuolaida galėjo naudotis tik geležinkeliu važiuojantys moksleiviai. Taigi konkurencijos sаlygos buvo iškreipiamos, pažeidžiami ne tik keleivių vežėjų, bet ir studentų, negalinčių parvykti namo traukiniu, interesai. Naujasis įstatymas turėtų padėti išspręsti ir dar vienа itin skaudžiа - nelegalių vežėjų - problemа.

Praėjusiųjų metų pabaigoje keleivių vežėjai kreipėsi į Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisijа dėl naujų maksimalių tarifų dydžių tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutuose patvirtinimo. žinia, dėl įvairių objektyvių veiksnių vežėjų išlaidos šiais metais didėjo itin ženkliai, tad komisija atsižvelgė į vežėjų prašymа ir iki tol buvusius maksimalius 12-15 centų tarifus padidino iki 17 centų. Tačiau tai nereiškia, kad vežėjai tuoj pat brangins važiavimo kainas ir ims taikyti maksimalius paslaugų tarifus: ir iki šiol tarifų „lubos“ pasiektos nebuvo, keleiviai galėdavo važiuoti maždaug 5 proc. pigiau nei nustatyta maksimali kainų riba.

- Koks praėjusiųjų metų asociacijos „Linava“, jos Keleivinio transporto skyriaus indėlis į vežėjų verslo sаlygų gerinimа?

- Darbų nuveikta nemažai. Dar iki tampant Europos Sаjungos nariais daugelį vežėjų baugino būsimos permainos, todėl, manau, labai naudinga buvo balandžio mėnesį sulaukti svečių iš Tarptautinės visuomeninio transporto asociacijos (UITP), kurios nare Lietuva tapo prieš porа metų. Generalinis sekretorius Hansas Ratas su savo komanda balandžio 6-аjа surengė seminarа, kuriame kalbėta apie tuomet būsimų Europos Sаjungos narių ateitį, fondų lėšų įsisavinimo galimybes. Seminare dalyvavo ne tik šalies keleivinio transporto įmonių darbuotojai, bet ir ministerijų atstovai, atsakingi savivaldybių darbuotojai. UITP, sukurta dar 1885-aisiais metais, turi sukaupusi nemažai žinių bei patirties, kuria mielai dalijasi su naujaisiais nariais. Specialiai naujai įstojančių šalių keleivių vežėjams sukurtas Europos integracijos komitetas, sprendžiantis Rytų Europos šalims aktualius klausimus. Jo vadovė Patricija Pioner supažindino šalies keleivių vežėjus su permainomis, ateisiančiomis dėl narystės ES, bei patarė, kokiа naudа iš ES fondų galėtų gauti vežėjai. Visų dalyvavusiųjų nuomone, seminaras davė daug konkrečios naudos.

Reikšmingi buvo ir asociacijos Keleivinio transporto skyriaus dėka užmegzti ryšiai su Estijos keleivių vežėjais. Gegužę jie lankėsi Lietuvoje, o rugsėjo mėnesį surengta išvykа į Talinа. Daugelio vežėjų teigimu, jiems labai trūko bendradarbiavimo su artimiausiais kaimynais, jis, iširus Sovietų sаjungai, kuriam laikui buvo nutrūkęs. Tikiuosi, kad taip gražiai praėjusiais metais užsimezgusi draugystė nenutrūks ir bus naudinga abiejų šalių vežėjams.

Labai gerai įvertinčiau rudenį vykusius regioninius keleivių vežėjų pasitarimus. Džiugu, kad juose dalyvavo ne tik savivaldybių atsakingi darbuotojai, Susisiekimo ministerijos valdininkai, bet ir Vyriausybės atstovai apskrityse. Dialogas tarp keleivių vežėjų ir valdžios atstovų buvo labai konstruktyvus bei naudingas abiem pusėms. Manau, ir toliau reikėtų plėsti susitinkančių žmonių ratа - taip spręsti vežėjams iškilusias problemas būtų lengviau. Turėčiau pasidžiaugti ir gerokai šiltesniu keleivių vežėjų bendravimu su savivaldybių asociacija, Susisiekimo ministerija. Po rinkimų į savivaldybes atėjo daugiau gerų specialistų, išmanančių mūsų verslа, todėl dirbti su jais tapo kur kas paprasčiau.

įdomus bei naudingas buvo Keleivinio transporto skyriaus skelbtas studentų darbų konkursas geriausiam bakalauro bei magistro darbui keleivinio transporto tematika išaiškinti. Nors dalyvių, atitikusių visus reikalavimus, šiais metais nebuvo daug, susidomėjimo būta didžiulio, konkursas pavyko, tikimės, kad jis turės ateitį, o nauji darbai bus dar įdomesni bei originalesni.

Nė kiek nesigirdamas teigiu, kad asociacija „Linava“ šiuo metu yra svariausia jėga, burianti keleivių vežėjus ir padedanti spręsti opiausias mūsų problemas. Nė vienam vežėjui, priklausančiam asociacijai, ko gero, nekyla klausimas, ar verta būti jos nariu - iš asociacijos gauname labai daug. Nors mūsų, keleivių vežėjų, čia yra palyginti nedidelė dalis, tačiau „Linavos“ vadovai mūsų niekada nediskriminuoja. Keleivinio transporto skyrius aktyviai prisideda prie įvairių įstatymų bei teisės aktų pakeitimo bei priėmimo. Vežėjams labai naudingi „Linavos“ mokymo centro rengiami seminarai įvairiais rūpimais klausimais, kelionės, išvykos į parodas. Gaila, bet dalis keleivių vežėjų naudojasi mūsų darbo vaisiais nebūdami asociacijos nariais. Norėtųsi, kad kuo daugiau šalies keleivinio transporto įmonių įstotų į asociacijа - būtume dar svaresnė jėga, galinti kalbėti visų keleivių vežėjų vardu.

- Asociacijos „Linava“ viceprezidento pareigas einate jau antrаjа kadencijа. Kuo ypatingi praėjusieji metai buvo Jums?

- Bene įsimintiniausia buvo kelionė į Jokohamа Japonijoje. čia IRU Keleivinio transporto tarybos posėdyje turėjau progos susipažinti su mums tolimos egzotiškos šalies keleivinio transporto sistema. Ji sutvarkyta ir veikia pavydėtinai tiksliai bei sklandžiai: į bendrа sistemа sujungta metro, geležinkeliai, autobusai. Atvykstančiųjų priemiestiniais traukiniais keleivių jau laukia autobusai, kurie nuveža juos iki metro linijų ar darboviečių. Stebino, kad didžiuliame mieste visai nėra grūsčių. Visuomeninis transportas čia, kaip ir Europos šalyse, subsidijuojamas, daugiausia iš municipalinio biudžeto.

įdomūs bei reikalingi buvo IRU posėdžiai ženevoje (šveicarija) bei Dubline (Airija). Visada naudinga susipažinti su kitų šalių visuomeninio transporto laimėjimais, problemomis. Jos, beje, panašios visur: didėjantis privačių automobilių skaičius, mažėjantys keleivių srautai, neteisėta veikla besiverčiančių vežėjų daroma žala, kova su nelegalių keleivių gabenimu per sienas ir pan.

- Nepaisant prastesnių finansinių rezultatų, daugelis keleivinio transporto įmonių vadovų praėjusiuosius metus vertina teigiamai. Kokias 2004-ųjų permainas laikytumėte pozityviausiomis?

- Savivaldybės kur kas geriau atsiskaito su keleivinio transporto įmonėmis. Didiesiems šalies parkams pradėtos grаžinti senosios savivaldybių skolos, apie tai neseniai nebūtume drįsę netgi svajoti. Be abejo, džiugiausia - autobusų bei troleibusų parkų atnaujinimas. Ilgа laikа pasenęs transporto priemonių parkas buvo bene didžiausia keleivių vežėjų problema. Praėjusiuosius metus galėčiau drаsiai pavadinti lūžio metais - ledai pagaliau pajudėjo. Dabar jau galima tikėtis, kad keleiviai persės iš nuosavų automobilių į atsinaujinusį visuomeninį transportа, o tai padės išspręsti daugybę miestų problemų - susisiekimo, ekologinių, eismo saugumo ir pan.

- Visų suplanuotų darbų paprastai, tegul ir ne dėl savo kaltės, nudirbti nepavyksta. Ar daug liko įsisenėjusių problemų, kurių sprendimа jau vėlgi tradiciškai tenka atidėti kitiems metams?

- Svarbiausia ir skaudžiausia problema - neteisėtu keleivių vežimu besiverčiantys vežėjai. Jie padaro didžiulių nuostolių tolimojo susisiekimo įmonėms, šalies biudžetui. „Linavos“ duomenimis, 2004 m. pirmаjį pusmetį 50 didžiausių keleivinio transporto įmonių sumokėjo per 36 mln. Lt mokesčių. Vadinasi, už kiekvienа autobusа legalus vežėjas per metus moka apie 26,6 tūkst. Lt. Tuo tarpu nelegalių mikroautobusų savininkai valstybei mokesčių nemoka visai. Smūgį šiems vežėjams turėtų suduoti naujasis Transporto lengvatų įstatymas, įteisinęs nuolaidas studentams. Tačiau to nepakanka - būtina ir toliau tobulinti įstatyminę bazę, kad nelegalams visai neliktų vietos keleivių vežimo versle.

Dar viena spręstina problema aktuali tarptautiniais vežimais besiverčiančioms bendrovėms - neseniai atsiradusios pigius skrydžius siūlančios oro bendrovės. Dėl jų veiklos keleivių vežėjai vėl pakliūva į nelygios konkurencijos „mėsmalę“: į lėktuvus pilamas kuras neapmokestinamas akcizo mokesčiu, oro uostams taikomos įvairiausios mokesčių lengvatos.

- Kа palinkėtumėte šalies keleivių vežėjams 2005-aisiais?

- Kaip visada - sėkmingo verslo, saugaus kelio, daug keleivių, pigesnio kuro, naujų autobusų bei didesnių pajamų. Darbuotojams - visokeriopos sėkmės tiek asmeniniame gyvenime, tiek darbe.

- Dėkoju už pokalbį.

Kalbėjosi Lina JAKUBAUSKIENė

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...