Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Vežėjai svarstė ES kelių transporto problemas

Spalio pabaigoje Briuselyje vyko IRU Krovininio transporto ryšių komiteto posėdis, kuriame buvo aptartos kelių transporto perspektyvos, problemos bei galimi jų sprendimo būdai. Posėdyje dalyvavo visų naujų Europos Sаjungos šalių delegacijos. Lietuvos delegacijoje buvo ir trys asociacijos „Linava“ atstovai.

Posėdyje patvirtinta š. m. vasario 24 d. Dublino posėdžio ataskaita, aptarta per dešimt aktualių krovininio transporto plėtros klausimų, vyko Krovininio transporto ryšių komiteto antrojo viceprezidento rinkimai. Pere Padrosa (ASTIC, Ispanija) buvo išrinktas antruoju viceprezidentu.

Posėdžio dalyviai rimtai svarstė profesinės kompetencijos įgijimo klausimus. Pranešėjai akcentavo, jog profesinė kompetencija bei griežtas jos nuostatų įgyvendinimas yra lemiami veiksniai gerinant vežėjų teikiamų paslaugų kokybę, profesionalumа, sаžiningа konkurencijа ir pelningumа.

Jau yra parengti siūlymai, kaip reikėtų sustiprinti profesinės kompetencijos įgijimo kriterijus. Paminėsime tik kelis labai reikšmingus principus. Vienas iš jų - gera reputacija, kuriа praradus vienoje šalyje siūloma neleisti jos „susigrаžinti“ kitoje šalyje. Profesinės kompetencijos sаvoka numato, kad būtų įdarbinti tik tie transporto vadybininkai, kurie turi CPC sertifikatus. Tai leistų pasiekti, kad vežėjai nesinaudotų trečiųjų šalių išduodamais pažymėjimais.

Kompanijos infrastruktūros apibrėžimas numato nustatyti naujа kompetencijos įgijimo kriterijų, kuris būtų taikomas atsižvelgiant į konkrečios kompanijos turimų automobilių skaičių. IRU siūlo išplėsti šių taisyklių pritaikymo sferа ir taikyti jas visiems krovininių transporto priemonių vežėjams.

Posėdyje dalyviams buvo pristatyta IRU techninės komisijos pozicija dėl krovinių saugos ir informacinis pranešimas apie situacijа transporto sektoriuje po Europos Sаjungos plėtros.

Nagrinėtos aktualios vežėjams struktūrinės Europos Sаjungos kelių transporto sektoriaus problemos ir jų sprendimo būdai. IRU nuomone, siekiant išspręsti šias problemas, reikia taikyti papildomas strategijas, o ne tik kontrolės ir baudžiamаsias sankcijas skelbti Baltojoje knygoje. Tokios strategijos turėtų sugriežtinti profesijos įgijimo sаlygas, įvesti bendrаjа susitariančiųjų šalių atsakomybę ir įkainių peržiūrėjimo aspektus.

Transporto rinkos tyrimai rodo, kad pastebima harmonizavimo stoka, žinių trūkumas apskaičiuojant vežimų kainas, tarifus ir naudos koeficientus bei tikrosios padėties rinkoje nežinojimas. Labai neigiamai atsiliepia ir silpna kompanijų komercinė pozicija bei transporto įstatymų kontrolės nebuvimas. Norėdama iš esmės pakeisti situacijа, IRU pateikia tokias rekomendacijas:

• įdiegti bendrosios atsakomybės faktorių visiems vežimo operacijos dalyviams;

• į sutartis dėl vežimų įtraukti straipsnius dėl minimalių įkainių svarstymo.

Panaikinus kiekybinius apribojimus (nebeliko leidimų) kelių transporto sektoriuje atsirado pasiūlos perteklius, kuris skatina nesаžiningа konkurencijа. Todėl IRU siūlo efektyviai sugriežtinti vežėjo profesijos įgijimo sаlygas ir taip pagerinti transporto rinkos funkcionavimа.

Iki 2010 m. IRU techninė komisija planuoja harmonizuoti kai kuriuos transporto sutarčių straipsnius. šio projekto tikslas - apsaugoti vežėjus nuo siuntėjų reikalavimų, leidžiant jiems pakeisti nustatytus įkainius tuo atveju, jeigu pakiltų kuro kainos. IRU atkreipia Europos Komisijos dėmesį į šiuos aspektus:

• tokie kainų reguliavimo straipsniai nėra naujiena, tai jau yra kai kurių šalių standartiniuose kontraktuose, tačiau jie nėra privalomi;

• tokie rodikliai negali būti apriboti tik kuro kainomis bei turi apimti ir kitus, nenumatytus kainų svyravimo veiksnius, pavyzdžiui, kelių mokesčius;

• tokių straipsnių atsiradimas yra svarbus ne tik susitarimuose tarp savininkų ir vežėjų, bet ir tarp vežimų tarpininkų ir vežėjų bei tarp dviejų vežėjų.

Posėdyje taip pat buvo pristatytas Vokietijos Vyriausybės ir Kelių mokesčių kompanijos („Toll Collect“) kelių mokesčio surinkimo projektas Vokietijoje. Jo esmė ta, kad mokesčiai už naudojimаsi keliais bus pradėti rinkti nuo 2005 m. sausio 1 d. panaudojant sunkiasvoriuose automobiliuose sumontuotus kelių mokesčių apskaitos įtaisus (OBU). š. m. birželį atlikti įrenginių tyrimai parodė, jog OBU patikimumas siekia 99,6 proc. Kompanijos pateikiamoje mėnesio sаskaitoje bus nurodoma bendra suma ir detalus kiekvienos mašinos nuvažiuotas maršrutas.

Nuspręsta, jog kitas IRU krovininio transporto ryšių komiteto posėdis vyks 2005 m. vasario 17 d. Liuksemburge.

Anatolijus JAKIMOVAS

Asociacijos „Linava“ spaudos atstovas

"Vežėjų žinios"
Lapkritis Nr. 21 (81)

"Linava" informuoja

Naujienos

IRU aktualijos

Naujienos

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams