Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

BIODEGALAI - REALI ALTERNATYVA

TRANSPORTO ENERGETIKOJE

Rugsėjo 29 d. viešbutyje „Crowne Plaza Vilnius“ vykusi tarptautinė mokslinė konferencija „Biokuras - XXI amžiaus iššūkis“ susilaukė nemažo alternatyvių bei tradicinių degalų gamintojų, jų prekybos atstovų, mokslininkų ir specialistų dėmesio. šį renginį organizavo koncernas „MG Baltic“ ir UAB „Rapsoila“, jame dalyvavo Seimo bei Vyriausybės nariai, biodegalų gamybos ir naudojimo patirtimi dalijosi svečiai iš čekijos ir Slovakijos.

Konferencijos dalyvius sveikinęs ir sėkmės biodegalų gamintojams bei naudotojams linkėjęs LR Seimo Kaimo komiteto reikalų komiteto pirmininkas Gintautas Kniukšta akcentavo, kad svarbiausias biodegalų gamybos ir jų naudojimo tikslas - užtikrinti stabilias pajamas žemdirbiams ir apsaugoti miestų gyventojus nuo per didelės transporto priemonių išmetamųjų dujų taršos. Vykdant ES direktyvas, jau ateinančiais metais Lietuvoje biodegalų gamyba ir naudojimas turi sudaryti 2 proc. energijos kiekio, skirto transportui, t. y. 7,2 tūkst. t bioetanolio ir 13,8 tūkst. t biodyzelino. Iki 2010 m. mūsų šalis privalės gaminti ir per metus sunaudoti apie 20 tūkst. t bioetanolio ir 40 tūkst. t biodyzelino. žemės ūkio ministerijos sekretorius Vytautas Grušauskas konferencijos dalyvius užtikrino, kad žemdirbiai yra pasiruošę išauginti biodegalų gamybos žaliavai reikalingа rapsų sėklų ir javų grūdų kiekį.

LR Seimo Ekonomikos komiteto narys Jonas Budrevičius teigė, jog darbo grupei nelengva buvo sukurti teisinę bazę, reglamentuojančiа biodegalų gamybа ir jų naudojimа bei žaliavų auginimа. Pasak kalbėtojo, galima pasidžiaugti, kad „Lukoil Baltija“ jau pralaužė ledus ir pirmoji mūsų šalyje pradėjo prekiauti biodegalais.

Net du pranešimus apie transporto energetikos tendencijas pasaulyje ir Lietuvoje, biodegalų pranašumus ir trūkumus, taip pat apie priemones, skatinančias biodegalų gamybа ir naudojimа pateikė Biokuro asociacijos direktorius Jonas šimėnas. Vykdant ES direktyvas, būtina pasinaudoti jų nuostatomis, leidžiančiomis taikyti mokesčių lengvatas ar visiškai atleisti nuo mokesčių bandomuosius projektus, susijusius su degalų iš atsinaujinančių energijos šaltinių gamyba ir naudojimu. Kaip teigė J. šimėnas, būtina vykdyti ir tobulinti Vyriausybės programа „Dėl biokuro gamybos ir naudojimo skatinimo 2004-2010 metais“.

UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktorius Juozas Grabys kalbėjo apie sostinės keleivių vežėjų sukauptа patirtį, naudojant biodyzelinа. Vilniaus autobusai jau prieš porа metų naudojo AB „Plungės grūdai“ gamintа grynа ir 50 bei 30 proc. santykiu su mineraliniu dyzelinu sumaišytа rapsų metilo esterį. Pasak J. Grabio, optimalus rezultatas buvo pasiekiamas naudojant 30 proc. rapsų metilo esterio mišinį su tradiciniu dyzelinu. Eksperimentа teko nutraukti, nes valstybė neparėmė plungiečių biodyzelino gamybos. šiemet keleivių vežėjų iniciatyvа naudoti ekologiškus degalus parėmė sostinės meras A. Zuokas, todėl nuo rugsėjo 13 d. 136 autobusai vėl pradėjo važinėti dyzelinu, sumaišytu su rapsų metilo esteriu. Vilniečiai gali kvėpuoti švaresniu oru, o keleivių vežėjai tikisi šiek tiek sutaupyti, mokėdami mažesnius ekologinius mokesčius. Vien patriotizmo nepakanka, nes biodyzelino kaina sostinės keleivių vežėjams yra šiek tiek didesnė už tradicinio dyzelino, kadangi į jа tenka įskaičiuoti išlaidas, kartu su UAB „Pakrijas“, skirtas degalinės rekonstrukcijai, naujoms degalų talpoms ir biodyzelino įpylimo kolonėlėms. Pasak technikos direktoriaus, dalyvauti šiame eksperimente daugiau autobusų kol kas negali, nes jų gamintojai pareiškė, jog biodegalus naudojantys vežėjai naujiems beveik po milijonа kainuojantiems autobusams gali netekti eksploatavimo garantijos. Apibendrindamas šias autobusų gamintojų sаlygas ir sukauptа patirtį, sostinės keleivių vežėjų atstovas prašė, kad Seimo ir Vyriausybės nariai išgirstų jo pastabas ir paaiškintų, kaip bus skatinama naudoti biodegalus.

Biodegalų gamintojų atstovas - UAB „Rapsoila“ generalinis direktorius Edvardas čaplinskas teigė, kad jų pagamintа biodyzelinа jau prieš penkis mėnesius pirmieji pradėjo naudoti mažeikiečiai. Keturi UAB Mažeikių autotransporto ūkis autobusai naudoja grynа RME, dvidešimt - 50 proc. jo mišinį su dyzelinu. Jokių nusiskundimų ar pastabų šios bendrovės vežėjai biodegalų gamintojams kol kas nepareiškė. Be to, biodegalų gamyklos vadovas nenorėjo sutikti su teiginiu, kad biodegalų naudojimas vežėjams kainuoja brangiau.Vienos tonos RME didmeninė kaina yra 150 Lt mažesnė nei mineralinio dyzelino. Biodegalų kaina, pasak gamintojų atstovo, matyt, padidėja dėl jų sumaišymo sаnaudų ir prekybinio antkainio.

***

Pirmаjа konferencijos dienа perskaityti septyni pranešimai, antroji šio renginio diena buvo skirta išvykai į Mažeikius, kur konferencijos dalyviai turėjo galimybę susipažinti su modernia ES standartus atitinkančia pirmаja Lietuvoje biodyzelino iš rapsų gamybos įmone - UAB „Rapsoila“. šios įmonės vadovas tikisi, kad ekologiški degalai netolimoje ateityje sulauks ir kitų didžiųjų šalies miestų keleivių bei stambių krovinių vežėjų įmonių dėmesio.

Tomas LABžENTIS

APIE MIESTų VISUOMENINIO TRANSPORTO VALDYMА

Rugsėjo 30 d. savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ surengė seminarа „Visuomeninio transporto valdymas Baltijos šalyse“. Jame dalyvavo grupė vežėjų bei savivaldybių atstovų iš Estijos, asociacijos „Linava“, Vilniaus miesto savivaldybės, Vilniaus, Klaipėdos miestų visuomeninio transporto įmonių atstovai.

Apie asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus veiklа pasakojo vadovas Eugenijus Stolovickis. Kaip žinome, tiek Latvijos, tiek Estijos vežėjai turi po dvi atskiras - keleivių bei krovinių vežėjų - asociacijas. Lietuvoje visus vežėjus vienija viena vežėjų automobiliais asociacija. Keleivinio transporto skyrius asociacijoje atsirado tik 1996 m. - iki tol šia sritimi niekas šalyje beveik nesirūpino. Verslas plėtojosi stichiškai, padaryta daug klaidų, kurių pasekmes keleivių vežėjai jaučia iki šiol. įsileisti privatūs vežėjai, įteisinta laukinė konkurencija gatvėse, kai kuriuose miestuose itin įsigalėjo mikroautobusai. Asociacijai „Linava“ pradėjus rūpintis keleivių vežimo verslu, daug kas pasikeitė į gera. Priimta daug vežėjams palankių įstatymų bei jų pataisų, parkų įsiskolinimai nebedidėja, vežėjai pradeda dirbti pelningai. Dėl to atsirado prielaidos atnaujinti transporto priemonių parkus - perkami nauji bei pavažinėti, bet modernesni autobusai, keleivių vežėjai pamažu stojasi ant kojų.

E. Stolovickis supažindino estus su šalies keleivinio transporto sistema, kalbėjo apie asociacijos bei Keleivinio transporto sekcijos pastarųjų metų pasiektus rezultatus.

Su savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ įkūrimu bei veikla supažindino direktorius Vaidotas Antanavičius. Nuo 1998-ųjų, kai buvo įkurta įmonė, šalies keleiviniame transporte įvyko ženklių pokyčių. Su vežėjais visiškai atsiskaitoma už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimа, su Vilniaus miesto savivaldybe šiais metais pavyko pasirašyti sutartį, kad vežėjams bus kompensuojama už visuomenei būtinų nuostolingų maršrutų aptarnavimа, sukurta vieninga troleibusų bei autobusų bilietų sistema. šiuo metu viešojo transporto sistemos pajamos už bilietus sudaro apie 53 proc. 26 proc. - kompensacijos už lengvatas turinčių keleivių vežimа ir 21 proc. - dotacijos vežėjams. Savivaldybei pradėjus visiškai atsiskaityti su vežėjais, šiais metais abi įmonės - „Vilniaus autobusai“ bei „Vilniaus troleibusai“ - dirba pelningai. Statistika rodo, kad daugėja keleivių, besinaudojančių visuomeniniu transportu.

Neblogų rezultatų pasiekė ir „Susisiekimo paslaugų“ kontrolės skyrius. Vis daugiau sulaikoma pažeidėjų, išieškoma baudų, vis mažiau žmonių ryžtasi važiuoti be bilieto, kadangi nesitiki likti nenubausti.

Pastaruoju metu įmonė vykdė keletа projektų - tai viešojo transporto juostų tinklo plėtra, informacinių sistemų keleiviams sukūrimas, maršrutinio tinklo sukūrimas neįgaliesiems, ekologinės būklės gerinimas mieste įsigyjant naujų transporto priemonių. įmonės sukurtame interneto tinklapyje keleiviai gali rasti informacijа apie visų miesto keleivinio transporto priemonių tvarkaraščius, išvardytas gatves, kuriomis važiuoja autobusai, keleivių vežimo taisykles, lengvatas, bilietų kainas. Eismo tvarkaraščius jau galima sužinoti ir mobiliaisiais telefonais.

„Mūsų ateities tikslas - integruota transporto sistema visame Vilniaus regione, kuriame galiotų vieningos bilietų, finansų bei kontrolės sistemos, būtų subalansuoti tarifai, ir būtų aiškiai bei vienodais principais atsiskaitoma su vežėjais. Tokia sistema būtų labai patogi sostinės priemiesčių gyventojams, dažniausiai važinėjantiems dirbti į Vilnių, kadangi labai pagerintų teikiamų paslaugų kokybę“, - kalbėjo V. Antanavičius.

įmonės „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis pasakojo apie uostamiesčio visuomeninio transporto valdymа, konkursų operatoriams organizavimа Klaipėdoje. Nors agentūra Klaipėdoje įkurta tik prieš metus, suspėta nuveikti išties nemažai. Veiklа „Klaipėdos keleivinis transportas“ kaip tik ir pradėjo nuo konkurso maršrutams aptarnauti organizavimo. Pagrindinis kriterijus atrenkant nugalėtojа, pasak G. Neniškio, buvo vežimo kaina. Konkursа laimėjo trys vežėjai - Klaipėdos autobusų parkas ir dvi privačios dideliais autobusais keleivius vežančios įmonės. Maždaug pusę rinkos šiuo metu uostamiestyje užima savivaldybės įmonė, kitа pusę dalijasi privatininkai. Vežėjams Klaipėdoje mokama už nuvažiuotа kilometrа, šiuo metu už vienа kilometrа jie gauna nuo 2,36 iki 2,60 Lt. Sutartyse su vežėjais numatytas ir tarifų indeksavimas. šiais metais dėl pabrangusių degalų išmokos vežėjams padidėjo 6 proc. Klaipėdoje, kitaip nei Vilniuje, jau dabar veikia bendra bilietų sistema visiems vežėjams. į jа bandoma integruoti ir mikroautobusus. Kad tai labai patogu keleiviams, rodo gerokai išaugęs mėnesinių bilietų pardavimas - jų nuperkama net keturis kartus daugiau. Dėl pagerėjusios situacijos mieste sparčiai atnaujinamas autobusų parkas. Per praėjusius metus atnaujinta apie 40 proc. parko, apie 10 proc. mieste važinėjančių autobusų - žemagrindžiai. Bendrovės „Klaipėdos keleivinis transportas“ sutartyje su vežėjais įrašyta sаlyga, kad įmonė negali pirkti senesnių nei 13 metų autobusų. Vakarų Europos šalyse važinėję tokio amžiaus autobusai dar yra pakankamai nauji.

Seminaro pabaigoje atsakyta į daugybę estų vežėjams bei politikams kilusių klausimų. Po to visi dalyviai turėjo progа apsilankyti naujų „Volvo“ autobusų pristatymo šventėje prie Vilniaus miesto savivaldybės.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Vežėjų žinios"
Spalis Nr. 19 (79)

"Linava" informuoja

Naujienos

Veteranai

EUGENIJUI STOLOVICKIUI - 50

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

Naujienos

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams