Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

„Miegantys broliai“

Miegas ir poilsis - dvi glaudžiai savo turiniu susijusios sаvokos. Lemiamos įtakos abiem iš jų turi tolimais maršrutais važinėjančių sunkvežimių kabinose įrengtų gultų komfortas. „Lastauto und Omnibus“ žurnalistai, pasitelkę įvairių sričių ekspertus, atliko septynių stambiausių sunkvežimių gamintojų serijinių gultų testа, su kurio rezultatais supažindiname mūsų skaitytojus.

Miego stoka tolimųjų reisų sunkvežimių vairuotojams gali turėti katastrofiškų padarinių. Nevisavertis poilsis, susijęs ne tik su nepakankama miego trukme, bet ir jo kokybe, vairuotojui gali sukelti stresа, kuris neretai tampa skaudžių autoįvykių priežastimi. Suprantama, kad nemažai įtakos turi individualūs kiekvieno vairuotojo įpročiai, tačiau dažnai lemiamas veiksnys gali būti ir miego sаlygos.

Panašumas -

tik iš pirmo žvilgsnio

Visų stambiausių sunkvežimių gamintojų kabinose įrengtų serijinių gultų testа atlikę ekspertai įsitikino, kad jie panašūs tik iš pirmo žvilgsnio, tačiau labai skirtingi sandara ir konstrukcija.

štai MAN TG-A vilkiko gultai iš putplasčio pagal pageidavimа gali būti įvairaus storio, su natūralios avies vilnos - poliesterio audeklo apvalkalais ir spyruokliuojančių skersinių grotelių pagrindu. „Mercedes-Benz Actros“ gultai gaminami iš putplasčio su nuimamais apvalkalais iš kilpinio poliesterio audinio ir elastingumo suteikiančiais spyruokliavimo elementais apatiniame gulto sluoksnyje.

Gultas IVECO „Stralis“ kabinoje - iš putplasčio dangos, polipropileno - avies vilnos ir veliūro audinio, pagrindas pagamintas iš plieninių vamzdelių rėmo su plieninėmis grotelėmis ir po jomis centre įtaisytomis kopėtėlėmis.

„Scania R 94 - 164 Topline“ serijiniai gultai pagaminti iš 3 cm sluoksnio putplasčio su 7 cm storio spyruokliuojančiu čiužiniu ir putplasčio apvalkalu. „Scania CR 19“ komplekto pagrindа sudaro trys sintetinių medžiagų sluoksniai su 7,5 cm storio spyruokliuojančiu čiužiniu, o komfortinis variantas turi papildomа 3 cm putplasčio dangа.

„Volvo FH“ kabinoje į vairuotojo lovos komplektа įeina spyruoklinis čiužinys su kaširuotu ( popieriumi apklijuotu) putplasčio apdangalu iš viršutinės pusės ir kaširuota polipropileno - natūralios vilnos danga su folija iš apačios.

DAF XF 95 standartinis gultas - 15 cm storio putplasčio čiužinys su užvalkalu.

„Renault Magnum“ vairuotojas gali miegoti ant 8 cm spyruokliuojančio čiužinio su putplasčio danga ir užvalkalu. Gulto apačioje - sluoksniuotos medienos pagrindas.

Palankiausios sаlygos miegoti, pasak ekspertų, tiesiogiai priklauso nuo čiužinio sandaros, jo elastingumo ir gulto pagrindo, kuris gali būti spyruokliuojantis arba standus. Visa tai pagal skirtingus kriterijus gali būti vertinama labai įvairiai, tačiau dažniausiai priklauso nuo vairuotojo įpročių ir kitų individualių bruožų.

Siekdami visapusiškai ir objektyviai išanalizuoti sunkvežimių gultų tinkamumа ir jų trūkumus, ekspertai suskirstė ir įvertino visus testuojamus gultus pagal tris pagrindinius kriterijus: „Techniniai reikalavimai“, „Fiziologiniai reikalavimai“ ir „Higienos aspektai“.

Techniniai reikalavimai

Pagrindinis šių reikalavimų kriterijus - pakankamas gultų tvirtumas bei jų saugumas, automobiliui atsitrenkus į nejudančiа kliūtį. Kitas svarbus vertinimo kriterijus - gultų svoris. Kiekvienas iš jų turi atitikti savo kabinai priimtinas normas. Tarp testuotų sunkvežimių - sunkiausias MAN gultas, sveriantis 31 kg. Svorio pranašumas, ekspertų nuomone, negali būti kriterijumi, įrodančiu žymiai geresnes miegojimo komforto sаlygas, tačiau gali būti vertinama pagal gulto matmenis ir išlaidas komfortui užtikrinti bei kitus kriterijus.

Fiziologiniai reikalavimai

Svarbiausias fiziologinių reikalavimų kriterijus - gulto matmenys. Idealios formos gultas turėtų būti 100 cm pločio ir 200 cm ilgio. Suprantama, kad tokių dydžių gultų sunkvežimiuose dėl jų kabinų konstrukcijos ir galiojančių teisės aktų Europoje neįmanoma realizuoti. Remiantis patyrimu, minimali riba, nuo kurios gultas gali būti laikomas per siauru - 60 cm. Užsisakyti skirtingo pločio gultus galima visų testuotų sunkvežimių kabinoms, išskyrus viršutinius gultus DAF XF 95 ir „Volvo FH“ sunkvežimiuose. Gultų ilgio matmenys visuose sunkvežimiuose atitinka reikalingas normas.

Tyrimais nustatyta, kad miegantysis per naktį iki 50 kartų keičia pozа. Gultas turi suteikti galimybę kūnui kuo geriau prisitaikyti prie pagrindo, ant kurio jis ilsisi. čiužinio maksimalaus spyruokliavimo, kuris matuojamas laboratorijoje, ideali norma - 100 mm, vidutinė norma - 60 mm, o 30 mm spyruokliavimas laikomas minimalia riba. Pagal šiuos kriterijus gultus galima suskirstyti į 3 pagrindinius tipus: kietas kaip lenta, hamakа primenantis ir subalansuoto minkštumo gultas.

Ilsintis ant pirmojo tipo gulto patiriamas jausmas, kad gulima ant kieto pagrindo, tačiau esant tam tikrai apkrovai, šis pagrindas spontaniškai ir stipriai įlinksta. Antrajam tipui priskiriami per minkšti čiužiniai. Pečiai ir dubuo įlinksta per giliai ir stuburas lieka be atramos. Trečiojo tipo gultai užtikrina, kad gulint ant nugaros, pečiai ir klubai optimaliai prisitaiko prie čiužinio, o stuburas turi normaliа atramа.

Hamako tipui artimiausi komfortiniai „Volvo“ ir MAN kabinų gultai su storais čiužiniais. Lentos kietumа primena DAF ir „Renault Magnum“ vilkikų gultai. Subalansuotomis spyruokliavimo savybėmis pasižymi tik „Scania CR 19“ kabinos gultai su komfortine danga.

MAN ir „Mercedes-Benz Actros“ gamintojai yra vieninteliai, kurių sunkvežimiuose gultai po dangos sluoksniu turi spyruokliuojantį pagrindа.

Higienos aspektai

Higienos aspektai palyginti nedidelėje sunkvežimio kabinos erdvėje turi svarbiа reikšmę. Kūno prakaitas ir drėgmė įsigeria į gulto paviršių kaip ir dulkės ar netyčia išpilta kava. Tik nuimami ir skalbiami užvalkalai, kaip ir lengvai pakeičiami apmušalai sudaro galimybę pašalinti nemalonų gulto kvapа ir tvankų orа kabinoje. Toks keitimas yra pigiausias ir paprasčiausias būdas gulto ir visos kabinos higienai užtikrinti. Spyruokliniai čiužiniai be papildomos dangos ar užvalkalų šiuo požiūriu turi trūkumų.

Siaurų gultų su kieta danga šiuolaikiniuose sunkvežimiuose beveik nebėra, tačiau patogumа nulemiantys skirtumai įvairių gamintojų sunkvežimiuose jaučiami iki šiol. čiužiniai gali būti su standžiu pagrindu, tačiau jie privalo užtikrinti visaverčio miegojimo sаlygas. Tai galima pasakyti apie „Volvo FH“ gultа. Be to, „Volvo“ ir „Scania“ vairuotojai savo poilsio sаlygas gali pagerinti ant gulto pasitiesę papildomа paklotа. Daugelis vairuotojų, kuriems nemažai laiko tenka miegoti savo vilkikų kabinose, tvirtina, kad geriau pailsėti galima ant gultų, turinčių spyruoklinį pagrindа. Pagal šį vertinimа patogiausi turėtų būti „Mercedes-Benz Actros“ ir MAN TG-A gultai. Pirmajame labai elastingas gultas, turintis papildomа spyruoklių pagrindа, gerai prisitaiko prie kūno, antrajame gultas su komfortišku čiužiniu turi šiek tiek standesnį, tačiau spyruokliuojantį pagrindа. Abu šiuos gultus vežėjai gali susikomplektuoti patys. „Mercedes“ gultui gali būti pritaikytas komforto rinkinys su papildomu elastingu paklotu. Be to, patogesnius gultus galima įsigyti ir pirmosios kartos „Actros“ vilkikams su dviejų - 9 ir 7,5 cm storio čiužiniais.

Be abejo, jokiais laboratoriniais prietaisais neįmanoma tiksliai įvertinti visų visaverčio poilsio ir miego kriterijų, tačiau jų įtaka turi svarbiа reikšmę vairuotojų darbo našumui, jo kokybei ir avaringumui. Viena iš užduočių visiems sunkvežimių gamintojams - ribotoje kabinos erdvėje kuo geriau suderinti patogias darbo sаlygas su malonaus poilsio galimybėmis.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr. 9 (45)

"Linava" informuoja

Naujienos

Naudingi pasiūlymai

„Miegantys broliai“

Padangos

GUMINTA + TOMINA = dar geresnės paslaugos vežėjams

PADANGų UTILIZAVIMAS: LEDAI PAJUDėJO?

Patirtis

Permainos reikalauja naujų sprendimų

Pažintys

EUROPART PLEčIA PREKYBOS TINKLА

TRANSPORTO MARISA: jei reikia bilietų į keltus...

Psichologija

BENDRADARBIų NEPASIRINKSI

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Beniliuksas - Baltijos šalys: mažosios veikia kartu

Keleivinis transportas

PAS ESTIJOS KELEIVIų VEžėJUS

TARPMIESčIO MARšRUTAMS - TEMSA OPAL

VOLVO autobusai Lietuvoje

Technika

Arklius perkalsime į žirgus...

ATEINA „PASAULINIO VARIKLIO“ LAIKAS

Iliuzija tapusi tikrove

Teisė

Kaip teisingai sudaryti darbo sutartį

Muziejus

BAGDADO EKSPRESAS