Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

PAS ESTIJOS KELEIVIų VEžėJUS

Gegužės pradžioje Lietuvoje lankėsi Estijos autotransporto įmonių sаjungos delegacija. Estai susipažino su mūsų šalies keleivinio transporto sistema, lankėsi įmonėse, bendravo su Lietuvos vežėjais. Išvykdami kaimynai pakvietė lietuvius atvykti į jų šalį, tad rugsėjo 8-10 dienomis asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius drauge su „Linavos“ mokymo centru ir surengė išvykа į Talinа. Beveik trisdešimt šalies keleivių vežėjų įmonių atstovų panoro iš arčiau susipažinti su estų patirtimi.

Lina JAKUBAUSKIENė

Estai nuėjo kitu keliu

Ankstų rytа vežėjus iš Lietuvos pasitiko Estijos autrotransporto įmonių sаjungos administracijos direktorius Villemas Tori. Tarsi paneigdami mitа apie kaimynų šaltumа bei santūrumа, estai delegacijа iš Lietuvos priėmė nepaprastai šiltai. Maloniai nuteikė ir tai, kad visi numatyti susitikimai bei priėmimai vyko minučių tikslumu - matyt, kaimynai jau išmoko dirbti vakarietiškai.

Estų keleivinis transportas, Baltijos šalims atgavus nepriklausomybę, pasuko šiek tiek kitu keliu nei Lietuvos. Pasak pačių estų, tai nebuvo lengva. Beveik visos įmonės iš pradžių parduotos užsienio verslininkams, kurie, kaip vėliau paaiškėjo, nė nemanė verstis tokia mažai pelninga veikla, kaip keleivių vežimas. Tad neilgai trukus bemaž visos bendrovės bankrutavo, jų gamybinės bazės buvo prarastos, pastatai išparduoti, o į rinkа sugrįžę Estijos vežėjai privalėjo viskа pradėti nuo pradžių.

šiuo metu Estijoje savivaldybei priklauso tik Talino bei Narvos autobusų parkai, pusiau privati (50 proc. akcijų priklauso savivaldybei ) yra Piarnu įmonė. Visos kitos - privačios. Iš viso Estijoje keleivių vežimo rinkoje dirba 350 įmonių. Kai kurios iš jų - visai mažos. Tai nulemia specifinė šalies geografinė padėtis - Estijai priklauso daugybė didesnių ar mažesnių Baltijos jūroje išsibarsčiusių salų, kuriose gyvena nedaug žmonių, tad ir autobusų keleiviams vežti ten pakanka vos keleto.

Svečiuose

Lietuvos delegacija apsilankė Talino autobusų stotyje, privačioje įmonėje „Seba“ bei Talino miesto autobusų parkų susivienijime. Apžiūrėtas naujasis miesto keleivinis terminalas.

Talino autobusų stotis privatizuota, joje aptarnaujami tiek šalies, tiek užsienio vežėjų autobusai. į akis iškart krito tai, kad nei stotyje, nei jos prieigose nematyti nelegalių vežėjų ar jų tarpininkų. Pasirodo, su šiuo reiškiniu, skirtingai nei Lietuvoje, Estijoje kovojama valstybiniu lygiu - šalies kelių policijoje sudarytas specialus operatyvinis padalinys iš 30 žmonių, skirtas gaudyti nelegalia veikla besiverčiančius vežėjus. Stoties pastate keleivius nesėsti į vadinamųjų „piratų“ automobilius ragina didžiulis plakatas, kuris primena, kad kelionė su nelegalais gali būti nesaugi ir pavojinga. Taip ir knietėtų pasiūlyti atsakingiems mūsų valdžios atstovams, niekaip nenorintiems ar nesugebantiems pažaboti šio giliai įsišaknijusio ir milžiniškus nuostolius tiek vežėjų įmonėms, tiek šalies biudžetui nešančio reiškinio, surengti išvykа pasisemti kaimynų patirties...

įdomi mūsų šalies keleivių vežėjams pasirodė ir autobusų stotyje įsikūrusi privati nedidelių siuntų gabenimo firma „Cargobuss“. Siuntos tiek po Estijos miestus, tiek į Rygа, Vilnių, Kijevа bei Suomijos sostinę Helsinkį gabenamos maršrutinių autobusų bagažinėse. Jei krovinių susidaro daugiau, prie autobuso prikabinama speciali priekaba. įmonė teikia gyventojams ir dar vienа paslaugа - lengvaisiais automobiliais Taline išvežioja siuntinius po klientų namus. Pasak įmonės vadovų, didžiausias firmos privalumas - pristatymo greitis, tad paslauga yra populiari tarp gyventojų.

Lietuvos delegacija turėjo progos susipažinti ir su privačių įmonių darbu - apsilankyta bendrovėje „Seba“, vežančioje keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais. 1994-aisiais įsikūrusioje įmonėje iš pradžių dirbo tik šeši žmonės, šiuo metu jų yra apie tris šimtus. Eksploatuojama apie 100 autobusų, bendrovė, be tolimojo susisiekimo, aptarnauja ir keletа miesto maršrutų. „Seba“ verčiasi ir papildoma veikla - čia remontuojami bei restauruojami tiek savi, tiek kitų įmonių autobusai.

Didžiаjа gyventojų dalį Estijos sostinėje veža autobusai. 400 tūkst. gyventojų turinčiame mieste yra 60 autobusų, 6 troleibusų bei 4 tramvajaus linijos. Visose transporto priemonėse galioja vieningi bilietai. Vidutinis Talino autobusų parke eksploatuojamų autobusų amžius - 13 metų. Seniausiam - 23-eji, naujausieji „Volvo“ atvyko į Estijos sostinę prieš metus. Taline vyrauja dviejų markių - „Volvo“ bei „Scania“ - autobusai. Paskutinis „Ikarus“, pasak parko vadovo, į užtarnautа poilsį išlydėtas 2003-iaisiais, o vienas šiuo metu restauruojamas šios markės autobusas netrukus užims vietа įmonės muziejuje.

Bilietas Estijos sostinėje kainuoja gana brangiai - 15 kronų (apie 3 litus), tačiau galioja įvairios nuolaidos, perkant ilgalaikius bilietus mokėti tenka pigiau. Itin palanki bilietų sistema Talino gyventojams: turintiems asmens indentifikavimo kortelę taikomos įvairios nuolaidos. Miesto valdžia laikosi nuostatos, kad neprivalu dotuoti kitų miestų ar kaimų gyventojų važiavimа miesto transportu. Elektroninių bilietų sistema, kuri šiuo metu bandoma diegti ir Vilniuje, jau naudojasi apie 55 proc. Talino gyventojų. Lietuvos keleivų vežėjus sudomino ir autobusai su priekabomis - nors jų ilgis net 23 metrai, vietos apsisukti jiems užtenka tiek pat, kaip ir standartiniam 12 metrų autobusui. Keleivių tokiame autobuse-traukinyje telpa apie 200.

Pagrįstai taliniečiai gali didžiuotis ir neseniai atidarytu moderniu miesto keleivių terminalu, įsikūrusiu po žeme pačiame sostinės centre. čia prasideda keliolika autobusų maršrutų, keleivių patogumui įrengtos elektroninės švieslentės, informuojančios apie išvykimo bei atvykimo laikа. Reikiamа informacijа galima rasti ir čia pat įrengtuose kompiuteriuose.

įspūdžiai

Važiuojant namo pasitaikė proga išgirsti, kokiа nuomonę apie Estijos visuomeninį transportа bei kelionę susidarė šalies vežėjai.

Rimantas Martinavičius, UAB Tauragės autobusų parkas direktorius.

Išvyka buvo labai naudinga, kelionė puikiai organizuota. Estai priėmė šiltai, buvo įdomu susipažinti su jų šalies patirtimi, sužinoti, ar daug toliau per tа patį laikа sugebėjo nueiti kaimynai. Ypač pavydu, kad estai kur kas efektyviau kovoja su nelegaliais vežėjais - mums itin skaudi problema čia daugmaž išspręsta.

Tačiau man pasirodė, kad mūsų šalyje keleivinio transporto įmonės vis dėlto tvarkosi sėkmingiau. Manau, kai pradės realiai veikti visi naujai priimti vežėjams naudingi įstatymai, mes gyvensime geriau.

Liudvikas Bliūdžius, UAB „Kėdbusas“ direktorius.

Pati idėja, kad reikia bendrauti su kolegomis iš kitų šalių - sveikintina. Daug metų nebendravome, o pasinaudoti artimiausių kaimynų patirtimi, peržvelgti jų pasiekimus bei klaidas visada naudinga.

Jau lankėmės Latvijoje, dabar - Estijoje, tad galime palyginti jų verslo sаlygas su mūsiškėmis. Manau, kad tiek estai, tiek latviai mus jau aplenkė. Gal todėl, kad sėkmingiau dirba jų transporto įmones kuruojančios ministerijos. Mūsiškė, deja, kelių transportu beveik nesirūpina, kur kas daugiau dėmesio skiria geležinkeliui ar oro linijoms.

Teikiamų paslaugų kokybė, mano manymu, Estijos sostinėje kur kas geresnė. Autobusų parkas atnaujinamas ne tiek naujomis, kiek pavažinėtomis, bet dar puikios kokybės vakarietiškomis transporto priemonėmis. Jos perkamos iš šiaurės šalių, todėl pritaikytos Estijos sаlygoms, šiltos bei patvarios. Mano nuomone, tai neblogas sprendimas šiam laikotarpiui, kol įmonės nėra tokios turtingos, kad įstengtų nusipirkti naujų autobusų.

Vytautas Bulka, V. Bulkos įmonės „Svirka“ savininkas.

Esu „mišrūnas“ - turiu tiek keleivinių, tiek krovininių transporto priemonių. Norėčiau truputį papriekaištauti asociacijai, kad ji savotiškai diskriminuoja keleivių vežėjus - jiems išvykų rengiama kur kas mažiau. Tačiau stengiuosi nepraleisti nė vienos „Linavos“ mokymo centro keleivių vežėjams rengiamos kelionės. Patinka tai, kad direktorius Julius Salenekas visada puikiai parengia programа, sugeba suderinti pažintinius interesus su aktyviu poilsiu. šįkart maloniai nudžiugino Mažeikių autobusų parkas - tiek vairuotojai Antanas Pocius bei Antanas Skurvydas, tiek įmonės darbuotojai nuoširdžiai rūpinosi, kad jų autobusu važiuojantys keliauninkai jaustųsi kuo patogiau ir jaukiau. Nuoširdžiai rekomenduočiau visiems, vykstantiems į tolimesnes keliones, nuomotis šios įmonės transporto priemones.

Estijos transportas man pasirodė įdomus tuo, kad beveik visos įmonės čia yra privatizuotos. Esu privatus vežėjas, tad jų patirtis pasirodė labai naudinga. Estai greičiau už mūsiškius ryžosi laisvai rinkai. šiuo metu keleivinio transporto įmonės pradedamos privatizuoti ir pas mus, tad kaimynų patirtis turėtų būti naudinga visiems.

Gintaras Nakutis, UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius.

Be abejo, įdomiausia man buvo susipažinti su Talino miesto visuomeniniu transportu. Kai kuriose srityse estai pralenkė mus: jų autobusai naujesni, visi - vakarietiški, daug dėmesio skiriama darbo saugai, darbuotojų poilsiu, jau veikia elektroninė bilietų sistema. Panašiа sistemа dar tik ketinama pradėti diegti Vilniuje artimiausiu metu.

Nustebino, kad Taline nėra nė vieno žemagrindžio autobuso. Iš dalies tai suprantama - jie 30-40 proc. brangesni už paprastus, antra vertus, keleiviams tokie autobusai yra patogesni.

Talino autobusų parkas didesnis už Vilniaus, šiomis transporto priemonėmis vežama didžiausia keleivių dalis. čia kasdien į miesto gatves išvažiuoja 335 autobusai (Vilniuje - 244), dirba apie 1200 darbuotojų. Kaimyninės šalies vežėjų darbа palengvina ir tai, kad Estijos sostinėje beveik nėra privačių vežėjų.

Akivaizdu, kad estai, anksčiau pradėję pertvarkа, sugebėjo nueiti toliau už mus, tačiau manau, kad dar niekas neprarasta - jei įstatyminė bazė bus iki galo sutvarkyta, pasivysime ne tik juos, bet ir Vakarų šalių vežėjus.

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr. 9 (45)

"Linava" informuoja

Naujienos

Naudingi pasiūlymai

„Miegantys broliai“

Padangos

GUMINTA + TOMINA = dar geresnės paslaugos vežėjams

PADANGų UTILIZAVIMAS: LEDAI PAJUDėJO?

Patirtis

Permainos reikalauja naujų sprendimų

Pažintys

EUROPART PLEčIA PREKYBOS TINKLА

TRANSPORTO MARISA: jei reikia bilietų į keltus...

Psichologija

BENDRADARBIų NEPASIRINKSI

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Beniliuksas - Baltijos šalys: mažosios veikia kartu

Keleivinis transportas

PAS ESTIJOS KELEIVIų VEžėJUS

TARPMIESčIO MARšRUTAMS - TEMSA OPAL

VOLVO autobusai Lietuvoje

Technika

Arklius perkalsime į žirgus...

ATEINA „PASAULINIO VARIKLIO“ LAIKAS

Iliuzija tapusi tikrove

Teisė

Kaip teisingai sudaryti darbo sutartį

Muziejus

BAGDADO EKSPRESAS