Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Kilmė - olandiška, gimtinė - Anglija

Prieš 120 metų nuošaliame šiaurės Anglijos kaimelyje netoli škotijos užsimota gaminti… sunkvežimius - daiktus, tokius tais laikais retus, kad daug kas nė neįsivaizdavo, kaip galėtųatrodyti vežimas be arklio. Tačiau atkaklūs verslininkai neišsigando nežinios, ir netrukus senoji geroji Anglija ėmė garsėti ne tik savo tekstile, bet ir automobiliais. Vienas iš skambiausių automobilizmo aušros vardų ir buvo mažojo kaimelio pavadinimas - Leyland. Kaip ši gamykla gyvuoja dabar, jubiliejaus proga ir pakvietė pasižiūrėti „DAF Trucks NV“ atstovai Lietuvoje Kaune įsikūrusi bendrovė „Centrako“.

Kęstutis Bruzgelevičius

Evoliucija

Leylandas - nedidelis miesteliūkštis Anglijos šiaurės vakarų pakraštyje, per pusšimtį kilometrų nutolęs nuo galingų šios šalies pramonės centrų Mančesterio ir Liverpulio. Dar XIX a pabaigoje du įžvalgūs verslininkai čia įkūrė gamyklа, turėjusiа gaminti vien krovininius automobilius, tačiau, kaip tais laikais buvo įprasta, gaminusiа tai, ko reikėjo, kas tuo metu turėjo nors kokiа paklausа, - nuo garinių žoliapjovių ir spalvingų savaeigių cirko mašinų iki artilerijos pabūklų vilkikų Anglijos armijai, gaisrinių automobilių ir dviaukščių autobusų civiliams. Tais senais gerais laikais salos pramonė garsėjo ne tik puikia gelumbe, bet ir aukštos kokybės technikos gaminiais, tad „Leyland“ produkcija nors ir buvo paklausi, bet kainavo nemažai. Specializacija bei masinė gamyba tapo žirklėmis, praėjusio amžiaus antrojoje pusėje nukirpusiomis ne vienа tokios gamyklos likimo gijа. Netoli bankroto ribos atsidūrusiа įmonę 1987 m. nupirko olandų „DAF Trucks NV“, o visai netrukus - 1998 - aisiais, ir DAF, ir „Leyland“ bei dar vienа anglų pasididžiavimа - „Foden“, kaip tvirtino reklama, angliškų sunkvežimių kokybės simbolį“, ėmė valdyti amerikiečių kompanija „Paccar“.

Tiek olandai, tiek amerikiečiai buvo populiarių modelių masinės gamybos šalininkai, tad, savaime suprantama, angliško stiliaus sunkvežimiai ant kovejerio išlikti negalėjo. Vos įsigiję „Leyland“ olandai šiа gamyklа iš pagrindų modernizavo ir čia perkėlė savo vidutinės klasės distribucinių sunkvežimių DAF 45, 55, 65, 75 ir 85 surinkimа, o valdant amerikiečiams jie tapo DAF LF ir DAF CF serijų modeliais. Ypatingo populiarumo susilaukė „mažylis“ LF, „DAF-Leyland“ gamykloje gaminamas internacionalinei rinkai: ypač judrus ir manevringas 2002-ųjų „Metų sunkvežimis“ daugelyje Europos šalių tapo pagrindiniu ryšininku tarp priemiesčiuose įsikūrusių prekių bazių ir centre esančių parduotuvių. Didesni ir galingesni CF (compact forte - kompaktiškas galingas), skirti kroviniams gabenti didesniais atstumais, Anglijoje gaminami tik šios šalies rinkai, kitoms - Olandijoje.

šeimininkų kaita pakeitė ne tik modelius ant konvejerio, bet ir visа gamybos filosofijа, kuri Leylande, skirtingai negu žemė, laikosi ne ant trijų, o ant dviejų banginių: pirmasis - gamykla ne gamina, o surenka automobilius; antrasis - visas gamyklos darbas paklūsta kokybės valdymo sistemai, turinčiai pavadinimа „Six Sigma“.

Viena Iš rentabiliausių

Europoje

Abiejų banginių atradėjai - amerikiečiai. Jų įsitikinimu, nėra prasmės kažkokį mazgа ar agregatа gamintis pačiam, jei tai kur kas geriau gali padaryti specializuotos firmos. Išskaidytos į atskirus gamybinius vienetus specializuotos įmonės veikia lanksčiau, operatyviau reaguoja į naujoves ir, siekdamos išlikti rinkoje, stengiasi mažinti savikainа. Kai įmonė, pavyzdžiui, pavarų dėžių gamintoja, priklauso didelei kompanijai, ji paskęsta kasdienėje rutinoje ir naujovės jai tampa aktualios tik tada, kai gamybai rengiamas naujas modelis. Todėl „DAF-Leyland“ gamykloje ne gaminami, o montuojami „Cummins“ bei „Perkins“ varikliai, vokiškos ZF firmos pavarų dėžės, „Renault“ gamykloje Belgijoje surinktos kabinos. šis perversmas kartu su itin efektyviai veikiančia kokybės valdymo sistema „Six Sigma“ leido pasiekti, kad štai jau keletas metų „DAF-Leyland“ gamykla tapo viena iš rentabiliausių Europoje.

Keletas žodžių apie „Six Sigma“, nors apie šiа sistemа, tiesа sakant, vertėtų rašyti atskirа straipsnį. ši sistema panaši į europietiškos kokybės sistemа ISO. Kaip tvirtina specialistai, jos ne konkuruoja tarpusavy, o viena kitа papildo. Skirtumas tarp jų - nedidelis, bet reikšmingas ir gamybos požiūriu netgi esminis: ISO daugiausia dėmesio skiria veiklos rezultatams fiksuoti, t. y. ar gaminys atitinka tam tikrus reikalavimus. „Six Sigmos“ uždavinys - išsiaiškinti nukrypimus nuo reikalaujamų parametrų jau atskiruose gamybos etapuose. Vertikalus kokybės pjūvis atskleidžia silpnаsias gaminio vietas ir leidžia operatyviai imtis priemonių padėčiai ištaisyti. Dar vienas ne mažiau svarbus aspektas - ši sistema tiesiog fantastiškai skatina darbuotojų kūrybinę iniciatyvа.

Iš esmės - nieko naujo: tarybiniais laikais pas mus tai buvo vadinama „racionalizatorių judėjimu“. Tada, patikėję gražiais pažadais, darbuotojai pateikė milijonus „rac. pasiūlymų“, tačiau už įgyvendintuosius premijos buvo simbolinės, o ir jas dažnai susišluodavo viršininkai. Antra vertus, totalinio deficito sаlygomis dažniausia būdavo įgyvendinami pasiūlymai atpiginti ir padidinti gamybа netgi kokybės sаskaita, tad puiki idėja ilgainiui išsigimė ir tapo pajuokos objektu.

„Leyland-DAF“ gamykloje darbuotojų pasiūlymai vertinami taip rimtai, kad kartais net stebiesi: juk sunkvežimių surinkimo technologija senai nusistovėjusi ir žinoma iki smulkmenų, „Just-in-Time“ grafikai derinami minučių tikslumu, kа čia beišgalvosi? Tačiau vien pernai gamyklos, mums žinomais terminais šnekant, racionalizatoriai pateikė apie 140 pasiūlymų. Skelbimų lentose garbingiausiose vietose kabo informacija apie visus gautus pasiūlymus, atskirai išskirti geriausias savaitės, mėnesio bei metų pasiūlymas. Kiekvienа savaitę tam tikru metu valandai (!) stabdomas konvejeris, kad darbuotojai savo padaliniuose galėtų pateikti ir aptarti pateiktus pasiūlymus. Tai, žinoma, kainuoja, tačiau tiek socialinis, tiek ekonominis efektas daug didesni: dirbti gamykloje, kur į tavo nuomonę atsižvelgiama, - kur kas maloniau, o per pastaruosius keletа metų vieno sunkvežimio surinkimo laikas sutrumpėjo 30 proc., gamyba atpigo 5 proc.

- O kokybė? - puolėme klausinėti.

Tada gamyklos vadovai mums parodė lentelę su „Six Sigmos“ lygiais, nustatomais pagal reklamacijų kiekį milijonui vienetų pagamintos produkcijos. Antrasis - žemiausias - lygis „leidžia“ jų per 300 tūkst., trečiasis - apie 66 tūkst., ketvirtasis - tik 6 tūkst., penktasis - vos porа šimtų, o aukščiausiasis - pasaulinio lygio - tik 3-4. Procentais reklamacijų skaičius milijonui gaminių atrodytų šitaip: antras lygis - 30,9, trečias - 6,7, ketvirtas - 0,62, penktas - 0,023 ir šeštas - 0,0003 proc. Gamyklos vadovai mano, kad šiuo metu „Leyland“ produkcija (DAF LF bei tik Anglijos rinkai skirti DAF CF ir „Foden“ sunkvežimiai) artėja prie ketvirtojo lygio. Tai gana aukštas rezultatas, turint omeny, kad mašina surenkama iš kelių tūkstančių detalių, mazgų ir agregatų, pagamintų kažkur kitur, o visi gumbai už brokа atitenka gamyklai. Apie aukštа, jei ne aukščiausiа, darbo kultūros lygį galėjom galvoti ir vaikštinėdami po gamyklа, kuri yra iš esmės vienas cechas su vienu konvejeriu. Pritaikius detalių tiekimo tiesiai prie konvejerio technologijа, atsisakyta daugybės sandėlių bei pagalbinių patalpų. Užtat vienas iš pagrindinių atsarginių detalių sandėlių (kiti Berlyne bei Madride) - įspūdingas aštuonių lentynų aukštų kompiuterizuotas labirintas su automatine paieškos sistema, leidžiančia per keletа minučių rasti reikalingа detalę tarp kitų čia esančių 12 milijonų.

***

120 metų jubiliejų atšventusi „DAF-Leyland“ gamykla atrodė labai jauna, šiuolaikiška ir klestinti. Tam, kad ji šitaip atrodytų, be abejo, teko paaukoti dalį nacionalinių ambicijų, akivaizdžiai matomų fantastiškame Leylando komercinio transporto muziejuje, turinčiame tokių eksponatų, kurių kitur vargu ar kada beišvysi. Tame muziejuje - daugybė modelių su „Leyland“ atpažinimo ženklais, jie pagaminti gerokai anksčiau. Gaminti XX a.pabaigoje - su „DAF-Leyland“ simbolika, o XXI a. produkcijoje lieka tik DAF.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7(43)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

EUROPOS TEISINGUMO TEISMAS šALINA KLIūTIS

Lietuvos muitinė: vežėjams darbas palengvėjo, bet problemų dar liko

Psichologija

„SUDEGANTYS“ DARBE

Servisas

Braziliški COFAP amortizatoriai okupuoja Europа

Užsienyje

Kilmė - olandiška, gimtinė - Anglija

SCHMITZ CARGOBULL: ilgametė patirtis, naujovės ir mobilumo garantija

„DRAMBLIų LENKTYNIų“ PABAIGA ?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

IRU: Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Žinotina

SKUBėK LėTAI - SUTAUPYSI

VKTI: kas, kada ir kaip tikrinama

Paslaugos

„Linavos“ serviso komanda dirba vežėjams

Keleivinis transportas

UTENIšKIAI šVęS PENKIASDEšIMTMETį

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos europoje

Technika

Galingieji mažyliai MULTICAR

Teisė

Prasikaltusio darbuotojo atleidimas iš darbo

Muziejus

LAZ-695: PRADžIų PRADžIA