Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Galingieji mažyliai MULTICAR

Liucijus SUSLAVIčIUS

„Kai statybos aikštelėje standartiniam sunkvežimiui nėra kur pasisukti, išmuša multikarų valanda“! Taip šių metų Miuncheno tarptautinėje parodoje „Bauma 2004“ gamintojas iš Valtershauseno pristatė miniatiūrinius savivarčius autotraukinius visai ne nykštukų, kaip galima būtų manyti iš pirmo žvilgsnio, dydžio. Ir beveik klasika tapęs M 26 (plotis - 1,59 m), ir „Fumo“ (plotis - 1,62 m) į tris puses krovinį išverčiantys savivarčiai veža 1,6 kub. metro grunto. Tiek pat telpa ir savivartėje priekaboje. Bendra didžiausia tokio autotraukinio masė - 7,5 tonos, tačiau 90 AG pasiekiantis dyzelis, penkialaipsnė pavarų dėžė, o pagal užsakymа - ir visų ratų pavara, leidžia tokiems miniautotraukiniams įsiropšti į 32 laipsnių įkalnę. O tai jau rimta, tiesa?

Pavadinimas - „Multicar“ - nėra negirdėtas. Daugelis dar prisimena paskutinįjį TSRS gyvavimo dešimtmetį miestų gatvėse pasirodžiusius mažučius sunkvežimiukus ryškiai žaliomis briaunuotomis kabinomis, mažo skersmens ratukais, apkarstytus gatvių priežiūros įranga - cisternomis, sniego valymo plūgais, šepečiais, smėlio barstytuvais, hidrauliniais keltuvais ir t. t. Keletа metų jie visai neblogai darbavosi miestų komunaliniame ūkyje - tam jie, beje, ir buvo skirti, o paskui kažkaip nejučiomis išnyko, kaip ir dauguma buvusioje VDR pagamintos technikos. Dabar kai kurios įmonės taip pat įsigyja modernizuotus šios markės automobilius, bet ankstesnio populiarumo jie, deja, jau neturi, nors drаsiai galima teigti, jog tai nepakeičiamas šimtadarbis pagalbininkas: multikarams gaminama per 100 skirtingų uždedamų arba prikabinamų mechanizmų, skirtų miesto komunalinėms tarnyboms bei statybininkams. Tuo tarpu Vokietijoje šie automobiliai labai populiarūs. „Multicar“ - vienintelė VDR automobilių gamykla, ne tik išlikusi po abiejų Vokietijų susivienijimo, bet ir klestinti, eksportuojanti produkcijа į daugelį šalių. Jos gamybinėje programoje - dvi šeimynos: modernizuoti senieji „multikarai“, siūlomi kaip „M26“, bei naujas „Fumo“. Beje, šis skambus pavadinimas - tai tiesiog dviejų vokiškų žodžių „Funkcion“ (funkcionalus) ir „Mobilitat“ (mobilumas) pirmųjų skiemenų junginys.

Modernizuodami dar VDR sukurtа ir gamintа „Multicar M 26“, konstruktoriai pirmiausia pakeitė jo variklį. Dabar tiek „M 26“, tiek modernusis „Fumo“ komplektuojami tokiu pačiu Euro 3 reikalavimus atitinkančiu 2,8 litro turbodyzeliu IVECO su „common rail“ tipo įpurškimo sistema. Galingiausias variantas pasiekia 105 AG. Komunalinės paskirties technologiniam automobiliui labai svarbu dirbant palaikyti pastovų judėjimo greitį, todėl „Fumo“ tempomatas - serijinės įrangos dalis. Automobilio greičių diapazonas - nuo 0,6 km/h „šliaužiančiаja“ pavara iki 110 km/h aukščiausiаja. Visų keturių ratų stabdžiai - diskiniai, stabdžių sistema turi 4 kanalų ABS. Priekyje montuojama nepriklausoma pakaba su skersinėmis svirtimis ir cilindrinėmis spyruoklėmis, efektyviais teleskopiniais amortizatoriais. Gale - nedalomas karteris ir pakaba su išilginėmis lingėmis, tačiau yra skersinis stabilizatorius. Tai reikalingas pakabos elementas, nes „Fumo“ rėmas specialiai sukonstruotas ir pagamintas taip, kad važiuojant nelygia vietove jis gali šiek tiek suktis apie išilginę ašį, tuo pagerindamas pakabos prisitaikymа prie nelygumų.

Gerokai pasikeitė ir tokios paskirties automobilio komforto supratimas. Spartietiškа, iš plokščių skardos lakštų suvirintа senojo „multicar“ kabinа „Fumo“ pakeitė šiek tiek „azijietiško“ dizaino kabina su didžiuliu lenktu priekiniu stiklu bei neįprastai atrodančiais šoniniais apatiniais (vairuotojo kojų lygyje) stiklais. Jie skirti stebėti aplinkai manevruojant ankštose vietose bei darbinio agregato kontrolei. Pati kabina turi plieninį karkasа, apklijuotа iš plastamasės pagamintais elementais, todėl mažiau rūdyja, geriau slopina triukšmа, vibracijas, yra šiltesnė. Durų stiklai kilnojami elektros varikliukais, išoriniai veidrodžiai šildomi elektra.

„Fumo“ didžiausia leistina masė - 500 kilogramų, keliamoji galia - 2,7 tonos, jis gali vilkti 3,5 tonos su kroviniu sveriančiа priekabа. Galima rinktis 2300 arba 2900 milimetrų ilgio bazę bei 4x2 arba 4x4 pavarа. Bet svarbiausia yra tai, kad prie trijų išorinių agregatų prijungimo plokščių bei ant rėmo esančių keturių rutulinių kronšteinų galima prijungti bet kurį iš daugiau kaip 100 pavadinimų darbo mechanizmа patiems įvairiausiems tikslams, kokie tik gali pasitaikyti komunaliniame ūkyje, kelių priežiūroje, statybose, žemės ūkyje.

Kad pirkėjui būtų lengviau apsispręsti, koks „Fumo“ variantas jam geriausiai tinka, gamintojas suskirstė automobilius į tris šiek tiek besiskiriančias parametrais šeimynas: „Body“ (važiuoklė specialiai stacionariai įrangai montuoti su viena hidrauline sistema), „Carrier“ (technologinis automobilis su trimis nepriklausomomis hidraulinėmis sistemomis, skirtas uždedamai įrangai montuoti) ir „Tipper“ (transportiniai automobiliai su platforma ir savivarčiai). Būtent pastarieji buvo aukščiau minėtos parodos „žvaigždėmis“ ir demonstravo neeilinius gebėjimus su ganėtinai dideliu kroviniu manevruoti ankštuose pravažiavimuose, senamiesčių kiemuose su jų viduramžiškomis vartų arkomis - žodžiu, visur, kur normalaus dydžio sunkvežimis niekaip negali įvažiuoti, o mechanizuoti krovimo darbus būtina. Tada praverčia ne tik miniatiūrinis autotraukinys, bet ir ant „Multicar“ važiuoklės uždėtas hidraulinis kranas su greideriu, nedidelis, bet net 19 metrų aukštį pasiekiantis hidraulinis keltuvas bei kitokie tik ant „Multicar“ važiuoklės montuojami įrengimai.

„IšPUčIAMAS STOGAS“ - APLINKINIų

SAUGUMUI

Liucijus Suslavičius

Kuo autotraukinys pavojingas magistralėje jį pavijusiems ir norintiems lenkti automobiliams? Jei šlapia - iš po ratų lekiančiu purvino vandens „rūku“, o paskutiniu pralenkimo momentu - dar ir netikėtu šoninio vėjo gūsiu, galinčiu išgаsdinti to nesitikintį vairuotojа ar net sukelti jam avarinę situacijа. Viskas? Deja, ne: žiemа nuo puspriekabės stogo tiesiai ant priekinio stiklo jums gali žnegtelti ledo luitas ar sniego krūva. Pasekmės?.. Priežastis paprasta: ant plokščio stogo tento lyjant ar sningant kaupiasi vis daugiau vandens arba sniego, elastingas tentas įdumba, tad vėliau šаlant susidaręs ledo arba prikritusio sniego sluoksnis gali būti net keliolikos ar keliasdešimties centimetrų storio. Jei puspriekabė tuščia, tai vairuotojas prieš važiuodamas gali kokia nors kartimi iš puspriekabės vidaus pakilnoti įdubusias tento vietas ir bent iš dalies nupilti ant jo susikaupusį vandenį, bet ledo ir sniego taip paprastai nenupurtysi… O jei puspriekabėje krovinys ir ji muitininkų užplombuota? Tada ir vandens nenuleisi.

Geriausias sprendimas peršasi savaime - puspriekabės stogas turi būti ne plokščias, o dvišlaitis, tada vanduo nutekės ir problemų nebus. Bet keliais jau rieda šimtai tūkstančių plokščiastogių puspriekabių ir priekabų. Kaip elgtis su jomis?

Tas, kas nenori, kad jo puspriekabė kam nors taptų eismo nelaimės priežastimi, gali rengti puspriekabėje ganėtinai paprastа stogo tento „išpūtimo“ sistemа, kuriа gamina firma „K and M Stahl-und Behalterbau GmbH“ iš Lichtenau (Vokietija). Idėja visai paprasta: pakeisti stogo formа, kad krituliai kuo mažiau susilaikytų ant stogo. Firmos inžinieriai sukūrė savotiškа pneumosistemа stogo viduriui pakelti. Jos pagrindinis elementas - didelio skersmens minkšta polichlorvinilo žarna, prakišta tarp puspriekabės stogo karkaso ir tento. Ji prijungiama prie autotraukinio pneumosistemos ir per 10-20 sekundžių prisipildo oro, kartu staigiai įtempdama ir kilstelėdama tento vidurį 10-12 centimetrų. To pakanka, kad ant stogo nesusidarytų įdubimai, kuriuose kaupiasi vanduo ir sniegas, o jau prišalęs prie tento ledas ir sniegas atšoktų ir nubyrėtų. Iš ryto prieš pajudėdamas, vairuotojas paprasčiausiai išleidžia orа iš žarnos, ir stogas vėl pasidaro plokščias.

Sistema sukurta bendradarbiaujant su puspriekabių gamintoju „Krone“ bei tentų gamintoju „Moll“. Pristatant jа parodoje IAA, buvo pabrėžta, kad ji yra paprasta, jа nesunku įrengti daugumoje tentinių puspriekabių ir priekabų, ji tikrai efektyvi. Kaina - apie 1000 eurų, tai yra vos vienas procentas puspriekabės kainos.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7(43)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

EUROPOS TEISINGUMO TEISMAS šALINA KLIūTIS

Lietuvos muitinė: vežėjams darbas palengvėjo, bet problemų dar liko

Psichologija

„SUDEGANTYS“ DARBE

Servisas

Braziliški COFAP amortizatoriai okupuoja Europа

Užsienyje

Kilmė - olandiška, gimtinė - Anglija

SCHMITZ CARGOBULL: ilgametė patirtis, naujovės ir mobilumo garantija

„DRAMBLIų LENKTYNIų“ PABAIGA ?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

IRU: Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Žinotina

SKUBėK LėTAI - SUTAUPYSI

VKTI: kas, kada ir kaip tikrinama

Paslaugos

„Linavos“ serviso komanda dirba vežėjams

Keleivinis transportas

UTENIšKIAI šVęS PENKIASDEšIMTMETį

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos europoje

Technika

Galingieji mažyliai MULTICAR

Teisė

Prasikaltusio darbuotojo atleidimas iš darbo

Muziejus

LAZ-695: PRADžIų PRADžIA