Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

TRANSPORTERIAI - GREITI, BET AR SAUGūS?

Vokietijos saugaus eismo specialistai sunerimę: 1995 - 2001 metais lengvų komercinių automobilių, populiariai vadinamų transporteriais, parkas šalyje išaugo 30 procentų, o autoavarijų, į kurias patenka šios kategorijos

automobiliai, - net 87 procentais. Ekspertai teigia, jog tai - ne atsitiktinumas,

o dėsningai besiklostanti kelių veiksnių sаlygojama ir vis blogėjanti situacija.

Pirmiausia, per pastarаjį dešimtmetį išaugo tokiuose automobiliuose montuojamų dyzelinių variklių galia, leidžianti jiems pasiekti vis didesnį greitį, jau visai priartėjusį prie daugumos lengvųjų automobilių greičio. Antrasis veiksnys - dusyk didesnė, palyginti su lengvuoju automobiliu, transporterio masė ir visai ne lengvajam, o veikiau sunkvežimiui artima važiuoklė - jos konstrukcija ir parametrai. Trečias veiksnys - teisinis: transporteriai prilyginti lengviesiems automobiliams, tad jiems negalioja nei važinėjimo savaitgaliais draudimas, nei darbo laiko ribojimai, o prie jų vairo dažniausiai sodinami jauni, neturintys profesionalaus parengimo, bet linkę rizikuoti vairuotojai, nevengiantys automagistralėse palenktyniauti su „Audi“ ir BMW…

Vokietijos automobilių klubas ADAC ėmėsi iniciatyvos patikrinti, kokie yra populiariausi rinkoje transporterių klasės krovininiai automobiliai, kurių didžiausia leistina masė pagal įstatymа neturi viršyti 3,5 tonos. Pirmiausia buvo matuojamas vidutinis važiavimo greitis automagistralėse. Rezultatai: vidutinis sunkvežimių važiavimo greitis - 90 km/h, lengvųjų automobilių - 134 km/h, o transporterių - 121 km/h. įsitikinęs, kad transporteriai skraidyte skraido keliais, ADAC žengė ir kitа žingsnį - atliko įvairių transporterių modelių išsamesnius vairavimo tikslumo, stabilumo manevruojant ir stabdymo efektyvumo bandymus poligone. Juose dalyvavo standartinės komplektacijos nauji „Ford Transit FT 350L“ (variklio galia 125 AG, bazė - 3750 mm), „Mercedes-Benz Sprinter 313CD“ (130 AG, bazė - 3550 mm, jo analogas - VW LT) bei „FIAT Ducato Maxi L2B“ (110 AG, bazė - 3700 mm, analogai „Citroen Jumper“ ir „Peugeot Boxer“).

Pirmiausia ekspertai patikrino, kiek realiai traukia bandomieji automobiliai. Aiškiu lyderiu šioje rungtyje tapo fiatas, pasiekęs 165 km/h greitį (gamintojas nurodo tik 145 km/h leidžiamа maksimalų greitį), antroje vietoje fordas su 162 km/h (oficialiai jam leidžiama 150 km/h), trečioje - mersedesas 160 km/h (leistinas - 155 km/h). įdomiausia buvo tai, kad gamykloje „FIAT Ducato“ buvo apautas „Q“ kategorijos padangomis (V max - 160 km/h). Kiti du varžovai gamintojo komplektuojami „R“ kategorijos padangomis (V max - 170 km/h).

Po to transporteriai buvo prikrauti puse leistino krūvio, kad šiek tiek pasikeltų jų svorio centras, ir išvyko į stabdžių bandymo trasа. čia kiekvienas automobilis įsibėgėdavo iki 100 km/h ir buvo staiga stabdomas maksimalia jėga 10 kartų iš eilės. Kaip tvirtina ekspertai, stabdžių efektyvumas nuliūdino: vidutiniškai iki visiško sustojimo transporteriams reikėjo nuo 46,0 („Ford“) iki 47,5 („Mercedes-Benz“) metrų, taigi gerokai didesnio atstumo nei lengviesiems automobiliams, kuriems „sėdėti ant uodegos“ magistralėse mėgsta transporterių vairuotojai. „Mercedes-Benz Sprinter“ stabdžiai neišlaikė daugkartinių bandymų, ir stabdymo kelias ėmė ilgėti - paskutinįkart važiuojant net iki 50 metrų. Avarinėje situacijoje transporteris rėžtųsi į priekyje sustojusio automobilio galа.

Dar vienas bandymas - važiavimas vingiuota trasa. Joje visi bandomi automobiliai elgėsi panašiai tiek tušti, tiek prikrauti, visi pasižymėjo nedideliu nepasukamumu, lengvai kompensuojamu kiek stipresniu vairo suktelėjimu. Bet būta ir pavojaus signalų: posūkyje vidinis užpakalinis mersedeso ratas net švilpdamas prasisukdavo.

Teisybė paaiškėjo per garsųjį „briedžio testа“. Ir fiatas, ir fordas dvigubа manevrа esant 60 km/h atliko be problemų, tiesa, ne taip tiksliai, kaip atliktų lengvieji automobiliai. O „Sprinter“ privertė visus gerokai pasijaudinti, nes jo vidiniai ratai staiga atitrūko nuo dangos ir tik bandytojo meistriškumas - staigus vairo pasukimas į priešingа pusę vėl pastatė automobilį „ant visų keturių“. Tiesa, „Sprinter“ net komplektuojamas su stabilumа posūkiuose didinančia ESP, tačiau to, kaip parodė bandymas, kritinėmis situacijomis nepakanka. ADAC ekspertų nuomone, šio transporterio nestabilumo staigiai manevruojant priežastis - paprasčiausia iš visų bandytų automobilių priekinė pakaba, jautriausias vairo mechanizmas, siauriausia provėža ir… plačiausios padangos.

Galutinė ADAC ekspertų išvada: dabar gaminami lengvieji komerciniai automobiliai daugeliu atvejų yra greitesni už savo važiuoklę, todėl jų saugumui kelyje užtikrinti kaip serijinė įranga turi būti montuojama ESP, efektyvesni ir atsparesni perkrovimams stabdžiai, geriau atitinkančios transporterių eksploatavimo sаlygas padangos. Antra veiklos kryptis - transporterių vairuotojų rengimas, mokant juos specifinių vairavimo įgūdžių, krovinio išdėstymo ir jo saugaus tvirtinimo kėbule taisyklių. Kol kas tai nedaroma, tad dažnas Vokietijos automagistralėmis skriejantis transporteris kiekvienu momentu gali tapti „bomba ant ratų“.

Nuotraukos - iš žurnalo

„ADAC Motorwelt“

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (27)

"Linava" informuoja

Brokuotos TIR knygelės

Bulgarija

čekija

Italija, Slovėnija

Jungtinė Karalystė

Kazachstanas

Lenkija

Rusija

Slovakija

Vengrija

Diskusija

GELTONIEJI AUTOBUSAI: AR Iš TIESų PIGIAU?

Pas kaimynus

KALININGRADE - SUNKVEžIMIų BEI AUTOBUSų GAMYBA

Poleminės pastabos

AR TIKRAI MUMS REIKIA MAžIAUSIAI?

Servisas

Juodosios dėžės: iš lėktuvų - į sunkvežimius

Naujas krovininių automobilių servisas Alytuje

„Linavos“ servisas: automobilių apsaugos sistemos vilkikams ir puspriekabėms

Lietuvoje ir pasaulyje

BGL

DRAUDIMO BENDROVEI LINDRA - DEšIMT METų

IRU GRIEžTINA REIKALAVIMUS

TRANSPORTERIAI - GREITI, BET AR SAUGūS?

VEžėJAMS į PAGALBА

VOKIETIJOJE - NAUJA MUITINėS AGENTūRA

 Tęsiamas bendradarbiavimas

Transporto politika

BALTOJI KNYGA - MūSų ATEITIES VEIDRODIS

Keleivinis transportas

PAS LENKų AUTOBUSų GAMINTOJUS

Technika

BAVARIJA PASITINKA ATEITį

Kaip veikia ESP

POPULIARėJA RESTAURUOTOS PADANGOS

Trys varikliai - trys charakteriai

Važiuoklė, „vizginanti uodega“

Teisė

Dokumentinis procesas pagal naujаjį CPK

Verslo etika

įtaigi vadovo kalba

Sveikata

NEBYLUSIS AVARIJų KALTININKAS

Muziejus

Kelių traukiniai prasidėjo taip…