Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Lietuvos muitinė: vežėjams darbas palengvėjo, bet problemų dar liko

Lietuvai tapus ES nare, šalies muitinė jau nekontroliuoja į Europа krovinius gabenančių vežėjų. Sumažėjus darbui, mažiau liko ir pareigūnų. Bet tai ne vieninteliai pokyčiai. Daugiau apie juos pasakoja Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Jonas MIšKINIS.

Gegužės pirmаjа Europos Sаjungos gretas papildė dar dešimt valstybių, tarp jų - ir Lietuva. šį valstybinės svarbos žingsnį lydėjos įvairios permainos: Lietuva prisijunge prie Muitų sаjungos bei prie Bendrojo tranzito konvencijos. Taigi išnyko kontrolė prie ES vidaus sienų.

Lietuvos vežėjai džiugiai sutiko šiа permainа, nes sumažėjo muitinės kontroliuojamų krovinių, pagreitėjo jų pristatymas į Vakarus. Palyginkime skaičius: pernai per gegužės mėnesį Lietuvos muitinė įformino 239 tūkst. tranzito procedūrų, o šiemet per tа patį laikotarpį - 75 tūkst. TIR procedūrų pernai metų gegužę užregistruota 53 tūkst., šiemet - vienuolika tūkstančių. Lietuvai įstojus į ES, muitinė kontroliuoja tik tas TIR procedūras, kurios prasideda ir baigiasi Lietuvoje.

Deja, išlieka informacijos vėlavimo problema - praeina nemažai laiko, kol muitinė gauna informacijа iš ES valstybių apie baigtas TIR procedūras. Lietuvos muitinė ir toliau kompiuterizuoja darbа, nes lengvesnis pasikeitimas duomenimis palengvina muitinės procedūrų kontrolę tarp įvairių šalių muitinių tarnybų, - lengviau kontroliuoti ir TIR procedūras. šia proga norėtųsi išsakyti pageidavimа, kad IRU peržiūrėtų per ES gabenamų prekių, už kurias ji garantuoja, sаrašа. Esmė ta, kad iki Lietuvai įstojant į ES galima buvo vežti žemės ūkio produktus (jautienа, pieno produktus ir pan.), žinoma, išskyrus stiprius alkoholinius gėrimus ir tabako gaminius, o po įstojimo į ES už šias prekes IRU negarantuoja.

Lietuvai tapus ES nare pasunkėjo bendradarbiavimas su Baltarusija. Iki tol su šia kaimynine šalimi buvome sudarę susitarimа, pagal kurį per dvišalius sienos perėjimo punktus (Adutiškis-Moldėviči, Tverečius-Vidžy, Papelekis-Kaznadiejiški, Eišiškės-Dokiški, Latežeris-Pariečjė) buvo galima gabenti prekes ir vežti keleivius. Dabar Lietuvos prekės prilygintos europinėms ir Lietuvos Respublika nota pranešė Baltarusijai, kad per šiuos punktus prekės nebus gabenamos. Per sienа vykstančius žmones kontroliuoja tik pasieniečiai - šiа funkcijа muitinė delegavo Valstybės sienos apsaugos tarnybai.

Atskirai verta kalbėti apie vadinamаsias Kaliningrado tranzito problemas. Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, įsteigus muitinės tarnybа, iš Rusijos per Lietuvа į Kaliningradа (ir atgal) vežamos prekės būdavo įforminamos tranzito procedūra. Be atitinkamų dokumentų jų nebuvo leidžiama gabenti. Trijų paskutinių metų statistika rodo, kad tokioms prekėms nacionalinio tranzito procedūra vidutiniškai per metus buvo taikoma 70 tūkst. kartų, o 400 kartų - TIR procedūra. Pastaroji buvo mažiau populiari dėl dviejų priežasčių - aukštų reikalavimų transportui bei dėl to, kad vykdant procedūrа pagal bendruosius muitinės dokumentus, garantija kainuoja pigiau negu TIR knygelė.

Muitinės departamento požiūriu, prekių gabenimas iš Kaliningrado per Lietuvа į Rusijа yra rizikingas dėl tikimybės, kad dalis prekių gali likti Lietuvoje, taip siekiama išvengti mokesčių. šiа teorijа patvirtina statistikos duomenys: įvertinus įvežamo tabako iš Rusijos į Kaliningradа kiekį, galima teigti, kad kiekvienas Kaliningrado gyventojas (nuo vienerių iki 85 metų) per vienа dienа surūko 3-5 pakelius cigarečių. Tai nerealu. Vadinasi, į Kaliningradа gabenamos cigaretės skiriamos ne tik vietos gyventojams, bet ir ES šalių rūkaliams. Pigesnes cigaretes nesunkiai galima realizuoti Lietuvoje, Lenkijoje, juo labiau, kad šiose šalyse akcizai tabako gaminiams tebeauga. Lietuvai numatytas penkerių metų pereinamasis laikotarpis, per kurį akcizo mokestis turi pasiekti senosiose ES šalyse narėse taikomа jo dydį. Todėl šiuo metu tabako tranzitas per Lietuvа kelia daug problemų teisėsaugos, o ypač muitinės pareigūnams.

Vienas iš dažniausiai muitininkams keliamų klausimų - apie kontrabandos mastus ir kovos būdus, jos įtakа ekonomikai. Lietuvai įstojus į ES, ėmė populiarėti legalus prekių pernešimas per sienа. Dabar fiziniai asmenys teisėtai gali per sienа persinešti didesnį kiekį tabako ir alkoholio. Vienas žmogus per dienа gali kirsti sienа su prekėmis ir apie trisdešimt kartų. žinoma, muitinės pareigūnas, jei jam kils įtarimų, kad prekės nešiojamos komerciniams tikslams, jas apmokestins, tačiau bet kuriuo atveju oficialiai tai nėra kontrabanda, o tik prekybos taisyklių pažeidimas, nors toks reiškinys, jei jis tampa masiniu, gali turėti įtakos pasienio prekybai. Vieni ekspertai teigia, kad taip pergabentos prekės sudaro 10 proc., kitų nuomone - 30 proc. rinkos. Manau, kad tokios prekės yra apie trečdalis viso kontrabandos kiekio.

Antrа trečdalį sudaro vidutinio masto kontrabanda - neteisėtai per sienа pergabentos prekės.

Likęs trečdalis - tranzitu per Lietuvа vežtos ir čia nusėdusios prekės. Dažniausiai jos būna gabenamos automobilių slaptavietėse arba dokumentuose įvardijamos kaip kitos rūšies prekės. Retai pasitaiko, kad deklaravus vežamа alkoholį ar tabakа šios prekės būtų paliekamos Lietuvoje.

Kovai su kontrabanda MD turi mobilias grupes, kurios turi teisę tikrinti transporto priemones ir vežamа krovinį visoje Lietuvoje. Kitas kovos su kontrabanda būdas - draudimo kompanijų reikalavimas skirti palydа transporto priemonėms, gabenančioms ypač vertingus (apie milijonа litų vertės) krovinius. Taip išvengiama ir netikėtų, ir suplanuotų plėšimų, padarančių daug žalos ir vežėjams, ir draudimo bendrovėms.

MD taip pat nuolat kontroliuoja bendrojo tranzito ir TIR procedūras. Toks sistemingas darbas turi didelę prevencinę reikšmę kovojant su kontrabanda.

Parengė Vidmantas Kliukas

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7(43)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

EUROPOS TEISINGUMO TEISMAS šALINA KLIūTIS

Lietuvos muitinė: vežėjams darbas palengvėjo, bet problemų dar liko

Psichologija

„SUDEGANTYS“ DARBE

Servisas

Braziliški COFAP amortizatoriai okupuoja Europа

Užsienyje

Kilmė - olandiška, gimtinė - Anglija

SCHMITZ CARGOBULL: ilgametė patirtis, naujovės ir mobilumo garantija

„DRAMBLIų LENKTYNIų“ PABAIGA ?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

IRU: Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Žinotina

SKUBėK LėTAI - SUTAUPYSI

VKTI: kas, kada ir kaip tikrinama

Paslaugos

„Linavos“ serviso komanda dirba vežėjams

Keleivinis transportas

UTENIšKIAI šVęS PENKIASDEšIMTMETį

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos europoje

Technika

Galingieji mažyliai MULTICAR

Teisė

Prasikaltusio darbuotojo atleidimas iš darbo

Muziejus

LAZ-695: PRADžIų PRADžIA