Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

„Sparnuoti kėbulai“, arba kad krauti būtų lengviau

Liucijus Suslavičius

Natūrali paskutiniųjų dešimtmečių įvairių pramonės technologijų raidos tendencija - stambinti įmonių cechuose gaminamas konstrukcijas ar agregatus, kad kuo mažiau operacijų reikėtų atlikti įrenginio ar statinio montavimo vietoje. Tai padeda taupyti laikа ir gerokai padidina gaminio kokybę. Tačiau tie kur kas didesni bei sunkesni mazgai, konstrukcijų detalės ar tiesiog elementai reikalauja ir kitokių gabenimo būdų. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse gerai išplėtota medžio apdirbimo pramonė, įsisavinta didelių matmenų medžio plokščių ir klijuotų konstrukcijų, naudojamų statybose, gamyba. Gabenti iš gamyklos į paskyrimo vietа jas galima autotraukiniais, tačiau Skandinavijos klimatas atšiaurus, ir medienos gaminius, vengiant nepageidautino drėgmės poveikio, tenka vežti gerai apsaugotus nuo lietaus ar sniego, t. y. puspriekabėse su tentu arba furgonuose.

Kiekvienas vežimas prasideda nuo pakrovimo, čia ir kyla pirmosios problemos - kaip sukrauti kokių 12 metrų ilgio plokštes ar kitokias konstrukcijas? įstumti per atidarytа galinį bortа ar duris? Nuimti tentа su visais rungais ir krauti per šonа, po to vėl sumontuoti tentа ir jį laikančiа konstrukcijа? Pastarasis variantas dažniausiai ir naudojamas, tačiau dėl to pailgėja prastovos. O kа daryti?

Išeitis, be abejo buvo rasta. Jau ne pirmus metus Vokietijos firma „Sommer“ gamina originalios konstrukcijos kėbulus furgonus „Wingliner“, montuojamus ant sunkvežimių važiuoklių. Iš pirmo žvilgsnio furgonas kaip furgonas, bet kai reikia jį pakrauti, lyg burtų lazdele mostelėjus, šoninė sienutė pakyla į viršų ir dar susilenkia per pusę, atidarydama visа furgono šonа. Aišku, jokių burtų čia nėra, o tik greitai ir tiksliai dirbanti hidraulika, sumontuota furgono priekinėje ir galinėje sienose. Beje, jei reikia, ji „užmes“ pakeltа šonа net ant furgono stogo. Kėbulus firma gamina iš plieno arba aliuminio, galimos ir dar sudėtingesnės modifikacijos - su atidaromu stogu, su termoizoliacija ir net šildomomis grindimis. Viskas priklauso nuo to, kokį krovinį rengiasi gabenti užsakovas transporto priemone su tokiu kėbulu.

Dvi firmos - puspriekabių su slankiojančiomis grindimis gamintoja „Kraker“ iš Vokietijos ir kėbulus transporto priemonėms gaminanti „Kulkeva“ iš Suomijos sukonstravo ir pernai lapkričio mėnesį Kortrijko parodoje pademonstravo specialiai itin ilgiems gaminiams transportuoti skirtа puspriekabę furgonа su standžiu ir sandariu kėbulu, kurio kairysis šonas atsidaro, visu pločiu pakildamas į viršų lygiagrečiai furgono stogui, o stogas taip pat pasislenka ir nusileidžia prie dešiniojo furgono stogo!

„Kulkeva“ inžinierių sugalvota sistema, nors ir remiasi „Wingliner“ principais, yra šiek tiek kitokia. čia jėgos hidrocilindrus papildo pusapskritimio formos pasukami ir nejudantys krumpliaračių segmentai. Visa puspriekabės stogo ir kairiojo šono sienutės pakėlimo sistema sumontuota prie puspriekabės rėmo pritvirtintuose priekiniame ir galiniame portaluose. Pradžioje hidrocilindrai pasuka su stogo rėmu sujungtus krumpliuotus sektorius, „nukeldami“ stogа ir pasukdami jį 270 laipsnių kampu pagal dešinįjį šonа. Po to kiti hidrocilindrai tuo pačiu būdu pakelia ir užfiksuoja horizontalioje padėtyje kairiаjа furgono sienutę. Atviras visas puspriekabės ilgis, galite krauti savo ilguosius gaminius!

Tačiau ilgi medžio gaminiai - deja, krovinys į vienа pusę. Tam, kad puspriekabė, turinti, beje, sustiprintа rėmа, galėtų būti efektyviai panaudota ir kitokiems kroviniams gabenti, joje sumontuotos „Kraker“ konstrukcijos slankiojančios grindys, leidžiančios net ir gana sunkų krovinį pakrauti ir iškrauti krautuvais neįvažiuojant į furgono vidų. Bet ši jau kelis dešimtmečius naudojama, tačiau vis dar ne itin plačiai žinoma konstrukcija - atskiro straipsnio tema.

BE KATEGORIJOS AUTOTRAUKINYS

Liucijus Suslavičius

Jeigu pasidėtume prieš save ant stalo visus per pastaruosius 50 metų Lietuvoje išduotų vairuotojų pažymėjimų pavydžius, iš karto galėtume pasakyti - sulig kiekvienu šio dokumento formos keitimu vairuotojų klasifikavimo sistema darėsi vis sudėtingesnė. Pradžioje milicija išduodavo motociklininkų, vairuotojų mėgėjų ir trijų kategorijų vairuotojų profesionalų pažymėjimus. Po to atėjo raidėmis A, B, C, D ir E žymėtų pažymėjimų laikas. O šiandien Lietuvos policija išduoda bene 15 skirtingų kategorijų pažymėjimus kelių transporto priemonių vairuotojams.

Kai kurios jų, žiūrint iš šalies, atrodo visai nereikalingos. Pavyzdžiui, kategorija BE, leidžianti vairuoti autotraukinį, susidedantį iš automobilio, kurio didžiausias leistinas svoris neviršija 3500 kilogramų, ir su juo sujungtos puspriekabės. Iš tiesų, kam toks autotraukinys reikalingas, kа juo galima gabenti?

Neskubėkime būti kritiški - šiais laikais, kai vežimų rinkoje didėja konkurencija, kai vis griežtėja vežimus reglamentuojantys teisės aktai, kai vežėjas priverstas skaičiuoti ir įvertinti kiekvieno reiso rentabilumа, nes kitaip gali neišsilaikyti rinkoje, reikia įžvelgti kartais keistokai atrodančių įstatymų nuostatų teikiamas galimybes.

Taigi grįžtame prie BE kategorijos. Realiai jos vairuotojas gali vairuoti beveik 12 tonų didžiausio leistino svorio transporto priemonę. Tai bendras parametras. O koks tokio junginio nuosavas svoris, koks jo kraulumas, priklauso nuo konkrečios transporto priemonės konstrukcijos.

Geriausias BE kategorijos autotraukinio efektyvumo pavyzdys - Vokietijoje „H und K Nutzfahrzeuge City-Trans“ firmos iš Rielasingeno komercijos direktoriaus Udo Heggemanno įgyvendintas sprendimas. Jis mаstė paprastai: automobilis efektyviausiai uždirba pinigus tada, kai važiuoja pakrautas taip, kad visiškai išnaudojama jo talpa ir kraulumas. Paimkime maždaug 2,5 tonos sveriantį lengvа komercinį automobilį, kad ir IVECO „Daily“ 65 C 15. Jei uždėtume jam balnа ir panaudotume kokias dvi tonas sveriančiа maždaug 8 metrų ilgio puspriekabę, toks autotraukinys, nepažeisdamas jokių ES galiojančių teisės aktų, gali vežti net 7,5 tonos krovinio. Faktiškai tiek pat veža Lietuvoje visiems gerai žinomas bortinis kamazas be priekabos. Jaučiate skirtumа?

U. Heggemannas sukūrė ne visai tradicinę tentinės puspriekabės, sveriančios kaip tik tiek - dvi tonas - konstrukcijа. Jos pagrindas - laikantysis kėbulo rėmas-dugnas iš aliuminio. Heggemannas jį „sudėstė“ iš įvairių uždaro skerspjūvio aliuminio profilių, juos ne tik sukniedydamas tarpusavyje, bet ir užpleišydamas vienа su kitu. Toks rėmas iš viršaus pridengiamas rifliuoto aliuminio lakštu, kuris kartu tampa ir kėbulo dugnu. Taip gaunama elastinga ir absoliučiai stabili laikančioji platforma, prie kurios pritvirtinama pakaba, ašis su stabdžių sistema bei uždedamas kliento pasirinktas kėbulo tipas: platforma, furgonas ar koks nors specialus kėbulas. Itin lengvos konstrukcijos kėbulai užsakomi iš vokiečių, belgų arba olandų gamintojų. Svorio skirtumas tarp tokio paties ilgio puspriekabės platformos ir furgono neviršija 300 kilogramų.

Populiariausia 6,6 metrų ilgio ir 2,2 metrų pločio puspriekabė, komplektuojama 5 tonų keliamosios galios BPW firmos gaminama NMZ 5506 (arba NMZO 5506) modelio ašimi su 215/75R17,5 dydžio padangomis. Ji sveria priklausomai nuo kėbulo tipo 400-900 kilogramų mažiau nei analogiška, pagaminta iš plieninių elementų. Dar viena gerokai ilgesnė - iki 12 metrų ilgio - puspriekabė yra sunkesnė, užtat jos tūris nepalyginti didesnis. Kartu su puspriekabe firma tiekia (užsakovui pageidaujant, ir uždeda) specialų sukabinimo balnа, montuojamа ant vilkiko, bei stabdžių sistemos kompresorių su dviejų kontūrų pneumatinės stabdžių sistemos vamzdynais.

Vokietijoje tokia puspriekabė kainuoja 21,7-22,0 tūkstančius eurų, arba 4,5 - 6,0 tūkstančių eurų daugiau nei analogiškas plieninis variantas, užtat dėl mažesnio svorio ir didesnio kraulumo ji sutaupo savo savininkui iki 2000 eurų per metus. Be to, jai taikomi mažesni draudimo bei mokesčių tarifai, tad intensyviai eksploatuojama tokia puspriekabė tenai gali atsipirkti netgi greičiau kaip per dvejus metus.

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4(40)

"Linava" informuoja

Lietuvos kelių transportas išsiplėtusioje Europos Sаjungoje

Programa, skaitanti tachogramas

SAVO KIEME TVARKYTIS TURėSIME PATYS...

Aktualijos

Keičiasi dienos - keičiasi problemos...

Nauji modeliai

Nuo revoliucijos prie evoliucijos

Parodos

TransBaltica 2004

Pažintys

KEVA Industry oro pagalvės - naujiena Lietuvos rinkoje

Regioniniai pasitarimai

„Linava“ prie starto į ES linijos

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Seminaras keleivių vežėjams

Žinotina

šALTA… šALTA… šILTA!

Technika

Naujienos

Teisė

Mokėjimų vėlavimo prevencija

Verslo etika

Girdi mokantys klausyti!

Muziejus

Pusė amžiaus iki „Actros“, arba MERCEDES - BENZ L6600