Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

SAVO KIEME TVARKYTIS TURėSIME PATYS...

Balandžio 5-6 dienomis Lietuvoje lankėsi Tarptautinės visuomeninio transporto asociacijos (UITP) delegacija. Generalinis sekretorius Hansas Ratas maloniai sutiko atsakyti ir į „Transporto pasaulio“ klausimus.

- Ar prieš atvykdamas į Lietuvа kа nors žinojote apie Lietuvos keleivinį transportа bei jo dabartinę būklę?

- Prieš atvykdamas žinojau išties nedaug. Lietuvos vežėjų interesams atstovaujanti asociacija „Linava“ į UITP narius buvo priimta praėjusių metų gruodį. Ta proga Briuselyje lankėsi asociacijos atstovai, kurie šiek tiek supažindino su jūsų šalies keleivinio transporto problemomis. Be to, skrisdamas lėktuvu, perskaičiau brošiūrа apie jūsų sostinės troleibusų parkа. Tai ir buvo visos mano žinios. Tačiau niekada nesistengiu apie kа nors susidaryti išankstinės nuomonės - geriausia plačiau susipažinti iš arti. Manau, kad jūsų keleivinio transporto padėtis turėtų būti labai panaši į tа, kokia yra visose dabar į ES stojančiose šalyse. Užgriuvusių finansinių sunkumų nepadeda spręsti politikai - jie vis dar naiviai mano, kad visos problemos, įstojus į Europos Sаjungа, išsispręs savaime. Tačiau taip tikrai nebus - tvarkytis turėsite patys.

- Jūsų viešnagė Lietuvoje nebuvo ilga, ar per tokį trumpа laikа suspėjote iš arčiau susipažinti su mūsų problemomis bei susidaryti nuomonę apie visuomeninį transportа?

- Visų pirma, liūdina jūsų politikų požiūris į visuomeninio transporto problemas. Jie mano, kad šis transportas nėra būtinas, kad dauguma žmonių turi savo automobilius ir autobusų ar troleibusų jiems nereikia visai. Be abejo, ateis toks laikas, kai jie supras, kad privatus transportas neišsprendžia visų problemų, atvirkščiai, jų tik pagausina: kamščiai didmiesčių gatvėse, padidėjusi aplinkos tarša, papildomos investicijos į gatvių infrastruktūrа ir t. t. Konkurencijа tarp vežėjų taip pat privalo reguliuoti politikai - ji turi būti sаžininga.

Didžiulė jūsų problema - iki šiol neturite visuomeninio transporto plėtros strategijos. Norėčiau priminti, kad iš Europos Sаjungos fondų galėsite gauti tik papildomа finansavimа, tačiau jei neturėsite savo strategijos, nesugebėsite parengti tinkamų projektų, šansų gauti lėšų nebus daug.

Per porа dienų spėjome apsilankyti Susisiekimo ministerijoje pas viceministrа Valerijų Ponomariovа bei Vilniaus miesto savivaldybėje pas vicemerа Algimantа Vakarinа.

Susidarė įspūdis, kad aukštesnioji valdžia nelabai supranta, kad šalies visuomeniniam transportui reikia skubios pagalbos. Jau dabar valstybė privalo pradėti visapusiškai finansuoti visuomeninį transportа - antraip gali būti vėlu. Deja, jūsų politikai tikisi Europos Sаjungos paramos, tačiau mažai kа galvoja patys. Ir balandžio 6-аjа surengtame UITP bei asociacijos „Linava“ bendrame seminare dalyvavę Susisiekimo, Finansų ministerijų atstovai kalbėjo apie tai, kа gali Europos Sаjungos fondai, bet neišgirdau nieko, kа ketina daryti pačios valdžios institucijos. Manau, tik tada, kai jūsų šalies finansų ir susisiekimo ministrai pradės dalyvauti Europos Sаjungos institucijų posėdžiuose, kur tiesiogiai išgirs, kaip visuomeninis transportas remiamas visame pasaulyje, jie galų gale supras, kad skirti dėmesio šiai sričiai yra būtina. Prie to grįžta visos pasaulio valstybės. Kaip prastа pavyzdį galiu pateikti Didžiosios Britanijos visuomeninio transporto sistemа, kur politikai nutarė visiškai liberalizuoti keleivinį transportа - šiuo metu vežėjai ten dirba laukinės rinkos sаlygomis. Iš pradžių, privatininkams tik atėjus į verslа, kainos lyg ir buvo nukritusios, bet dabar jos šoktelėjo keletа kartų, ir niekas to didėjimo nereguliuoja. Jūsų šalies keleivinis transportas dabar ieškojimų kelyje - didžiausi atradimai jums dar prieš akis, tačiau, kurdami savo sistemа, turėtumėte atsižvelgti ir į kitų šalių pasiekimus bei klaidas.

- Ar turėjote laiko susipažinti su keleivių vežėjų įmonėmis? Lietuvoje, kaip žinia, vyrauja mažos ir vidutinės visuomenio transporto įmonės - ar jos turi šansų išlikti dirbdamos milžiniškoje Europos Sаjungos erdvėje?

- Išties pastebėjau, kad turite daug mažų ir vidutinio dydžio parkų. Jie privalės jungtis, vienytis, kadangi dalyvauti įvairiose programose, rengti projektus mažoms įmonėms bus neįmanoma. Turėtų atsirasti daugiau asociacijų, kurios dirbtų šį darbа, plėtotų informacines sistemas, organizuotų viešus pirkimus ir pan. Gaila, kad lankėmės tik Vilniuje, tad nieko negaliu pasakyti apie kitus miestus bei jų įmones.

- šiek tiek papasakokite apie asociacijа, jos veiklа, darbo kryptis.

- UITP - pasaulinė visuomeninio keleivinio transporto operatorių, įstaigų ir tiekėjų asociacija, jungianti per 2500 narių iš 80 šalių. Ji gyvuoja jau daugiau nei šimtа metų - įkurta 1885-aisiais. Asociacijos tikslas - nagrinėti visus aspektus, susijusius su miesto, priemiesčio, tolimuoju ir tarptautiniu keleiviniu transportu, teikti pasiūlymus, kaip geriau panaudoti visuomeninio transporto potencialа. UITP siūlo sprendimus, kaip skatinti visuomeninio transporto progresа socialiniu, ekonominiu ir techniniu aspektais, nepažeidžiant nei visuomeninių, nei privačių transporto operatorių interesų.

UITP nuolat rengia tarptautinius kongresus. Per metus organizuojame maždaug penkias konferencijas, kuriose sprendžiamos visuomeninio transporto, eismo saugumo, aplinkosaugos problemos. Organizuojame mokymo kursus specialistams, atėjusiems į keleivių vežimo verslа iš kitų sričių. Rengiame parodas, posėdžius aktualiomis temomis, taip pat studijas, pranešimus, straipsnius apie keleivinio transporto tyrimų rezultatus įvairiose šalyse. Turime parengę mokymo programas įvairių kraštų vežėjams. Dalyvaujame visuomenės informavimo programose, organizuojame įvairias kampanijas aplinkos taršai mažinti. Turime ir savo leidinį - žurnalа „Public Transport International“, kuris pasirodo kas du mėnesius anglų, vokiečių, prancūzų, ispanų, japonų ir rusų ir kalbomis.

Asociacijoje yra tikrieji nariai, fiziniai nariai, kandidatai į narius, nepaprastieji ir akademiniai nariai, nepaprastieji fiziniai ir fiziniai nariai - akademikai bei garbės nariai. UITP nariais gali būti visi keleiviniame transporte dalyvaujantys juridiniai asmenys, susivienijimai ir įstaigos, kurios nori būti vienos iš UITP sekcijos nariu. Mūsų asociacijai priklauso ir jūsų kaimyninės sostinės - Rygos - miesto savivaldybė.

Kandidatais vienerius metus taip pat gali būti visi juridiniai asmenys, susivienijimai ir įstaigos. Po vienerių metų kandidatai arba tampa nariais, arba atsisako narystės. Nario mokestis priklauso nuo įmonės apyvartos. Asociacijoms yra nustatytas pastovus mokestis - 1035 eurai, kurį reikia sumokėti kiekvienų metų sausio mėnesį.

- Kokios konkrečios naudos gaus mūsų šalies keleivinis transportas, asociacijai „Linava“, vienijančiai bene visus autobusų bei troleibusų parkus, tapus UITP nare?

- Giname savo narių interesus Europos Parlamente, Jungtinių Tautų organizacijoje, įvairiose finansinėse institucijose. Manau, kad UITP - svari jėga, galinti turėti įtakos mūsų verslа reguliuojančių įstatymų priėmimui. Turime savo duomenų bazę, elektroninę bibliotekа, skleidžiame žinias asociacijos nariams.

įstojęs į asociacijа, vežėjas gauna galimybę susitikti su kolegomis, pasidalinti patirtimi bei drauge nutarti, kokius sprendimus vienu ar kitu klausimu priimti. Daug balsų vienoje vietoje - tai ne pavienis balsas, kurio gali niekas ir neišgirsti.Gaila, kad UITP veikloje dalyvauja tik vienas narys iš Lietuvos - asociacija „Linava“ . Norint kuo svariau atstovauti savo šaliai tarptautinėse institucijose, narių reikėtų daugiau. Tada ir šalies balsas skambės garsiau. žinodami nelengvа finansinę jūsų padėtį, galėtume kalbėti apie įvairių mokesčių nuolaidas.

- Asociacijos sekretoriumi dirbate seniai, turėjote galimybių susipažinti su daugelio šalių keleivinio transporto būkle bei patirtimi. Kaip manote, ar įstojus į ES, prasidėjus atviriems konkursams, kuriuose reikės rungtis su gerokai stipresniais Vakarų Europos vežėjais, mūsų įmonės turės šansų išlikti?

- Kaip jau minėjau, jūsų įmonėms būtina restruktūrizuotis. Mažieji parkai po vienа išlikti šansų beveik neturi. Daug priklausys ir nuo politikų priimtų sprendimų. Nemanau, kad vien tik blogai reikėtų vertinti ir užsienio vežėjų įmonių atėjimа į jūsų transporto rinkа. Jos atvyks į jūsų šalį su naujesnėmis, ekologiškesnėmis ir modernesnėmis transporto priemonėmis. Didžioji dalis darbo vietų įmonėse išliks, tačiau vežėjams iš šalies bei miestų biudžetų skiriamos kompensacijos ir dotacijos, be abejo, iškeliaus iš Lietuvos.

Kiek spėjau susipažinti, trūkumų turi ir jūsų viešojo transporto įstatymas. Jį būtina tobulinti. Privalote prisidėti prie savo šalies visuomeninio transporto politikos bei plėtros strategijos kūrimo. Europos Sаjunga, kaip minėjau, tikrai neišspręs jūsų problemų, privalote jas įveikti patys.

Savo asociacijoje aptarėme, kokiа konkrečiа paramа jums galėsime suteikti įstojus į ES. Tikimės, kad tiek Lietuva, tiek jos keleivinis transportas greitai atsigaus, augs dinamiškai, ir jūsų šalis greitai nebesiskirs nuo senbuvių narių. Prie to ketina prisidėti ir mūsų asociacijoje dirbantys žmonės.

- Dėkoju už pokalbį.

Kalbėjosi Lina JAKUBAUSKIENė

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4(40)

"Linava" informuoja

Lietuvos kelių transportas išsiplėtusioje Europos Sаjungoje

Programa, skaitanti tachogramas

SAVO KIEME TVARKYTIS TURėSIME PATYS...

Aktualijos

Keičiasi dienos - keičiasi problemos...

Nauji modeliai

Nuo revoliucijos prie evoliucijos

Parodos

TransBaltica 2004

Pažintys

KEVA Industry oro pagalvės - naujiena Lietuvos rinkoje

Regioniniai pasitarimai

„Linava“ prie starto į ES linijos

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Seminaras keleivių vežėjams

Žinotina

šALTA… šALTA… šILTA!

Technika

Naujienos

Teisė

Mokėjimų vėlavimo prevencija

Verslo etika

Girdi mokantys klausyti!

Muziejus

Pusė amžiaus iki „Actros“, arba MERCEDES - BENZ L6600