Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Keičiasi dienos - keičiasi problemos...

Artėjant gegužės 1-ajai, kai Lietuva pagaliau taps visateise ES nare, nelieka nepastebėti tie renginiai, kuriuose apžvelgiami mūsų specialistų atlikti integraciniai „namų darbai“. Antai kovo 25 d. Vilniuje įvyko seminaras, kuriame Europos Komisijos, Jungtinės Karalystės, Liuksemburgo ir Austrijos ekspertai kartu su Lietuvos kelių transporto specialistais bei pramonės atstovais aptarė patekimo į rinkа, kelių eismo saugos, socialinių teisės aktų, kelių transporto technologijos, vairuotojų mokymo, licencijų išdavimo ir kitusklausimus. Kalbuosi su šiame seminare pranešimа dariusiu Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) viršininko pavaduotoju Eugenijumi RUšKUMI.

- Kieno iniciatyva buvo surengtas šis seminaras? Kokių tikslų organizatoriai siekė?

- Seminarа organizavo Europos Komisijos Plėtros direktorato Techninės pagalbos ir informacijos apsikeitimo biuras TAIEX (Technical Assistance Information Exchange Office). Jame, be VKTI, dalyvavo Susisiekimo, Užsienio reikalų, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijų, Valstybinės darbo inspekcijos, Lietuvos darbo biržos bei kitų suinteresuotų institucijų atstovai. Tokiuose renginiuose nepriimami jokie nutarimai ar deklaracijos, tačiau jų dalyviai nuodugniai susipažįsta su situacija seminarа surengusioje šalyje, išdėsto, kaip analogiškos problemos sprendžiamos kitur, pasikeičia patirtimi. Pažintinė tokių susitikimų nauda didžiulė.

- Kokias problemas gvildenote pranešime?

- Savo pranešime priminiau, kas padaryta derinant transporto veiklа reguliuojančius Lietuvos įstatymus su ES teisynu. Konstatavau, kad visos sаlygos, reglamentuojančios patekimа į Bendrаjа rinkа, yra vykdomos. VKTI, išduodama licencijas, suteikiančias teisę vežti keleivius ir krovinius, vadovaujasi ES reikalavimais. Pagrindiniai reikalavimai yra trys: tai vežėjo reputacija, įmonės finansinė padėtis ir vadovų kompetencija. įmonės vadovas arba jo įgaliotas asmuo, kuriam pavesta vadovauti keleivių ar krovinių vežimo veiklai, turi būti geros reputacijos, tai yra jis negali būti teistas už sunkius nusikaltimus ar nusikaltimus aplinkos apsaugos srityje, ūkininkavimo tvarkai ir finansams pagal baudžiamuosius įstatymus. Kiekvienas vežėjas, norintis gauti minimа licencijа, privalo užpildyti specialiа anketа, kuriа tikrindama VKTI, esant reikalui, gali kreiptis į atitinkamas teisėtvarkos struktūras, patikrinsiančias, ar šis asmuo nenuslėpė teistumo. Be to, VKTI turi savаjį pažeidimų registrа, kuriame fiksuojamos visos įmonių pražangos, susijusios su transporto veikla. Reikalavimai įmonės finansiniam pajėgumui taipogi visiems gerai žinomi: ES reikalauja, kad įmonė, norinti vežti keleivius ar krovinius, turi turėti pakankamа finansinį pajėgumа: vežant keleivius arba krovinius 32 000 litų pirmajai transporto priemonei ir 18 000 litų kiekvienai kitai transporto priemonei. šiam reikalavimui Lietuva išsiderėjo pereinamаjį laikotarpį iki 2007 m. sausio 10 d. šiuo metu vežant keleivius ir krovinius vidaus maršrutais taikomi žemesni reikalavimai: 18 000 litų kiekvienai naudojamai transporto priemonei.

- Ar šie įmonės finansinio pajėgumo reikalavimai nesukėlė problemų Lietuvos vežėjams?

- Tarptautininkams - ne, nes jie šį reikalavimа jau vykdo. Problemų gali kilti užsiimantiems tiek keleivių, tiek krovinių vežimu vidaus maršrutais, kadangi paprastai šios įmonės turi mažiau turto.

Kalbėdamas apie vežėjų profesinę kompetencijа, informavau seminaro dalyvius, jog viena iš sаlygų gauti Europos Bendrijos licencijа arba leidimа yra ta, kad įmonės vadovas arba jo įgaliotas asmuo turi turėti atitinkamа profesinę kompetencijа, kuri nustatoma Inspekcijoje išlaikius profesinės kompetencijos egzaminа. Jau keletа metų Lietuvoje įgyvendinančių PHARE „Dvynių“ projektа Prancūzijos ir Belgijos specialistų nuomone, profesinės kompetencijos egzaminų organizavimo tvarka yra labai gerai ir atitinka ES keliamus reikalavimus, todėl nesusilaukė jokių priekaištų. Neslėpsiu - mums buvo malonu tai išgirsti.

- Ar daug galvos skausmo VKTI kelia tachografų diegimas?

- Problemų yra. Priminsiu, jog tachografai transporto priemonėse, kurios pagamintos nuo 1987 iki 1991 metų, turėjo būti įrengti iki 2003 m. gruodžio 31 d. Senesniems automobiliams, pagamintiems iki 1987 m., - o tokių Lietuvoje dar gana daug - pavyko išsiderėti pereinamаjį laikotarpį, tai yra atidėti įrengimа iki 2005 m. gruodžio 31 d. Tachografas - brangus pirkinys, todėl vežėjams, turintiems 14-15 metų automobilių, teks spręsti nelengvа dilemа: ar verta montuoti į nukaršusį sunkvežimį šį prietaisа, kainuojantį daugiau nei transporto priemonė?. Lietuvai įstojus į ES mes per metus privalėsime patikrinti ne mažiau kaip 1 proc. visų vairuotojų dirbtų darbo dienų, kalbant konkrečiau - reikės atlikti maždaug 111 tūkst. patikrinimų. Praėjusiais metais buvo patikrinta per 31 tūkst. vairuotojų darbo dienų.

- Vadinasi, sugebėjote patikrinti mažiau nei trečdalį reikalaujamo kiekio. Kaip ruošiatės šiа užduotį įveikti?

- Siekiant užtikrinti minėtų teisės aktų reikalavimų vykdymа, kurių tikslas - sudaryti vienodas konkurencijos sаlygas, didinti eismo saugumа ir spręsti socialinius klausimus, VKTI sukurta šiuolaikinė kontrolės sistema, tačiau jos pajėgumа būtina plėsti: šiuo metu baigiamas vykdyti inspektorių mokymas, kuris yra viena iš numatytų priemonių siekiant perteikti Lietuvai ES patirtį pagal PHARE „Dvynių“ projektа. Ateityje inspektorių, kurie kontroliuos vairuotojų darbo ir poilsio režimа, skaičius bus didinamas. VKTI papildomai skirta 15 etatų. Funkcionuoja kompiuterizuota informacinė sistema „Pažeidimai“. šiuo metu ypatingas dėmesys skiriamas jos modernizavimui. Modernizavimo investicinis projektas finansuojamas PHARE lėšomis. Be to, „Dvynių“ projekto lėšomis VKTI įsigijo 5 automobilius „Renault“, pritaikytus kontrolei keliuose, 22 tachografų registracijos lapų skenerių su programine įranga ir 100 rankinių registracijos lapų skaitytuvų.

Tarp VKTI, Valstybinės darbo inspekcijos ir Policijos departamento sudaryta bendradarbiavimo sutartis dėl vairuotojų darbo ir poilsio kontroliavimo įmonėse bei keliuose. Manome, kad tiek Valstybinė darbo inspekcija, tiek policija įsipareigos ateityje padėti Valstybinei kelių transporto inspekcijai pasiekti minėtoje Direktyvoje nurodytа patikrinimų skaičių.

- Kа naujo sužinojote iš seminaro svečių? Kа iš jų patyrimo galėtumėte perimti?

- Mums ES šalys nėra nepažįstama žemė, tačiau įvairių naujienų bei nežinomų detalių seminare išgirdome ne vienа. Ar žinote, kaip Anglijoje tikrinamas pilietis, norintis gauti vežėjo licencijа? Pasirodo, pirmiausia jis privalo paduoti skelbimа į vietinį laikraštį, kuriame informuoja visuomenę, jog nori užsiimti krovinių vežimo verslu. Po to 20 dienų reikia laukti, ar neatsiras tam prieštaraujantis, aiškintis - jeigu toks atsirado - kodėl. Galiausiai sprendimа priims Anglijos transporto ministro skiriamas tam tikros zonos komisaras. Jis tikrins kandidato profesinę kompetencijа, transporto priemonę, aiškinsis, kur ji bus laikoma, kaip jа remontuos, kaip užtikrins vairuotojų sveikatа, toliau - domėsis vežėjo finansiniu pajėgumu ir tik tada šis pilietis gaus licencijа. Sužinojome, kaip vyksta techninės apžiūros Austrijoje - naujos mašinos pirmoji techninė apžiūra privaloma po trejų metų, antroji - dar po dvejų, vėliau - kasmet. Jeigu automobilis 12 metų ir jame randama daug trūkumų, rekomenduojama jį nurašyti. O mums ir 15-kos tinka… Tarkim, Prancūzijoje inspektorius sustabdo perkrautа krovininį automobilį ir išsiaiškina, jog perkrova sudaro 10 proc. Vairuotojas moka baudа, priverčiamas perteklinį svorį nukrauti ir netgi siunčiamas į techninę apžiūrа - transporto priemonės patikrinti. Lietuvoje esam liberalesni - sustabdome, patikriname, paimame baudа, nors perkrautas automobilis - padidinta grėsmė visiems: jis nestabilus posūkiuose, greičiau gali apvirsti, trumpėja jo eksploatacijos laikas, jis ardo kelių dangа. Be to, perkrova sudaro sаlygas nesаžiningai konkurencijai bei tampa landa nelegalioms pajamoms gauti.. Svarstant šiа problemа, daugelis seminaro dalyvių pasisakė už tai, kad už šiuos nusižengimus būtų baudžiamas ne tik vairuotojas, bet ir jį pasiuntęs vežėjas ar ekspeditorius.

- Ar aptikote bendrų problemų, būdingų ir būsimoms, ir esamoms ES narėms?

- Taip. Pats sudėtingiausias darbas, laukiantis mūsų visų, - pasirengimas skaitmeninių tachografų kortelių išdavimui. Nuo gegužės 1 d. kiekviena šalis privalo būti pasirengusi išduoti vairuotojams korteles, kad jie galėtų naudotis skaitmeniniu tachografu. Kortelė individuali, joje užfiksuoti visi vairuotojo duomenys. Labai sudėtinga jų išdavimo tvarka: prieš įteikiant kortelę reikia patikrinti visus duomenis, išsiaiškinti, ar vairuotojas gyvena šioje šalyje ne mažiau kaip 185 dienas. Be to, būtina susisiekti su visomis ES valstybėmis ir sužinoti, ar vairuotojui nebuvo išduota kita kortelė. Ir tik tada… Tai didžiulis darbas, kurį atlikdama VKTI privalės bendradarbiauti su daugeliu žinybų bei instancijų, nes šiuo metu tokio techninio lygio kortelių Lietuvoje niekas negamina, jos sudėtingesnės už bankų korteles. Transporto priemonių su skaitmeniniais tachografais gamyba vėluoja, tad galimas dalykas, jog ir kortelių įvedimа ES kuriam laikui atidės. Bet tai maža paguoda, problema dėl to neišnyks. Gali atsitikti ir taip, kad naujа transporto priemonę nusipirkęs vežėjas negalės ja naudotis.. .Nors problemų daug, tačiau - susitvarkysim.

- Ačiū už pokalbį.

Kalbėjosi Kazys BAGDONAVIčIUS

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4(40)

"Linava" informuoja

Lietuvos kelių transportas išsiplėtusioje Europos Sаjungoje

Programa, skaitanti tachogramas

SAVO KIEME TVARKYTIS TURėSIME PATYS...

Aktualijos

Keičiasi dienos - keičiasi problemos...

Nauji modeliai

Nuo revoliucijos prie evoliucijos

Parodos

TransBaltica 2004

Pažintys

KEVA Industry oro pagalvės - naujiena Lietuvos rinkoje

Regioniniai pasitarimai

„Linava“ prie starto į ES linijos

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Seminaras keleivių vežėjams

Žinotina

šALTA… šALTA… šILTA!

Technika

Naujienos

Teisė

Mokėjimų vėlavimo prevencija

Verslo etika

Girdi mokantys klausyti!

Muziejus

Pusė amžiaus iki „Actros“, arba MERCEDES - BENZ L6600