Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Nuo revoliucijos prie evoliucijos

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

Gandai apie tai, kad „Scania“ kuria naujа populiariausio savo vilkiko modelį, sklandė jau senokai. Peno jiems duodavo daugelyje parodų matyti tiek konceptiniai pusiau kapotinės konstrukcijos maketai, tiek jau metale įkūnytas „eXe“ vilkikas su milžiniška, žinoma, europietiškais masteliais, vairuotojo kabina. Be to, Vakarų Europos spaudoje gan dažnokai šmėkštelėdavo straipsniai apie švedų konstruktorių bei dizainerių darbus, iliustruoti itin originaliais ateities sunkvežimių eskizais. Dėl to daugelis į prezentacijа pakviestų kolegų beveik neabejojo, kad švedijoje išvysime naujus pusiau kapotinės konstrukcijos R115, R125 bei R165 serijos vilkikus bei sunkvežimius. Kadangi „Scania“ gamintojai iki paskutinės akimirkos sugebėjo išlaikyti naujojo modelio išvaizdа paslaptyje, tad ir intriga - kа šį kartа „tėkštelės“ originalumu garsėjantys koncerno inžinieriai - neišnyko, iki pro dūmų uždangа į scenа įvažiavo...

... kas įvažiavo? žinoma, „Scania“, iš pirmo žvilgsnio lyg ta pati, ketvirtosios serijos, tačiau ir kitokia. Pirmyn išsikišančio trumpo kapoto, apie kurį tiek daug rašyta (mūsų žurnale, beje, taip pat) - nė kvapo, radiatorių dengia plokščias ir ilgas - vos ne iki pat žemės - dangtis. Pasirodo, pažangiai konstrukcijai įgyvendinti gerų norų maža, reikia dar ir Briuselio biurokratų leidimo keisti maksimalų autotraukinio ilgį, o jo kol kas vis nėra. Kai vilkikas į žiūrovus atsisuko šonu, išryškėjo puikiai pažįstami į vikingo šalmа panašios kabinos kontūrai. Vienas iš scenoje tarsi manekenai besisukinėjančių modelių - su aukšta „Topline“ kabina, kitas - net nesuprasi, ar su pažeminta aukščiausia, ar paaukštinta žemiausia, ketvirtoji serija tokių neturėjo. Tai ir visos naujovės???

Tarsi numatydami tokiа reakcijа, prezentacijos rengėjai leido dar keletа minučių pasigrožėti „scenos žvaigždėmis“ ir tuo iškilmės baigėsi: visa informacija - rytoj, į visus klausimus bus atsakyta rytoj, po to, kai su mašina susipažinsite iš arčiau ir išbandysite jа kelyje.

Rytojaus dienа šeimininkai pažadа ištesėjo su kaupu - informacijos pasipylė tarsi iš gausybės rago, tik spėk susivokti, kas, kur, kodėl ir kaip.

Didžiausioji ir esminė naujovė, nulėmusi R serijos (būtent serijos, o ne vieno modelio) likimа - revoliucinių nuotaikų sunkvežimių konstravime atsisakymas. Revoliucijos - pernelyg brangus ir rizikingas užsiėmimas, o jų efektyvumas bei pasekmės - nenuspėjami. Todėl ir buvo pasirinktas kitas - nuoseklios evoliucijos - kelias: išsaugoti tai, kas ketvirtosios serijos mašinose buvo vertingiausia, patobulinti, kas kėlė abejonių, ir ryžtingai atsisakyti nepasiteisinusių sprendimų.

Vienas jų iš karto krenta į akis: antroji miegamoji vieta, anksčiau tarsi uola grėsmingai pakibusi virš ekipažo, dabar grįžo į tradicinę visuose sunkvežimiuose vietа - už vairuotojo bei keleivio ar porininko nugaros. Daugelis vairuotojų, netgi palankiai vertinusių skanijas už patikimumа ir komfortа, vis dėlto be entuziazmo žiūrėdavo į jas vien dėl psichologiškai slėgusio gulto virš galvos. Be to, ir miegoti jame sunkvežimiui važiuojant - malonumas menkas: kaip paaiškėjo iš vėlesnių tyrimų, kabinos priekyje gulto svyravimų amplitudė kur kas didesnė, negu gulto prie kabinos galinės sienutės. Taigi dabar R serijos „Scania“ kabinų interjeras iš esmės jau nebesiskiria nuo kitų gamintojų, tačiau, palyginti su ankstesnėmis, jose yra ir kitų naujovių.

Pirmiausia paminėtina naujo aukščio standarto kabina: ketvirtoji skanija turėjo tik aukštа - karališkаjа -„Topline“ kabinа, kurios vidinis aukštis nuo variklio tunelio iki liuko - 190 cm ir „demokratinę“ žemа (aukštis nuo variklio tunelio iki liuko - 141 cm), kuri tolimose kelionėse vis dėlto nepatogi. Dabar atsirado net trys edversnės kabinos: „Topline“ (vidinis aukštis - 220 cm), tarpinis variantas su 190 cm kabinos aukščiu ir trimis uždaromis daiktadėžėmis virš priekinio stiklo bei žema su 170 cm vidiniu aukščiu. Kadangi variklio gaubtas R serijos mašinų kabinose gerokai sumažėjo (liko tik 145 mm), tad jose pastebimai erdviau. Daugybė daiktadėžių, atvirų bei uždarų lentynėlių leis vairuotojui tinkamai susidėti tolimai kelionei reikalingus daiktus bei dokumentus. Iš kabinos naujovių paminėtini ir dveji prietaisų paneliai - ilgasis ir trumpasis. Esminis skirtumas tarp jų - pirmasis daugiausia naudojamas aukštesnės specifikacijos vilkikams, į jį gali būti integruota daugiau prietaisų, kompiuterinės valdymo, ryšių bei informacijos sistemos „Interactor 600“ displėjus, laisvalaikiu vairuotojui galintis tapti DVD vaizdo grotuvo arba televizoriaus ekranu. Panašios, tik šiek tiek kuklesnių galimybių kompiuterinės sistemos („Interactor“ 100, 200, 500 ) galimos visuose „R series“ „Scania“ modeliuose, tačiau displėjai jose - vos delno dydžio ir į panelį nemontuojami. Kad prie kabinos daugiau negrįžtume, dar reiktų pasakyti, jog apatinio gulto dydis 2000x800 mm, o viršutinio priklauso nuo kabinos aukščio: aukštosiose - 700, žemose - 600 mm pločio.

Važiuoklėje permainų, galima būtų sakyti nedaug, tačiau tai - ne visai teisinga. Panaudojus naujas medžiagas bei technologijas daugiausia rėmo sаskaita jos svorį pavyko sumažinti 270 kg. Praktika parodė, jog 7 mm plieno visiškai pakanka normaliam sunkvežimio darbui, o storesnis tik didina vilkiko svorį ir, žinoma, kuro sаnaudas. Tačiau itin besiveržiantiems apsidrausti, gamintojai galės surinkti ir storesnio plieno rėmus.

į naujosios serijos vilkikus kol kas bus montuojami šeši trijų darbo tūrių mūsų vežėjams gerai pažįstami varikliai: vienuolikos litrų R340 bei R380; dvylikos litrų turbokompaudiniai R420 bei R470 ir šešiolikos litrų V8 R500 bei R580 (skaičiai po raidės reiškia variklio galiа). Naujas iš šių agregatų yra tik R500 modelis, tačiau, kaip rodo techniniai duomenys, nuo R580 jis skiriasi, ko gero, tik elektronikos sistemų derinimu, mažesniu galingumu bei sukimo momentu. Rudeniop, rugsėjo mėnesį, „Scania“ pradės gaminti visiškai naujа Euro 4 normas atitinkantį 420 AG turbokompaundinį variklį su atidirbusių dujų recirkuliacijos sistema EGR. Naujajame variklyje 30 proc. mažesnė NOx ir 80 proc. kitų kenksmingų medžiagų emisija. Kaip tvirtina specialistai, tokias sistemas sėkmingai įgyvendinti kol kas pavyko tik „Scania“ bei MAN variklių gamintojams, kiti ieško kitokių būdų išsitekti Euro 4 normose. Naujasis 12 l HPI variklis pasiekia 2100 Nm sukimo momentа 1050 - 1300 aps./min. diapazone. Kaip matome, diapazonas nėra labai platus, todėl pavaras vairuotojui „Scania“ vilkikuose tenka junginėti dažniau, tačiau puiki automatinė pavarų dėžė „Opticruise“ lengvai kompensuoja šį nepatogumа. Bandymų poligone skanijos su visais varikliais, netgi pačiu silpniausiuoju, žvaliai lipo į kalnus ir saugiai leidosi nuo jų prilaikomos 230 kW variklinio stabdžio arba retarderio, kuris čia montuojamas pagal užsakymа. Stabdžius, beje, valdo antros kartos elektroninė sistema, paskirstanti stabdymo jėgа kiekvienam vilkiko bei puspriekabės ar priekabos ratui atskirai, tad gerokai sumažėja avarijų tikimybė. Elektronikos naujojoje skanijoje, dideliam mechaninių konstrukcijų gerbėjų liūdesiui, dar daugiau negu anksčiau, tik neabejoju, kad ji dabar bus kur kas patikimesnė: įgyvendinus „vieno laido“ principа, elektros sistemoje ne tik kilometrais sumažėjo laidų, bet ir jų jungimo vietų, kurios dėl korozijos, kontaktų oksidacijos neretai tampa įvairiausių gedimų priežastimi.

Naujovių naujojoje „Scania“ daug, vien joms išvardyti reikėtų atskiro straipsnio. Tačiau daugeliui skaitytojų, ypač šios markės gerbėjams, ko gero, kur kas labiau rūpėtų kitas klausimas - kiek visa tai kainuos? Juk kа čia slėpsi, ir senoji skanija buvo brangiausia tarp visų sunkvežimių, o dabar...

Stebuklų nebūna, naujas, tobulesnis, saugesnis ir ekonomiškesnis (gamintojai mini 3 proc. kuro ekonomijа vien mažesnio svorio, oro kompresoriaus tobulesnio valdymo, patobulintos duslintuvo konstrukcijos bei geresnės aerodinamikos dėka) modelis negali kainuoti mažiau, už senаjį. Tačiau yra ir kita medalio pusė: elektronika šiais laikais ne tik plinta, bet ir pinga ne dienomis, o valandomis, tad ir bendras kainos padidėjimas nėra katastrofiškas - prognozuojama, kad „R series“ modeliai kainuos vidutiniškai 7 proc. brangiau už analogiškus ketvirtosios serijos. Galima manyti, kad naujovių gausa neišgаsdins šios markės gerbėjų, nes „Scania“, nepaisant visko, liks „Scania“ - tokia pati savita, patikima, ekonomiška, tik dabar dar dailesnė ir patrauklesnė.

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4(40)

"Linava" informuoja

Lietuvos kelių transportas išsiplėtusioje Europos Sаjungoje

Programa, skaitanti tachogramas

SAVO KIEME TVARKYTIS TURėSIME PATYS...

Aktualijos

Keičiasi dienos - keičiasi problemos...

Nauji modeliai

Nuo revoliucijos prie evoliucijos

Parodos

TransBaltica 2004

Pažintys

KEVA Industry oro pagalvės - naujiena Lietuvos rinkoje

Regioniniai pasitarimai

„Linava“ prie starto į ES linijos

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Seminaras keleivių vežėjams

Žinotina

šALTA… šALTA… šILTA!

Technika

Naujienos

Teisė

Mokėjimų vėlavimo prevencija

Verslo etika

Girdi mokantys klausyti!

Muziejus

Pusė amžiaus iki „Actros“, arba MERCEDES - BENZ L6600