Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

2003-iųjų keleivinio transporto statistika

Lina JAKUBAUSKIENė

šiemet statistinius duomenis pateikė 50 keleivių vežėjų įmonių.

Pasak Keleivinio transporto skyriaus vadovo Eugenijaus Stolovickio, praėjusių metų rezultatai šiek tiek geresni nei 2002-aisiais. Keleivinio transporto srityje dirbančių žmonių skaičius pagaliau stabilizavosi - iki 2002 metų šis rodiklis nuolatos mažėjo. šiek tiek padaugėjo vairuotojų. Nemažėja ir autobusų bei troleibusų, o iki 2002-ųjų šis skaičius taipogi kasmet mažėjo. Deja, šalies keleivinio transporto parkas ir toliau sensta: autobusų bei troleibusų iki 5 metų senumo tėra tik 7,1 proc., 5-10 metų - 12,8 proc. ir per 10 m. senumo - apie 80 proc. Džiugina tik tas faktas, kad didžiųjų Lietuvos miestų - Vilniaus ir Kauno - savivaldybės pagaliau rimtai susirūpino naujų transporto priemonių įsigijimu. Sostinėje per trejus metus ketinama nupirkti 90 naujų autobusų ir 45 troleibusus, Kaune - 80 naujų transporto priemonių. Tad, pasak E. Stolovickio, belieka tikėtis, kad ir šis nuolatos prastėjantis rodiklis pagaliau ims gerėti.

šiek tiek padidėjo vežėjų gaunamos pajamos: 2002 m. jos sudarė 302,5 mln. Lt, 2003-iaisiais - 306,5 mln. Lt, tačiau, kaip ir buvo prognozuota, išlaidos padidėjo daugiau (nuo 304,3 mln. Lt iki 324,1 mln. Lt).

Iki 2001-ųjų nuolat mažėjo autobusų bei troleibusų rida miesto maršrutuose. Tai reiškia, kad rinkа iš visuomeninio vežėjo tuo laikotarpiu aktyviai periminėjo privatininkai. Nuo 2001-ųjų šis rodiklis auga. 2002-aisiais rida miesto maršrutuose sudarė 64,3 mln. km, 2003 m. - 66,8 mln. km. Gan ženkliai padidėjo miesto vežėjų pajamos (nuo 133,4 mln. Lt 2002-aisiais iki 143,4 mln. Lt 2003-iaisiais). šiek tiek padidėjo ir išlaidos, tačiau ne taip daug (nuo 165,3 mln. Lt iki 173,1 mln. Lt). Tad vežėjų patiriami nuostoliai sumažėjo nuo 32 mln. Lt 2002 m. iki 29,7 mln. Lt 2003-iaisiais.

šiek tiek sumažėjo rida priemiesčio maršrutuose, tačiau gaunamos pajamos išliko beveik tos pačios (apie 39,3 mln. Lt). Sumažėjo vežėjų patiriami nuostoliai - nuo 6,3 mln. Lt 2002-aisiais iki 5,5 mln. Lt 2003-iaisiais.

Gerėja rodikliai ir tolimojo susisiekimo maršrutuose. Vežėjai aktyviai ieško naujų maršrutų, stengiasi optimaliau išnaudoti turimus. Autobusų rida čia iš esmės nepasikeitė, tačiau pajamos padidėjo nuo 62 iki 67 mln. Lt. Tačiau ir tolimojo susisiekimo maršrutuose vežėjai vis dar dirba nuostolingai (2002 m. nuostoliai sudarė 3 mln. Lt, 2003-iaisiais - 2,2 mln. Lt). Pasak E. Stolovickio, galima teigti, kad šie nuostoliai didžiаja dalimi susidaro dėl nelegalių vežėjų veiklos.

Pelningi išlieka tarptautiniai maršrutai, tačiau gaunamas pelnas čia šiek tiek sumažėjo (2002-aisiais gauta 2,1 mln. Lt, 2003-iaisiais - 1,7 mln. Lt pajamų). Tai galėjo nulemti kuro pabrangimas, kai kurių mokesčių padidėjimas.

Pelningiausi išlieka užsakomieji reisai, vieninteliai duodantys vežėjui stabilų ir užtikrintа pelnа. Palyginti su praėjusių metų rezultatais, iš šių maršrutų gaunamas pelnas beveik nepakito.

Nuo 2002-ųjų mažėja keleivių vežėjų įmonių įsiskolinimai. Tai, be abejo, džiugus faktas, tačiau, kaip teigė E. Stolovickis, įvertinus tai, kad šiais metais dėl akcizo mokesčio padidėjimo pabrango degalai, draudimo išlaidos bei nustatytas naujas Lietuvos Respublikoje įregistruotų transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojų mokestis, optimizmo 2004-iesiems metams lieka nedaug.

šalies keleivių vežėjai daug tikėjosi iš 2002-aisiais priimto Kelių transporto kodekso 171 straipsnio pataisas įtvirtinusio įstatymo, numatančio kompensuoti vežėjų nuostolius už visuomenei suteiktas būtinas transporto paslaugas. Pastaruoju metu Keleivinio transporto skyrius, Susisiekimo ministerijos pageidavimu, apklausė 46 autobusų parkus, kaip vykdomas šis įstatymas. Informacija gauta iš 32 vežėjų. Duomenys rodo, kad iš esmės nė viena savivaldybė nekompensuoja keleivių vežėjų nuostolių visiškai. Iš dalies vežėjų patirtus nuostolius kompensuoja ir šiems metams tam lėšas numatė tik 17 savivaldybių. Kitų miestų bei rajonų savivaldybės 2004 m. vietiniuose biudžetuose lėšų keleivinio transporto įmonių patiriamiems nuostoliams kompensuoti dar nenumatė.

Apklausa parodė, kad ir Transporto lengvatų įstatymas, numatantis kompensuoti vežėjams už lengvatinių keleivių vežimа ir įsigaliojęs šalyje prieš ketverius metus, vykdomas dar ne visur. Net aštuonios šalies savivaldybės vežėjų negautas dėl transporto lengvatų pajamas kompensuoja tik iš dalies.

Vokietijoje didinamos baudos už KET pažeidimus

Draudimo lenkti kontrolė

Kaip pastebi vienas iš didžiausių Vokietijos automobilininkams skirtų žurnalų ҐLastauto und Omnibus“, svarbiausia naujovė, dėl kurios iki šiol nerimsta aistros, yra tai, kad sunkiasvorių sunkvežimių vairuotojai praktiškai nebegalės lenkti kitų transporto priemonių. Sunkvežimių vairuotojai bus baudžiami ne apskritai už lenkimа, o lenkimа per mažu greičiu. Jeigu abiejų transporto priemonių greičių skirtumas bus mažesnis kaip 10 km/h, vairuotojas, užuot mokėjęs dabar galiojančiа 30 eurų baudа, po balandžio 1 d. mokės 40 eurų ir papildomai gaus 1 baudos taškа. Taigi vairuotojui, savo sаskaitoje jau turinčiam keletа baudos taškų, už per lėtа lenkimo manevrа gali tekti atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu. Pasak eismo organizavimo specialistų, automagistralėse, kur dauguma sunkvežimių važiuoja 80 km/h greičiu, įstatymų leidėjų nustatytas pakankamai didelis greičio skirtumas bus įmanomas tik įkalnėse lenkiant lėtaeiges transporto priemones.

Lenkiamų ir lenkiančių sunkvežimių greičio skirtumas bus kontroliuojamas dviem būdais. Pirmojo esmė labai paprasta: ant automagistralių arkų sumontuoti prietaisai nustatys sunkvežimių greičio skirtumа. Jeigu jis leistinas - viskas tvarkoje, tačiau vairuotojas gali susidurti su kita problema: jeigu 80 km/h važiuojanti transporto priemonė bus aplenkta didesniu nei 90 km/h greičiu, kurį toleruodavo policijos pareigūnai, jis bus nubaustas už greičio viršijimа, užfiksuotа vaizdo kamera.

Kitas sunkvežimių greičio skirtumo nustatymo būdas - mobilios civilių patrulių kontrolės grupės, kurios metrologiškai patikrintais prietaisais ir vaizdo kameromis užfiksuos sunkvežimių lenkimo proceso trukmę ir kaip įrodymа pateiks duomenis policijai, jeigu vairuotojas važiavo per lėtai.

Skrupulingai skaičiuoti pinigus mokantys vokiečiai jau išsiaiškino, kad sunkvežimių vairuotojai, važiuojantys 80 km/h greičiu ir nelenkiantys kitų transporto priemonių, ne tik išvengs padidintų baudų, bet ir turės galimybę sutaupyti. ҐScania“ sunkvežimių eksploatavimo ekspertų duomenimis, didinant greitį nuo 80 iki 90 km/h, degalų sаnaudos 100 km padidėja nuo 3 iki 5 litrų. Taigi 80 km/h greičiu važiuojantis sunkvežimis vidutiniškai gali sutaupyti 4 litrus degalų. Per metus nuvažiuodamas 150 000 km toks sunkvežimis sutaupys apie 6000 litrų degalų.

Padidintos baudos

už kitus pažeidimus

Kadangi daugelio krovinių ir keleivių vežėjų keliai driekiasi per Vokietijа, skaitytojus supažindiname su svarbiausiais pasikeitusiais šios šalies KET reikalavimais ir naujais baudų dydžiais už jų pažeidimus.

• Naudojimasis mobiliojo ryšio telefonu be laisvų rankų įrangos - 40 EUR ir 1 baudos taškas;

• Automobilio stovėjimas, trukdantis greitosios medicinos pagalbos ar gelbėjimo darbų transporto priemonėms, - 40 EUR ir 1 baudos taškas;

• Nepakankama krovinių ir keleivių apsauga sunkvežimiuose ir autobusuose - 50 EUR ir 1 baudos taškas

• Draudimo įvažiuoti nepaisymas pavojingus krovinius gabenantiems sunkvežimiams - šiam pažeidimui pasikartojus - 250 EUR, 3 baudos taškai, vairuoti transporto priemonę teisės atėmimas 1 mėn.

• Nustatyto greičio viršijimas autobusų su keleiviais ir pavojingus krovinius gabenančių sunkvežimių vairuotojams:

- nuo 21 km/h mieste - vairuoti transporto priemonę teisės atėmimas 1 mėn.

- nuo 26 km/h užmiestyje - vairuoti transporto priemonę teisės atėmimas 1 mėn.

- nuo 31 km/h mieste - vairuoti transporto priemonę teisės atėmimas 2 mėn.

- nuo 41 km/h mieste - vairuoti transporto priemonę teisės atėmimas 3 mėn.

• Sunkvežimių ir autobusų be keleivių vairuotojams:

- nuo 26 km/h mieste ir

- nuo 31 km/h užmiestyje - vairuoti transporto priemonę teisės atėmimas 1 mėn.

* Baudos už transporto priemonės defektus:

vairuotojui ir savininkui - iki 225 EUR ir 3 taškai;

• Neleistini šviesos įrenginiai - 20 EUR

• Neprisisegimas tarpmiestiniuose autobusuose esančių saugos diržų - 30 EUR.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr.3 (39)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

25,25 ar 18,75 metro, 60 ar 40 tonų?

Biodyzelinas iš atliekų

Nauji modeliai

šALDYTUVAI Iš VIELIUNIO

Turkiškasis „Deimantas“

Psichologija

SAVO LAIKO KALVIS

šeima

MILčIJA: patikimumo garantas - šeimyninė atsakomybė

Statistika

Naujienos

Lietuvoje ir pasaulyje

Asociacijos „Linava“ paaiškinimas

Naujienos

Transporto politika

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

Keleivinis transportas

TIK DIRBDAMI NAUJOVIšKAI IšLIKSIME...

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos

Technika

EC reiškia energijos taupymа

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Teisė

Europos Sаjungos transporto teisų

Verslo etika

Liežuvis vienas, ausys - dvi

Muziejus

Senasis „maršrutinukų“ pirmtakas