Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Turkiškasis „Deimantas“

Liucijus Suslavičius

Vienas iš autobusų parodos Kortrijke lankytojų dėmesį itin traukusių eksponatų buvo Turkijos gamintojo „Temsa“ naujiena - triašis 14 metrų klasės turistinis autobusas „Diamond“. Europoje ši firma kol kas mažai žinoma, o savo gimtinėje „Temsa“ užima pakankamai didelę rinkos dalį, per metus pagamina maždaug 3000 įvairių klasių autobusų ir surenka nedidelius sunkvežimius „Mitsubishi Canter“, kurių sugeba realizuoti iki 13 tūkstančių kasmet. Pradėję nuo licencijinės autobusų „Mitsubishi“gamybos, šiandien turkai rimtai taikosi į Vakarų Europos rinkа ir negaili lėšų palankiam savo produkcijos įvaizdžiui kurti. Dirbti vyriausiuoju dizaineriu „Temsa“ pasikvietė garsenybę - ilgametį „Neoplan“ vadovа Bobа Lee, o vadovauti jos gaminamų autobusų pardavimui Europoje ėmėsi Viimas van Holas - vienas iš Olandijos autobusų firmа „Van Hool“ įkūrusios šeimos narių!

Bet ne tik nuo rinkodaros specialistų ir konstruktorių priklauso naujo gaminio sėkmė rinkoje. Jis turi būti kokybiškas! Todėl „Temsa“ komplektuoja savo autobusus žinomais rinkoje ir eksploatuojant gerai vertinamais agregatais. Modeliui „Diamond“ parinktas šešių cilindrų turbodyzelis MAN D 2876 LOH 02 (12816 kub. cm, 460 AG/1700-!900 aps./min., 2100 Nm/1000-1300 aps/min) su tarpiniu oro aušinimu ir tiesioginiu įpurškimu bei irgi vokiška aštuonių laipsnių mechaninė pavarų dėžė ZF 8S 180. Nenusileidžia jiems savo kokybe dviejų kontūrų stabdžių sistema su pneumopavara, diskiniais visų ratų stabdžiais, turinti dar papildomа lėtintojа, ABS ir ASR sistemas. Vairo mechanizmas - taip pat ZF firmos. Netgi prietaisų skydelis - vokiečių firmos VDO. Svarbiausiа informacijа apie autobuso agregatų būklę bei kitus parametrus vairuotojas gali išvysti ekrane nuspaudęs kelis ant vairo rato įrengtus klavišus. Pabrėžiama, jog autobuso vairuotojo darbo vieta yra dvidešimt centimetrų platesnė, nei palyginamuose modeliuose.

Bobas Lee nepaprastai didžiuojasi savo naujausiu kūriniu: „šis automobilis yra 100 procentų geresnis nei viskas, kа aš iki tol buvau sukūręs“, - sako jis. Kai kas, palyginęs „Temsa Diamond“ su kitais Kortrijke pristatytais, taip pat su anksčiau debiutavusiais autobusais, linkęs tvirtinti įžiūrįs „Neoplan“ „citatų“. Galbūt. Net pats Bobas Lee neneigia panaudojęs savo ankstesnių idėjų. Ypač primena vokiškus autobusus priekinė panelė, kur po tris sugrupuotos žibintų „baterijos“. Bet, mano nuomone, tuo išorinis panašumas ir baigiasi, nes „deimantas“ - tai ne perdirbtas neoplanas. Svarbiausias ir labiausia turkiškа autobusа nuo kitų šiandien gaminamų analogų skiriantis išorės elementas - taisyklingas apskritimo lankas, naudojamas įvairiose kėbulo vietose. Lanko formos autobuso profilis, įvairaus dydžio lankas pakartojamas didžiulio, užeinančio net ant stogo, priekinio stiklo įrėminime ir autobuso apačiа dengiančio plataus šoninio moldingo kampuose, net prietaisų skydelio apdailoje. Tai suteikia turkiškajam „deimantui“gerokai kitokiа, bet santūriа ir anaiptol ne revoliucingа išvaizdа, kokie dabar yra ispaniški autobusų kėbulai arba lenkiškas „Solaris Vakanza“. Pradžioje B. Lee netgi norėjo autobusа pavadinti „Radius“! Baltas matinis sidabru žvilgantis aliuminis - iš jo pagamintas ir autobuso šoninį kontūrа lyg įrėminantis ties priekiniu stiklu prasidedantis ir pagal stogo linijа einantis moldingas, ir apatinę kėbulo briaunа pridengianti nuo sužalojimų apsauginė juosta taipogi daro naujаjį autobusа išskirtinį - juk kiti gamintojai apdailos elementams, buferiams naudoja plastmasę, juodа arba kėbulo spalvos. Pasirodo, anksčiau populiarus aliuminis (prisimenate autobusus „Ikarus“) visiškai nepaseno ir gali būti puiki dekoratyvinė medžiaga. Ypač jei jį ima naudoti dizaineris Bobas Lee.

„Diamond“ salone uždaromos kaip lėktuve (todėl saugesnės) lentynos smulkiam keleivių bagažui ir stumdomi firmos „Hymer“ sukurti serviso (individualaus apšvietimo, ventiliacijos bei jų valdymo) blokai. Vietų skaičius salone priklauso nuo triašio autobuso ilgio: 12,9 metro ilgio modelyje jų yra 52, o 13,9 metro - jau 63! Autobuso plotis - 2,55, aukštis - 3,89 metro, salono vidaus aukštis - 2 metrai. Yra dar viena naujovė, kuriа pagirs autobuso keleiviai, - į šalį pastumta palydovo sėdynė, palengvinusi praėjimа į salono gilumа. Salone labai šviesu, o keleiviams niekas netrukdo žvelgti pirmyn milžiniško priekinio stiklo dėka. Yra tualetas, virtuvėlė, ypač talpios - 14 kubinių metrų - iš abiejų autobuso pusių prieinamos bagažinės.

Didžiausias leistinas autobuso svoris - 24,8 tonos, minimalus posūkio spindulys - 12,5 metro. Vokietijoje „Temsa Diamond“ kainuoja maždaug 280 tūkstančių eurų.

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr.3 (39)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

25,25 ar 18,75 metro, 60 ar 40 tonų?

Biodyzelinas iš atliekų

Nauji modeliai

šALDYTUVAI Iš VIELIUNIO

Turkiškasis „Deimantas“

Psichologija

SAVO LAIKO KALVIS

šeima

MILčIJA: patikimumo garantas - šeimyninė atsakomybė

Statistika

Naujienos

Lietuvoje ir pasaulyje

Asociacijos „Linava“ paaiškinimas

Naujienos

Transporto politika

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

Keleivinis transportas

TIK DIRBDAMI NAUJOVIšKAI IšLIKSIME...

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos

Technika

EC reiškia energijos taupymа

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Teisė

Europos Sаjungos transporto teisų

Verslo etika

Liežuvis vienas, ausys - dvi

Muziejus

Senasis „maršrutinukų“ pirmtakas