Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

EC reiškia energijos taupymа

Liucijus Suslavičius

Visi bent kiek seniau vairuojantys tikriausiai prisimena, kiek kartų Lietuvoje kildavo „stebuklingų“ degalus taupančių įtaisų plitimo mada. įvairios „degalų molekules skaidančios“ tarpinės, vandens įpurškimo sistemos, „homogenizuojantys degųjį mišinį“ tinkleliai atnešdavo nemažа pelnа jų platintojams ir vėl dingdavo it nebuvusios. Kai kuriems tokių pseudoišradimų platintojams pavykdavo apdumti akis net patyrusiems transportininkams, kaip kad atsitiko su „stebuklingais“ magnetėliais, tvirtinamais ant dyzelinio variklio įpurškimo sistemos vamzdelių ir neva garantuojančiais iki 15 procentų degalų ekonomijа.

Tačiau stebuklų pasaulyje nebūna, juo labiau technikoje. Realiai taip svarbi degalų ekonomija pasiekiama ne „stebuklingais išradimais“, o ilgai trunkančiais ir nemažai kainuojančiais tyrimais, pagrįstais giliu variklyje vykstančių procesų ir jame naudojamų eksploatacinių medžiagų savybių išmanymu. Tai, savo ruožtu, leidžia suprasti, kuria kryptimi reikia vykdyti mokslinius - techninius tyrimus ir naujų sprendimų paieškas.

Didelę dalį cilindruose sudegančių degalų išskiriamos energijos suryja variklio detalių tarpusavio trintis. Todėl būtent į šiа problemа ir gilinasi nemažai specialistų. O „smegenų šturmas“ anksčiau ar vėliau duoda rezultatų. Vienas iš tokių realių pasiekimų vadinasi „energijа taupančios alyvos“ - skirtos tiek automobilių varikliams, tiek jų transmisijai. Jos žymimos dviem didžiosiomis raidėmis EC (anglų kalbos žodžių Energy Conserving - energijos išsaugojimas - pirmosios raidės). Alyvų pavadinime pagal Amerikos naftos instituto API klasifikacijа jos nurodomos po klampumo klasę ir naudojimo sаlygų kategorijа nurodančių indeksų, pavyzdžiui, SAE 5W-30, API SL/CG-4(EC). Europinėje alyvų klasifikacijoje energijа taupančios alyvos yra išskirtos į atskiras kategorijas, žymimas A1-02, A5-02 benzininiams bei B1-02, B5-02 dyzeliniams varikliams. Prie energijа išsaugančių alyvų priskiriamos taip pat alyvos, pagal tarptautinę (amerikietiškа-japoniškа) ILSAC klasifikacijа žymimos indeksais GF-1, GF-2 ir GF-3.

Ypatingų stebuklų šios alyvos eksploatuojamos neduoda - degalų sаnaudos nesumažėja nei 20, nei netgi 10 procentų, kaip žada išradėjai stebukladariai, o gana kukliai 2-3 procentais važinėjant užmiestyje ir šiek tiek daugiau - 3,0-5,5 procentais - mieste. Jei energijа išsauganti alyva naudojama ir transmisijai, degalų sаnaudos sumažėja dar kokiais 1,5-2 procentais. Tai ne momentinis degalų sаnaudų sumažėjimas, o vidutinė per eksploatacijos metus pasiekiama ekonomija.

Kaip veikia alyvos savybė taupyti degalus?

Stūmokliniuose varikliuose didžiausi energijos nuostoliai dėl trinties susidaro tarp cilindro sienelės ir stūmoklio, alkūninio veleno kaklelių guoliuose bei dujų paskirstymo mechanizmo guoliuose. Beje, visose šiose vietose trinties sаlygos skirtingos. Pavyzdžiui, stūmokliui mažu greičiu judant arti viršutinio mirties taško, tarp jo žiedų ir cilindro sienelės jau nebelieka alyvos plėvelės, tik jos likučiai, tad trintis yra itin didelė. Tuo tarpu didesnėje cilindro dalyje, kai stūmoklis juda dideliu greičiu, tarp stūmoklio ir sienelės vyksta hidrodinaminis tepimo režimas ir trintis priklauso nuo alyvos klampumo (kuo ji klampesnė, tuo geriau atskiria abu besitrinančius paviršius). Panašus režimas yra ir greitai besisukančio alkūninio veleno kaklelių guoliuose, tad ir čia trinties nuostolius lemia alyvos klampumas. O paskirstymo mechanizme trinties nuostoliai priklauso nuo alyvos tepimo savybių pastovumo esant labai aukštam slėgiui.

„Energijа taupančios“ alyvos nuo įprastinių skiriasi mažesniu klampumu, todėl sumažina trinties nuostolius esant hidrodinaminiam tepimo režimui. Papildomai į šias alyvas dedami tirštinantys priedai, todėl jų klampumas priklauso ne tik nuo darbinės alyvos temperatūros, bet ir nuo alyvos sluoksnių tarpusavio slydimo greičio tarp besitrinančių detalių susidarančioje alyvos plėvelėje. Dėl šios priežasties detalių tarpusavio greičiui didėjant, alyvos klampumas mažėja, o greičiui mažėjant - vėl išauga. šis alyvos savybių pokytis vyksta labai greitai - praktiškai jis sinchroniškas su stūmoklio judėjimo greičio ar alkūninio veleno sūkių kitimu. Be to, laikinas klampumo sumažėjimas yra didesnis, kai alyvos temperatūra yra žemesnė, t.y. kaip tik tada, kai pernelyg didelis klampumas būtų trūkumas, nes pablogėtų tepimo savybės.

Tačiau tai - dar ne viskas. EC tipo alyvų sudėtyje yra priedai - trinties modifikatoriai. Jų poveikis pasireiškia kaip tik ribiniuose tepimo režimuose, kaip kad minėtame stūmoklio judesyje viršutiniame mirties taške. Modifikatorius ant besitrinančių detalių paviršiaus sudaro kažkа panašaus į lengvai deformuojamus judesio kryptimi „plaušelius“, atskiriančius detalių paviršius vienа nuo kito, ir kelis kartus sumažinančius trintį.

Ar alyva iš tikrųjų yra energijа taupanti, nustatoma specialiais standartiniais metodais. Jai pripažįstamas indeksas EC, jei bandomas laboratorijoje variklis, kuriame įpilta bandomoji alyva, iš tikrųjų dirba ekonomiškiau ir pasiekiama degalų ekonomija. Pavyzdžiui, A1-02, A5-02, B1-02 ir B5-02 kategorijai pristatomos naujos alyvos rūšys turi užtikrinti ne mažesnę kaip 2,5 procento degalų ekonomijа, lyginant su degalų sаnaudomis, kai variklyje naudojama etaloninė alyva.

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr.3 (39)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

25,25 ar 18,75 metro, 60 ar 40 tonų?

Biodyzelinas iš atliekų

Nauji modeliai

šALDYTUVAI Iš VIELIUNIO

Turkiškasis „Deimantas“

Psichologija

SAVO LAIKO KALVIS

šeima

MILčIJA: patikimumo garantas - šeimyninė atsakomybė

Statistika

Naujienos

Lietuvoje ir pasaulyje

Asociacijos „Linava“ paaiškinimas

Naujienos

Transporto politika

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

Keleivinis transportas

TIK DIRBDAMI NAUJOVIšKAI IšLIKSIME...

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos

Technika

EC reiškia energijos taupymа

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Teisė

Europos Sаjungos transporto teisų

Verslo etika

Liežuvis vienas, ausys - dvi

Muziejus

Senasis „maršrutinukų“ pirmtakas