Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Liucijus Suslavičius

Kaip manote, kada buvo pasakyta ši frazė: „Kadangi skirtingų perdavimo skaičių poreikis greitai auga ir pirkėjai reikalauja specialiai jiems pritaikytų pavarų dėžių kur kas ilgesniam tarnavimo laikui, tradicinių hidraulinių mechanizmų nebepakanka. Universalias konstrukcijas galima sukurti tik panaudojus mikroprocesorių valdomas protingas sistemas“? Prieš penkerius ar dešimt metų? Ne. ši vieno Vokietijos pavarų dėžių konstruktoriaus mintis ištarta 1983 metais, praėjus vos trejims metams po to, kai rinkoje pasirodė firmos „ZF“ sukurta elektronikos valdoma automatinė pavarų dėžė „Ecomat“. Taigi praėjo jau beveik ketvirtis amžiaus nuo tada, kai elektronika ėmė padėti perjungti pavaras. Beje, autobusų vairuotojai tokį elektroninį pagalbininkа, gerokai palengvinusį mašinos valdymа, gavo anksčiau, nei lengvųjų automobilių vairuotojai, kurie šiaip visada pirmieji įsisavina automobilių technikos naujoves.

Labai svarbu tai, kad „automatui“ nepadidėjus, beveik dukart išaugo jo sugebėjimas perduoti maksimalų sukimo momentа: pradžioje maksimali jo vertė siekė 900 niutonmetrų, dabar, išaugus variklių galingumui, norma yra jau 1600 niutonmetrų. Kartu nuo keturių iki šešių padidėjo pavarų skaičius transmisijoje. Tai naujų techninių sprendimų, kuriuos panaudoja svarbiausieji automatinių pavarų dėžių gamintojai, rezultatas. Elektronikos, mechanikos bei hidraulikos nauji deriniai duoda labai gerus rezultatus. Firma „ZF“ teigia, jog jos šešių laipsnių „automatas“ „6 HP 592“ mieste leidžia sutaupyti iki 8 procentų degalų, lyginant su autobusu, kuriame įrengta ankstesnės kartos 5 laipsnių automatinė pavarų dėžė. Tikslesnis perdavimo skaičiaus parinkimas, didesnio pavarų skaičiaus dėka pasiektas mažesnis skirtumas tarp gretimų pavarų sumažina degalų sаnaudas nuolat judant „važiuok-sustok“ režimu, būdingu didmiesčių eismui. Pirmаja pavara naudojamasi labai trumpai, elektronika, kai tik galima, jungia aukštesnę, po to sekančiа, tad autobusas greičiau įsibėgėja, jo variklis rečiau dirba ekologiškai nepalankiu režimu.

„ZF“ konstruktoriai itin daug padirbėjo prie naujos pavarų dėžės mechaninių mazgų. Joje šešioms pavaroms į priekį ir vienai atbulinei gauti panaudoti tik trys planetariniai krumpliaračių mechanizmai bei trys daugiadiskės sankabos ir trys daugiadiskiai stabdžiai arba tiek pat, kiek penkialaipsnėje.

Nauja pavarų dėžės elektroninė dalis turi kur kas daugiau galimybių sekti automobilio bei transmisijos darbа ir jį optimizuoti. Mat ir anksčiau transmisijoje naudoti pavieniai mikroprocesoriai dabar visas savo galimybes atskleidžia dirbdami bendrame informaciniame-kontroliniame variklio, transmisijos ir važiuoklės tinkle. Jį, be minėtų mikroprocesorių, sudaro įvairius parametrus sekantys davikliai bei juos visus jungiantys laidininkai, kuriais perduodami informaciniai signalai ir valdymo komandos.

Automobilyje tai vyksta beveik taip pat, kaip keičiantis informacija internete. Variklio ir pavarų dėžės valdymo blokai informuoja vienas kitа apie tokius parametrus kaip sukimo momentas, įjungta pavara, alyvos temperatūra ir t.t., o ratuose įrengti davikliai stebi, ar ratai nepraslysta, ar automobilis „neužnešamas“. Bendras ryšio tinklas leidžia agregatams aktyviai veikti vienas kito darbo parametrus, todėl pavarų dėžė keičia variklio darbo režimа. Bet kuris vairuotojas pasakys, kad važiuodamas į kalnа su pilnu autobusu, jis spaudžia akseleratoriaus pedalа kitaip, nei leisdamasis žemyn su tuščiu. Taip jis pritaiko variklio sukimo momentа konkrečiam važiavimo režimui. Kai abu automobilio agregatai bendrauja tarpusavyje, variklio mikroprocesorius sulygina tikruosius sūkius su užprogramuotais reikalingo sukimo momento parametrais ir per sekundės dalis pataria pavarų dėžės mikroprocesoriui, kuriа pavarа šiuo momentu tikslingiausia įjungti ir kartu šiek tiek pakeičia variklio darbo parametrus, kad viskas vyktų kuo optimaliau. Neturinti elektroninio valdymo bloko automatinė pavarų dėžė, be abejo, padarys tа patį – įjungs kitа pavarа, bet padarys tai vėluodama, ne taip sklandžiai.

Protingos pavarų dėžės dėka vairuotojui nereikia spręsti, ar jungti tа pavarа, kuriа ekrane rekomenduoja elektronika, ar elgtis savo nuožiūra - pasirinkti ekonomiškа važiavimo stilių arba versti variklį dirbti visu galingumu. „Ecomat 2“ leidžia važiuoti dinamiškai ir kartu palaiko variklio sūkius „žaliuoju“ vadinamame ekonomiškame diapazone.

Vis dėlto idealaus sprendimo kol kas nėra. Specialistai pripažįsta - šešialaipsnės automatinės pavarų dėžės tinka ne kiekvienam komercinės paskirties automobiliui. Praktikoje jau pasiteisinusi nuomonė apie jas tokia: šešių pavarų automatas efektyviausias poroje su silpnu arba su itin galingu varikliu. Priežastis paprasta - naujai įkomponuota šeštoji pavara nėra pagreitinanti, ji skirta pradėti važiuoti. Todėl visų pirma ji labai naudinga, kai variklio galingumas santykinai nėra didelis, nes variklio nereikia perkrauti, maksimaliai didinant jo sūkius (o kartu ir degalų sаnaudas). Derinama su galingesniu nei vidutinis tos klasės varikliu, tokia pavarų dėžė leidžia automobiliui pasiekti didesnį maksimalų greitį, vėlgi neišeinant už ekonomiškų alkūninio veleno sūkių zonos.

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr.3 (39)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

25,25 ar 18,75 metro, 60 ar 40 tonų?

Biodyzelinas iš atliekų

Nauji modeliai

šALDYTUVAI Iš VIELIUNIO

Turkiškasis „Deimantas“

Psichologija

SAVO LAIKO KALVIS

šeima

MILčIJA: patikimumo garantas - šeimyninė atsakomybė

Statistika

Naujienos

Lietuvoje ir pasaulyje

Asociacijos „Linava“ paaiškinimas

Naujienos

Transporto politika

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

Keleivinis transportas

TIK DIRBDAMI NAUJOVIšKAI IšLIKSIME...

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos

Technika

EC reiškia energijos taupymа

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Teisė

Europos Sаjungos transporto teisų

Verslo etika

Liežuvis vienas, ausys - dvi

Muziejus

Senasis „maršrutinukų“ pirmtakas