Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Biodyzelinas iš atliekų

Vienas iš būdų mažinti transporto priemonių išmetamųjų kenksmingų medžiagų kiekį - gaminti naujus ekologiškai švarius degalus. Vokietijoje iš šiukšlių ir sаvartynų atliekų jau gaminamas biodyzelinas. Skaidrųs kaip vanduo, be sieros ir aromatinių junginių sintetiniai degalai sumažina automobilių kenksmingų medžiagų emisijа iki minimalios ribos. šių ekologiškų degalų realizavimas praėjusiais metais Vokietijoje pasiekė rekordа. Biodyzelino gamybos ir kokybės valdymo susivienijimo AGQM duomenimis, 2003 metais 1700 stacionarių degalinių realizuota daugiau nei 287 mln. litrų šių mažiau aplinkа teršiančių degalų. Daugiausia biodyzelino parduota šiaurės Reine - Vestfalijoje, Bavarijoje ir žemutinėje Saksonijoje.

Krovininių automobilių varikliai ir artimiausioje ateityje naudos tik dyzelinа. Automobiliai su hibridiniais varikliais pagal išmetamųjų dujų emisijа ir kenksmingumа yra gerokai pranašesni už tradicinius, tačiau pagal savo kainos, galios ir kokybės santykį dar negali konkuruoti su tiesioginio įpurškimo dyzeliniais varikliais.

Vadinasi, lieka vienintelis kelias - mažinti šiuolaikinių dyzelinių variklių išmetamųjų dujų kenksmingumа ir jų kiekį. Be abejonės, šios pastangos turi tam tikras ribas - sаnaudų ir gauto efekto santykis turi pasiteisinti .

Alternatyva dyzelinui iš naftos gali būti gamtinės arba suskystintos dujos, taip pat biodyzelinas. Pagal vienа iš ES Komisijos direktyvų, iki 2005 m. pabaigos visos transporto priemonės privalės naudoti mažiausiai 2 proc. degalų, pagamintų iš atsinaujinančių energijos šaltinių. Tai skamba patraukliai, tačiau ne visada yra ekonomiškai naudinga.

Energetinis biodyzelino naudingumo koeficientas sаlyginai yra nedidelis, kadangi jam gaminti sunaudojamas ne visas augalas, o tik jo dalys, turinčios aliejinių, cukringų medžiagų ir krakmolo. Kitas trūkumas - riboti plotai, kuriuose galima auginti, pavyzdžiui, rapsа.

Naujos kartos degalai

Pastaruoju metu beveik nebesiginčijama dėl dyzelino - vandens mišinio „Aquazole“ naudojimo galimybių. Tokie degalai Vokietijos rinkoje siūlomi nuo 2000 m. pradžios. Atitinkamo santykio mišinys iš vandens ir dyzelino gali sumažinti suodžių dalelių emisijа iki 80 proc., azoto oksidų - iki 30 proc. Tačiau optimaliam šio mišinio santykiui reguliuoti reikalinga brangi elektroninė įranga.

Malaizijoje nuo 1993 m. kompanija „Shell“ pagal GTL ( „Gas - to- Liquids“) technologijа iš gamtinių dujų sėkmingai gamina skaidrų, be sieros priemaišų dyzelinа, kurio cetaninis skaičius siekia apie 80. Svarbiausia, kad šiam dyzelinui nereikalingas atskiras degalinių tinklas. šiuos pigesnius degalus gali naudoti visi automobiliai su tradiciniais dyzeliniais varikliais.

Transporto priemonių gamintojai bei naftos perdirbėjai jau sukūrė ir naujos kartos biodyzelino gamybos BTL (Biogas - to - Liquid Kraftstoffe ) technologijа. Gamybai reikalingas pradinis produktas - biomasė, iš kurios gaunamos biodujos, o iš jų - skysti degalai. Tokio biodyzelino gamyba jau pradėta Saksonijos žemėje, Freiberge. čia „Choren“ firma nuo praėjusių metų rudens pramoniniu būdu iš medienos atliekų ( skiedrų, atraižų, drožlių) gamina sintetinį dyzelinа. Firmos pavadinimas kilo iš cheminių elementų - C, H ir O bei anglų kalbos žodžio „renewable“santrumpos. Biodyzelino gamybos procesas pagal BTL technologijа, kurios įgyvendinimo projektа remia „DaimlerChrysler“ ir VW automobilių gamintojai, pateiktas schemoje „Carbo - V“ metodas.

Beje, kaip pastebi šį pavasarį savo 80 metų jubiliejų pažymėsiantis Vokietijos automobilininkų žurnalas „Lastauto und Omnibus“, sintetinio dyzelino gamyba nėra iki šiol negirdėta naujovė. Degalų iš susintetintų dujų gavyba pirmа kartа Vokietijoje pradėta 1926 m. Trečiojo Reicho valstybėje iš vietinių akmens anglies atsargų buvo gaminami degalai, reikalingi karo reikmėms.

Savaime suprantama, kad šiuolaikinė BTL technologija už dyzelino gamybа karo metais yra kur kas pranašesnė. Be to, žaliavai naudojama ne brangi akmens anglis, o atsinaujinančių energijos šaltinių ištekliai. Biodyzelino žaliavai Freiberge naudojama biomasė gali būti iš įvairiausių rūšių atliekų - pramonei netinkamos nekokybiškos medienos, gyvūnų mėšlo, valymo įrenginių sauso dumblo ir net iš bet kokių degių buitinių šiukšlių.

„Carbo - V“ metodas -

dyzelinas iš bioatliekų

Firma „Choren“, naudodama „Carbo - V“ metodа koksavimo būdu pirmiausia apdoroja sausа biomasę ir žemos temperatūros - nuo 4000 iki 6000 C - dujų generatoriumi paverčia jа dujomis ir į medžio anglis panašiu biokoksu. Antroje ciklo pakopoje abi šios sudėtinės dalys atskiriamos nukreipiant jas per „Carbo - V“ dujų generatorių. Dujų pavidalo sudėtinė dalis kaupiasi viršutinėje generatoriaus dalyje. čia 13000 - 15000 C temperatūroje dujos sudega kartu su deguonimi, kokso likučiais ir pelenais. šios reakcijos metu ilgagrandės angliavandenilių molekulės kaip, pavyzdžiui, dervų junginiai suskaidomi į anglies monoksidа, vandenilį, vandens garus ir anglies dioksidа. Apatinėje generatoriaus dalyje šis mišinys kartu su biokoksu reaguoja su dervų neturinčiomis sintetinėmis dujomis, kurios po reakcijos pašalinant dulkes išvalomos.

Kaip galutinis šios reakcijos produktas, priklausomai nuo tolesnės proceso eigos, gali būti gaunamas ne tik sintetinis dyzelinas, bet taip pat ir metanolis arba benzinas. šiuo metodu gauto biodyzelino sudėtyje yra parafinai, visiškai neturintys sieros priemaišų ir aromatinių anglies junginių.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr.3 (39)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

25,25 ar 18,75 metro, 60 ar 40 tonų?

Biodyzelinas iš atliekų

Nauji modeliai

šALDYTUVAI Iš VIELIUNIO

Turkiškasis „Deimantas“

Psichologija

SAVO LAIKO KALVIS

šeima

MILčIJA: patikimumo garantas - šeimyninė atsakomybė

Statistika

Naujienos

Lietuvoje ir pasaulyje

Asociacijos „Linava“ paaiškinimas

Naujienos

Transporto politika

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

Keleivinis transportas

TIK DIRBDAMI NAUJOVIšKAI IšLIKSIME...

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos

Technika

EC reiškia energijos taupymа

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Teisė

Europos Sаjungos transporto teisų

Verslo etika

Liežuvis vienas, ausys - dvi

Muziejus

Senasis „maršrutinukų“ pirmtakas