Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

2003 metų spalio 21 d. Europos Komisija, siekdama sumažinti sukčiavimo galimybes, užtikrinti laisvа Europos Sаjungos vairuotojų judėjimа Bendrijoje ir užtikrinti eismo saugа Europos Sаjungos keliuose, pateikė naujus pasiūlymus direktyvoms dėl vairuotojų pažymėjimų pataisyti.

Pirmasis teisės aktas dėl vairuotojų pažymėjimų patvirtintas 1980 metais. Tada buvo priimta teisės norma, jog ES šalies narės pilietis, vykstantis gyventi į kitа šalį narę ir norėdamas turėti tos šalies narės vairuotojo pažymėjimа, nebeprivalo iš naujo laikyti teorijos bei praktikos egzamino, pateikti naujа sveikatos patikrinimo medicininę pažymа, o jo vairuotojo pažymėjimas pripažįstamas kitoje ES šalyje narėje ir gali būti pakeistas į nacionalinį vairuotojo pažymėjimа per vienerius metus nuo apsigyvenimo toje šalyje pradžios.

1991 metais buvo priimta nauja direktyva, kuria buvo įteisintas abipusis vairuotojų pažymėjimų pripažinimas ir vairuotojams, atvykus gyventi į kitа šalį narę, nebereikėjo keisti pažymėjimų. Tačiau praktikoje šį principа taikyti buvo sudėtinga dėl vairuotojų pažymėjimų nevienodų galiojimo terminų bei medicininės patikros periodiškumo reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, kad nacionalinės teisinės sistemos 18 Europos ekonominei erdvei priklausančių šalių skirtingos, tam tikrais atvejais vairuotojų pažymėjimo teisinė bazė buvo ne palengvinama ar supaprastinama, bet priešingai - apsunkinama.

Naujajame Europos Komisijos direktyvos projekte numatyta keletas esminių pakeitimų. Vienas iš jų - laipsniškas popierinių pažymėjimų atsisakymas, siekiant suvienodinti vairuotojų pažymėjimų formas bei modelius. Europos Komisija siūlo, kad Europos Sаjungoje išduodami vairuotojų pažymėjimai būtų kreditinių kortelių tipo, koks jau ir šiandien yra naudojamas kai kuriose šalyse narėse. Popierinių pažymėjimų išdavimas bus sustabdytas įsigaliojus naujai direktyvai, taigi laipsniškai vairuotojų pažymėjimai bus keičiami į naujo modelio. Siekiant sumažinti padirbinėjimo tikimybę, valstybėms narėms taip pat bus leidžiama į vairuotojų pažymėjimus įmontuoti specialias mikroschemas, tačiau jos nebus privalomos - kiekviena valstybė narė galės apsispręsti dėl tokių mikroschemų naudojimo reikalingumo.

Dar vienas naujas reikalavimas - privalomas ir reguliarus vairuotojų pažymėjimų atnaujinimas. Pasiūlymo projekte numatyta, kad vairuotojų pažymėjimai mopedams, motociklams, privatiems automobiliams, triratėms ir keturratėms transporto priemonėms vairuoti gali galioti ne ilgiau kaip 10 metų. Vyresniems kaip 65 metai vairuotojams pažymėjimo galiojimo laikas - 5 metai. Direktyvoje taip pat siūloma, kad krovininių transporto priemonių ir autobusų vairuotojų pažymėjimų galiojimo laikas būtų 5 metai. Tačiau krovininių transporto priemonių ir autobusų vairuotojams, vyresniems kaip 65 metai, vairuotojo pažymėjimo galiojimo laikas - 1 metai. Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, kad naujieji reikalavimai vairuotojų pažymėjimų galiojimo laikui bus taikomi tik naujai išduotiems pažymėjimams, o senieji, netgi turintys neribotа galiojimo laikа, į direktyvos taikymo sritį nepakliūva, taigi jų keitimas nebus privalomas. įdomu tai, kad daugelyje Vakarų šalių vairuotojo pažymėjimo galiojimo laikas yra fiksuotas. Japonijoje vairuotojai privalo atnaujinti savo vairuotojo pažymėjimа kas 3 metai, taip pat kas 3 metai vairuotojai privalo pasitikrinti regėjimа. Kanadoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose vairuotojo pažymėjimo galiojimo laikas nuo 2 iki 4 metų.

Europos Komisijos nuomone, naujieji reikalavimai panaikins šiuo metu esančias kliūtis laisvam vairuotojų judėjimui. Visi naujai išduoti vairuotojų pažymėjimai turės vienodа galiojimo laikotarpį visoje Europos Sаjungos teritorijoje. Tačiau ir senieji vairuotojų pažymėjimai liks galioti bei bus pripažįstami visų ES šalių narių teritorijose be naujos medicininės pažymos reikalavimo. šiame direktyvos pakeitimo projekte Komisija siūlo šalims narėms panaikinti teisę taikyti nacionalinius vairuotojų pažymėjimų galiojimo laiko apribojimus kitose šalyse išduotiems pažymėjimams. šiuo metu abipusio pripažinimo principas yra pažeidžiamas taikant nacionalines šalių nuostatas dėl vairuotojų pažymėjimo galiojimo laiko ir medicininės apžiūros periodiškumo. Kai kurios nors ES šalies narės vairuotojas persikelia gyventi į kitа šalį, jis gali būti priverstas pateikti medicininę pažymа arba gali aptikti, kad jo vairuotojo pažymėjimo laikas baigiasi daug anksčiau, negu nurodyta jo dokumente, nes kitoje šalyje narėje taikomi kiti vairuotojo pažymėjimo galiojimo terminai.

Komisija taip pat siūlo suvienodinti nacionalines taisykles dėl medicininės apžiūros ir nustatyti, kad krovininių automobilių bei autobusų vairuotojai naujа medicininę pažymа turi pateikti kaskart atnaujindami vairuotojo pažymėjimа, t.y. kas 5 metai ir kas 1 metai vairuotojai, vyresni kaip 65 metai. Direktyva taip pat numato, kad lengvųjų automobilių vairuotojams ir motociklininkams medicininės apžiūros reikalingumo reikalavimas paliekamas šalių narių apsisprendimui.

šiuo metu nė vienoje ES valstybėje narėje nereikalingi vairuotojų pažymėjimai vairuoti mopedams, tačiau statistiniai duomenys rodo, kad ypač daug avarijų įvyksta dėl jaunų, netgi jaunesnių nei 14 metų, vairuotojų kaltės. Todėl Komisija, siekdama geriau kontroliuoti šiа vairuotojų grupę, siūlo įvesti naujа kategorijа „AM“ ir privalomа teorijos egzaminа. šių vairuotojų amžiaus riba - nuo 16 metų, tačiau Komisija taip pat siūlo leisti vairuoti mopedа nuo 14 metų, bet tik šalies viduje. Naujame direktyvos pakeitimo projekte taip pat siūloma, kad vairuotojai, turintys „A1“ kategorijos pažymėjimа, galėtų vairuoti lengvuosius motociklus, kurių variklio tūris ne didesnis kaip 125 cm3, o galingumas neviršija 11 kW, kai galios ir svorio santykis neviršija 0,1kW/kg. Amžiaus riba nėra keičiama ir lieka 16 metų, tačiau tos šalys narės, kurios neturi šios kategorijos, privalės jа įsivesti.

šiuo metu galiojanti teisinė sistema leidžia jauniems asmenims, neturintiems vairavimo praktikos, važinėti didelės galios motociklais. Avarijų statistika rodo, kad rizika vairuojant tokio tipo motociklus vairuotojams iki 24 metų ypač didelė, todėl Komisija siūlo nustatyti naujus vairuotojo amžiaus bei pažymėjimo gavimo kriterijus. Vienas iš pavyzdžių gali būti nauja „A2“ kategorija su naujomis techninėmis charakteristikomis. šiuo metu esanti kategorija „A2“ bus išskirta į dvi atskiras kategorijas „A“ ir „A2“. Kategorijai „A2“ bus priskirti iki 35 kW galios motociklai su priekaba arba be jos, kurių galios ir svorio santykis neviršija 0,2kW/kg. „A2“ kategorijos vairuotojams Komisija siūlo nustatyti minimaliа 18 metų amžiaus ribа. Dar vienas siūlomas naujas reikalavimas - vairuoti transporto priemones su priekaba, kurių (priekabų) maksimali leistina masė per 750 kg, bus galima tik turint „B+E“ kategorijos vairuotojo pažymėjimа, „B“ kategorijos nepakaks. Nauji pasiūlymai pateikti ir „C“ bei „D“ kategorijos vairuotojų pažymėjimų apibrėžimams, taip pat siūloma valstybėms narėms, jeigu jos nori, riboti pirmаkart išduodamų vairuotojų pažymėjimų galiojimo laikа iki 3 metų. Be to, Komisija siūlo nustatyti minimalius reikalavimus ir pagrindines sаlygas egzaminuotojams: jie privalėtų turėti tа galiojančiа pažymėjimo kategorijа, kuriai egzaminuoja vairuotojus, jiems privaloma išeiti periodinius žinių atnaujinimo kursus.

šie Europos Komisijos pasiūlymai direktyvai taisyti toliau bus svarstomi darbo grupėse, todėl gali kisti.

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr.3 (39)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

25,25 ar 18,75 metro, 60 ar 40 tonų?

Biodyzelinas iš atliekų

Nauji modeliai

šALDYTUVAI Iš VIELIUNIO

Turkiškasis „Deimantas“

Psichologija

SAVO LAIKO KALVIS

šeima

MILčIJA: patikimumo garantas - šeimyninė atsakomybė

Statistika

Naujienos

Lietuvoje ir pasaulyje

Asociacijos „Linava“ paaiškinimas

Naujienos

Transporto politika

Vairuotojų pažymėjimai: saugumo ir laisvo judėjimo užtikrinimas

Keleivinis transportas

TIK DIRBDAMI NAUJOVIšKAI IšLIKSIME...

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos

Technika

EC reiškia energijos taupymа

KETURIOS PAVAROS, PENKIOS…, šEšIOS… -O GAL DAR DAUGIAU?

Teisė

Europos Sаjungos transporto teisų

Verslo etika

Liežuvis vienas, ausys - dvi

Muziejus

Senasis „maršrutinukų“ pirmtakas