Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vežėjų problemos aptartos

Vasario mėn. pradžioje asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas Gilys, TIR departamento direktorius Heliodoras Giedrys, šio departamento specialistė Asta Statkevičienė, Pretenzijų skyriaus vadovė Lina Ogurkis dalyvavo ženevoje vykusiuose susitikimuose su IRU vadovais - generaliniu sekretoriumi Martinu Marmy, TIR pretenzijų ir juridinių reikalų vadovu Christianu Piaget, TIR pretenzijų padalinio vadovu Pierre Bazinu bei TIR pretenzijų skyriaus specialiste Oxana Rodel.

Išsamiau apžvelgti šiuose susitikimuose nagrinėtus klausimus žurnalistas Tomas Labžentis paprašė asociacijos „Linava“ TIR departamento direktoriaus Heliodoro GIEDRIO.

- Apie kа pirmiausia buvo kalbama susitikimuose su IRU vadovais?

- šiuose susitikimuose asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas Gilys informavo, kad „Linava“ nuo š. m. gegužės
1 d. nusprendė pakeisti nacionalinį draudikа. Iki nurodytos datos vairuotojų civilinę atsakomybę draudusį „Lietuvos draudimа“ pakeis Rusijos draudimo bendrovė „Ingosstrach“. Tokio sprendimo priežastis - Lietuvos narystė Europos Sаjungoje. Nuo gegužės 1 d. TIR knygelės bus naudojamos tik važiuojant į ne Europos Sаjungos šalis, t. y. į Rusijа, Baltarusijа, Ukrainа, Kazachstanа ir kt. Asociacijos „Linava“ vadovų ir vežėjų nuomone, draudimo bendrovė „Ingosstrach“ turi daugiau patirties minėtų šalių rinkoje ir tinkamiau galės atstovauti jų interesams.

Be to, V. Gilys informavo, kad šiuo metu asociacijoje yra 1157 patvirtintų TIR knygelių savininkų, iš jų 34 jau pateikę 50 000 JAV dolerių garantijа (banko garantа arba grynųjų pinigų depozitа) padidintos rizikos prekėms vežti. Kadangi po įstojimo į Europos Sаjungа TIR knygelių išdavimas sumažės (prognozuojama apie 70 proc.), Martinas Marmy pabrėžė, kad ir patvirtintų TIR knygelių turėtojų, ir vežėjų, pateikusių padidintos rizikos prekių garantijas, yra per daug. Tokį didelį narių būrį sunku kontroliuoti. O vežėjų, gabenančių padidintos rizikos prekes, skaičius neturėtų viršyti 30 proc. visų vežėjų. IRU generalinis sekretorius M. Marmy įspėjo lietuvius, kad ateityje gali kilti problemų dėl pretenzijų pateikimo, nes Lietuva turės išorinę Europos Sаjungos sienа. Todėl šiai problemai būtina rengtis iš anksto.

- Viename iš posėdžių dalyvavo ir Lietuvos muitinės departamento direktoriaus pavaduotojas Jonas Miškinis. Turbūt muitinės klausimai buvo vieni iš aktualiausių?

- Pirmoje susitikimo dalyje buvo kalbama apie TIR konvencijos 8.7 straipsnio praktinį taikymа. šio straipsnio esmė ta, kad prieš pateikiant pretenzijа garantinei asociacijai muitinės tarnybos turi dėti visas pastangas nesumokėtiems muitams ir mokesčiams išieškoti iš tiesiogiai atsakingų asmenų. Lietuvos muitinės departamento atstovai turėjo pasakyti savo nuomonę bei pateikti pastabas dėl dokumento „Priemonės, kurių turi būti imtasi Lietuvos muitinių institucijų, įgyvendinant TIR konvencijos 8.7 straipsnį“ projekto. Kadangi Muitinės departamentas pagrindinį dėmesį skiria ES integracijos problemoms, dėl to minėtas klausimas nėra prioritetinis. Tačiau šiuo metu kartu su IRU ir asociacija „Linava“ yra derinamas konkrečių veiksmų planas. Generalinis sekretorius V. Gilys ir IRU atstovas Christianas Piaget mano, kad ši problema turi būti sprendžiama nedelsiant, nes minėto straipsnio netaikymas daro didžiulę finansinę žalа ne tik mūsų asociacijai, bet ir visai Lietuvos ekonomikai. Pažeidėjai lieka nenubausti, o pinigai už juos nurašomi iš „Linavos“ sаskaitos: vien pernai netekta 1 404 777 Lt. Keista, kad atsakingi už tokius pažeidimus asmenys yra Lietuvos teritorijoje ir daugelis iš jų toliau tęsia neleistinа veiklа.

Muitinės departamento atstovai pabrėžia, kad šiais metais pradėjusi veikti nauja elektroninė sistema padės greičiau nustatyti pažeidėjus ir leis sumažinti pretenzijų skaičių. Tai geros naujienos, tačiau asociacija „Linava“ turi būti užtikrinta, kad net už nedaug pažeidimų nuo jos sаskaitos nebus automatiškai nurašomi pinigai, nesistengiant nustatyti ir nubausti pažeidėjų.

Artimiausiu metu planuojamas asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus V. Gilio ir Muitinės departamento direktoriaus Rimučio Klevečkos susitikimas, po kurio tikimasi išspręsti minėtа problemа ir ateityje muitinės veiksmai turėtų atitikti TIR konvencijos nuostatas.

- Kas konkrečiai nuspręsta svarstant problemas, susijusias su TIR pretenzijų tvarkymu?

- Viena iš didžiausių problemų - netikslus mokestinių pretenzijų muitų, mokesčių ir delspinigių skaičiavimas bei dienos nustatymas, nuo kurios skaičiuojami delspinigiai. Remiantis informacija, gauta iš Muitinės departamento atstovų, nuo š. m. gegužės 1 d. naujoje sutartyje tarp asociacijos ir muitinės bus naujas punktas, išspręsiantis susidariusias problemas.

Dar viena aktualus klausimas - termino nustatymas, per kurį „Linava“ turi atlikti mokėjimа, gavusi IRU patvirtinimа, ir terminas, per kurį IRU pradeda kompensavimo procedūras po sаskaitos nurašymo arba savanoriško mokėjimo. Ir asociacijos „Linava“, ir IRU atstovai pripažino, kad konkretūs terminai nėra nurodyti jokiuose dokumentuose. Visur rašoma „kaip galima greičiau“. Susitarta laikytis šios nuostatos, žinoma, nepiktnaudžiaujant jos interpretavimu.

Buvo aptartos ir jau keletа kartų gvildentos problemos dėl „mažų“ (mažesnių nei 150 Lt) mokestinių reikalavimų. Siekdami taupyti lėšas, „Linavos“ ir IRU vadovai sutarė: sumos už „mažas“ pretenzijas bus pervedamos tuomet, kai jos sieks 10 000 Lt arba vienа kartа per metus, jei bendra suma nesieks minėto skaičiaus. Toks sprendimas priimtinas abiem pusėms.

Griežta IRU pozicija dėl kelių mokesčio sistemos Vokietijoje

Tarptautinė kelių transporto sаjunga (IRU) teigia, kad Vokietijos Vyriausybės nesugebėjimas įgyvendinti „LKW-Maut“ kelių mokesčio sistemа sunkvežimiams palieka nežinioje visа kelių transporto sektorių. „LKW-Maut“ sistemos patirtas fiasko įrodo, jog reikalinga bendra Europos Sаjungos kelių mokesčių sistema.

IRU delegacijos prie ES Briuselyje vadovas Hubertas Linssenas surengė skubų susitikimа su Vokietijos Vyriausybe, siekdamas išsiaiškinti, ar rengiamasi grįžti prie Eurovinjetės sistemos, pagal kuriа anksčiau būdavo apmokestinami sunkvežimiai už naudojimаsi Vokietijos keliais. IRU taip pat pageidavo, kad Vokietijos Vyriausybė išsakytų savo pozicijа dėl ҐLKW-Maut“ įrenginių instaliavimo išlaidų kompensavimo kelių transporto operatoriams, kuriuos jie patyrė nutraukus sutartį su sistemos operatoriumi „Toll Collect“.

IRU taip pat ragina apsispręsti dėl bendros Europos Sаjungos kelių transporto mokesčių tvarkos, t. y. sukurti tokiа sistemа, kai kelių transporto operatoriai naudoja tik vienа mokesčių sistemos formа sunkvežimiui ir gauna vienа sаskaitа faktūrа, nepaisant kurioje Europos Sаjungos teritorijoje važiavo sunkvežimis.

IRU reikalauja bendrų Europos Sаjungos kelių infrastruktūros mokesčių taisyklių, kurios turi:

- aprėpti visas transporto rūšis (ne tik kelių transportа) ir užtikrinti sаžiningа konkurencijа;

- nedidinti bendros fiskalinės naštos kelių transportui (jeigu būtina, vyriausybės turėtų mokėti kompensacijas);

- neįtraukti atsitiktinių išlaidų;

- užtikrinti, kad pajamos, gautos iš kelių transporto, būtų naudojamos saugumui ir efektyvumui užtikrinti;

- nustatyti griežtas ir nuolatines taisykles dėl papildomų mokesčių taikymo aplinkosaugai aktualiose vietose (pvz., Alpėse).

"Vežėjų žinios"
Vasaris Nr. 4 (64)

"Linava" informuoja

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams

Naujienos

Naujienos

IRU aktualijos

Vežėjų problemos aptartos

Kelių transporto inspekcija

DėL BENDRIJOS LEIDIMų IR BENDRIJOS LICENCIJų BEI Jų KOPIJų IšDAVIMO IR NAUDOJIMO TVARKOS BEI KELEIVIų VEžIMO SAVO SАSKAITA VEIKLOS LIUDIJIMų IšDAVIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

APIE POKYčIUS KELYJE į EUROPOS SАJUNGА