Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Asociacijos „Linava“ regioninių pasitarimų aktualijos

Nuo vasario 11 d. asociacija „Linava“ organizuoja regioninius pasitarimus, kuriuose aptariami su ES plėtra susiję aktualūs vežėjams klausimai. Pirmasis šių metų regioninis pasitarimas buvo organizuotas vasario 11 d. Panevėžyje, antrasis - vasario 12 d. Kaune. Pasitarimuose dalyvavę asociacijos „Linava“ vadovai, Susisiekimo ministerijos, Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Muitinės departamento ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovai supažindino gausiai susirinkusius regionų vežėjus su pokyčiais ir naujais reikalavimais, kuriuos būtina vykdyti iki gegužės 1-osios, t. y. iki tos datos, kai Lietuva taps visateise ES nare.

Leidimai, draudimai,

reikalavimai

Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento vyr. specialistas Jaunius JASIūNAS pranešime pirmiausia pažymėjo, kad Lietuvai tapus ES nare, dvišalius leidimus pakeis vieningos formos Bendrijos leidimai, kuriuos pernai patvirtino susisiekimo ministras. Vežėjas kiekvienai transporto priemonei gaus šio leidimo kopijа, reikalingа krovinių gabenimui tarp ES šalių. Vežant krovinius į trečiаsias šalis, bus reikalingi trečiųjų šalių leidimai.

Bendrijos leidimų kainos dar derinamos, tačiau prognozuojama, kad už vienа tokį leidimа, kuris galios penkerius metus, vežėjams reikės mokėti apie 250 litų, už leidimo kopijа kiekvienai transporto priemonei - apie 150 litų.

Bendrijos leidimus bei jų kopijas vežėjams išduos, konkrečiа jų išdavimo ir naudojimo tvarkа nustatys Valstybinė kelių transporto inspekcija. Kiekvienas vežėjas turi teisę gauti Bendrijos leidimų kopijų ne daugiau, nei turi galiojančių licencijos kortelių.

Dar praėjusiais metais Vyriausybė priėmė nutarimа panaikinti transporto priemonių parko didėjimo apribojimus. Nuo gegužės 1 d. parko augimas ribojamas nebus, vienintelis stabdys - vežėjo finansinis pajėgumas, kuris turi būti 32 000 Lt pirmai transporto priemonei ir 18 000 Lt kiekvienai kitai.

Kabotažiniams vežimams numatytas pereinamasis laikotarpis pagal formulę 2+2+1, t. y. po pirmųjų dvejų metų laikotarpio vienos šalys gali drausti, kitos nebedrausti tokių vežiojimų, o maksimaliai kabotažiniai vežimai kai kuriose šalyse gali būti draudžiami 5 metus.

Pagal šiuo metu galiojančius ES teisės aktus numatyta, kad visos naujos krovininės transporto priemonės nuo šių metų rugpjūčio 5 d. turės būti su įrengtais skaitmeniniais tachografais. Tačiau ES kol kas vyksta debatai dėl šio termino, nes iki šiol nepatvirtintas šio tachografo tipas.

ES ir toliau griežtina eismo saugumo reikalavimus, todėl šiuo metu greičio ribotuvai jau turi būti įrengti krovininėse transporto priemonėse, kurių bendroji masė - per 12 tonų. Nuo ateinančių metų sausio 1 d. greičio ribotuvai turės būti įrengti ir visose pirmа kartа mūsų šalyje registruojamose krovininėse transporto priemonėse, kurių bendroji masė didesnė nei 3,5 tonos.

Atsakydamas į klausimа dėl vairuotojų iš trečių šalių darbo Lietuvoje, J. Jasiūnas pažymėjo, kad jiems bus privalu turėti atitinkamus liudijimus, patvirtinančius jų nediskriminacinio įdarbinimo faktus. Numatoma, kad tokius pažymėjimus išdavinės kuri nors įstaiga iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos reguliavimo sferos.

Kalbėdamas apie ETMK daugiašalę leidimų kvotų sistemа, Susisiekimo ministerijos atstovas vežėjus informavo, kad ši sistema išliks. Jos panaikinti nenumatoma, nes išsiplėtusioje ES bus 25 valstybės, o gabenti krovinius su ETMK leidimais galima į daugiau nei 40 šalių. šių leidimų nebereikės gabenant krovinius tarp ES šalių, tačiau jie nepraras aktualumo važiuojant tarp ES ir šalių, nepriklausančių ES.

Vienas iš esminių pasikeitimų naudojant ETMK leidimus - gabenti krovinius su jais bus galima negrįžtant į Lietuvа, t. y. savo transporto priemonės registracijos šalį, ne ilgiau kaip 6 savaites. šių leidimų originalūs lapai turi išlikti iki jų naudojimo pabaigos, o kopijos kiekvienam kalendoriniam mėnesiui pasibaigus per 20 dienų turi būti pristatomos į VKTI. Be to, kas 2 mėnesiai per 20 dienų VKTI reikės pristatyti ir ETMK leidimų panaudojimo ataskaitа, kurios apibendrinta forma vėliau pristatoma į ETMK būstinę Paryžiuje.

Nemažai problemų vežėjams kyla dėl tranzito per Austrijа. Atsakydamas į šį klausimа, Susisiekimo ministerijos atstovas J.Jasiūnas paaiškino: nors Europos Parlamentas ir Taryba praėjusių metų pabaigoje priėmė reglamentа, kuriuo numatyta, jog važiuojant tranzitu per Austrijа bus skaičiuojami ekotaškai, tačiau ši valstybė kol kas nesiruošia įgyvendinti šio reglamento. Dėl ekotaškų skaičiavimo Austrija dar nepateikė duomenų Europos Komisijai . Jeigu šis reglamentas bus įgyvendintas, transporto priemonės, vertinamos 5 ekotaškais arba mažiau, tranzitu per Austrijа galės važiuoti laisvai, t. y. Euro 3 sunkvežimiai. 6, 7, 8 ekotaškai būtų skaičiuojami žalesniems ir saugiems, o taip pat daliai žalių sunkvežimių. Sunkvežimiams, vertinamiems daugiau nei 8 ekotaškais, tranzitas per Austrijа draudžiamas.Jei šis reglamentas būtų neįgyvendintas, planuojama apmokestinti sunkiasvores transporto priemones už naudojimаsi infrastruktūra. į šį mokestį gali būti įtrauktos rinkliavos ne tik infrastruktūros priežiūrai, bet ir kelių tinklo plėtrai, statybai bei visoms su eismu susijusioms išlaidoms, todėl Austrija turi galimybę visoms valstybėms ES narėms padidinti mokesčius ne tik ekologiškai jautriose teritorijose, bet ir visame transporto koridoriuje. Suprantama, kad dėl šios priežasties visiems krovinių vežėjams gali ženkliai padidėti mokesčių našta.

Griežtinama kontrolė

Valstybinės kelių transporto inspekcijos Panevėžio skyriaus viršininkas Ramūnas žUKAUSKAS, atsakydamas į labai aktualų klausimа - kada bus pradėti išduoti nuo gegužės 1 d. įsigaliosiantys Bendrijos leidimai, vežėjus patikino - kai tik bus patvirtintas valstybės rinkliavos už šiuos leidimus dydis. Pranešėjas atkreipė vežėjų dėmesį į tai, kad Lietuvai tapus ES nare, bus griežtinama darbo ir poilsio režimo bei kitų reikalavimų kontrolė. R. žukauskas ragino vežėjus nepamiršti, kad iki balandžio 1 d. visi atsakingi asmenys privalo išlaikyti profesinės kompetencijos egzaminus. Priešingu atveju po nustatyto termino bus stabdomas licencijų galiojimas, kuris gali būti atnaujinamas tik po 18 mėnesių.

Valstybinės kelių transporto inspekcijos Kauno skyriaus viršininkas Jonas Gaubšas priminė, kad atsiimant Bendrijos leidimo kopijа, reikės pateikti transporto priemonės techninės apžiūros talonа (originalа), jeigu jo įrašų nebus duomenų bazėje.

Pagrindinis įstatymas -

Bendrijos muitinės kodeksas

Muitinės departamento Muitinės procedūrų skyriaus vyr. inspektorius Vladas KUBILIUS ir Panevėžio, ir Kauno regionų vežėjams akcentavo, jog svarbiausias pasikeitimas po gegužės 1 d. bus tai, kad tarp Lietuvos ir ES nebeliks muitų sienos, vadinasi, ir muitinio tikrinimo. Visoje ES erdvėje bus užtikrintas laisvas prekių judėjimas, kurio kontroliavimа perims Valstybinė mokesčių inspekcija. Savaime suprantama, sumažės ir muitinės postų, kuriuose įforminamos muitinio tranzito procedūros. Rengdamasi darbui vieningoje ES muitų teritorijoje, Lietuvos muitinė nuo šių metų sausio 1 d. nacionalinio tranzito kontrolei jau pradėjo naudoti naujаjа kompiuterizuotа tranzito sistemа (NCTS). Išvežant prekes iš ES teritorijos muitinio tranzito

procedūros bus įforminamos Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje esančiuose Lavoriškių, Medininkų, šalčininkų bei Raigardo kelio postuose, Lietuvos ir Rusijos pasienyje - Panemunės ir Kybartų kelio postuose.

Kaip pažymėjo pranešėjas, nuo gegužės 1 d. Lietuvos muitinė vadovausis Bendrijos muitinės kodeksu, jo įgyvendinimo nuostatomis, įvairiais kitais poįstatyminiais teisės aktais. Visi jie išversti į lietuvių kalbа ir pateikti Muitinės departamento internetiniame tinklapyje www.cust.lt (skyriuje - Integracija į ES). Su daugeliu šių dokumentų galima susipažinti ir bendrame Lietuvos muitinės bei Valstybinės mokesčių inspekcijos išleistame leidinyje, esančiame ir asociacijos „Linava“ internetiniame tinklapyje. Apie naujаjа kompiuterizuotа tranzito sistemа, TIR garantijų pateikimа padidintos paklausos prekėms ir kitas muitinės procedūrų naujoves skaitytojus supažindino „Vežėjų žinios“. Antrajame šio žurnalo numeryje pateiktas ir padidintos paklausos prekių, kurioms taikomos sugriežtintos taisyklės ir procedūros, sаrašas.

Prekių judėjimа, kaip informavo V. Kubilius, kontroliuos ir mobiliosios muitinės kontrolės grupės, kurios tikrins, ar negabenami narkotikai, kitos draudžiamos medžiagos. Muitinės departamento atstovas prašė vežėjų ypatingа dėmesį atkreipti į balandžio 30-аjа dienа: jeigu tа dienа bus pradėta muitinės procedūra, ji būtinai turės būti ir užbaigta tа pačiа dienа artimiausiame muitinės poste. Kitа dienа - gegužės
1-аjа - jos nebebus galima užbaigti. Išsamiau apie tai vežėjai dar bus informuoti papildomai.

Asociacijos „Linava“ TIR departamento direktorius Heliodoras Giedrys regioniniuose pasitarimuose informavo vežėjus apie naujа TIR garantijų pateikimo tvarkа ir atsakė į kitus su šio departamento bei muitinės veikla susijusius klausimus.

Tikrinimo procedūrai -

dvi minutės

Lietuvai tapus ES nare, pasieniečių funkcijos nesikeis, tvirtino VSAT šiaulių rinktinės Sienos apsaugos skyriaus viršininko pavaduotojas Minvydas KOKMANAS: kaip ir anksčiau bus kontroliuojamos vykstančių per Lietuvos sienа asmenų kelionės bei jų transporto priemonės dokumentai.

Standartinei pasienio kontrolės procedūrai skirtos dvi minutės. Per jas pareigūnas turi prieiti prie vairuotojo, paimti jo pasа, transporto priemonės registracijos liudijimа, perduoti juos kitam pareigūnui, kuris kompiuterinėse duomenų bazėse patikrina, ar žmogui ir automobiliui netaikomi apribojimai. Pavyzdžiui, transporto priemonė gali būti ieškoma, o asmeniui teismo sprendimu uždrausta išvykti iš šalies.

Vykdant specialias operacijas tam tikrų markių automobiliai gali būti kontroliuojami atidžiau, palyginant jų važiuoklės ir kėbulo numerius su dokumentuose nurodytais. Tokie patikrinimai bus organizuojami remiantis operatyvine informacija apie pavogtа transporto priemonę ir tikimybe, kad ji gali kirsti sienа tame pasienio kontrolės poste.

Pasieniečių dažnai klausiama, kа jie turi tikrinti ir ko ne. Tarnybos vado įsakymu privaloma tikrinti asmens kelionės dokumentа, transporto priemonės registracijos dokumentа, transporto priemonės savininkų ar valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimа, taip pat numatyta teisė paprašyti pateikti vairuotojo pažymėjimа ir galiojantį techninės apžiūros talonа ar lipdukа.

Pasieniečiams draudžiama prašyti vairuotojo parodyti gesintuvа, vaistinėlę, atsarginį ratа, dujų įrangos patikros ar kitus dokumentus (tarp jų - ir licencijos kortelę, leidžiančiа vežti krovinius tarptautiniais maršrutais), kurie nekelia grėsmės nei Lietuvos valstybei, nei jų turėtojams.

Pasitaiko, kad kitų šalių vežėjų transporto priemonėms trūksta valstybinio numerio ženklo, neatitinka dokumentuose nurodyti numeriai su įspaustais ant važiuoklės ar kėbulo. Tokiu atveju iškyla paildomų rūpesčių.

Vykstant per vidines ES sienas nuo gegužės 1 d. nebus dedami spaudai pasuose. Pasieniečiai jau neantspauduoja pasų vykstant per Lietuvos ir Latvijos, Latvijos ir Estijos sienas. Kalvarijų pasienio poste spaudai į pasus kol kas dedami.

Iš keturių postų, kuriuos aptarnauja šiaulių rinktinė, - Obelių, Saločių, Kalvių, Buknaičių - sudėtingiausia situacija dėl susidarančių eilių dažniausiai pasitaiko jungtiniame Saločių-Grenctalės pasienio poste. čia pasieniečiai per vienа valandа pajėgūs patikrinti apie trisdešimt krovininių automobilių su vienu ar dviem vairuotojais. Eilės pasienyje susidaro dėl to, kad Lietuvos muitininkai, keičiantis pamainoms, nedirba 20 - 30 minučių, o Latvijos muitininkai nutraukia darbа nuo aštuntos iki devintos valandos ryto bei nuo 20 iki 21. Po gegužės pirmos dienos, kai ši siena taps vidine ES siena, ir čia nebeliks muitinės tarnybų, išnyks ir eilės.

***

Kaune, atsakinėdamas į vežėjų klausimus, VSAT Vilniaus rinktinės Sienos apsaugos skyriaus viršininko pavaduotojas Vytautas Liudas RUTKAUSKAS teigė, kad transporto priemonė, pateikus jos techninės apžiūros talonа su pasibaigusiu galiojimo terminu, gali būti įleidžima į Lietuvа, bet tokiai transporto priemonei negali būti išleidžiama išvykti. Be to, pasieniečiai, vadovaudamiesi Policijos įstatymu ir vykdydami bendrаsias policijos funkcijas, gali nustatyti ir kitus pažeidimus bei iškviesti atitinkamas teisėsaugos tarnybas pagal jų kompetencijа galinčias tirti pažeidimus.

***

„Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, kalbėdamas Kauno regioniniame susirinkime apie situacijа pasienyje, informavo, jog asociacija jau kreipėsi į VRM dėl to, kad Kalvarijų pasienio poste nebūtų dedami spaudai į vairuotojų pasus. Tikėtina, kad šiа problemа pavyks išspręsti iki Lietuvos stojimo į ES.

šio pasienio posto pralaidumа taip pat galėtų pagerinti techninė įranga, pavyzdžiui, vaizdo kameros, per kurias filmuojamа vaizdа - automobilį, jo numerius, - pasienietis galėtų matyti neišeidamas iš savo posto patalpoje. „Linava“ kreipėsi į Susisiekimo ministerijа, kad ši skirtų papildomų lėšų Kalvarijų pasienio postui modernizuoti.

„Linava“ kartu su VSAT taip pat svarsto galimybę atskirti automobilių srautus pagal šalių priklausomybę Europos Sаjungai: per vienus Kalvarijų pasienio posto automobilių praleidimo vartus galėtų važiuoti transporto priemonės tų šalių, kurios priklauso ES, o per kitus - tų valstybių, kurios nėra ES narės ir jų automobiliai tikrinami detaliau.

Perspektyvos - ateity,

problemos - dabar

Lietuvos narystė Europos Sаjungoje pagerins transporto įmonių verslo sаlygas, o asociacijos „Linava“ veiklos kryptys keisis, įsitikinęs asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas GILYS. Manoma, kad bus parduodama apie 30 proc. iki šiol realizuoto TIR knygelių kiekio. Vežti krovinius į Vakarų šalis vežėjai galės be apribojimų - pakaks važtaraščių, o TIR knygelių reikės gabenant prekes į Rusijа, Baltarusijа, Ukrainа, Kazachstanа, Kinijа, Turkijа ir kitas šalis, kurios nėra ES narės.

Pernai TIR sistemoje dalyvavo 1157 Lietuvos transporto įmonės, o šiemet, skaičiuojant pagal įsigytas garantijas, tik 750.

Pakeitus įstatymus, asociacijos galės užsiimti komercine veikla. Todėl turės būti stiprinamas ir plečiamas vežėjams teikiamų paslaugų spektras. „Linava“ ketina plėsti tokias paslaugas, kaip PVM iš Lenkijos grаžinimas Lietuvos vežėjams (vėliau - ir iš Vokietijos, Belgijos, Olandijos, Rusijos), degalų kortelių platinimas, vizų įsigijimas. Artimiausiu metu pradės veikti atnaujinta asociacijos „Linava“ interneto svetainė, kuria nemokamai galės naudotis tik asociacijos nariai. Kitiems naudotojams verslui naudinga informacija bus apmokestinta.

Nuo gegužės pirmos dienos keisis garantijos dydis vežėjams, kurie veža padidintos paklausos prekes. Iki šiol garantija buvo 50 tūkst. JAV dolerių, o dabar - 60 tūkst. eurų. Kа tik sugriežtinta atsakomybė už pamestas TIR knygeles: jei bus pamesta panaudota TIR knygelė, įmonė privalės pateikti dviejų tūkstančių JAV dolerių garantijа, o jei pamesta nepanaudota - trijų tūkstančių. šių priemonių imtasi dėl to, kad pernai Lietuvos vežėjai pametė daugiau nei 1000 TIR knygelių. Turkai prarado tik 18, nors jų įsigijo daugiausia iš TIR sistemoje dalyvaujančių šalių.Todėl asociacija „Linava“ pradės tikrinti įmones, kaip jose vedami TIR knygelių apskaitos ir naudojimo žurnalai.

šiemet jau užfiksuota dvidešimt atvejų, kai vežėjai vežė padidintos paklausos prekes turėdami tik 8 tūkst. (o ne 50 tūkst.) JAV dolerių kainuojančiа garantijа. Už tokius pažeidimus bus siūloma padidinti baudа iki 5 tūkst. JAV dolerių. Nebus toleruojami sistemingi pažeidimai. Kauno regione tokius pažeidimus šiemet padarė keturios įmonės.

Lietuvos muitinės departamentas pernai nustatė dvylika atvejų, kai vežėjai cigaretes ir alkoholį gabeno su TIR knygelėmis. Tokių atvejų pasitaikė ir šiemet. Už šiuos pažeidimus numatyta skirti 10 tūkst. JAV dolerių baudа ir šalinti iš TIR sistemos.

Vežėjams, sumokėjusiems 8 tūkst. JAV dolerių garantijа, šie pinigai bus grаžinti po dvejų metų ir šešių mėnesių. Išimties atveju, jei įmonė įrodė finansinį pajėgumа, neturėjo pažeidimų pagal Muitinės departamento informacijа, nebuvo gavusi pranešimų dėl nebaigtų TIR procedūrų, pinigai gali būti grаžinti anksčiau.

Lenkijos leidimų pakaks

Asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus nuomone, dabar Lietuvos vežėjams aktualiausia problema - Lenkijos leidimai: turėto likučio būtų užtekę tik iki kovo pradžios. Po to - iki gegužės pirmos dienos - būtų laukusi bado dieta. šiandien galime patikinti, kad jos pavyko išvengti. Derybose su Lenkija pavyko išsiderėti devynis tūkstančius papildomų leidimų, kuriuos pateikti žadama iki vasario pabaigos. Pusė šių leidimų skirta ekologiškoms transporto priemonėms, atitinkančioms Euro 1 ir aukštesnius reikalavimus. Kovo mėnesį įvyks bendros komisijos posėdis, kuriame bus patikslintas Lietuvai reikalingų Lenkijos leidimų kiekis.

Lenkija, beje, nepakeitė nuostatos mažinti krovininių automobilių tranzitа per savo šalį. Ji norėtų atidaryti keltų linijа į Lietuvа. Akivaizdu jog naudojimаsi keltų linija gali paskatinti ekonomiškai patrauklios sаlygos - kaina ir kelionės laikas. Vežėjų į keltus varu nesuvarysime. Jie patys turi būti tuo suinteresuoti. Gal šis projektas būtų patrauklesnis, jei su dotacijomis prisidėtų Europos fondai.

Kitas klausimas, keltas derybose, - automagistralė „Via Baltica“. Deja, Lenkija nelaiko kelio nuo Varšuvos iki Kalvarijų prioritetiniu ir jam rekonstruoti neskiria pakankamai lėšų.

Lietuva jau ne pirmose derybose akcentuoja, kad „Via Baltica“ yra vienas iš svarbiausių Europos projektų. Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje ši magistralė tinkamai tvarkoma, bet situacija Lenkijoje vežėjų netenkina.

Vidmantas KLIUKAS

Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (38)

"Linava" informuoja

Ant permainų slenksčio

Naujienos

Aktualijos

NARYSTė ES: NEžINOMųJų DAR DAUG

Dilerių naujienos

Prekyba naujais automobiliais pranoko lūkesčius

Patirtis

Apie „Gumintа“, kuri negali dirbti blogai

Regioniniai pasitarimai

Asociacijos „Linava“ regioninių pasitarimų aktualijos

Saugus eismas

Vokietijos policijos akcija „Saugus autobusas“

Užsienyje

Plieno krantai pieno upėms

Sunkiausias SISU

Veteranai

KAI ILSėTIS DAR ANKSTI..

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Jūrų greitkeliai - tarp ES transporto nfrastruktūros plėtros prioritetų

Privačios automagistralės ir kelių mokestis Vokietijoje

Keleivinis transportas

Vilniečiams pristatyti SOLARIS TROLLINO

žVAIGžDUčIų SUTEIKIMO šVENTė KAUNE

Vežėjo kalendorius

KOVAS

Technika

+GF+ GEORG FISCHER: naujos kartos balnai

KRYPTIS - UNIFIKACIJA IR MODERNIZACIJA

Teisė

Naujasis Akcinių bendrovių įstatymas

Sveikata

SIGNALAI Iš KARšTūJų TAšKų

Muziejus

Krovininiai Zaporožiečiai