Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Bausmės - europietiškos, pažeidimai - lietuviški

Artėja nebe metais ar mėnesiais, o jau dienomis skaičiuojamas istorinis momentas, kai Lietuva taps visateise ES nare. Krovinių vežėjams po gegužės 1-osios atsivers ne tik naujos galimybės, bet ir bus taikomi griežti ES direktyvų bei reglamentų nustatyti reikalavimai eismo saugumui, krovinių gabenimo paslaugoms ir vienodos konkurencijos sаlygos.

Išsamiau apie tai kalbamės su Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) prie Susisiekimo ministerijos Kontrolės skyriaus viršininku Broniumi šAULINSKU.

- Galbūt pirmiausia mūsų žurnalo skaitytojams primintumėte pagrindinius reikalavimus, kuriuos besаlygiškai teks vykdyti visose ES šalyse, tarp jų ir Lietuvoje?

- Vienas iš griežčiausių - vairuotojų vairavimo ir poilsio režimo laikymasis, be kurio neįmanoma užtikrinti saugaus eismo ir sаžiningos konkurencijos. Kitas, ne mažiau svarbus, - neviršyti transporto priemonių leidžiamos ašių apkrovos ir leidžiamos bendrosios masės. Taigi sėkmingai dirbti vieningoje ES šalių rinkoje galės tik drausmingi kokybiškas krovinių gabenimo paslaugas teikiantys vežėjai. Beje, tokie pat reikalavimai bus taikomi ir Lietuvoje. Valstybinei kelių transporto inspekcijai keliamas uždavinys - didinti vairuotojų vairavimo ir poilsio režimo laikymosi patikrinimų skaičių.

Kitas svarbus uždavinys, siekiant sudaryti vienodas konkurencijos sаlygas bei užtikrinti saugų eismа, - direktyvos 96/53/EB, nustatančios tam tikroms Bendrijoje naudojamoms kelių transporto priemonėms didžiausius leistinus matmenis nacionaliniuose ir tarptautiniuose vežimuose ir maksimalius leistinus svorius tarptautiniuose vežimuose, įgyvendinimas.

Lietuvai įstojus į Europos Sаjungа per metus mūsų šalyje privalės būti patikrinta ne mažiau kaip 1 procentas (apie 111 000) visų darbo dienų, vairuotojų dirbtų transporto priemonėse, kurios patenka į Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3820/85 reguliavimo sritį. į šiuos patikrinimus bus įtraukti ir policijos bei Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnai.Tuo tikslu numatyta mokyti juos tikrinti vairuotojų darbo ir poilsio laikа pagal transporto priemonių tachografų registracijos lapų duomenis. Patikrinimų metu gauta informacija kartа per metus bus pateikiama Valstybinei kelių transporto inspekcijai, kuri perduos apibendrintа informacijа Europos Komisijai.

- Ilgos eilės pasienio kontrolės punktuose, darbdavio nurodymai nustatytu laiku pristatyti krovinį ir kitos priežastys vairuotojus neretai priverčia vairuoti ilgiau nei numatyta pagal vairavimo ir poilsio režimа. Ar daug tokių pažeidimų VKTI pareigūnai užfiksavo praėjusiais metais, sustiprinus šio reikalavimo kontrolę?

- Praėjusiais metais VKTI pareigūnai patikrino 332 transporto įmonių veiklа, be to, transporto priemonės buvo tikrinamos ir keliuose bei pasienio kontrolės punktuose. Iš viso patikrinta per 31 tūkstantį vairuotojų darbo dienų. Už šios srities reikalavimų nesilaikymа buvo nubausta per 80 įmonių vadovų ar jų įgaliotų asmenų ir per 780 vairuotojų. Kelioms įmonėms, ypač šiurkščiai pažeidusioms teisės aktų reikalavimus, mėnesiui arba dviem buvo sustabdytas transporto priemonių licencijos kortelių galiojimas.

- Perkrautos transporto priemonės gadina kelio dangа, joje atsiranda provėžos, dėl kurių pasidaro nesaugu važiuoti net ir palankiomis eismo sаlygomis. Sugadintа kelio dangа reikia taisyti, o tam reikalingos papildomos lėšos. Dalį tokių lėšų VKTI pareigūnai tikriausiai surenka iš baudų mokesčių?

- Valstybiniuose ir vietiniuose šalies keliuose yra specialiai įrengtos svėrimo aikštelės, kuriose tikrinama, ar neviršijama ašių apkrova bei transporto priemonės leidžiama bendroji masė. Tokie tikrinimai atliekami ir kituose kelių ruožuose (ne aikštelėse), kur galima panaudoti portatyvines svarstykles. Pasienio kontrolės postuose yra įrengtos stacionarios svarstyklės, kuriomis transporto priemonių ašių apkrovas bei leidžiamа bendrаjа masę kontroliuoja muitinės pareigūnai.

Vairuotojai, važiuodami transporto priemonėmis, kurių matmenys, bendroji masė ir ašių apkrovos viršija leistinas normas, kelia grėsmę tiek sau, tiek kitiems kelių eismo dalyviams. Nustatyta, kad perkrauti krovininiai automobiliai yra ypač nestabilūs posūkiuose, padidėja tikimybė jiems greičiau apvirsti. Neleistino krovinių kiekio vežimas sudaro sаlygas nesаžiningai kelių transporto verslo konkurencijai. Nesilaikant nustatytų reikalavimų ir vežant daugiau nei leidžiama krovinių, gaunamos nelegalios pajamos, pažeidžiami sаžiningų vežėjų interesai.

Valstybinė kelių transporto inspekcija per 2003 metus keliuose patikrino per 7200 krovininių transporto priemonių, iš jų 1676 transporto priemones pasvėrė (tai sudaro 23 procentus visų tikrintų krovininių transporto priemonių). Buvo nustatyti 543 administracinės teisės pažeidimai, paskirta 135,88 tūkst. litų baudų bei priskaičiuota 150,28 tūkst. litų mokesčių į Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo sаskaitа. Lietuvos vežėjams surašyti 466 administracinių teisės pažeidimų protokolai už važiavimа be leidimo kelių transporto priemonėmis, kai viršijama ašių apkrova ar leidžiama bendroji masė.

- Nauja, vos ne nacionalinė verslo šaka pastaraisiais metais tapo medienos gabenimas į Klaipėdos uostа, iš ten - į užjūrio šalis. Ar tiesa, kad kai kurie medienos gabentojai yra didžiausi Jūsų pareigūnų išaiškinti pažeidėjai?

- Iš tikrųjų daugiausia pažeidimų padarė šios verslo srities atstovai. Susisiekimo

ministro pavedimu, Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai vien tik per devynis praeitų metų mėnesius patikrino 501 medienа vežančiа transporto priemonę, surašė 280 administracinių teisės pažeidimų protokolų, priskaičiavo 99,51 tūkst. litų mokesčių į Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo sаskaitа.

Tikrinant nustatyta, kad kai kurių įmonių transporto priemonės net keletа kartų vežė medienа viršydamos leidžiamas ašių apkrovas ir bendrаjа masę. Aptikome, kad Lietuvos keliais važiavo transporto priemonės, kurių bendroji masė siekė net 77 tonas (maksimali leistina - 40 tonų), o ašies apkrova - 19 t (maksimali leistina - 10-11,5 t). Paaiškėjus, kad transporto priemonės bendroji masė viršija leistinа, transporto priemonei uždraudžiama važiuoti toliau, paimami kelionės dokumentai ir reikalaujama, kad krovinys būtų nukrautas.

Nustatyti 26 atvejai, kai mediena buvo vežama nepritaikytomis transporto priemonėmis. Tai kelia ypatingа grėsmę eismo saugumui. Tokiais atvejais Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai paima transporto priemonės valstybinės techninės apžiūros talonus ir reikalauja atlikti techninę ekspertizę bei transporto priemonę įregistruoti kaip miškovežį.

Daugiausia transporto priemonių, vežančių medienа, vyksta uostamiesčio kryptimi, todėl kontrolė buvo itin sustiprinta Klaipėdos apskrityje. Tam buvo pasitelkti inspektoriai ir iš kitų Lietuvos regionų. Siekiant išvengti patikrinimų, mediena dažniausiai vežama naktimis, aplinkiniais keliais apvažiuojant svėrimo aikšteles. šiuose patikrinimuose kartais dalyvauja Valstybinės mokesčių inspekcijos ir Ekonominės policijos pareigūnai.

- Neginčytina, kad vien baudos ir kitos sankcijos pažeidėjams nėra efektyviausia priemonė civilizuotoje valstybėje, po kelių dešimčių dienų tapsiančioje ES nare. Kokių prevencijos priemonių imasi VKTI, siekdama užkirsti keliа būsimiems pažeidimams ar bent ženkliai sumažinti jų skaičių?

- Pirmiausia apie sunkiasvorių transporto priemonių patikrinimų rezultatus informuojama visuomenė. Pažeidimus padariusių įmonių sаrašas nuolat skelbiamas Valstybinės kelių transporto inspekcijos interneto tinklapyje.

2003 m. birželio 11 d. Valstybinė kelių transporto inspekcija inicijavo pasitarimа, kuriame dalyvavo Lietuvos Respublikos automobilių kelių direkcijos ir Policijos departamento atstovai. šiame pasitarime patvirtintas Priemonių planas sunkiasvorių ir didžiagabaričių transporto priemonių kontrolei stiprinti. Taip pat buvo organizuotas susitikimas su Generalinės miškų urėdijos vadovais. Po šio susitikimo generalinis miškų urėdas 2003 m. liepos 31 d. išleido įsakymа „Dėl medienos transportavimo“.

2003 m. liepos mėnesį Valstybinė kelių transporto inspekcija organizavo regioninius pasitarimus, kuriuose dalyvavo vežėjai, miškų urėdijų, Valstybinės darbo inspekcijos atstovai, kelių transporto priemonių ekspertai. Pasitarimuose buvo nuodugniai analizuojama, kiek galima krauti medienos į tam tikrа transporto priemonę, aptarta, kaip reikia jа tvirtinti, pasiūlyta vežėjams, vežantiems medienа, neviršyti leidžiamų ašies apkrovų ir bendrosios masės, nekrauti medienos aukščiau nei nustatyta techninės ekspertizės pažymoje. Be to, buvo aptarti reikalavimai, kaip perdirbti transporto priemones, pritaikant jas medienai vežti.

Valstybinė kelių transporto inspekcija parengė keletа teisės aktų projektų minėtais klausimais.

Sieksime, kad būtų įrengtas platesnis transporto priemonių kontrolės aikštelių tinklas šalies keliuose, ypatingа dėmesį skiriant uostamiesčiui. Sunkiasvorių transporto priemonių kontrolė yra vienas iš Valstybinės kelių transporto inspekcijos veiklos prioritetų, kadangi tai padeda užtikrinti saugias eismo sаlygas keliuose, apsaugo kelius nuo gadinimų, trukdo atsirasti nesаžiningai vežėjų konkurencijai. Sėkmė visada lydi drausmingus, sаžiningai dirbančius vežėjus.

- Dėkoju už pokalbį.

Kalbėjosi Tomas LABžENTIS

ES nori vieningo

kelių mokesčio

Nuo 2007 m. visoje Europos Sаjungoje turėtų būti vieningas kelių mokestis. Tuomet visos naujos elektroninės kelių mokesčių sistemos, skirtos sunkvežimiams ir turistiniams autobusams, remsis palydovine, mobiliojo ryšio ir mikrobangų technika.

Tokį sprendimа priėmė Europos Parlamento Regioninis ir transporto komitetas, kuris savo pozicijа pareiškė direktyvos projektu dėl kelių mokesčių sistemų tinkamumo. Pagal šiа direktyvа, nuo 2007 m. sausio 1 d. turi būti vieninga Europos kelių mokesčių tvarka, beje, Europos Sаjungos Komisija siūlė 2005 01 01. Dvejus metus laiko ES delegatai nori suteikti šalims ir pramonei sistemoms pertvarkyti. Komiteto valia kelių mokesčių sistemų naudotojai nuo 2007 metų pasiūlys keičiamus mokesčių apskaitos prietaisus sunkvežimiams virš 3,5 t bendro svorio ir turistiniams autobusams su daugiau kaip 9 sėdimomis vietomis keleiviams. šie prietaisai turėtų tikti visoms elektroninėms sistemoms ES šalyse tokiu principu: vykti tarptautiniais maršrutais būtų galima tik turint mokesčius nustatantį prietaisа. Turėtų galioti toks principas: „Sutartis su kiekvienu klientu - prietaisas kiekvienam automobiliui“.

Europarlamento referentė šio įstatymo klausimais Renatė Sommer nurodė, kad būsimoji ES direktyva skirta ne kelių mokesčių techniniams dalykams aptarti, o klausimui, kaip suvienyti esamas mokesčių sistemas. R. Sommer taip pat pageidavo, kad iki harmonizuotos kelių mokesčių sistemos įvedimo 2007 m. visos Sаjungos šalys sukurtų atitinkamas sаlygas, pagal kurias bent pusė sunkvežimių ir turistinių autobusų galėtų elektroniškai nuskaičiuoti kelių mokesčius kiekviename mokesčių rinkimo punkte. Tam reikėtų padvigubinti važiuojamųjų eismo juostų skaičių. Europarlamento komiteto nariai yra vieningos nuomonės: nė vienos šalies nebus galima versti įvesti kelių mokesčio. Klausimа dėl šių rekomendacijų turėtų spręsti Europarlamento plenumas.

Briuselio tikslai

2004 metais

ES Komisija parengė 2004 metų dokumentų paketа, susietа su naujais įstatymų pasiūlymais. šiame pakete daug svarbių naujovių ir transporto verslui.

Pagrindinė - nutarimo 3820/85, skirto socialiniams profesionalių vairuotojų klausimams, nauja redakcija. šis uždavinys - vienas iš svarbiausių pono Prodžio vadovaujamos komisijos 2004 m. darbo programoje. Jau 2003 m. sausio 14 d. Europos Parlamentas pritarė pasiūlymui pakeisti nuo 1985 m. galiojančių normatyvų, reglamentuojančių vairuotojų vairavimo ir poilsio režimа, kai kurias nuostatas: į naujus reikalavimus turi būti įtrauktos kurjerių, ekspres ir siuntų gabenimo tarnybų transporto priemonės, kadangi jos turi įtakos išaugusiam nelaimingų eismo įvykių skaičiui. Savaitinis 56 valandų vairavimo laikas liktų nepakeistas.

Paskutiniųjų p. Prodžio kabineto tarnybos metų darbo plane taip pat buvo numatyta įtvirtinti direktyvа dėl sunkvežimių eismo draudimo. Jau trečiuoju įstatymo pasiūlymu Komisija nori transeuropinio transporto tinklo (TETT) tolimojo susisiekimo keliams įvesti “aiškiа harmonizuotų reikalavimų sistemа“, reglamentuojančiа sunkvežimių eismo draudimа savaitgaliais ir švenčių dienomis. Be to, norima pasiekti susitarimo dėl milijardus kainuojančio transeuropinio transporto tinklo projekto struktūros ir jo finansavimo.

Parengė Laima Bajorūnienė

"Vežėjų žinios"
Vasaris Nr. 3 (63)

"Linava" informuoja

Naujienos

Rytojus

Naujienos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

Naujienos

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams