Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

ALBIONAS... iš Amsterdamo

Liucijus Suslavičius

Pirmuosius 10-12 metų po Antrojo pasaulinio karo pabaigos krovininių automobilių istorijoje reikėtų laikyti vienu iš įdomiausių jos periodų. Tada Vakarų Europoje dar nebuvo susiformavę galingi multinacionaliniai komercinius automobilius gaminantys koncernai ir kiekvienos iš karo griuvėsių besikeliančių šalių pramonė stengėsi kuo greičiau patenkinti ūkio poreikį naujų sunkvežimių. Tačiau net šalyse, kurių nebuvo okupavę vokiečiai (pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje), pradžioje trūko visko - įrengimų, metalo, kvalifikuotų specialistų, lėšų. O mažesnėse ir nuo karo veiksmų labiau nukentėjusiose valstybėse, kurios prieš karа daugumа reikalingų joms sunkvežimių importuodavo, organizuoti visavertę automobilių gamybа buvo itin sudėtinga. Pavyzdžiui, Olandija prieš karа gamino vos kelis šimtus krovininių automobilių per metus, juos dažniausiai rinkdavo iš JAV ar Vokietijos importuotų agregatų. Vietinės gamybos buvi tik kabinos bei kėbulai.

Nieko nuostabaus, kad ir po karo buvo grįžta prie tokio automobilių gamybos principo. Per kelerius metus didesniuose miestuose susikūrė automobilių montavimo iš atvežtų agregatų firmos, o aplink jas pridygo nedidelių specializuotų kabinas ir kėbulus surinktoms važiuoklėms gaminusių įmonių. Beje, Olandijos kėbulų meistrai dar ketvirtajame dešimtmetyje sukūrė originalų kabinų stilių: jos buvo apvalainų formų, aukštesnės ir didesniais langais, nei originalios kampuotos prancūziškų ar vokiškų sunkvežimių. Olandai atsisakė netgi metalinių amerikietiškų kabinų ir komplektuodavo iš JAV importuotus „fordus“, „ševrolė“, „federalus“ ir kitokius „amerikonus“ vietoje gaminamomis kabinomis.

Viena iš tokių komercinių automobilių surinkimo firmų - „Albatros Automobiel Maatschappij N.V.“ - 1949 metais įsikūrė Amsterdame. Pradžioje čia buvo montuojami amerikietiški sunkvežimiai “White“, bet greitai didelių benzininiais varikliais varomų automobilių paklausa rinkoje ėmė mažėti, tad firma sudarė sutartį su kur kas arčiau esančiu gamintoju - škotijoje, šalia Glazgo miesto Skotstaune įsikūrusia „Albion“. Tai buvo viena iš seniausių (įkurta 1902 metais) automobilių firmų Didžiojoje Britanijoje ir didžiausia škotijoje. Jos emblema vaizdavo iš už horizonto patekančiа saulę, o firmos devizas buvo „Patikimas kaip saulėtekis“! Iš tikrųjų „albionai“ garsėjo patikimumu ir ganėtinai pažangia konstrukcija: dar 1931 metais Skotstaune pagamino pirmuosius modelius su kabina virš variklio, o jau kitais metais pasiūlė klientams sunkvežimius su dyzeliais.

1954 metais firmoje „Albion“, jau perėjusioje didesnės kompanijos „Leyland“ kontrolėn, bet išlaikiusioje savo „konstrukcinę nepriklausomybę“ (šiandien tai būtų neįmanoma), prasidėjo originalios konstrukcijos 4-5 tonų klasės žemarėmio miesto vežimams skirto modelio „Albion CL3A Claymore“ gamyba. Tai buvo itin originalios konstrukcijos sunkvežimis: jo horizontalus keturių cilindrų 4,1 litro darbo tūrio 72 AG dyzelis „EN 250“ su 5 arba 6 laipsnių pavarų dėže buvo pakabintas rėme automobilio bazės viduryje, o kabina su dideliais langais ir žemomis grindimis nustumta toli prieš priekinį tiltа. Patogus valdyti ir pakrauti, „kleimoras“ buvo bene pirmasis Europoje specialiai miesto vežimams sukonstruotas sunkvežimis, gamintas masiškiau. Jo analogais galima laikyti vėliau debiutavusius vokiškus „Bussing 4000“ ir „Henschel HS90“.

Originalus ir patogus iki 100 km/h greičiu su kroviniu važiuoti galįs „albionas“ iš karto sudomino olandus, ir jau 1955 metais Amsterdame prasidėjo jų surinkimas. Tačiau Olandijos rinkai buvo siūlomas ekonomiškas variantas „MR7L“ su mažesniu 3,8 litro 60 AG/2200 aps.min. varikliu, 3,6 metro ilgio baze, galintis vežti 5,5 tonos krovinio. Savaime suprantama, olandai nė nemanė Amsterdame surenkamiems „albionams“ montuoti, tiesа sakant, ganėtinai bjauriai atrodančiа originaliа škotiškа „Claymore“ kabinа. žiūrint į skurdokа, be jokių padailinimų kampuotа jos siluetа, net nekildavo mintis apie kokį nors „dizainerio minties polėkį“, veikiau - apie priežodžiu tapusį škotų taupumа…

Taigi kabinа „albionui“ firma „Albatros Automobiel Maatschappij N.V.“ užsakė vietiniam gamintojui. O šis, reikia pripažinti, pasistengė. žinodamas, kad automobiliai dirbs mieste ir kad jiems nereikalinga plati ir ilga daugiavietė kabina, olandų dizaineris suprojektavo siauresnę ir trumpesnę nei originali kabinа, kuri visa tradiciškai buvo suformuota iš švelniai išlenktų ir sklandžiai suapvalintų plokštumų. Ypač dailiai, lyginant su kitų to meto sunkvežimių kabinomis, ji atrodė iš profilio - dažyta dviem kontrastingomis spalvomis pagal šonus juosiančiа moldingų linijа, su pakreipto smaigaliu žemyn lašo formos šoniniais langais, atkartojančiais kabinos viršutinės dalies formа. Vienintelis angliškas elementas kabinos viduje - tradicinis vairo ratas su iš spyruokliuojančio plieno pagamintais stipinais. Jie šiek tiek slopindavo vairuotojo rankoms perduodamas vibracijas ir smūgius.

Olandiškasis „Claymore“ variantas greit išpopuliarėjo tarp vietinių vežėjų, ypač tų, kurie gabeno baldus, plataus vartojimo prekes, drabužius. į priekį už priekinio tilto įrengta kabina leido sumontuoti ant važiuoklės ilgus ir talpius furgonus, o palyginti trumpa bazė - lengvai manevruoti ankštuose sandėlių ir parduotuvių kiemuose. Tačiau iki 1967 metų Amsterdame gaminti „albionai“ šiandien tapo muziejine retenybe. Vienа iš jų, nuriedėjusį tik 150 tūkstančių kilometrų, išsaugojo ir restauravo Berendas Hardenbergas, buvęs nedidelės transporto firmos savininkas, be šio „Albion“ dar turįs olandiškа „Mercedes-Benz L325“variantа, restauracijos laukiančius „International KB 3“, „Federal“ ir nedidukа DAF „Pony“ su puspriekabe.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (37)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Problemos sprendimas: du vilkikai keičia tris

Knygos

MOKSLINėS PRODUKCIJOS GAUSėJA

Pagaminta Lietuvoje

AUTOVEžIAI Iš… MARIJAMPOLėS

Patirtis

ROMASTA oficialusis „ContiTech“ atstovas

Stambiu planu

VITO - mažoji „Mercedes-Benz“

Svečiuose

Transporto politikos ir informacijos departamentas

Sveikiname!

JEIGU LAIMė - TOBULAI ATLIKTAS DARBAS…

Užsienyje

Piešinys ant vilkiko

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Aistros dėl degalų kainų

NAUJA EUROPOS SАJUNGOS INICIATYVA DėL KELIų APMOKESTINIMO

RAUSVAS POPIERėLIS ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Keleivinis transportas

KAUNO VISUOMENINIAM TRANSPORTUI 70

TARėSI DIDžIųJų KELEIVIų VEžėJų įMONIų VADOVAI

Vežėjo kalendorius

Vasaris

Technika

DėMESIO! PADANGA LEIDžIA ORА!

UNIFIKACIJA PLIUS ELEKTRONIKA

Teisė

Juridinių asmenų registras

Sveikata

ALUTį GėRIAU…

Muziejus

ALBIONAS... iš Amsterdamo