Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

AUTOVEžIAI Iš… MARIJAMPOLėS

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

žlugus kolūkiams, su skandalais ar tyliai suirus ne vienai anksčiau garsėjusiai pramonės įmonei, tūkstančiai žmonių liko be darbo. Neviltis daugybę talentingų ir darbščių vyrų bei moterų privertė imtis bet ko, kas padėtų iš pradžių bent išsilaikyti, o jei pasiseks - ir prasigyventi. Marijampolė ir jos gyventojai visai netikėtai aptiko tikrа aukso gyslа - Vakarų Europos naudotų automobilių gabenimas, remontas ir pardavimas. Kaip paprastai būna, iš pradžių šio darbo imtasi mėgėjiškai: tie patys žmonės automobilius varė, taisė, lopė, pardavinėjo. Tačiau greit paaiškėjo, kad pačiam ir šokti, ir groti - neracionalu, tad prasidėjo darbo pasidalijimas. Taip išaušo autovežių era: kam gaišti laikа varant vienа automobilį, jei galima iš karto 8 ar 10?

Tačiau autovežiai - tai ne standartinės puspriekabės: už vieno kainа gali nupirkti tris. Juos gaminant pasiutusiai daug rankų darbo bei įvairiausių subtilybių, kurių nežinodamas gali prisidirbti didelių nemalonumų. Matyt, todėl standartinių puspriekabių gamintojų Europoje kelios dešimtys, o autovežius „lipdo“ vos viena kita gamykla.

Tarp jų atsirado dar viena. Ne Vokietijoje, Austrijoje, Italijoje ar dar kokioje kitoje šia produkcija žinomoje šalyje, o Lietuvoje. žinoma, jie negalėjo atsirasti niekur kitur kaip Marijampolėje, krašte, kur tų autovežių labiausiai reikėjo…

Sodrios bordo spalvos „Volvo FM9“ lėtai išrieda pro UAB „Autogalantas“ vartus. Paskui jį tarsi ilga ilga uodega ryškėja tokia pačia spalva nudažyta antstato konstrukcija, pagaliau priekaba. Atrodo įspūdingai! Masyvūs vertikalūs stovai, BPW ašys ir „Volvo“ sunkvežimis - pirmosios prielaidos pasitikėti. Ar jis pasiteisins, - netolimos ateities reikalas ir priklausys nuo to, kaip rūpestingai ir atidžiai visa ši konstrukcija buvo surinkta.

Yra ir dar viena pasitikėjimo prielaida, kuri autovežio išorėje pasireiškia trimis raidėmis virš „Volvo“ firminio ženklo - GNG. Daug kam šis junginys Lietuvoje dar nežinomas, tačiau jei reikalai klostysis taip, kaip numatyta bendrovės planuose, šį ženklа matysime vis dažniau. Tačiau kodėl juo galima pasitikėti?

Atsakymas paprastas: todėl, kad prieš imdamasi gaminti autovežius, bendrovė daugelį metų pati vežiojo (ir tebevežioja) automobilius. Remontavo (ir teberemontuoja) senus autovežius - juk Lietuvoje vos vienas kitas vežėjas pajėgia įsigyti naujų. Per jos nagingų meistrų rankas perėjo dešimtys įvairiose šalyse pagamintų įvairiausių konstrukcijų autovežių. Jau po kelerių darbo metų marijampoliečiai mintinai vardijo kiekvieno modelio silpnаsias vietas, būdingiausius trūkumus ir, svarbiausia, žinojo, kaip juos pašalinti, kа ir kur sustiprinti.

Pamažu ryškėjo mintis, kad nė viena ir garsių firmų pagamintoji konstrukcija Lietuvos vežėjams netinka: vienos - per sunkios, kitos, siekiant padaryti jas kuo universalesnes, per sudėtingos, trečios per silpnos Rusijos keliams. Svetur pagamintų modelių analizė leido padaryti išvadа, kuri ir tapo lietuviškosios konstrukcijos pagrindu: reikia patikimo, paprasto, kiek įmanoma mažesnio svorio autovežio. Ir visai nebūtina, kad jis vežtų 10 automobilių! Tokio kiekio mašinų gabenimas sukelia nemažų problemų: autovežio konstrukcija tampa ypač sudėtinga ir brangi, o automobilių pakrovimas - rizikingas. Labai lengvai galima juos apibrozdinti ar net skardas sulankstyti. Uždarbis už vieno papildomo automobilio nugabenimа neatperka nei konstrukcijos kainos, nei rizikos, nei, pagaliau, išlaidų už sudėtingų mazgų remontа. Ir tai dar ne viskas: dešimtasis automobilis neišvengiamai lipa per visus aukščio bei ilgio matmenis, o už jų viršijimа tenka mokėti.

Visos šios detalės ir nulėmė būsimojo autovežio konfigūracijа: kuo mažesnio aukščio važiuoklė („Volvo FM“ 9 idealiai tiko) su miegamаja kabina (ne vilkikas!), ant jos montuojamas antstatas ir kabinama priekaba. Optimalus krovinys - 8 automobiliai (reikalui esant gali būti ir devyni ar netgi dešimt mažesnių). Marijampoliečiai sugebėjo sukurti labai tvirtа ir lengvа rėmа, tad visa konstrukcija palengvėjo 2 tonomis.

- Tik ne patikimumo sаskaita! - šypsosi įmonės savininkas Gintautas Navikas. - Mes šitiek metų vežiojome automobilius, išbandėme įvairiausias konstrukcijas ir puikiai žinome, kа tokiame darbe reiškia kad ir menkiausias gedimas. Paprasta konstrukcija, sаžiningai atlikti suvirinimo darbai ir patikima važiuoklė - štai gero autovežio receptas.

Tai, kad važiuokle buvo pasirinktas „Volvo FM9“, daugelį autovežių savininkų galėtų nustebinti, nes šiam tikslui iki šiol dažniausiai būdavo renkamasi „Mercedes-Benz Atego“ arba „Axor“ bei „mažosios“ P serijos „Scania“. Gintautas Navikas nemėgsta pramintų kelių. Jo devizas - jei nori rasti savo vietа pasaulyje, ieškok netradicinių sprendimų. Ir automobilių vežimo verslа jis pradėjo netradiciškai - važiuoklėms pasirinko ne visų pamėgtus mersedesus ar skanijas, o IVECO „EuroCargo“. Tuo metu šis sprendimas pasiteisino, nes šis koncernas suteikė palankiausias finansavimo sаlygas, o naujos mašinos buvo vis dėlto kur kas geriau už senas. Deja, jų liekamoji vertė nedidelė, tad savos konstrukcijos autovežius nusprendė montuoti ant „Volvo FM“ važiuoklės. Tai nulėmė kelios priežastys: naujo dizaino devintukas tiesiog pakerėjo įmonės vairuotojus; kaina nemaža, tačiau turint omeny didelį švediškos technikos patikimumа bei liekamаjа vertę, yra normali; ne mažiau svarbu buvo ir tai, kad „Volvo“ inžinieriai be jokių problemų padarė standartinės FM 9 konstrukcijos keletа pataisų, kurios buvo reikalingos naujajam autovežiui pagaminti. Kai marijampoliečiai gavo užsakytаsias važiuokles, viskas buvo atlikta taip, tarsi jie patys būtų darę.

Ar turės GNG autovežiai paklausа? Diplomatai tokiais atvejais sako - klausimas labai įdomus. Išvertus į eilinių žmonių kalbа, tai reiškia - o kas jį žino. Objektyviai žiūrint ši konstrukcija turi didelių pliusų, tačiau yra ir klaustukų.

Pliusai:

• GNG patirtis vežiojant automobilius bei remontuojant autovežius, taigi bendrovė puikiai žino, kas reikalinga šiam darbui;

• Puiki, šiai paskirčiai pritaikyta važiuoklė;

• Didelė liekamoji autovežio vertė.

Abejonės:

• „Banguojanti“ serijinė gamyba. Nauja autovežių gamykla Kalvarijoje dar statoma ir pradės veikti tik kitаmet vidurvasarį. Kokios kokybės bus jos gaminiai - dar neaišku;

• Kokio lygio bebūtų naujoji gamykla, dėl lėšų stokos nebus išspręsta viena opiausių autovežių gamintojų problemų - patikima antikorozinė gaminių apsauga. Su šia problema sunkiai susidoroja ir kur kas didesnę patirtį turintys gamintojai.

• Kol serijinė gamyba nedidelė, nėra didesnių rūpesčių dėl garantinio autovežių remonto. Tačiau anksčiau ar vėliau ateis metas, kai tų paslaugų reikės vis daugiau. Patirtis parodė, kad viena remonto bei techninio aptarnavimo vieta visoje šalyje reiškia idėjos pražūtį. Vadinasi, teks organizuoti remonto bazes keliose šalies vietose…

Argumentai rimti, tačiau visus juos galima nusverti vieninteliu, pačiu būdingiausiu suvalkiečiams - autovežio kaina. Kas bent kartа pirko ar bent domėjosi šiomis transporto priemonėmis, pajuto kvapа gniaužiantį jų dydį. O ne už kalnų metas, kai be „Euro 3 Safe“ klasifikacijos į Vakarų Europа nė nosies neiškiši. Krovinių vežėjai jau senokai persėdo į „Euro 3“ normas atitinkančius vilkikus, o daugelis autovežių savininkų vis dar tebesvajoja bent apie „Euro 2“ lygį. Trūks plyš reikės naujos technikos, už kа jа pirksime? Tad visai galimas dalykas, kad marijampolietiškieji autovežiai pasirodys vieninteliai prieinami?

Be to, yra dar viena abejonė - važiuoklės markė. Ne vienas vežėjas turi kitų markių važiuokles ir įsigyti dar vienа nelabai norės. Tačiau, kaip tvirtina Gintautas Navikas, tai nėra didelė problema: panašios konfigūracijos važiuokles gamina visi „didžiojo septyneto“ nariai, tad užsakyti norimа ir ant jos sumontuoti anstatа techninių kliūčių nebus. Kad tik vežėjai neturėtų finansinių…

Autoriaus nuotraukos

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (37)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Problemos sprendimas: du vilkikai keičia tris

Knygos

MOKSLINėS PRODUKCIJOS GAUSėJA

Pagaminta Lietuvoje

AUTOVEžIAI Iš… MARIJAMPOLėS

Patirtis

ROMASTA oficialusis „ContiTech“ atstovas

Stambiu planu

VITO - mažoji „Mercedes-Benz“

Svečiuose

Transporto politikos ir informacijos departamentas

Sveikiname!

JEIGU LAIMė - TOBULAI ATLIKTAS DARBAS…

Užsienyje

Piešinys ant vilkiko

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Aistros dėl degalų kainų

NAUJA EUROPOS SАJUNGOS INICIATYVA DėL KELIų APMOKESTINIMO

RAUSVAS POPIERėLIS ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Keleivinis transportas

KAUNO VISUOMENINIAM TRANSPORTUI 70

TARėSI DIDžIųJų KELEIVIų VEžėJų įMONIų VADOVAI

Vežėjo kalendorius

Vasaris

Technika

DėMESIO! PADANGA LEIDžIA ORА!

UNIFIKACIJA PLIUS ELEKTRONIKA

Teisė

Juridinių asmenų registras

Sveikata

ALUTį GėRIAU…

Muziejus

ALBIONAS... iš Amsterdamo