Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KAUNO VISUOMENINIAM TRANSPORTUI 70

šių metų vasarį Kauno visuomeninis transportas švęs septyniasdešimties metų jubiliejų.

Lina JAKUBAUSKIENė

Istorija

1934-aisiais vasario 8-аjа Kauno miesto taryba priėmė sprendimа Nr. 444 „įsteigti autobusų įmonę keleiviams vežioti Kauno mieste“ - tad šiа datа ir galima laikyti Kauno visuomeninio keleivinio transporto gimimo diena.

Keleiviai Laikinojoje sostinėje vežti ir anksčiau - jau 1919-1920 metais autobusai reguliariai kursavo tarp Kauno-Alytaus, Kauno-Marijampolės, Kauno-Utenos. Tuomet keleivius tiek užmiesčio, tiek miesto maršrutais vežė privatūs vežėjai, turėję po keletа nuosavų autobusų. Kalbant dabartiniais terminais, keleivių vežimo rinka tuometinės Lietuvos Laikinojoje sostinėje buvo visiškai liberalizuota. Tačiau, pasklaidę ketvirtojo dešimtmečio dokumentus bei spaudа, matome, kad Kauno savivaldybė privatininkų darbu nebuvo patenkinta - šie pernelyg savivaliavo, nesutiko sumažinti važiavimo kainų, nesilaikė savivaldybės nustatytų maršrutų bei tvarkos. Kauno miesto valdžia, baimindamasi, kad „susisiekimas autobusais kiekvienа dienа gali nutrūkti“, nutaria keleivių vežimа perimti į savo rankas. Tarybos nariai priima sprendimа iš privatininkų laipsniškai perimti keleivių vežimo verslа ir išsimokėtinai už 230 000 Lt įsigyti dešimt naujų autobusų. Iš viso autobusų parkui įsteigti miesto valdžia skiria 294 000 Lt. Prieš septynias dešimtis metų visuomeniniam transportui kelti tikslai skamba labai nūdieniškai: atpiginti keleivių vežiojimo tarifus, žiūrėti, kad susisiekimas būtų reguliarus bei patogus miesto gyventojams.

Nuo 1935 metų naujai įkurtos įmonės autobusai pradėjo važinėti ir priemiestiniais maršrutais. 1936-aisiais pastatyta dabartinė Kauno miesto tarpmiestinė autobusų stotis. Joje tuo metu buvo du keleivių peronai, prie kurių galėjo sustoti po dvylika autobusų.

1937 m. įmonė turėjo jau 44 keleivinio transporto priemones. 1938-aisiais šančiuose pastatytas garažas, kuriame įsikūrė ir remonto dirbtuvės. Tuo laiku parke buvo 70 autobusų, daugiausia „Mercedes-Benz“ firmos. įdomu ir tai, kad 1939-aisiais remonto dirbtuvėse pradėtos surinkinėti lietuviškos mašinos - dyzeliniai vagoninio tipo autobusai, kurie pirmiausia ir pradėjo kursuoti Kauno miesto maršrutais.

Prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas nutraukė ir įmonės veiklа, ir autobusų gamybа. Keleivinio transporto eismas atgijo tik 1945 metais - tuomet keletas autobusų vežiojo keleivius maršrutu Rotušė-Panemunė. 1947-aisiais pirmieji du autobusai išvyko į reisа maršrutu Kaunas - šiauliai. Kasmet daugėjo mašinų, darbuotojų, vežamų keleivių, plėtėsi maršrutų geografija.

1950-aisiais autobusų įmonė turėjo tiek pat autobusų kaip ir prieš karа. įmonė pavadinta Kauno autobusų - taksimotorų parku. 1956 m. spalio 29 d. ji reorganizuota į dvi savarankiškas įmones: Kauno taksi parkа ir Kauno autobusų parkа. Pradėjęs savarankiškа veiklа, autobusų parkas turėjo 177 autobusus, kuriais aptarnavo 18 miesto, 10 priemiesčio ir 30 tarpmiesčio maršrutų.

1989 m. pastatytas Kauno valstybinio autobusų parko filialas Raudondvario plente. Prasidėjus pertvarkai, 1991 m. gruodžio 2 d. Kauno meras priėmė potvarkį reorganizuoti valstybinį autobusų parkа. 1992 m. sausį įmonė skilo į dvi dalis: Kauno valstybinį užmiesčio autobusų parkа ir Kauno valstybinį miesto autobusų parkа.

Paskutinį kartа įmonės reorganizuotos 1995-aisiais: balandžio 11 dienos Kauno miesto valdybos potvarkiu Kauno valstybinis užmiesčio autobusų parkas pavadintas UAB „Kautra“, 1995 metų birželio 8 d. Kauno miesto valdybos nutarimu įregistruota įmonė UAB „Kauno autobusai“.

Miesto vežėjai

UAB „Kauno autobusai“ veža keleivius Kauno mieste bei į artimiausius priemiesčius. Visos bendrovės akcijos priklauso miesto savivaldybei.

Su kokiomis nuotaikomis miesto vežėjai pasitinka jubiliejų, kaip jie gyvuoja šiandien?

„Nelengvai, - į klausimа atsakė įmonės generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. - Didžiausios mūsų problemos - pasenęs transporto priemonių parkas, „laukinė“ konkurencija miesto gatvėse. Manau, kiekvienam, apsilankiusiam Kaune, į akis krenta galybė mikroautobusų, vežančių palyginti nebrangiai, tad perimančių iš mūsų nemažа dalį mokių keleivių. Paskutinį kartа šešiolika naujų autobusų įsigijome tik 1997-aisiais, o su senomis transporto priemonėmis teikti kokybiškas paslaugas miestiečiams sudėtinga“.

Pastaruoju metu įmonės būklė ėmė šiek tiek gerėti. Tam pasitarnavo palankesnė verslui šalies bei miestų valdžios politika - priimti nauji įstatymai, vežėjai pagaliau gauna kompensacijas už lengvatinių keleivių vežimа, be to, kauniečių įmonė gerokai sumažino darbo sаnaudas.

šiuo metu bendrovėje eksploatuojama 190 autobusų. Daugiausia - morališkai pasenusių, susidėvėjusių senųjų „Ikarus“. Vidutinis autobusų amžius - 16 metų. Jais kiekvienа darbo dienа aptarnaujami 34 maršrutai po Kauno miestа bei artimuosius priemiesčius. Jų bendras ilgis - 1046 km. Kiekvienа darbo dienа autobusai mieste nuvažiuoja 26 tūkst. km. Vidutiniškai per dienа vežama 43 tūkst. keleivių ir surenkama apie 17 tūkst. Lt pajamų.

Kaip teigė Mindaugas Grigelis, Kaune važiavimas miesto transportu kainuoja pigiausiai Lietuvoje - tik 60 centų. šį tarifа, kaip ir visoje Lietuvoje, nustatė miesto politikai. Gaunama suma, be abejo, nepadengia vežėjų išlaidų, todėl įmonė, nepaisant ypatingos taupymo politikos bei visų įmanomų papildomai dirbamų darbų, verčiasi nuostolingai.

Tačiau įmonės vadovas nusiteikęs optimistiškai. „Tikiu, kad keleivinio transporto būklė iš esmės pasikeis ne tik Kaune, bet ir visoje šalyje. Svarbiausias dabartinis mūsų uždavinys - atnaujinti autobusų parkus. šiuo metu deramės su Europos plėtros ir rekonstrukcijos banku dėl paskolos naujiems autobusams pirkti. Kauno miesto savivaldybė jau senokai žada tam skirti lėšų. Tikiu, kad atnaujinę autobusus būsime patrauklesni miestiečiams ir sugebėsime ne tik sėkmingai konkuruoti su privačiais mikroautobusais, bet ir tapsime pelninga įmone“, - teigė parko vadovas.

„Kautra“ - pelninga įmonė

Kitaip situacija susiklostė antrojoje Kauno visuomeninio transporto įmonėje - tarpmiestinį bei tarptautinį keleivių vežimа perėmusioji UAB „Kautra“. Ji tapo didžiausia ir sėkmingiausiai dirbančia keleivių vežėjų įmone Lietuvoje.

„Kautra“ veža keleivius reguliariais vietiniais, tolimojo susisiekimo ir tarptautiniais maršrutais. Bendrovė yra Tarptautinės Europos vežėjų asociacijos „Eurolines“ narė. šiuo metu „Kautros“ autobusais galima nuvykti į Ispanijа, Portugalijа, Italijа, Anglijа, Prancūzijа, Vokietijа ir kitas šalis.

Tačiau didžiausiа bendrovės veiklos dalį sudaro keleivių vežimas tolimojo susisiekimo maršrutais Lietuvoje. Tokie maršrutai iš Kauno driekiasi beveik į visus didesnius Lietuvos miestus ir rajonų centrus. „Kautros“ autobusais keleiviai be persėdimų gali važiuoti iš šiaulių, Radviliškio ar Kėdainių į Alytų, Druskininkus, Marijampolę.

įmonėje dirba per 400 darbuotojų. „Kautra“ bene pirmoji Lietuvoje susirūpino autobusų parko atnaujinimu - pirmieji vakarietiški įmonės įsigyti autobusai buvo vokiškieji „Neoplan“. Bendradarbiavimas su koncernu tęsiasi ir iki šiol - „Kautra“ yra įgaliotasis „Neoplan“ atstovas Lietuvoje.

šiuo metu įmonėje eksploatuojama 110 autobusų, iš kurių daugiau nei 40 - vakarietiškų markių. Tai greiti, modernūs ir patogūs didelės talpos „Neoplan“, „Scania“, „Setra“ bei artimesniems vežimams skirti nauji vidutinės klasės autobusai „Volkswagen LT“ ir turkiški „Isuzu“. 2003-aisiais įmonės apyvarta siekė per 28 mln. Lt, gauta apie 1,5 mln. Lt grynojo pelno, vežta apie keturis milijonus keleivių.

Kauno miesto savivaldybė, kuriai priklausė 100 proc. „Kautros“ akcijų, praėjusių metų pradžioje priėmė nutarimа įmonę privatizuoti. šių metų sausio 9-аjа įvykusiame aukcione už bendrovę drauge su autobusų stotimi pasiūlyta 11,11 mln. litų. Jei privatizavimo sutarties protokolas bus pasirašytas, įmonė atiteks naujajam savininkui.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (37)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Problemos sprendimas: du vilkikai keičia tris

Knygos

MOKSLINėS PRODUKCIJOS GAUSėJA

Pagaminta Lietuvoje

AUTOVEžIAI Iš… MARIJAMPOLėS

Patirtis

ROMASTA oficialusis „ContiTech“ atstovas

Stambiu planu

VITO - mažoji „Mercedes-Benz“

Svečiuose

Transporto politikos ir informacijos departamentas

Sveikiname!

JEIGU LAIMė - TOBULAI ATLIKTAS DARBAS…

Užsienyje

Piešinys ant vilkiko

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Aistros dėl degalų kainų

NAUJA EUROPOS SАJUNGOS INICIATYVA DėL KELIų APMOKESTINIMO

RAUSVAS POPIERėLIS ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Keleivinis transportas

KAUNO VISUOMENINIAM TRANSPORTUI 70

TARėSI DIDžIųJų KELEIVIų VEžėJų įMONIų VADOVAI

Vežėjo kalendorius

Vasaris

Technika

DėMESIO! PADANGA LEIDžIA ORА!

UNIFIKACIJA PLIUS ELEKTRONIKA

Teisė

Juridinių asmenų registras

Sveikata

ALUTį GėRIAU…

Muziejus

ALBIONAS... iš Amsterdamo