Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

NAUJA EUROPOS SАJUNGOS INICIATYVA DėL KELIų APMOKESTINIMO

Baltojoje knygoje dėl transporto politikos iki 2010 metų nurodyta, kad viena iš priežasčių, dėl kurios transporto šakos vystosi netolygiai, yra ta, jog atskirų transporto šakų operatoriai ne visada apmoka tas išlaidas, kurios susidaro dėl jų veiklos. šiuo klausimu Europos Sаjungos transporto ministrų taryboje buvo diskutuota tiek 2002-aisiais, tiek 2003-iaisiais metais. Buvo konstatuota, jog reikalingos priemonės, kurios galėtų prisidėti prie bendros transporto plėtros, todėl Europos Komisija pristatė naujа pasiūlymа Europos Parlamento ir Tarybos direktyvai, pataisančiai direktyvа 1999/62/EB dėl sunkiasvorių krovininių transporto priemonių apmokestinimo už naudojimаsi tam tikra infrastruktūra (Eurovinjetė).

Rimantė BRIEDYTė

Susisiekimo ministerijos Tarptautinių ryšių

ir Europos integracijos departamento direktorė

šiuo direktyvos projektu siekiama išspręsti transporto priemonių apmokestinimo klausimus už naudojimаsi infrastruktūra. Patvirtinus siūlomas projekto pataisas, direktyva taptų vienu iš pagrindinių transporto politikos teisės aktų.

Esmė ta, kad pastaruoju metu vis daugiau Europos Sаjungos šalių savo teritorijose įsiveda mokesčių už infrastruktūrа sistemа, jos yra skirtingos, mokesčių apskaičiavimo būdai - įvairūs. Siekiant išvengti konkurencijos iškraipymo, būtina suvienodinti mokesčių apskaičiavimo sistemа, kad visiems besinaudojantiems transporto infrastruktūra būtų taikomi tokie patys principai. Europos Komisija pateikė siūlymа pakeisti sunkiasvorių transporto priemonių apmokestinimo už naudojimаsi tam tikra infrastruktūra direktyvа, žinomа Eurovinjetės pavadinimu.

Naujos direktyvos projekte numatyta, kad valstybės narės galės pačios nuspręsti, ar įvesti siūlomа sistemа, nes veikiančios mokesčių už infrastruktūrа sistemos taip pat gali išlikti. šio teisės akto tikslas - ne padidinti mokesčius už infrastruktūrа, bet išskaidyti mokesčio struktūrа, kad būtų aišku, už kа ir kiek moka infrastruktūros naudotojas. Infrastruktūros naudotojų mokestis apims statybos, priežiūros, tinklo plėtros išlaidas bei su infrastruktūros kokybe susijusias išlaidas (pvz., triukšmа mažinantys barjerai), aplinkos apsaugos priemones (pvz., dirvožemio taršos prevencija), draudimo nedengiamas autoįvykių išlaidas. šiuo metu draudimas padengia materialinius nuostolius, kai kuriais atvejais - medicinines išlaidas, todėl reikia, kad mokestis padengtų kitas socialines išlaidas, kurių neapima draudimas. Infrastruktūros ir draudimo nedengiamos autoįvykio išlaidos bus skaičiuojamos priklausomai nuo:

• Nuvažiuoto atstumo;

• Vietos: avaringumo lygis miestuose ir užmiestyje, tankiai ir retai gyvenamosiose vietose yra skritingas. Lėšos infrastruktūros priežiūrai žiemа bei labiau į šiaurę nutolusiems regionams irgi yra skirtingi;

• Infrastruktūros tipo: išlaidos automagistralių ar pagrindinių kelių ir kitų kelių priežiūrai yra skirtingos. Infrastruktūros tipas susijęs su leistinu greičiu, o padarytas poveikis per avarijа irgi varijuoja priklausomai nuo transporto priemonės greičio - kuo didesnis greitis, tuo didesnis poveikis avarijoje;

• Transporto priemonės savybių: svoris, ašių skaičius, variklio tipo, emisijos standartai (Euro standartai) apibrėžia oro užterštumo dydį. Galiausiai, kuo didesnė transporto priemonė, tuo dažniau dėl jos susidaro kamščiai. Nuo 2008 m. planuojama TEN-T maršrutuose (Transeuropinės reikšmės keliuose) įvesti aplinkos jautrumo veiksnį, kuris taip pat bus atitinkamai apmokestintas;

• Kelionės laiko ir transporto priemonių grūsčių intensyvumo tam tikrame kelio ruože.

Kiti minėtos direktyvos projekto tikslai - suvienodinti konkurencijos sаlygas, optimaliau naudoti infrastruktūrа, efektyviau plėtoti Europos rinkа. šios direktyvos nuostatos bus taikomas TEN-T ir paraleliniams TEN-T keliams, o regioninių kelių apmokestinimas paliekamas nacionalinei kiekvienos šalies kompetencijai. Paralelinius kelius buvo nuspręsta įtraukti į šiа apmokestinimo sistemа tam, kad šalyse, kuriose labai gerai išvystytas kelių tinklas, apmokestinus TEN-T kelius, eismas nepersikeltų į paraleliai einančius magistralinius maršrutus. Pavyzdžiu galėtų būti kelias N7, paraleliai einantis greitkeliui A7 maršrutu Lionas - Marselis Prancūzijoje arba N II kelias, paraleliai einantis greitkeliui A7 maršrutu Figueros - Barselona Ispanijoje.

Direktyva bus taikoma toms komercinėms transporto priemonėms, kurių svoris yra didesnis nei 3,5 t. Tai nauja nuostata, nes senoji direktyva 1999/62/EK reglamentavo mokesčių taikymа transporto priemonėms nuo 12 tonų. šis Komisijos pasiūlymas grindžiamas tuo, kad jeigu transporto priemonė naudojama komerciniam krovinių vežimui, ji taipogi daro neigiamа įtakа infrastruktūrai, tegu ir mažesnę nei sunkiosios transporto priemonės, bei taip pat sudaro sаlygas eismo grūsčių intensyvumui padidėti. Todėl siekiant suvienodinti konkurencijos sаlygas visiems vežėjams, tie patys apmokestinimo principai turi būti taikomi visoms ta pačia veikla užsiimančioms įmonėms, diferencijuojant mokesčių dydį pagal atskiras transporto priemonės savybes - taip ir yra numatyta direktyvos projekte.

Direktyvoje taip pat numatoma, kad surinkti mokesčiai būtų naudojami tik transporto sektoriuje - kelių, geležinkelių tinklo priežiūrai ir plėtrai, t. y., reinvesticijoms į transporto infrastruktūrа. Tačiau šios lėšos negalės būti investuojamos į kitas ūkio šakas.

Pirmа kartа šis teisės aktas buvo pristatytas Ministrų tarybai 2003 metų spalio mėn. 9 d. Liuksemburge. ES valstybių transporto ministrai aktyviai komentavo šį projektа. Dauguma ministrų sveikino Europos Komisijos pasiūlytа dokumentа, tačiau pateikė nemažai konkrečių pastabų.

2003 metų gruodžio 5 d. Europos Sаjungos Transporto ministrų tarybos metu įvykusi politinė diskusija suformavo direktyvos politinį pagrindа, tačiau dėl tam tikrų direktyvos nuostatų, pvz., dėl mokesčių skaičiavimo metodikos, dar diskutuojama. Tikimasi, kad šiais metais bus surastas kompromisinis sprendimas, priimtinas visoms šalims, nors esminės nuostatos, suformuotos direktyvos projekte, neturėtų pakisti.


"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (37)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Problemos sprendimas: du vilkikai keičia tris

Knygos

MOKSLINėS PRODUKCIJOS GAUSėJA

Pagaminta Lietuvoje

AUTOVEžIAI Iš… MARIJAMPOLėS

Patirtis

ROMASTA oficialusis „ContiTech“ atstovas

Stambiu planu

VITO - mažoji „Mercedes-Benz“

Svečiuose

Transporto politikos ir informacijos departamentas

Sveikiname!

JEIGU LAIMė - TOBULAI ATLIKTAS DARBAS…

Užsienyje

Piešinys ant vilkiko

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Aistros dėl degalų kainų

NAUJA EUROPOS SАJUNGOS INICIATYVA DėL KELIų APMOKESTINIMO

RAUSVAS POPIERėLIS ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Keleivinis transportas

KAUNO VISUOMENINIAM TRANSPORTUI 70

TARėSI DIDžIųJų KELEIVIų VEžėJų įMONIų VADOVAI

Vežėjo kalendorius

Vasaris

Technika

DėMESIO! PADANGA LEIDžIA ORА!

UNIFIKACIJA PLIUS ELEKTRONIKA

Teisė

Juridinių asmenų registras

Sveikata

ALUTį GėRIAU…

Muziejus

ALBIONAS... iš Amsterdamo