Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija

Komercinių automobilių dizainas - jauna šio meno šaka. Pirmuosius šešis-septynis automobilio istorijos dešimtmečius sunkvežimių išvaizda buvo formuojama arba atsižvelgiant vien į utilitarinius reikalavimus, arba bandant pritaikyti jiems tuo metu madingas lengvųjų automobilių formas. Ir vienas, ir kitas kelias negalėjo duoti visus patenkinančių rezultatų: sunkvežimiai atrodė arba it grėsmingai bjaurūs monstrai, arba pernelyg puošnios jų formos nepasiteisindavo kasdienėje eksploatacijoje. Vis dėlto bandymai sukurti savitа, patraukliа akiai ir kartu funkcionaliа bei technologiškа sunkvežimio išvaizdа tęsėsi.

1959 metais Prancūzijoje, Liono mieste, veikusi sena sunkvežimių gamybos firma „Berliet“, garsi savo sunkiasvoriais bei padidinto pravažumo automobiliais, pradėjo kurti visai naujа lengvų ir vidutinių sunkvežimių šeimynа. Darbas itin paspartėjo 1964 metais jai pradėjus glaudžiai bendradarbiauti su kita prancūzų firma - „Citroen“, turėjusia ilgametį patyrimа gaminti būtent tokios klasės komercinius automobilius.

1965 metų gegužės 15 dienа „Berliet“ iškilmingai pristatė savojoje Veniseux gamykloje surinktа naujа modelį - „Stradair“. Automobilio dizainas, kurio autoriai buvo „Berliet“ stiliaus biuro darbuotojas A.Girardinas ir nepriklausomas dizaineris P.Charbonneauxas, visus apstulbino ir sužavėjo elegantiškai paprastomis ir labai funkcionaliomis formomis. „Stradair“ siluete dominavo nuolaidus variklio gaubtas su plokščiais vertikaliais šonais bei į priekį palenkta priekine panele, užimantis visа automobilio plotį - stebino erdvi tokių pat paprastų formų kabina su didžiuliais stiklais - dar niekam nebuvo atėję į galvа taip skulptūriškai sujungti į visumа variklio gaubtа, sparnus ir kabinа. Kitas naujas sprendimas - trivietė vairuotojo kabina įrengta virš priekinio tilto, o variklio skyrius atsikišęs į priekį net 1820 mm - maždaug 500-700 mm daugiau, nei tuo metu buvo įprasta. žodžiu, dizaineriai pabandė suderinti klasikinės kapotinės ir bekapotės (su kabina virš variklio) komponuočių privalumus: pirmosios variklio skyriaus sudaromа deformacinę zonа, apsaugančiа vairuotojа, su bekapotės geresniu manevringumu bei važiuoklės ilgio išnaudojimu.

Naujam automobiliui pristatyti buvo organizuota iki tol neregėta tarp sunkvežimių gamintojų reklaminė kampanija. Pavyzdžiui, siekdamas pademonstruoti „Stradair“ stabilumа kelyje, žinomas prancūzų kaskadininkas G. Delamarė, skrisdamas nedideliu vienmotoriu lėktuvu, nutūpė ant 92 km/h greičiu važiuojančio furgono „Stradair“ stogo, ir šis net nesusvyravo! šis triukas turėjo atkreipti pirkėjų dėmesį į naujoviškа kombinuotа linginę-pneumatinę (priekyje - du pneumobalionai, gale - keturi) sunkvežimio pakabа.

Nauju, kitų gamintojų serijiniuose sunkvežimiuose dar nebuvusiu „Stradair“ konstrukcijos ypatumu tapo dešiniau variklio priekyje nesimetriškai sumontuotas aušinimo radiatorius ir galimybė rinktis tradicinę galinių arba alternatyviа priekinių ratų pavarа (tai „Citroen“ inžinierių įnašas). Tai, kad radiatorius stovėjo ne prieš variklį, o į dešinę nuo jo, palengvino priėjimа remontuojant ir reguliuojant.

Abu tiltus su rėmu jungė tradicinės pusiau elipsinės išilginės lingės. Jų standumas buvo apskaičiuotas taip, kad jos priimdavo tik tuščio sunkvežimio svorį. Pakrovus platformа, krovinio svorį atlaikydavo tarp tiltų ir rėmo skersinių esantys pneumobalionai. Slėgis jų viduje keitėsi nuo 0,5 iki 6 atmosferų ir buvo reguliuojamas automatiškai veikiančių vožtuvų, kuriuos per svirčių sistemа valdė…pakabos skersiniai stabilizatoriai. Automobilio pakabos ir stabdžių sistemas oro papildydavo 10 litrų talpos resiveris, kuriame orа iki 17 atmosferų suslėgdavo variklio sukamas vieno cilindro kompresorius. Palyginti siauro „Stradair“ rėmo dėka konstruktoriams pavyko iki 50 laipsnių padidinti priekinių ratų pasukimo kampа, o apgalvota vairo mechanizmo kinematika ir perdavimo skaičius leido apsieiti be vairo stiprintuvo.

Pirmasis, mažiausias, 9 tonų „Stradair“ modelis turėjo „Berliet“konstrukcijos 4 cilindrų dyzelį su tiesioginiu įpurškimu (5880 cmі, 120 AG), vėliau imta naudoti angliškа dyzelį „Perkins 4.236“. Per pora metų „Berliet“ šeimyna padidėjo. 1967 metais joje buvo 12 modelių sunkvežimių važiuoklių (didžiausia leistina masė nuo 6,0 iki 12,5 tonos) ir 5 skirtingos galios bei paskirties balniniai vilkikai (didžiausia leistina autotraukinio masė - 19,5 tonos). Užsakovas galėjo rinktis trumpа (2800 mm), vidutinę (3400 mm) ir ilgа (4000 mm) važiuoklės bazę. Buvo gaminami sunkvežimiai darbui mieste bei tarpmiestiniams vežimams ir net nedideli autobusai. Bene originaliausias modelis - darbui mieste skirtas 6x2 tipo „Stradair Tekel“, turėjęs priekinių ratų pavarа ir gale du nevaromus tiltus su itin mažo skersmens ratais. „Tekel“ krauti buvo vienas malonumas: jo platforma vos 42 centimetrai virš kelio dangos, tik į priekį pernelyg toli išsikišęs variklio gaubtas vis norėjo už ko nors užkliūti manevruojant.

Tačiau galų gale modernios konstrukcijos, puikaus dizaino ir patogų vairuoti „Stradair“ ištiko daugelio revoliucingų (o gal per anksti pasirodžiusių ?) konstrukcijų likimas - jis neturėjo tikėto pasisekimo. Gal ne dizainas buvo kaltas, gal tuomet dar automobilių pramonei nauji ir nepakankamai patikimi kasdienėje eksploatacijoje sunkvežimio pakabos pneumobalionai. Iki 1970 metų firmai „Berliet“ pavyko parduoti tik 5944 „Stradair“. Be to, jau 1967 metais su juo ėmė konkuruoti tos pačios klasės, tačiau su kabina virš variklio, tad trumpesnis, „Berliet K“, irgi sukurtas „Citroen“ padedant ir turėjęs daugumа „Stradair“ agregatų, tarp jų - ir ergonomiškа kabinа.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija