Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Dviejų metrų ilgio variklio gaubtas, tokio pat ilgio kabina su miegamuoju skyriumi ir net šešių metrų ilgio bazė - kokiam konstruktoriui Europoje ateis į galvа tokių proporcijų magistralinis vilkikas! Tačiau europietiškasis racionalumas priimtinas ne visiems ir ne visada.

Už Atlanto į magistraliniams vežimams skirtus automobilius žiūrima kitaip, emocingiau. Vilkikas surenkamas pagal individualiа specifikacijа, atsižvelgiant į ilgametes tradicijas bei būsimo savininko supratimа, kas gera, kas gražu, patogu, kas saugu, o ne į „Briuselio biurokratų“ (suprask - Europos ekonominės komisijos) direktyvas ir rekomendacijas. Todėl Vakarų Europoje praktiškai išnykus kapotinės komponuotės sunkvežimiams, Amerikoje tebegaminami lyg iš 1960 metų reklaminių prospektų nužengę didžiuliai „trakai“, kurių aptakumo koeficientas, pačių amerikiečių žodžiais, toks pat, kaip prieš vėjа atidarytų daržinės vartų.

Vis dėlto gyvenimas keičia net labiausiai nusistovėjusiais, konservatyviausias pažiūras. Keičiasi ir JAV tolimųjų sunkvežimių vairuotojų, kurių daugumа sudaro „owner operators“, t. y. vilkiko savininkas-vairuotojas, mаstymas. Jie pripratę prie archaiškai atrodančių „ilganosių“ mašinų, bet pagaliau ėmė vertinti ir aptakumа. Galbūt jiems padėjo į JAV rinkа atėjusių Europos gamintojų - „Renault“, “Daimler Benz“, o labiausiai - „Volvo“ pasiūlytas 8 klasės automobilių naujoviškas išorės dizainas. Tačiau techninės „amerikietiškos vertybės“ - varikliai, pavarų dėžės, transmisija - net šiuose modeliuose retai užleidžia vietа europietiškoms.

Ryškiausiu europietiškų idėjų ir amerikietiškų tradicijų sunkiųjų vilkikų konstravimo simbiozės pavyzdžiu laikyčiau 1996 metais debiutavusį „Kenworth T2000“. Tai įspūdingų matmenų triašis 6x4 tipo automobilis. Užsakovas gali rinktis kelis bazės ilgius nuo 4820 iki 6600 milimetrų. Amerikoje dar svarbesnis matmuo BBC (Bumper to Back Cab) - atstumas nuo buferio iki vairuotojo kabinos galinės sienutės gali būti arba 2845, arba 3048 mm. Už kabinos montuojamas miegamasis blokas (ilgis -1524 mm) arba gyvenamasis modulis „Aerodyne“, kurio ilgis - 1905 mm. Kai viskа sumontuoji ant rėmo, lieka ne taip daug vietos sukabinimo įtaisui, o ir šešių metrų bazė pasirodo esanti kaip tik…

Po tiesiog dviem pirštais pakeliamu išvien su priekiniais sparnais suformuotu plastmasės gaubtu - laidais ir storulėmis gofruotomis ortakių žarnomis apipintas variklis. Nors T2000 komplektuojamas tik 6 cilindrų dyzeliais, užtat rinktis gali kа nori - „Caterpillar“, „Cummins“, „Detroit Diesel“ variklius su turbokompresoriais bei tarpiniu oro aušinimu visada su maitinimo sistema „siurblys-purkštukas“, valdoma elektroninio bloko. Atitinkamai skirtingi gali būti ir variklių parametrai: darbo tūris nuo 10,3 iki 15,8 litro, galia - nuo 305 iki 600 AG. Pavarų dėžės - daugialaipsnės mechaninės (iki 10 pavarų), nesinchronizuotos, junginėjamos su privalomu „pergazavimu“ ir dviem sankabos išjungimais. Jas tiekia „Spicer“, „Eaton“, „Fuller“, „Meritor“ firmos. Kas nesugeba įvaldyti tokių mechanizmų junginėjimo negrieždamas dantimis, gali, papildomai sumokėjęs, užsisakyti 18 laipsnių „Autoshift“ tipo pavarų dėžę su palengvintu pavarų jungimu, kuriа gamina „Eaton“. Beje, gana neblogai girdimas kabinoje variklio ūžesys, besikeičiantis kintant alkūninio veleno sūkiams, padeda vairuotojui gana greit priprasti sklandžiai pavaras perjungti nežiūrint į tachometrа, o vien iš klausos. Darbui palengvinti yra pastovaus greičio palaikymo sistema „Tempomat“, stabdžių sistema su ABS, dviejų pakopų variklio stabdys. Vairuotojas pagal savo ūgį gali susireguliuoti ne tik sėdynę, bet ir vairo padėtį. Ratų diskai, degalų bakai, paminos įlipti į kabinа bei daug įvairių įrangos detalių pagaminti iš aliuminio, kad vilkikas svertų kuo mažiau.

Technikos požiūriu „Kenworth T2000“ yra paprastesnis, nei mums įprasti Europoje pagaminti šiuolaikiniai vilkikai. Bet išvaizda! Sutikęs kenvortа kelyje, ilgai jo nepamirši… žvilgsnį patraukia švelnios apvalainos priekinės dalies ir vairuotojo kabinos su miegamuoju bloku už jos linijos, panaikinančios kitiems „Kenworth“ modeliams būdingа brutalios galios įspūdį ir netgi vizualiai nuslepiančios tikrаjį vilkiko dydį. Nieko nuostabaus - praktiškai visas antstatas pagamintas iš plastmasės elementų, priklijuotų prie aliuminio karkaso. Tad puiki ne tik forma: tokia konstrukcija leido sumažinti vilkiko svorį - didžiulis „T2000“ sveria ne daugiau už tradicinį europietiškа vilkikа, nors pastarasis gerokai kompaktiškesnis.

Itin ilga „amerikiečio“ bazė, gerai amortizuota kabina ir patentuota „Kenworth“ tiltų pneumopakaba garantuoja netikėtai didelį komfortа. Pirmiausia nustebina, kad pradedant važiuoti nejaučiamas įprastas europietiškiems balniniams vilkikams linktelėjimas - kenvortas lyg ir nepajunta jį stabdančios puspriekabės masės. Kelyje jis irgi juda labai tolygiai, nesiūbuodamas ant nelygumų, o pakaba lyg niekur nieko „praryja“ ir gana dideles duobes. Pripratimo reikalauja kitas dalykas - autotraukinio dydis. Kai, sėdęs už vairo, pažvelgi priekin pro nedidelį priekinį stiklа, gali tiesiog apstulbti - to atrodančio neįprastai ilgo dvimetrinio variklio gaubto nematyti! Kaip suvokti, ar automobilis ko nors nekliudys kelyje? Mat staigiai „krintantis“ žemyn ir dar suapvalintais šonais variklio gaubtas garantuoja puikų apžvelgiamumа priekin vos ne iki buferio krašto, bet kur jo kraštai ir priekiniai sparnai, iš vairuotojo vietos gali tik spėlioti. Tikras kenvorto matmenų suvokimas atsiranda tik po kurio laiko, pravažiavus ne vienа tūkstantį kilometrų.

Kabinoje prietaisai ir įvairūs jungikliai išdėstyti ne taip chaotiškai ir jų ne tiek daug, kaip senesniuose kenvortų modeliuose. „Europietiška mokykla“ jau duoda vaisių, bet puslankiu išlinkęs prietaisų panelis su kompaktinių diskų grotuvu bei tiesiog privaloma Amerikoje radijo ryšio aparatūra apkrautas daugiau, nei europietiškame vilkike. O iš kabinos grindų dar styro ilga it žarsteklis pavarų perjungimo svirtis…

Už vairuotojo darbo vietos kiekvieno trakerio pasididžiavimas - miegamasis blokas arba, kaip sako jie patys, „sliperis“. Kadangi jame vairuotojas praleidžia daug laiko, kiekvienas stengiasi, kad „sliperis“ būtų kuo erdvesnis ir kuo komfortiškiau įrengtas. Tokie dalykai, kaip plati (1,2 metro) patogi spyruoklinė lova (gali būti ir dvi), rūbų spinta, televizorius, mikrobangų krosnelė, šaldytuvas, kavos viryklė yra tiesiog standartinė įranga, nesunkiai sutalpinama daugiau kaip dviejų metrų pločio, beveik dviejų metrų ilgio ir 2,2 metro aukščio gyvenamajame bloke. O atskiras kondicionierius, autonominis šildymas, tikro medžio apdaila, palydovinis ryšys įrengiami tik už papildomа mokestį. Dažnas kenvorto savininkas nemažai pinigų išleidžia siekdamas suteikti savajam vilkikui individualių bruožų. Taip atsiranda papildomi veidrodėliai ant chromuotų kronšteinų, kabinа ir „sliperį“ aprėminančių spalvotų lempučių eilės, kitoks, nei siūlo gamintojas, nudažymas. Kelyje, ypač naktį, toks autotraukinys atrodo kaip laineris vandenyne…

Ar toks „supertrakas“ tiktų eksploatuoti Lietuvoje? Jei nevežiotume krovinių į Vakarus ir prikabintume jam tinkamo ilgio cisternа-puspriekabę ar puspriekabę jūriniams konteineriams gabenti, „T2000“ puikiai tiktų ir Lietuvos magistralėms. Juk jam milijonas kilometrų - tai ne darbinės veiklos pabaiga, o tik pusamžis.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija