Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Parkus būtina atnaujinti

Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus pateiktais 2003-iųjų pirmojo pusmečio statistiniais duomenimis, šiuo metu šalies miestų gatvėmis bei keliais važinėja 2822 asociacijai priklausančių įmonių autobusai ir troleibusai. Net 2281 iš jų - senesni nei dešimties metų, tad atnaujinti visuomeninio transporto priemonių parkа būtina nedelsiant.

Džiugu, kad tai suvokia didžiųjų Lietuvos miestų politikai: Kauno miesto taryba šių metų rugsėjį priėmė nutarimа įsigyti 80 naujų autobusų bei troleibusų. Vilniaus miesto savivaldybė, atrodo, taip pat neketina apsiriboti šiais metais nupirktais keturiolika naujų žemagrindžių „Mercedes-Benz“: keleivių vežėjų įmonių vadovai įpareigoti iki 2004 m. sausio 5 d. parengti konkurso sаlygas naujų autobusų bei troleibusų įsigijimui. Kiek ir kokių transporto priemonių bus nupirkta, galutinai paaiškės patvirtinus kitų metų sostinės biudžetа. Apie būtinybę atnaujinti miesto autobusų parkа prabilta ir Klaipėdoje.

Tad neatsitiktinai žymiausi autobusų gamintojai pastaruoju metu Vilniaus, Kauno bei kitų šalies miestų gyventojams išbandyti pateikė naujausias, moderniausias, komfortiškiausias keleivinio transporto priemones. Per tris paskutiniuosius 2003-iųjų mėnesius didžiųjų Lietuvos miestų gatvėmis važinėjo šešių skirtingų gamintojų miesto tipo autobusai: „Volvo“, MAN, „Ikarus“, „Karosa“, „Solaris“ bei „Nabi“.

Bandymai bei rezultatai

Pasak UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktoriaus Juozo Grabio, siekdami per trumpа laikа gauti maksimalius išbandymų rezultatus, išsiaiškinti autobusų privalumus, pranašumus bei trūkumus, bandomoms transporto priemonėms sostinėje jie parinko sudėtingiausius maršrutus.

Pirmieji savo produkcijа pateikė švedai: Lenkijoje surinktas „Volvo 7000“ į Vilnių atvyko spalio pabaigoje. Autobusas - standartinio dvylikos metrų ilgio, jame - 29+1 sėdimos vietos. Transporto priemonėje montuojamas „Volvo“ 230 AG (169kW) Euro 3 reikalavimus atitinkantis variklis. Per bandomаjį laikotarpį vilniečiai išsiaiškino, kad „Volvo 7000“ šimtui kilometrų vidutiniškai sunaudoja 42 litrus degalų. Vairuotojų bei keleivių nuomone, autobusas patogus: jo durys plačios, žemai išdėstytos, be laiptelių, tad įlipti į jį nesunku ir senyviems bei negalę turintiems žmonėms. Parankiai išdėstytas prietaisų skydas, lengvai sukiojamas vairas palengvina vairuotojo darbа. Keturių pavarų dėžė - automatinė, pritaikyta miesto sаlygoms. Maksimalus autobuso greitis - 70 km/val. Autobusа bandę vairuotojai gyrė ir labai efektyviai veikiančius pneumatinius stabdžius. Trūkumų pastebėta tik labai nežymių - vairuotojams kliudė nepakankamai apšviestos galinės durys, rasojantis kabinos šoninis stiklas, trukdantis stebėti vaizdа per veidrodėlius.

Panašius autobuso išbandymų rezultatus pateikė ir UAB „Kauno autobusai“. Jais važinėję vairuotojai taip pat pabrėžė „Volvo“ dinamiškumа, patogumа keleiviams, ergonomiškа vairuotojo darbo vietа, efektyvius (su ABS ir ASR sistemomis) stabdžius. šiek tiek skyrėsi tik kuro sаnaudos: Kaune autobusas vidutiniškai sunaudojo 38,9 l degalų 100 kilometrų.

čekiškas „Karosa City bus“ sostinės gatvėmis važinėjo tik porа dienų. Autobusas - standartinio 12 metrų ilgio, trejų durų, jame montuojami IVECO 245 AG (180 kW) arba 290 AG (213 kW) Euro 3 reikalavimus atitinkantys varikliai, „Voith“ arba ZF pavarų dėžės. šalies vežėjams pristatytame autobuse - 31 sėdima vieta, juo gali važiuoti daugiausia 100 keleivių.

„Karosa“ išbandžiusių „Vilniaus autobusų“ vairuotojų nuomone, autobusas - dinamiškas, manevringas. Patogus vairas, efektyvi stabdžių sistema bei komfortiškas, moderniai įrengtas salonas patrauklūs tiek vairuotojams, tiek keleiviams.

Išryškėjo ir kai kurie trūkumai: neparankiai kairėje pusėje sumontuotas prietaisų skydas, tad vairuotojas privalo nuolatos sukiotis, norėdamas pasiekti valdymo mygtukus. Autobuse nėra tachografo, todėl galima teigti, kad jis ne visiškai atitinka šiuolaikinius reikalavimus. Be to, sustojus stotelėje, vairuotojui tenka užtraukti rankinį stabdį - antraip neatsidaro autobuso durys. „Karosa“ vidutiniškai 100 kilometrų sunaudoja 35 litrus degalų.

Kaune „Karosa“ keleivius vežiojo savaitę. Jį bandę vairuotojai pažymėjo puikiа autobuso važiavimo dinamikа, ypatingai lengvai valdomа vairа bei akceleratoriaus pedalа, patogų, erdvų salonа. Kaip trūkumai nurodyta gana didelės kuro sаnaudos (Kaune autobusas 100 km sunaudojo 41,2 l degalų), nepatenkinama variklio garso izoliacija, nelabai patogi ir nuo salono neatitverta vairuotojo darbo vieta, važinėti nelygiomis gatvėmis per maža prošvaista. Be to, visa autobuso elektros instaliacija išdėstyta po grindimis ir yra gana atvira, todėl jа galima nesunkiai pažeisti.

Vokiečių gamintojai - koncernas „Neoman“ - išbandyti pateikė du skirtingo ilgio MAN autobusus. Pailgintas 18 metrų ketverių durų MAN NG 313 keleivius Vilniaus gatvėmis vežiojo savaitę, dvejų durų standartinio ilgio MAN NL 283 sostinėje užtruko ilgėliau. į MAN autobusus montuojami įvairaus galingumo „D0836 LOH 40“ Euro 3 reikalavimus atitinkantys varikliai, „Voith“ pavarų dėžės. Pailgintame autobuse telpa 50 sėdimų vietų, iš viso juo gali važiuoti iki 150 keleivių. Standartinio ilgio autobuse - 20 sėdimų vietų, jame vienu metu telpa apie 100 žmonių.

Pasak autobusais važinėjusių „Vilniaus autobusų“ vairuotojų, MAN privalumai - galingas variklis, lengvas bei patogus autobuso valdymas bei gerai įrengta vairuotojo darbo vieta. Salone sumontuoti kondicionieriai užtikri

na pastoviа temperatūrа, suteikia jaukumo keleiviams. Pailginto autobuso dumplės sumontuotos pačiame kėbulo viduryje - tad jis kur kas manevringesnis bei lankstesnis už šiuo metu parke eksploatuojamas karosas (jų priekinė dalis ilgesnė už galinę). Vairuotojui patogi ir minkšta MAN pakaba, autobusas talpus, originalaus dizaino, jo aptarnavimas nesudėtingas. Saugūs bei patikimi durų mechanizmai. Kaip trūkumа vairuotojai įvardijo per mažai nuo salono izoliuotа savo darbo vietа.

Neblogai vilniečiai įvertino ir vidutinės klasės 7,7 metro ilgio vengrų „Ikarus E-91“. Autobuse - 19+1 sėdima vieta, dar apie 40 keleivių salone gali stovėti. Jame montuojamas „Mercedes-Benz“ 4,2 litro 145 AG galingumo Euro 3 reikalavimus atitinkantis variklis, „Allison S 2000“ pavarų dėžė. Ikarusu važinėję vairuotojai pažymėjo galingа variklį, geras dinamines savybes, sklandžiai persijungiančias pavaras, nedideles kuro sаnaudas. Autobusas stabilus, manevringas - jo bazė tik 3,9 metro. Salonas gerai šildomas, tad keleiviams juo važiuoti jauku. Pastebėta ir trūkumų: šoniniai veidrodėliai per siauri, todėl vairuotojas pro juos prastai mato aplinkа. Be to, nepatikima durų konstrukcija - jos gali netikėtai atsidaryti, keleiviui netyčia nuspaudus mygtukа.

Vidutinės klasės „Solaris Urbino 10“ vilniečiams pateiktas gruodžio pradžioje. Autobusas - 10 metrų ilgio, į jį gali būti montuojamas IVECO (239 AG) ar MAN (220 AG) Euro 3 reikalavimus atitinkantys varikliai, „Voith“ ar ZF pavarų dėžės. Autobusas patogus keleiviams - jis šiek tiek platesnis (2,55 m), didesni tarpai tarp sėdynių leidžia lengviau judėti. Nors „Urbino“ - dviem metrais trumpesnis už standartinį ir sunaudoja mažiau degalų, keleivių gali vežti beveik tiek pat. Autobusas manevringas, dinamiškas, modernus, nesudėtingai aptarnaujamas.

Vengrijoje, Budapešte, gaminamа „Nabi Excel“ pirmiausia išbandė Kauno vežėjai bei gyventojai. į sostinę autobusas atvyko gruodžio 19-аjа. „Nabi Excel“ - standartinio 12 metrų ilgio, jame montuojamas „Mercedes-Benz OM906LA“ 243 AG Euro 3 reikalavimus atitinkantis variklis, „Allison B300R“ penkių pavarų dėžė. Autobuse - 38 sėdimos vietos, patogiai įrengta vairuotojo vieta, jis originalaus dizaino, manevringas.

Išsirinks tinkamiausius

Visos šalies keleivių vežėjams pateiktos transporto priemonės - dyzeliniu kuru varomais varikliais, žemagrindės, pritaikytos žmonėms su negale. Pasak jas bandžiusių įmonių vadovų, visi autobusai pakankamai modernūs, ekologiški, patogūs keleiviams bei vairuotojams. Beje, Vilniaus miesto savivaldybė į konkurso sаlygas ketina įtraukti specifinį reikalavimа - kad įsigyjamų autobusų varikliai būtų pritaikyti naudoti ir biodegalus.

Kaip teigė J. Grabys, visi autobuso privalumai bei trūkumai išryškėja tik jį eksploatavus bent vienerius metus, tačiau susidaryti bendram įspūdžiui pakako ir trumpesnio laiko. Susumavę bei apibendrinę išbandymų rezultatus, miestų keleivių vežėjų įmonių darbuotojai turės galimybę išsirinkti geriausias ir tinkamiausias transporto priemones.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija