Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Krone siūlo stabilumа

Dabar ABS ir ESP sistemos yra daugelio naujų automobilių standartinė ar užsakomoji įranga. Neaplenkė ši naujovė ir puspriekabių. Praktika parodė, jog autotraukinio, kurio abi grandys - ir vilkikas, ir puspriekabė - turi ESP, stabilumas ekstremaliomis situacijomis padidėja 40 procentų. Tai labai aukštas rodiklis, nes daugumai atvejų to visai pakanka, kad staigiai manevruojant arba pernelyg greitai įvažiavus į staigų kelio posūkį autotraukinys neapvirstų.

Tačiau kodėl eksploatuojantys senesnio modelio puspriekabes (o jų kol kas parke dauguma) kelyje turi jaustis mažiau saugūs? To savęs paklausė „Krone“ specialistai ir rado sprendimа: kartu su žinoma stabdžių sistemų gamintoja firma „Haldex“ sukūrė puspriekabėms, turinčioms elektroninio stabdžių valdymo sistemа EBS, specialų skersinio pagreičio daviklį („Haldex“ nomenklatūroje jis vadinamas „Stability Sensor“).

Tai vienas iš trijų efektyviam ESP darbui reikalingų daviklių. ESP esmė - iš vairo padėties, transporto priemonės sukimosi apie vertikaliа ašį bei judėjimo skersine kryptimi pagreičio daviklių gaunamų signalų palyginimas su įrašytais ESP atmintyje. Jei EBS valdymo blokas šiа informacijа įvertina kaip pavojingа, į transporto priemonės ratų stabdžius ABS kanalais perduodamas signalas stabdyti. Pristabdant kurios nors pusės ratа arba ratus, sukuriamas veikiantis priešinga kryptimi jėgų momentas, ir judėjimo trajektorija, o kai kada - variklio galia ir važiavimo greitis - koreguojami vairuotojui neįsikišant. Moderniose transporto priemonėse atskirų elektroninių sistemų valdymo blokai tarpusavyje susikalba ir sprendimus sugeba priimti patys.

Minėtas papildomas daviklis puspriekabėje, jau turinčioje EBS, montuojamas jos rėme virš ašių. Iš jo išeinantis laidas prijungiamas prie stabdžių elektroninio valdymo bloko išėjimo „AUX 5“. Vokietijoje specializuota dirbtuvė šį daviklį įrengia per valandа. Kaip rašoma, daviklis su įrengimu transporto priemonės savininkui kainuoja 90 eurų. Kiti du davikliai - vairo pasukimo kampo bei sukimosi apie vertikaliа ašį - yra EBS komplekte.

Sumontavus puspriekabėje ESP daviklį, naujai susiformavusi elektroninė sistema pradžioje pati savaime mokosi, kol prisiderina prie autotraukinio parametrų ir jo elgsenos kelyje. Kaip rašo bandę „Krone“ patobulintas puspriekabes, sistemos mokymosi metu vairuotojas pradžioje jaučia nestiprius ir vairuoti nekliudančius stabdymo impulsus net ir nedideliuose posūkiuose, kol sistema apsipranta ir ima reaguoti tik į tikrai pavojingas situacijas ir manevrus. Toks trumpai trunkantis mokymosi procesas kartojasi kiekvienа kartа, kai puspriekabė pakraunama iš naujo, kai pakeliama arba nuleidžiama papildoma ašis arba puspriekabė sukabinama su kitu vilkiku.

Pavarų dėžė „I-SHIFT“ - ir autobusuose

„Volvo“ specialistai nusprendė, jog atėjo laikas ir magistralėmis skriejančių autobusų vairuotojams suteikti galimybę naudotis automatizuotos (ne automatinės!) pavarų dėžės „I-shift“ teikiamais privalumais.

Skaitytojams norėtume priminti, kad naujos kartos sunkiuosiuose sunkvežimiuose „Volvo“ gali būti naudojama originali 12 laipsnių automatizuota pavarų dėžė „I-shift“, skirta autotraukiniams, kurių didžiausia masė - iki 44 tonų. Ji gali dirbti dviem režimais: kaip įprasta mechaninė, kai vairuotojas pavaras perjunginėja ranka pats sėdynės ranktūryje patogiai sumontuota svirtimi pasirinkdamas tinkamiausiа atitinkamai eismo situacijai jam atrodančiа pavarа, bei automatiniu režimu. Pastaruoju atveju pavaras parenka ir stiprintuvų pagalba perjungia elektroninis valdymo blokas, įvertinęs variklio apkrovimа ir kelio sаlygas. Darbui automatiniu režimu „I-shift“ turi dvi programas - „ekonomiškа“ ir „maksimalios galios“. Antroji programa pasirenkama esant itin sunkioms kelio sаlygoms, kai reikia iš sunkvežimio išspausti viskа, kа galima. Automatiniame režime vairuotojas pavarų dėžės svirties neliečia, tik kontroliuoja judėjimo greitį akceleratoriaus pedalu.

Pavarų dėžės modifikacija autobusams (modeliai „8700“, „9700“ ir „9900“) apskaičiuota perduoti maksimaliam 2400 Nm sukimo momentui. Ji įrengiama už papildomа 2140 eurų priemokа prie bazinės autobuso kainos.

Tipiškas „I-shift“ darbo automatiniu režimu pavyzdys galėtų būti pilno keleivių ir jų bagažo autobuso pajudėjimas iš vietos. Autobuso borto kompiuteris daviklių pagalba įvertina jo masę, kelio profilį (nuokalnė ar įkalnė, ar lygi vieta) ir įjungia pavarа, nebūtinai žemiausiа. Variklis dirba optimaliu - ekonomiškiausiu ir ekologiškiausiu - režimu, autobusas pajuda sklandžiai, be trūkčiojimų ir be nereikalingo „gazavimo“. Kaip tik taip, kа labai vertina keleiviai…

Liucijus SUSLAVIčIUS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija