Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

MAN - vienas iš populiariausių Europoje sunkvežmius ir autobusus gaminančių koncernų - mūsų šalyje ilgа laikа tūnojo tarsi šešėlyje. Konkurentai Lietuvoje vienа po kito statė naujus salonus, servisus, galingus atsarginių detalių sandėlius, o MAN dileriai tik pardavinėjo automobilius ir teikė minimalias paslaugas. Taip ilgai tęstis, žinoma, negalėjo, ir permainos pagaliau pribrendo. Apie jas ir kalbamės su UAB „Ulrich Funk Handelskontor“ - MAN Nutzfahrzeuge AG“ generaliniu importuotuoju Lietuvoje - direktoriumi Petru TREIGIU.

- Pradėkime nuo to, kad pagaliau pabėgote iš miesto centro į patį sostinės pakraštį…

- Patirtis parodė, kad sunkvežimiais bei jų detalėmis prekiaujančiai bendrovei miesto centre nėra kа veikti - čia nepatogu nei įmonės darbuotojams, nei klientams. Pagaliau pernelyg brangu. Tai ir nulėmė, kad nuo šių metų vidurvasario persikėlėme į naujas erdvias patalpas žarijų gatvėje. čia įsikūrė bendrovės administracija, parduotuvė, atsarginių detalių sandėlis - viskas vienoje vietoje, viskas po vienu stogu. Nepatogu tik tai, kad kol kas tebevyksta pastato rekonstrukcija ir remontas, bet anksčiau ar vėliau jis bus baigtas, tada turėsime ir naujų bei naudotų automobilių demonstravimo aikštelę, kuriai vieta taip pat numatyta. Taigi netrukus visa, kas reikalinga parduodant, techniškai aptarnaujant ir remontuojant MAN sunkvežimius bei autobusus, turėsime po ranka. Ir, žinoma, ne tik sostinėje. Garantinį aptarnavimа bei remontа Lietuvoje dabar atlieka penki servisai - du Vilniuje ir po vienа Kaune, Klaipėdoje, Marijampolėje. Perspektyva - dar vienas servisas turėtų atsirasti Panevėžio - šiaulių regione.

- Vienas iš didžiausių rūpesčių bet kuriam dileriui - atsarginių detalių sandėlis. Jis ne tik užima daug vietos, bet ir baisiai brangiai kainuoja, tad nenuostabu, kad iki šiol vyksta ginčai, kiek ir ko būtina turėti regiono centriniame atsarginių detalių sandėlyje. Kaip Jums pavyko išspręsti šiа problemа?

- Dar negalėčiau pasakyti, kad pavyko, tačiau permainos akivaizdžios: šiuo metu turime apie 60 proc. reikalingų detalių, o optimalu, manau, būtų apie 80 proc. Kol kas negalėdami didinti sandėlio atsargų, radome kitа būdа, kaip kuo greičiau reikiamas detales pristatyti klientams: anksčiau transportas iš centrinio MAN gamyklos sandėlio Vokietijoje atvykdavo kartа per dvi savaites, dabar - du kartus per savaitę. Iki šiol didesnių problemų dėl reikiamų detalių stokos nebuvo. MAN planuoja naujа didelį sandėlį Rytų Europos regionui statyti Lenkijoje, tad detalių tiekimo reikalai dar paspartės.

- Patalpos ir detalės, be abejo, labai svarbu, tačiau be žmonių jos tėra krūva geležies bei statybinio laužo. Penkiems MAN automobilius remontuojantiems servisams reikia nemažo specialistų būrio. Ko gero, ne mažiau jų reikia ir centre - detalėms užsakinėti ir organizaciniam darbui. Parengėt patys ar persiviliojot iš kitur?

- šiais laikais persivilioti gana sudėtinga, nes visur panašios tiek darbo sаlygos, tiek atlyginimai. Pagaliau netgi atsiviliotam žmogui vis viena reikalinga adaptacija, trunkanti nuo pusės metų iki metų. Manau, perspektyviausias kelias - užsiauginti darbuotojus patiems, juo labiau, kad tiek MAN koncerne, tiek, esu tikras, ir kituose yra nusistovėjusios kvalifikacijos kėlimo sistemos. štai ir mūsų inžinierius, atsakingas už darbuotojų mokymа, yra labai dažnas svečias MAN mokymo centre, kur pirmiausia susipažįsta su technologinėmis naujovėmis pats, o paskui tas žinias perduoda servisų meistrams. Susipažinti su nauja įranga jie dažnai į Vokietijа vyksta ir patys. Tad galima drаsiai tvirtinti, jog tiek remonto įranga, tiek darbų kokybe mūsų servisai jau prilygsta vokiškiesiems, bet yra kur kas pigesni. Ne veltui esant nedideliam gedimui vairuotojai iš paskutiniųjų traukia namų link ir čia tvarkosi savo transporto priemones. Apgalvota kvalifikacijos sistema yra ir pardavėjams bei vadybininkams, dirbantiems su detalėmis. Taigi dabar jau ir MAN atstovybėje yra visa, kas reikalinga normaliam dilerio darbui.

- O kа mūsų vežėjai daugiausia įsigyja iš MAN gaminių?

- Populiariausi, žinoma, yra vilkikai su XXL kabinomis ir 410 AG varikliais arba analogiškos važiuoklės, ant kurių montuojami didžiatūriai kėbulai su maksimalios apimties priekabomis.

- Tačiau užsienyje MAN važiuoklės kur kas populiaresnės kaip įvairių specialios paskirties agregatų „nešėjai“. Negi jais nesidomi kelininkai, komunalininkai, statybininkai?..

- Kodėl nesidomi, labai domisi, tačiau to, deja, maža. Naujai technikai įsigyti reikia nemažų pinigų, tad ir perkama, kas pigiau, kas paprasčiau. Nesvarbu, kad po antros trečios pigiai įsigytos mašinos visi supranta padarę klaidа, užtat… nebrangiai. Ko gero, labiausiai su pigiais daiktais yra pasimokę vežėjai: vos vienа kitа automobilį jie dabar nuperka pačios pigiausios komplektacijos, su silpniausiu varikliu, prasčiausiomis padangomis. Beje, šiemet vokiečių žurnalų „Lastauto Omnibus“, „Fernfahrer“ bei „Trans aktuell“, skirtų komercinio kelių transporto darbuotojams, išrinko MAN TGA populiariausiu sunkvežimiu net dviejose klasėse iš penkių - magistralinių vilkikų ir savivarčių iki 32 t. Mažiausiųjų (iki 7,5 t) klasėje MAN LE 27,5 buvo antras, o tarp išvežiojamųjų sunkvežimių MAN ME 15,0 - trečias. Esu tikras, kad mūsų transportininkai ne blogiau negu vokiečiai išmano tikrаsias vertybes ir jei tik turėtų galimybes rinktis… Tačiau negalėdami įpirkti naujų manų, jie galbūt pasirinks naudotus, kurie, patikrinti ir sutvarkyti autorizuotuose MAN servisuose Vokietijoje, bus gerokai pigesni. Tokiais sunkvežimiais taip pat netrukus prekiausim.

- Permainų daug, tačiau, prisipažinsiu, kol kas nesuvokiu, su kuo jos susijusios. Juk akivaizdžiai matėme, kad dar prieš keletа metų MAN vadovai kur kas santūriau žiūrėjo į mūsų rinkа.

- Ir mes, ir naujų sunkvežimių pardavimų dinamika mūsų šalyje padėjo įtikinti MAN vadovybę keisti požiūrį į Lietuvos rinkа. įtakos, ko gero, turėjo ir mūsų šalies pastangos įstoti į ES ir į NATO. Ne paslaptis, jog MAN nemažai gamina karinės technikos. Kita vertus, ėmė daugėti tarptautinių ekspedicinių firmų, kurios naudoja daug MAN automobilių. Nepamirškim, jog MAN koncernui priklausančiose gamyklose pagamintais autobusais važinėja milijonai keleivių, o mūsų parkas jau gerokai pasenęs. Ne už kalnų metas, kai reikės peržiūrėti komunalininkų, statybininkų, kelininkų parkus. MAN vadovybė visa tai įvertino, ir mes tapome kur kas įdomesni. Po tokių išvadų, suprantama, keičiasi ir požiūris.

- Ar tiek mūsų vežėjams, tiek MAN vadovybei turėjo įtakos tais laikais atrodęs grandiozinis projektas, pagal kurį gamykla „Lifosa“ nupirko iš karto per 30 MAN vilkikų?

- Tada, 1998 m., galbūt ir turėjo, nes buvo šiokia tokia sensacija, o dabar yra palyginti nemažai įmonių, perkančių po 20-30 vilkikų. Tai, žinoma, rimti klientai, rimti vežėjai, tačiau tokiais kiekiais perkami sunkvežimiai jau nebestebina. O prieš penketа metų prasidėjęs „Lifosos“ projektas tebesitęsia: tada nupirkti vilkikai važinėja ir dabar, jų odometrų skaitikliai jau persirito per nulį - nuvažiuota daugiau nei milijonas kilometrų ir, matyt, dar tiek važiuos. Beje, įmonių, sukomplektavusių savo parkа vien tik iš MAN vilkikų, yra ir daugiau. Iš rikiuotės išėjusias mašinas jos dažniausiai keičia tos pačios markės transporto priemonėm. Kai kurios turi dviejų ar trijų markių automobilius. Tokios ypač įdomios, nes išryškėja tiek mūsų mašinų privalumai, tiek trūkumai.

- MAN turi trūkumų?

- Užuominа supratau… Tačiau trūkumų, deja, turi visų markių, visų modelių automobiliai. Juk dešimtis tūkstančių detalių į tam tikrа sistemа turi sudėlioti dešimtys tūkstančių žmonių skirtinguose miestuose ar netgi valstybėse. Visuomet yra tikimybė, kad kažkas kažkа padarys ne taip. Garantiniai laikotarpiai ir yra tam, kad būtų pašalinti nesisteminiai trūkumai. Gamintojų tikrаjа vertę parodo pogarantinis laikotarpis: jei automobilis ir tada pernelyg dažnas serviso svečias, gal būt verta pagalvoti apie kitа markę. Dileriai todėl ir vertina seniausius savo klientus, nes naujuosius prarasti kur kas lengviau ir paprasčiau, užtenka nelemto atsitiktinumo. Senesnieji - ištikimi, tačiau ir reiklesni, nes žino, ko nori ir kа mes galime.

- Kа naujo vežėjams MAN pasiūlys artimiausiu metu?

- į šį klausimа Jūs, ko gero, galite atsakyti geriau už mane, juk kа tik grįžote iš parodos Amsterdame! Kа tik spausdinote ir straipsnį apie naujаjį MAN TGB, kurio netgi dileriai dar nematė.

Rimčiausia kitų metų naujovė - nuo gegužės mėnesio - visiškai nauji MAN varikliai. Keičiasi jų litražas, keičiasi pavadinimai ir klasifikacija. Kadangi dabartinės technologijos leidžia iš variklio kiekvieno litro išspausti daugiau AG, tad standartinis 12 l variklis „suliesės“ iki 10,5 l galingumų skalė - 380, 420 ir 480 AG. Platesnį pritaikymа ras ir naujas 6,9 l motoras. Visi varikliai „common rail“ sistemos. Dar viena ypatybė - juose atskirtos aušinimo ir tepimo sistemos: pramušus tarpinę, aušinimo skystis jau nebepateks į alyvа. Iš naujovių, kurias labai teigiamai jau įvertino ir mūsų vežėjai, paminėčiau TGA galinės ašies x raidės formos stabilizatorius, tvirtinamus keturiuose taškuose (anksčiau - trikampio formos ir tvirtinami trijuose - taip išspręsta viena skaudžiausių TGA važiuoklės problemų).

- O ko galima tikėtis iš MAN dilerių netolimoje ateityje?

- Pirmiausia gerų, patikimų tiek naujų, tiek ir naudotų MAN mašinų, bet tai - gamintojų rūpestis. Mes jas greit pristatysim, mėnesių laukti nereikės. Toliau - jau kitаmet kur kas turtingesnio atsarginių detalių sandėlio ir sunkvežimių demonstravimo aikštelės, kad pirkėjas nesijaustų perkаs katę maiše. O visa kita - kasdienis darbas, be kurio neįmanoma jokia veikla.

- Dėkui už pokalbį.

Kalbėjosi Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija