Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

šiandien Lietuvos vežėjai abiem kojom tvirtai stovi tarptautinėje transporto paslaugų rinkoje. Tačiau visus neramina, kaip teks dirbti rytoj, 2004-ųjų gegužės pirmаjа? Kokių permainų laukti? Atsakyti į šį klausimа paprašiau Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento direktorių Romualdа PETRAVIčIų.

- Iš visų valdžios pareigūnų esate arčiausiai vežėjų, ne iš nuogirdų žinote jų rūpesčius. Tačiau po pusmečio įprastas gyvenimas pasikeis. Kokių permainų vežėjai sulauks?

- Norėčiau priminti, jog naujų amerikų neatrasim - mūsų vežėjai jau seniai dirba EB. Visi jie sukaupę didelę patirtį, turi gerа vardа, nuolat jaunėja jų turimas transporto priemonių parkas. Jie puikiai susipažinę su EB šalių specifika, žino visus jų versle galiojančius teisinius aktus bei reikalavimus. Tai sakau norėdamas įtikinti, jog jokių revoliucijų šiame darbo bare laukti nevertėtų, tačiau naujovių, žinoma, bus. Pagrindinė - nuo kitų metų gegužės 1 d. visose išsiplėtusios ES šalyse nustos galiojusi dabartinė leidimų sistema. Atskirų šalių leidimus pakeis EB leidimai. Kiekviena vežėjų įmonė gaus tiek pagrindinio leidimo kopijų, kiek ji turi automobilių, turinčių teisę vežti krovinius tarptautiniais maršrutais. Leidimų forma, patvirtinta EB reglamento 881/92, yra standartinė (4 formatas), spalva - melsva. Projektas susisiekimo ministro jau patvirtintas, pakeistos tarptautinio krovinių vežimo taisyklės, šiuo metu derinami procedūriniai klausimai su Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba prie Finansų ministerijos. Visas šis darbas iki Naujųjų metų bus užbaigtas, leidimus išspausdinsime kitų metų pradžioje, o po to juos išdalinsime visiems vežėjams, kurie turi galiojančias licencijas kroviniams gabenti tarptautiniais maršrutais. Tad vežėjai, kurie, sakykim, veža krovinius įprastais maršrutais - iš Prancūzijos į Italijа, iš Italijos į Ispanijа, iš Lenkijos į Vokietijа ir pan., jokių apribojimų nepatirs. Kiekvienam vairuotojui tereikės su savimi turėti EB leidimo kopijа. Jas vežėjams išdavinės Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI). štai tada Europoje ir prasidės tikroji konkurencija - kaip sugebėsime dirbti, taip ir gyvensime…

- O kaip bus vežami kroviniai į šalis, kurios nepriklauso ES? Reikės atskirų leidimų?

- Taip. Kurį laikа galios dabartinė dvišalių sutarčių nustatyta tvarka. Tačiau vėliau situacija gali keistis. Tarkim, vežate krovinį iš Prancūzijos į Ukrainа. Tokiu atveju reikalingi Ukrainos ir Prancūzijos „trečios šalies“ arba ETMK leidimai. Su kitomis EB valstybėmis gali būti susitarta ir kitaip.

- Daug kа domina, ar bus galima mūsų įmonėms dirbti Europos Sаjungos valstybių vidaus rinkoje? Kitaip tariant, užsiimti kabotažu?

- Deja, pirmuosius dvejus metus naujosios šalys - ES narės praktiškai užsiimti kabotažu negalės, ši veikla bus draudžiama. Mums bus taikoma sistema 2+2+1. Pabandysiu jа iššifruoti: tarkim, norite dirbti Olandijoje, tačiau pirmuosius dvejus metus neturėsite tam teisės. Po dvejų metų prasidės derybos - olandai svarstys, leisti, ar ne. Pagrindinė sаlyga, nuo kurios viskas priklausys, - mūsų darbdavio mokamas darbo užmokestis saviems darbuotojams. Jeigu jis Olandijoje bus ženkliai didesnis nei Lietuvoje, užsiimti kabotažu neleis dar dvejus metus. Po to vėl svarstys, turės teisę atidėti dar metus. Maksimalus pereinamasis laikotarpis - penkeri metai. Taip vakariečiai stengiasi apsaugoti savаjа rinkа. Juos galima suprasti - konkurencinės sаlygos vienoje ar kitoje šalyje privalo būti vienodos visiems.

- O kaip bus su ekotaškų sistemа vežėjams taikančia Austrija? Ar ji jos neatsisakys?

- Ne. Apie tai sklido daugybė įvairiausių kalbų, bet dabar situacija aiškėja - ekotaškų sistema išlieka. Nesusipažinusiems su ja trumpai paaiškinsiu, kas tai yra. 1994 m. Europos Komisija pasiūlė ekotaškų sistemа kaip sprendimа, sumažinsiantį sunkvežimių daromа neigiamа poveikį aplinkai. Tais pačiais metais buvo priimtas Europos Komisijos reglamentas 3298/94/EB dėl tranzito teisių sistemos (ekotaškų) sunkiasvoriams automobiliams, vykstantiems tranzitu per Austrijа. Nuo to laiko ši šalis yra ištikima ekotaškų sistemai, kurios tikslas - sumažinti NOx dujų išmetimа iš tranzitu per Austrijа vykstančių sunkvežimių. Kiekvienai ES šaliai narei yra suteikiamas fiksuotas eurotaškų skaičius. Už kiekvienа tranzitinę kelionę per Austrijа sunkvežimiai turi „mokėti“ tam tikrа ekotaškų skaičių, atitinkantį jų išmetamа NOx kiekį. Kuo švaresnis automobilis, tuo mažiau ekotaškų reikia „mokėti“. Važinėji ne pirmos jaunystės sunkvežimiu - trumpini galimų tranzito reisų skaičių. štai ir spręsk, kas geriau: pirkti naujesnę transporto priemonę ar išbraukti Austrijа iš savo maršrutų sаrašo.

šiandien reikalavimai tokie: Euro 3 kategorijos automobilio variklis gali išmesti ne daugiau kaip 5 mg azoto oksido. Jeigu šis skaičius nesiekia 5 mg - važinėk sveikas kiek nori, tranzitas liberalizuojamas, jokių kliūčių tau nėra. Jeigu 8,2 mg - į Austrijа dar įleis, bet tranzitu - nevažiuosi. Tai privalo žinoti kiekvienas vadybininkas - ekotaškai taikomi tik Euro 1 (jeigu NOx kiekis neveiršys 8 mg) ir Euro 2 mašinų kategorijoms. Dar reikėtų žinoti, kad ši sistema netaikoma dvišaliams važiavimams - tik vykstantiems tranzitu.

Kadangi kalbamės šv. Kalėdų ir Naujųjų metų išvakarėse, naudodamasis proga norėčiau visiems Lietuvos vežėjams palinkėti, kad jie ir ateity, Lietuvai tapus ES nare, išliktų tokie pat pavyzdingi ir tvarkingi, kad saugotų savo gerа vardа, kad ES rinkoje juos lydėtų sėkmė. Laimės ir sveikatos Jums ir Jūsų šeimų nariams.

- Ačiū už pokalbį.

Kalbėjosi Kazys BAGDONAVIčIUS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija