Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

„TAI - NE FANTASTIKA“

Pakomentuoti Veronos deklaracijos keliamus tikslus paprašėme aktyviai šį dokumentа rengiant dalyvavusį Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorių Vigilijų SADAUSKА.

- Pabandykite skeptikus įtikinti, kad Lietuva per šešerius su trupučiu metų sugebės iki 2010 metų sumažinti eismo įvykiuose žuvusiųjų skaičių net 50 proc. šiandieninė statistika optimizmo nekelia. Ar vejami noro tapti ES nariais nesureikšminome savo galimybių? Sutikite, šiandien tai skamba fantastiškai…

- Iš pirmo žvilgsnio - taip. Bet prisiminkite 1997 metus: prieš šešetа metų kalbos apie tai, kad visi automobiliai šaltuoju metų laiku privalėtų važinėti žieminėmis padangomis, daug kam atrodė utopija. O dabar kai kurie vairuotojai mus kaltina, kodėl to reikalavimo nepriėmėme anksčiau. O nepriėmėme todėl, kad tam nebuvome pasirengę…

šiandien ES šalyse saugos diržus priekinėse sėdynėse užsisega 90 proc. važiuojančių, galinėse - 63 proc. O pas mus? Kartu su VGTU studentais ir Lietuvos vairuotojų sаjunga atlikome tyrimus: iš 100 automobilių saugos diržai priekinėse sėdynėse buvo užsegti 60-tyje mašinų, galinėse - tik 3. Tuo tarpu saugos diržai - viena iš pagrindinių priemonių, padedančių išsaugoti eismo dalyvių gyvybes. Visa Europa sumažino mašinų greitį gatvėse, kur yra pėsčiųjų perėjų, iki 50 km/h dar 1985-1990 metais. Mes tam sugaišome dešimtį metų.

Kita problema - alkoholio ir narkotikų vartojimas. Kol kas mes lėšas investuojame tik į kelius, tobulinam jų infrastruktūrа ir t. t. Tuo tarpu Europos šalys jau seniai išsiaiškino, jog to maža, jos itin daug dėmesio bei lėšų skiria vadinamajam žmogiškajam veiksniui - vairuotojams mokyti bei visuomenei šviesti.

Veronoje mus pakvietė į Tarptautinio kelių saugumo salono atidarymа Veronos parodų komplekse, kur susipažinome su šiuolaikinėmis technologijomis bei žmonių švietimo ir saugaus eismo svarbos suvokimo priemonėmis. Parodoje buvo eksponuojami saugos diržų efektyvumo stendai. Ministras Z. Balčytis pats išbandė stendа, kuriame imituojamas 7 km/h greičiu judančio automobilio atsitrenkimas į kliūtį. Greitis - tarsi nedidelis, tačiau patirtas smūgis priverčia susimаstyti, kas būtų, jeigu važiuotumėte 50 km/h ir neprisisegtumėte saugos diržų… Ministras su parodos organizatoriais aptarė galimybę organizuoti panašius kelių eismo saugumo įrenginių pristatymus Lietuvoje, nes, kaip sakoma, geriau vienа kartа pamatyti, negu šimtа kartų išgirsti.

- Ar prisijungimas prie Veronos deklaracijos labai keis eismo saugumu besirūpinančių organizacijų darbo planus?

- Be abejo. Artimiausiu metu bus parengta nauja Saugaus eismo krypčių programa. Neabejoju, žmonės supras, kad programa rengiama jų labui, ir pateiks vertingų pasiūlymų. Akivaizdu, jog auklėjamajam švietėjiškam darbui reikės lėšų. Palyginkime: dabar keliams skiriame 700 mln., o švietėjiškai veiklai - tik 200-300 tūkst. litų. Europos akimis žiūrint - didžiulis disbalansas. ES ne tik stato kelius, bet stengiasi padaryti viskа, kad jie būtų saugūs. Visuomenė, eismo dalyviai nuolat informuojami, kokie maršrutai ar kelio ruožai yra pavojingi. O mes daliname vaikams atšvaitus dažnai net nepaaiškindami, kokia iš jų nauda. Vakarų šalys nuėjo kitu keliu: gamintojai siuva viršutinius rūbus ir net batus su šviesа atspindinčiais elementais, nes kiekvienam aišku, jog vaikas atšvaitа gali pamesti. Laikas būtų ir mūsų pramonei susidomėti šiuo patyrimu. Nauda būtų neabejotina. Kiekvienas vairuotojas yra patyręs, kaip sunku važiuojant tamsiuoju paros metu pastebėti praeivį.

- Jau įpratome, kad ES mus finansuos… Ar gausime lėšų šiems tikslams?

- Europos šalių transporto ministrai siūlė sudaryti bendrа Europos eismo saugumo fondа, o jo lėšas skirti eismo saugumo priemonių finansavimui. Panašų fondа iki 2000 m. turėjome ir Lietuvoje, tačiau 2000 m. jis buvo panaikintas, o jo lėšos pervestos į Kelių fondа - priežiūros programа. Minimas fondas daugiausia dėmesio skyrė švietėjiškai veiklai, ir 2000 m. mums pavyko sumažinti tiek avarijų, tiek ir žuvusiųjų skaičių. Galimas dalykas, jog iš ES sulauksime finansinės paramos mūsų projektams įgyvendinti, tiksliau - koofinansavimo, nes, kaip sakoma Veronos deklaracijoje, „eismo saugumo didinimas reikalauja nuolatinių ir ilgalaikių pastangų, o tai reiškia, jog šiam reikalui turi būti suteiktas aukštesnis prioritetas bei turi būti užtikrinti finansiniai ir profesiniai ištekliai“. Baigdamas reziumuosiu šitaip: tikslas aiškus, efektyvios priemonės egzistuoja, belieka dirbti.

- Ačiū už pokalbį.

Kalbėjosi Kazys BAGDONAVIčIUS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija