Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

LIAZ nebeliko...

Nelinksmа žiniа pranešė čekijos Respublikos masinės informacijos priemonės - savo vartus galutinai užvėrė sunkvežimių gamykla LIAZ (Liberecke Automobilove Zavody), tarybiniais laikais gerai vertintų sunkvežimių ir vilkikų „škoda 706RT“ bei LIAZ 100 gamintoja.

Sunkiųjų (keliamoji galia - 8 ir daugiau tonų) komercinių automobilių gamykla Mnichovo Hradište mieste buvo įkurta 1951 metais. Pirmuosius „škoda 706R“ tipo sunkvežimius ji pagamino 1952 metų sausio mėnesį. Vėliau pagrindiniu modeliu tapo bene moderniausias ir komfortiškiausias visoje „socialistinėje stovykloje“ 8 tonų sunkvežimis „škoda 706RT“, eksportuotas į daugelį pasaulio šalių ir dar tebegaminamas Kinijoje. Gamykla klestėjo 1977-1980 metais, kai per metus pagamindavo per 13 tūkstančių naujos LIAZ 100 šeimynos automobilių, kurių daugumа sudarė į TSRS eksportuojami vilkikai LIAZ 110.50 su 12 tonų puspriekabėmis „N12CH“, mūsų dažniausiai vadintomis „Alka“. Išsiplėtė kooperacija su gamybos partneriais Vengrijoje („Raba“) ir Bulgarijoje („Madara“).

Tačiau po 1990-ųjų gamyba ėmė greitai mažėti. Pagrindinis užsakovas - TSRS - nustojo egzistuoti, o čekijа ir Slovakijа užplūdo nebrangių analogiškos klasės naudotų sunkvežimių lavina iš Vakarų. Prie gamyklos nuosmukio prisidėjo ir jos vadovybės klaidos. Rasti strateginių partnerių Europoje nepavyko, tad problemų turinčiа įmonę 1995 metais perėmė Pilzene įsikūręs koncernas „škoda Holding“. Tuo metu jis planavo perimti kitus sunkvežimių gamintojus, tarp jų „Tatra“, ir sukurti stipriа automobilių gamybos grupę centrinėje Europoje. Tačiau ir šie ambicingi planai nuėjo niekais. 2001-ųjų kovo mėnesį pagrindinei gamyklai Mnichovo Hradište buvo paskelbtas bankrotas, o 2002-ųjų birželio mėnesį toks pat likimas ištiko LIAZ dukterinę variklių gamyklа „Jamot s.a.“ Jablonece prie Nysos. 2001 metų lapkričio mėnesį LIAZ bandė gelbėti Slovakijos holdingas „Sipox“, perėmęs pagrindinę gamyklа, tikėdamasis atnaujinti sunkvežimių surinkimа ir surasti naujas eksporto rinkas. Deja, 2002 metais Mnichovo Hradište pavyko surinkti tik 15 liazų, šiais metais - dar penkis, iš kurių du parduoti į Kazachstanа. Paskutiniu pagamintu LIAZ markės sunkvežimiu tapo specialus 4x4 tipo visureigis, skirtas lydėti vienai iš ralyje Paryžius-Dakaras startuosiančių komandų. Liūdnas buvusios šlovės atspindys: juk prisimename, kad tame pat ralyje savo klasėje 1987 metais specialiai parengti sunkvežimiai LIAZ užėmė trečiа vietа, o kitais - net antrаjа.

Variklių gamykla dar dirbs - gamins variklius bei atsargines detales čekijoje, Slovakijoje ir kitose Rytų Europos šalyse eksploatuojamiems sunkvežimiams LIAZ ir autobusams „Karosa“. Beje, gamykla rengiasi ateityje persiorientuoti į laivų, žemės ūkio mašinų bei stacionarių įrengimų variklių gamybа. Taip planuoja naujasis savininkas - čekijos firma „Tedom“, pavadinusi jа „Tedom Motor Plant“.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (36)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Vilkikų daugėja. O vairuotojų?

Dilerių naujienos

MAN RENESANSAS LIETUVOJE

Faktai ir komentarai

VERONOS DEKLARACIJA - KIETAS RIEšUTAS LIETUVAI

„TAI - NE FANTASTIKA“

GAIRėS

METAI BUVO TURININGI

Užsienyje

KENWORTH T2000 - GRAžUS KAIP AMERIKIETIšKA SVAJONė

Lietuvoje ir pasaulyje

LIAZ nebeliko...

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO

Sį „SUSISIEKIMO PASLAUGOS“ - PENKERI

Transporto politika

Kokių permainų kitаmet sulauksime?

Keleivinis transportas

IšBANDYMUI - žYMIAUSIų GAMINTOJų AUTOBUSAI

Technika

Naujienos

Teisė

PVM Lietuvai tapus ES nare

Muziejus

BERLIET STRADAIR arba prancūziška elegancija