Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

SUDėTINGAS SUNKVEžIMIO AGREGATAS

Vis dar gerai pamenu KPI Automobilių katedros mokomojo GAZ-51 kabinа ir slidžiа, studentų kelnių nublizgintа dermantinu trauktа jo sėdynę, kuri buvo minkšta ir važiuodamas turėjai laikytis įsikibęs vairo, nes posūkiuose ji nė kiek neprilaikė slystančio šonan kūno. Didžiulis kontrastas su tuo, kа matome šiandien atidarę „Volvo“, „Mercedes-Benz“ ar kitokios markės vilkiko kabinа. Juk joje - ne senoviškа spyruoklinę sofа primenantis, o labai sudėtingas, iki 600 detalių turintis automobilio agregatas. šiuolaikinę sunkvežimio sėdynę galime drаsiai lyginti su reaktyvinio naikintuvo piloto krėslu, ir dar nežinia, kurio iš jų konstrukcija sudėtingesnė.

Be abejo, sunkvežimio vairuotojo sėdynės paskirtis - kaip galima efektyviau slopinti vairuotojo kūnui perduodamus važiuoklės smūgius į kelio nelygumus bei variklio ir transmisijos sukeltas vibracijas. Kitos svarbios funkcijos - kuo tolygesnis apkrovų paskirstymas, optimalios sėdėsenos užtikrinimas, kad vairuotojas kuo ilgiau galėtų važiuoti nepavargdamas ir nekeisdamas kūno padėties, ir, žinoma, apsauga avarijos atveju. Kiekvienas uždavinys reikalauja savų inžinerinių sprendimų, nors bendra tendencija - sujungti kelias sėdynės mechanizmų funkcijas viename mazge, kad konstrukcija būtų paprastesnė. Tačiau reikalavimai nuolat griežtėja, tad sėdynės konstrukcija taip pat darosi vis sudėtingesnė.

štai kad ir vairuotojo apsauga avarijoje. šiuolaikinės sėdynės turi prie jų rėmo, o ne prie kabinos elementų pritvirtintus saugos diržus. Susidūrimo metu įvyksta milžiniški trumpalaikiai perkrovimai, tad inžinieriai siekia sukurti tokias konstrukcijas, kurios į kabinos grindis įaugtų kaip аžuolas savo šaknimis į žemę. Todėl po dailiais sėdynės apvalkalais ir pakabos elementus slepiančiais jos postamento „kontraforsais“ slypi tvirtinimo prie grindų kronšteinai, tvirtas plieninis sėdynės skeletas, apaugęs įvairiomis valdymo sistemomis. Apie jų kiekį galime spręsti iš sėdynės kraštuose įrengtų valdymo klavišų skaičiaus.

Tobulėjant sunkvežimių pakabai, sukūrus efektyvias vairuotojo kabinos tvirtinimo sistemas, geruose keliuose sėdynės pakabai tenka ne toks didelis apkrovimas. Bet juk kelių būna visokių, kaip ir situacijų juose… Iki sėdynės ateinančius horizontalius smūgius gesina plieninės tempiamos spyruoklės ir nedideli hidrauliniai teleskopiniai amortizatoriai. Vertikalius judesius amortizuoja pneumatinė pakaba. Ji gali būti su hidrauliniais amortizatoriais arba su spyruokliniais-dujiniais elementais, slopinančiais vertikalius svyravimus. Pastaruosius elementus sukūrė ir 2001 metais pirmа kartа pristatė garsi sėdynių gamybos firma „ISRI“. Naujoji pakabos sistema slopina svyravimus bei nuo kelio persiduodančius smūgius, keisdama dujų slėgį pakabos pneumoelementuose. Bet svarbiausia, kad „ISRI“ sukurta pakaba automatiškai prisitaiko prie konkretaus žmogaus svorio. Todėl tampa nereikalinga sudėtinga rankinio pakabos standumo reguliavimo sistema, beje, negarantuojanti optimalaus sureguliavimo. O štai automatiškai susireguliuojanti pakaba nedelsiant prisitaiko ir tampa komfortiška tiek 102 kilogramus sveriančiam vyrui (tik 5 procentai vyrų yra sunkesni), tiek 50 kilogramų sveriančiai moteriškei (tik 5 procentai moterų sveria mažiau nei 50 kilogramų). Taigi komfortiško ir optimalaus reguliavimo diapazonas apima 90 procentų visų galimų vairuotojo svorio variantų.

Svoris, žinoma, svarbu, bet yra dar vienas parametras - vairuotojo ūgis ir jo rankų bei kojų ilgis. šiuolaikinės sėdynės turi daugybę reguliavimo galimybių: ji visa ir jos atkaltė atskirai gali būti palenkiami įvairiais kampais, pakeliama ar nuleidžiama, apatinė pagalvė pailginama arba sutrumpinama, kad vairuotojas į jа remtųsi visu šlaunų ilgiu, atkaltė išlankstoma taip, kad atitiktų vairuotojo stuburo išlinkimus. Visa tai dabar dažniausiai atlieka į sėdynę įmontuoti servomechanizmai.

Sunkvežimius gaminančios firmos neperka savo automobiliams pirmų pasitaikiusių sėdynių, o užsako jas specializuotoms firmoms pagal savo parengtа unikaliа specifikacijа. Mat sėdynės parinkimas - vienas iš paskutinių automobilio konstravimo etapų. Pirmiausia parenkama tiltų pakabos konstrukcija ir ji suderinama su kitais automobilio parametrais. Po to ateina eilė vairuotojo kabinos tvirtinimui bei pakabai, ir tik po to užsiimama sėdyne. Kruopščiai ištiriamos sunkvežimio pakabos, kabinos pakabos judesių savybės ir tik tada nustatomi sėdynės horizontalių ir vertikalių svyravimų parametrai. Labai svarbu išvengti kabinos ir sėdynės svyravimų rezonanso, nes jis ne tik vargina vairuotojа, bet ir gali tapti nelaimės priežastimi. Sėdynės stipriai sūpuojamas svyruojančioje kabinoje vairuotojas paprasčiausiai nesuvaldys automobilio.

Paskutinieji sėdyne užsiima dizaineriai ir ergonomikos specialistai. Jų užduotis - metalinį skeletа su visais prie jo pritvirtintais mechanizmais paversti patogiu dailiu krėslu su porankiais, aptrauktu maloniu akiai ir rankai audiniu, papuoštu firmos gamintojos logotipu ir kitokiais aksesuarais. Visa tai - ir skeletas, ir mechanizmai, ir apmušalas - turi patikimai tarnauti maždaug 10 metų. O gal ir ilgiau…

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (28)

"Linava" informuoja

"TransBaltica“ – transporto ir logistikos naujienos

Asociacijos nariams ir kandidatams

Bendra Lietuvos ir Latvijos Pareigūnų kontrolė

Chronologija

Dėl darbo sutarties su užsieniečiu nutraukimo

Didžiausias pavojus - dyzelino kaina

Estija

Gyvenimas ant ribos

INFORMACIJA keleivinio transporto sekcijos nariams

IRU:Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Kaip bus apmokestinamos transporto paslaugos

Kelyje į ES - vis mažiau nežinomųjų

Lenkijos apribojimai

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ XIII KONGRESAS 2003 m. gegužės 9 d., Vilnius

MAN: kartų kaita

Naujienos

Naujienos

Norvegija

Nuo rugsėjo - naujas mokestis

Prezidiumo posėdyje

REISAS - VALANDA TRUMPIAU

Rusija

Seminaras keleivių vežėjams

Su draudimo ir išperkamosios nuomos įstaigų atstovais aptartos vežėjų aktualijos

SUDėTINGAS SUNKVEžIMIO AGREGATAS

Susitikimas Ūkio ministerijoje

Teismo sprendimų vykdymas

TimoCorn TRUCK & CARGO

Transporto priemonių atitikties įvertinimo ir techninės apžiūros pakeitimai

VISKAS, KА NORėJOTE SUžINOTI APIE…

„Temsa Tourmalin“ debiutas Lietuvoje

Dilerių naujienos

Vilnius - VOLVO sostinė baltijos šalyse

Gamintojai siūlo

NESTE TURTO LXE ATITINKA DYZELINIų VARIKLIų ALYVų NAUJAUSIų KLASIFIKACIJų REIKALAVIMAMS

Kelių transporto inspekcija

Valstybinės kelių transporto inspekcijos informacija apie gautus ir išduotus kelionės leidimus 2003 m. sausio 1 d. - birželio 30 d.

Parodos

alt 2003

Poleminės pastabos

DVIGUBAS APMOKESTINIMAS: PASIRODO, KAI KAM TAI PATINKA

Norėta kuo greičiau, o...

Požiūris

KONGRESUI ARTėJANT

Psichologija

Derybos: svarbiausias pagalbininkas - šaltas protas

Rinkos naujienos

Naujienos

Rytų rinkoje

Modernizuoti MZKT savivarčiai

šeima

Lemtingas atsitiktinumas

Užsienyje

Ko laukia europos krovinių vežėjai?

Veteranų klubo svetainė

Su gimtadieniu, kolegos!

Vežėjų žinios

Krovininės transporto sekcijos posėdis

Lietuvoje ir pasaulyje

KELEIVIų VEžėJAI CELėJE

Lietuviškos žaliosios – nuo spalio

NAUJAS SENAS GERAS PAžįSTAMAS

REKORDINė KONTRABANDA

SOSTINėJE - „MERCEDES-BENZ CITO“

VERSLO SАLYGOS SUNKėJA

„DAILY“ SMULKIų KROVINIų IšVEžIOTOJAMS

Transporto politika

Ar gyvens proektas 2K?

EKOTAšKAI IšLIEKA

Vž informacija

Naujienos

Žinotina

Galvos skausmas - firmos vardas

Nepasvėręs - nevažiuosi

Pavojingi korviniai: kas už ka atsako?

VEžėJAI LAUKIA KVALIFIKUOTų VAIRUOTOJų

Perspektyvos

Susisiekimo ministerija: planuojamų darbų apimtis auga

Paslaugos

šaldytuvu ant ratų laboratorija

Keleivinis transportas

Pagaliau priimta nuostolingų maršrutų kompensavimo tvarka

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Airlight Direct - konfortiškesnė, stabilesnė, lengvesnė

Ilgaamžiai guoliai

Lietuvos rinkoje nauja savivartinė puspriekabė

Naujos kartos centrifuga alyvai valyti

„Požemių jautis“ iš Suomijos

Muitinėje

Aptartos mokesčių surinkimo gerinimo priemonės

Teisė

Bylos su vairuotojais ekspeditoriais

Valstybė pasilieka teisę reikalauti ...

Verslo etika

Kalbos paprastumas

Muziejus

RED BALL EXPRES logistikos pergalė