Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KORTRIJKE - žYMIAUSI AUTOBUSų GAMINTOJAI

Spalio 17-22 dienomis nedidelis Belgijos Flandrijoje esantis Kortrijko miestelis jau septynioliktаjį kartа buvo tapęs Europos autobusų sostine. čia, į prestižinę specializuotа kas antri metai vykstančiа „Busworld 2003“ parodа, susirinko žymiausi senojo žemyno autobusų gamintojai. Ketvirtаjį kartа joje apsilankė ir keleivių vežėjai iš Lietuvos. Per 30 tūkst. kv. metrų užimančiose šešiose Kortrijko ekspocentro salėse puikavosi bene visų Europos autobusų gamintojų sukurtos naujausios, moderniausio dizaino keleivinio transporto priemonės. Parodos paviljonuose netilpę autobusai eksponuoti lauko aikštelėse.

Konkursai ir naujovės

šiais metais savo produkcijа bei teikiamas paslaugas pristatė per 270 kompanijų. Dalyvauti prestižine laikomoje „Busworld“ parodoje - kiekvieno autobusus bei jų detales ar aksesuarus kuriančio gamintojo garbės reikalas. Parodos dienomis vyko Europos autobusų savaitė, seminarai, kalbėta apie verslo plėtros galimybes, buvo sudarinėjamos sutartys bei renkamas „Metų autobusas“.

Bene reikšmingiausias parodos įvykis - „Metų autobuso“ paskelbimo bei apdovanojimo ceremonija. šįkart paskelbti net du nugalėtojai: 2004-ųjų „Metų autobusu“ tapo vokiškasis MAN „Lion‘s Star“ bei švediškas-ispaniškas „Scania K 124 Irizar PB“. Kaip teigė parodos organizatoriai, abu autobusai surinko po lygiai taškų, tad neliko nieko kito, kaip paskelbti du metų geriausiuosius.

Abu nugalėtojai žavėjo prabangia išorės bei vidaus apdaila. Tiek futuristinės išvaizdos „Irizar PB“, tiek vokiškasis „liūtas“ traukė akį nepakartojamu savitu dizainu bei originaliomis, tik šiems modeliams būdingomis detalėmis. „Irizar“ iš kitų autobusų išsiskyrė su niekuo nesupainiojamu „besišypsančiu“ autobuso priekiu, didžiuliu tamsintu stiklu, nedidele „kupra“ ant stogo, savita galinės dalies apdaila bei originaliais priekiniais ir galiniais žibintais.

„Lion‘s star“ džiugino akį elegantišku ir nesenstančiu dizainu. Originalumo bei ekspresijos modeliui suteikia didžiulis, šiek tiek į priekį atsikišęs priekinis stiklas, kėbulo šonuose ties vairuotojo bei priekinėmis durimis užsibaigiantis stilizuotu trikampiu, nuo šoninių autobuso salono langų atskirtas plačia sidabrine juosta.

šių metų parodoje įvyko ir trys autobusų gamintojų premjeriniai pristatymai. šalia šiek tiek modifikuotų įvairių firmų autobusų (pailgintų, sutrumpintų, su kai kuriais naujais dizaino bei įrangos elementais), pateikti ir visai nauji keleivinio transporto priemonių modeliai: „Mercedes-Benz Tourino“, „Temsa Diamond“ bei „Irisbus Clipper“.

Pristatymai

Itin gausus ir įvairus buvo „Mercedes-Benz“ stendas. Jame - ir visai naujas koncerno modelis „Tourino“. Pasak gamintojų atstovų, jis sukurtas užpildyti nišai tarp mikroautobuso bei didelės talpos autobuso. „Tourino“ telpa 30 sėdimų vietų. šiam autobusui gamintojai sukūrė visiškai naujа važiuoklę. Modelis - šiek tiek siauresnis, jo plotis - 2,40, ilgis - 9,3, aukštis - 3 metrai. Jis labai manevringas (apsisukimo spindulys - tik 17 metrų), tad turėtų būti itin patogus rengiant ekskursijas miestuose. Tačiau gamintojai teigė nesitikį, kad naujasis modelis turės didelę paklausа: kaina gana didelė, o eksploatavimo išlaidos tokios pačios, kaip ir didesnės talpos autobusų, tad naujasis „Tourino“ - daugiau prabangos prekė.

Koncernui „Evobus“ priklausančios „Setros“ gamintojai demonstravo patobulintus autobusų modelius. Prabangiausios „Comfort“ klasės „Setra 416 HDH“ šiek tiek pailgėjo - nuo šiol ji gaminama 12,2 metro ilgio. Atrodytų, nedidelis ilgio rezervas leidžia patogiau išdėstyti keleivių sėdynes. „Setros“ gamintojai atsižvelgė ir į praėjusiais metais įvykusias kelias dideles autobusų nelaimes, tad daugiau dėmesio skyrė transporto priemonių saugumui. į naujuosius modelius įdiegta nauja elektroninė stabilumo programa, atitinkanti aukščiausius techninius Europos Sаjungos reikalavimus. „Setra“ autobusai gaminami ant tos pačios važiuoklės, kaip ir „Mercedes-Benz“, tačiau abiejų transporto priemonių dizainа kuria skirtingi specialistai.

Kaip visada šiltai keleivių vežėjus iš Lietuvos pasitiko kaimynų lenkų autobusų gamintojai. „Solaris“ Kortrijke pristatė miesto tipo dvejų durų 10 metrų ilgio „Urbino“ bei šiek tiek modifikuotа turistinį „Vacanza 13“. Iki 2,55 m praplatinto „Urbino“ salonas tapo erdvesnis - didesni tarpai tarp sėdynių leis lengviau judėti neįgaliesiems vežimėliuose. Per panoraminį priekinį stiklа į salono vidų patenka daugiau šviesos, įžambiai nusileidžiantis stiklas leidžia vairuotojui geriau matyti įlipančius keleivius. Patogios keleiviams į išorę atsidarančios „Ventura“ sistemos durys. Variklis montuojamas gale, visa elektros sistema - salono viršuje, tad remontuoti bei aptarnauti jа gerokai patogiau. Klientams pageidaujant, salone gali būti įmontuotas kondicionierius.

Originalaus dizaino liukso klasės triašis „Vacanza 13“ - šiek tiek ilgesnis už savo pirmtakа (ilgis - 12,9 metro). Didesnė ir bagažinės talpa - 13 kv. m. Autobuse sumontuotos kompiuterinės diagnostikos sistemos, leidžiančios per nuotolį nustatyti bei pašalinti sistemos gedimus. įvesta ir naujų vidaus apdailos dizaino elementų. Abu modeliai gaminami iš nerūdijančio plieno, patikimi, modernūs saugūs bei patvarūs.

„Scania“ šiais metais lankytojams parodoje demonstravo penkių modelių autobusus. Stendo pažiba, be abejo, tapo „Metų autobusu“ paskelbtas „Irizar PB“. šiaurės Ispanijoje iš nerūdijančio plieno bei aliuminio surinktas irizaras - su navigacine sistema, trimis vaizdo kameromis. Variklis - šešių cilindrų „Scania“ DC.01, jo galingumas - 420 AG (309 kW). Salone - 44 sėdimos vietos, mini virtuvėlė, klimato kontrolės sistema, ventiliatorius, vaizdo bei garso sistemos.

šalia - ne toks prabangus triašis (su galine pasukama ašimi) 15 metrų ilgio „Irizar Centure“ tarpmiestiniams vežimams. Viena iš „Scania“ įdomesnių naujovių - variklio skyriuje įtaisyta gaisro gesinimo sistema. Užsidegus varikliui, ji įsijungia automatiškai ir purškia smulkius lašelius, užgesinančius gaisrа per 3-4 sekundes.

„Scanios“ stende lankytojai galėjo susipažinti ir su kaimyninėje Estijoje surinktu priemiestinio autobuso modeliu. šios transporto priemonės gaminamos pagal klientų užsakymus, tad gali būti skirtingų ilgių ir su įvairia vidaus įranga.

Koncerno „Neoman“ ekspozicija buvo sudaryta iš dviejų dalių. Prieš keletа metų MAN įsigijo visа „Neoplan“ akcijų paketа, tačiau kol kas abi įmonės kuria ir, pasak koncerno vadovų, artimiausiu metu kurs skirtingus modelius. MAN daugiausia gamina miesto tipo, o „Neoplan“ - turistinius autobusus. Tačiau, pasak MAN atstovų, pastaruoju metu jie ėmė sparčiai vytis partnerius, ir šiais metais jų sukurtas turistinis „Lion’s Star“ iškovojo „Metų autobuso“ titulа. šioje transporto priemonėje montuojamas MAN D2876 LOH 03 šešių cilindrų 460 AG (338 kW) variklis, autobusas - aukščiausios komforto klasės, solidus, šiuolaikiškas bei patikimas.

MAN koncernas pristatė ir vienintelį parodoje alternatyviu kuru varomа žemagrindį autobusа - miesto tipo dvejų durų NL 243LPG. Pasak gamintojų, jie itin populiarūs Vakarų Europoje, kadangi atitinka aukščiausius Europos Sаjungos keliamus ekologinius reikalavimus.

Per metus MAN - vieninteliai senajame žemyne suskystintomis dujomis varomų autobusų gamintojai - pateikia apie 200 tokių miesto tipo autobusų. Jie maždaug trečdaliu brangesni už įprastinius, tačiau, pasak gamintojų, kaina - sаlyginis dalykas, kadangi jų eksploatacija yra pigesnė. Be to, daugelio miestų savivaldybės suinteresuotos naudoti ekologiškai švarias transporto priemones, todėl skiria papildomų lėšų tokiems autobusams įsigyti.

„Temsa Termomekanik“ Kortrijke pateikė naujа turistinį „Temsa Diamond“ autobusа. Tai - 13,89 m ilgio, 2,50 m pločio, 3,89 aukščio transporto priemonė, kurioje įmontuotas Euro 3 standartus atitinkantis šešių cilindrų MAN D2876LOH02 variklis.

Itin gausi bei įvairi buvo ir Belgijos autobusų gamintojų ekspozicija. Tiek paviljonuose, tiek lauko aikštelėse galėjai pamatyti miesto, priemiesčio, turistinius, prabangius VIP klasei skirtus „VanHool“ autobusus. įvairius modelius pristatė „Irisbus“ koncernas, olandų „Berkhof“, švedų „Volvo“, ispanų „Indcar“ bei kiti didžiųjų autobusų ir mikroautobusų gamintojai.

įspūdžiai

Kelionė į „Busworld“ parodа Lietuvos keleivių vežėjams jau tapo tradicinė. „Linavos“ mokymo centro darbuotojai kiekvienа kartа stengiasi parengti vis kitokiа kelionės programа, kad vežėjai turėtų progų ne tik pamatyti naujausiа autobusų gamintojų produkcijа, bet ir praplėsti savo akiratį. šiais metais lankytasi Amsterdame, Berlyne, Braunšveige, susitikta su Vokietijos sostinės privačios keleivių vežėjų įmonės „Magasch GmbH & co KG“ savininkais bei darbuotojais, susipažinta su jų patirtimi.

Vežėjai iš kelionės grįžo kupini įspūdžių. „Paroda labai patiko. Naujausių modelių autobusai atrodo įspūdingai. Paskutinį kartа parodoje lankiausi prieš ketverius metus, tad pokyčiai autobusų rinkoje akivaizdūs. Autobusai darosi vis gražesni, tobulėja jų dizainas, daugiau dėmesio skiriama keleivių komfortui, saugumui. Kortrijke turėjome ir verslui naudingų susitikimų - su „Mercedes-Benz“ atstovais tarėmės dėl apynaujų turistinių autobusų pirkimo“, - sakė UAB Klaipėdos autobusų parkas generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė.

„Vertinant pagal kainа ir kokybę, labiausiai patiko lenkų gamintojų produkcija, - teigė UAB „Vilniaus autobusai“ technikos direktorius Juozas Grabys. - Parodoje pateiktas 10 metrų ilgio „Solaris Urbino“ itin tiktų mūsų senamiesčio maršrutams aptarnauti. Nors autobusas pora metrų trumpesnis už standartinį, jis veža tik devyniais keleiviais mažiau. Tuo tarpu degalų sаnaudos gerokai mažesnės. Palyginti nedidelė ir autobuso kaina - apie 180 000 eurų. Turininga buvo ir kelionės programa - daug naudos davė susitikimas su „Magasch GmbH & co KG“ savininkais, „Scania“ seminaras dėl Europos Sаjungos fondų paramos autobusų įsigijimui gavimo“.

į parodа šįkart vyko ir nemažai miestų savivaldybių atstovų. Kaip teigė UAB „Kauno autobusai“ valdybos pirmininkas Eligijus Džežulskis, Kauno savivaldybė neseniai priėmė nutarimа skirti lėšų miesto autobusų parkui atnaujinti. Prieš skelbiant atvirа konkursа, susipažinti su moderniausiais Europos gamintojų modeliais buvo labai naudinga.

Asociacijos „Linava“ viceprezidentas ir UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis džiaugėsi, kad mokymo centras organizuoja išvykas į visas kas antri metai vykstančias „Busworld“ parodas - tai leidžia vežėjams nuolatos sekti keleivinio transporto naujoves bei pakitimus autobusų gamybos rinkoje.

„Kadangi esu miesto vežėjų įmonės vadovas, daugiausia dėmesio skyriau miesto tipo autobusams. Jie, beje, mažai kuo skiriasi - visi žemagrindžiai, atitinka ES techninius, saugumo, ekologinius standartus. Vis populiaresni tampa vidutinės klasės (apie 30 vietų) autobusai. Džiugu, kad gamintojai ne tik siūlo transporto priemones, bet ir padeda ieškoti finansavimo šaltinių joms įsigyti. Labai įdomus buvo „Scania“ surengtas seminaras, kuriame vežėjams iš Lietuvos paaiškinta, kaip lengviau gauti Europos Sаjungos fondų paramа, siūlyta pagalba projektams rengti.

Naudingi buvo ir susitikimai su gamintojais: Kauno gatvėmis jau važinėja išbandymui skirtas naujausias „Karosa“ modelis, įmonėje lankėsi „VanHool“ atstovai, netrukus turėsime progos išbandyti ir kitų gamintojų autobusus. Tai padės išsirinkti miestui geriausias ir labiausiai tinkamas transporto priemones. Taigi išvyka mums davė labai konkrečios naudos“, - sakė M. Grigelis.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11(35)

"Linava" informuoja

Dienpinigių apmokestinimas: istorija ir komentarai

IRU: apie mokesčius, kelių transporto sistemos potencialа ir perspektyvas

Naujienos

Aktualijos

„Linavos“ atstovybė Maskvoje - vartai į Rusijos rinkа

Nauji modeliai

OFF ROAD Prancūziškai

Parodos

AMSTERDAMO šOU: MODIFIKACIJų šUORAS

KORTRIJKE - žYMIAUSI AUTOBUSų GAMINTOJAI

Svečiuose

TIR ir TIR departamentas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (6)

Perspektyvos

Kelių transporto tarptautinio verslo konkurencingumas

Keleivinis transportas

KARAS NETEISėTAM KELEIVIų VEžIMUI

PROBLEMА BūTINA SPRęSTI KOMPLEKSIšKAI

Vežėjo kalendorius

Gruodis

Teisė

Vežimai, kuriuos paeiliui vykdo keli vežėjai

Konsultacijos

CMR konvencija: vežėjo atsakomybės pagrindai

Verslo etika

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

Muziejus

Senasis „zacharas“ - ZiS-150