Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

AMSTERDAMO šOU: MODIFIKACIJų šUORAS

Spalio 16-27 dienomis Amsterdame įvyko eilinė ir sykiu ne visai eilinė komercinio transporto paroda, labiausiai žinoma anglišku pavadinimu „The European Road Transport Show 2003“. 271 eksponentas iš daugelio pasaulio šalių atgabeno parodyti, kа geriausia gali pasiūlyti krovinių vežėjams nuo kelių šimtų kilogramų iki superdidelių bei supersunkių griozdų.

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

Organizacinės permainos

Ko gero, tik mes, lietuvaičiai, nepilnavertiškumo jausmų kamuojami, manome, kad Vakarų Europoje visi svarbiausieji reikalai seniai išspręsti, politinė, socialinė, kultūrinė ir visokios kitokios sferos detaliai reglamentuotos, renginių tvarkos nusistovėjusios. Nieko panašaus! Permainos gyvenime neišvengiamai diktuoja permainas ir daugelyje veiklos sričių.

Komercinio transporto gamintojai jau senokai buvo įpratę prie šios srities automobilių parodų ritmo: metų pradžioje - šou Amsterdame, kuriame paskelbiamas „Metų sunkvežimis“ bei „Metų venas“ ir metų pabaigoje - milžiniška IAA (Internationale Automobil - Ausstellung) Vokietijoje, Hanoveryje. Dabar ši tvarka keičiasi: poriniais metais rugsėjį komercinio transporto paroda IAA vyks Hanoveryje, neporiniais - spalį Amsterdame. Be to, Amsterdamo paroda įgauna naujа statusа - pagal OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles) klasifikacijа iš regioninės ji tampa tarptautine, t. y. perkeliama į aukščiausiаjа - A - klasę. Apie tai, kur ir kaip bus skelbiami metų sunkvežimiai ir venai, kol kas dar nežinojo net šių komisijų nariai, matyt, tai bus nutarta vėliau.

ši parodų rengėjų „revoliucija“ sukėlė šiokiа tokiа sumaištį tiek dalyvių, tiek žurnalistų gretose: 3-4 mėnesiais paankstintas Amsterdamo šou bent pusšimčiu, lyginant su praėjusiais metais, sumažino eksponentų kiekį, o „Metų sunkvežimio“ ir „Metų veno“ rinkimai šį kartа liko beveik nepastebėti - visi laukia kitų metų pradžios.

Darbinių arkliukų paroda

Kad ir perkeltas į aukštesnę klasę, Amsterdamo šou nei gali, nei kol kas turi galimybių bent iš tolo lygiuotis su Hanoverio paroda IAA, kuri ir plotu, ir eksponentų skaičiumi olandiškаjа lenkia bent 3-4 kartus. ši aplinkybė, matyt, ir nulėmė tai, kad reikšmingiausios naujovės taupomos IAA, juo labiau, kad kitаmet ji bus jubiliejinė - šešiasdešimtoji. Amsterdamo šou, ko gero, reikšmingesnis galimybe vienoje vietoje pamatyti, kа vežėjas gali nusipirkti jau šiandien. Ne miglotas idėjas, ne pusžales konstrukcijas, kurių, deja, apsčiai turi ne tik nekokybiška produkcija garsėjantys Rytai, bet ir kokybę vos ne kaip religijа deklaruojantys Vakarai, o tvirtus ir patikimus, gyvenimo jau išbandytus, konstruktorių dar patobulintus krovininius automobilius. Kaip tik todėl Amsterdamo šou laikytinas ne naujų modelių, o naujų modifikacijų paroda. Naujovių sаraše, kurį spaudos dienа gavo žurnalistai, naujų modelių suskaičiavau vos penkis, visos kitos naujovės - jau pažįstamų modelių modifikacijos.

Gerai tai ar blogai? Blogai, nes be naujų modelių nelabai gali būti ir modifikacijų. Gerai, nes toli gražu ne visiems vežėjams tinka standartinė produkcija - specifinis darbas reikalauja specifinių automobilių, priekabų ar puspriekabių. Nenuostabu, kad, ko gero, trys ketvirtadaliai viso parodos ploto buvo skirti ne tiek automobiliui, kiek jį lydinčiai ar su juo kartu dirbančiai įrangai.

Pramintais keliais lengviau…

Trumpai apie naujoves arba tai, kа parodos rengėjai laikė naujovėmis. Keblus tai klausimas: ar naujove galima laikyti gerai pažįstamа, pavyzdžiui, „Renault Master“, kurį pradėjo gaminti… olandai. Ar naujove galima vadinti „Renault Kangoo“ furgoniukа, kurį tokį patį, tik kitu pavadinimu - „Kubistar“ - ėmė gaminti „Nissan“. Tokių tarptautinės kooperacijos pavyzdžių (ypač mažųjų transporterių klasėje) - aibė. PSA ir FIAT koncernų trijulė („Boxer“, „Jumper“ bei „Ducato“), VW „Ford“ bei SEAT tryniai („Sharan“, „Galaxy“ bei „Alhambra“) pramynė kelius to paties modelio bendrai gamybai su skirtingu pavadinimu. Dabar gatvėje pamatęs modernaus dizaino furgonа, jau drаsiai nepasakysi - „Renault Trafic“, nes tai gali būti ir „Nissan PrimaStar“, ir „Opel Vivaro“. Po tokiomis pačiomis skardomis važinėja ir dar du dvyniai - „Renault Master“ ir „Opel Movano“.

Dar liūdnesnė situacija su konceptiniais automobiliais: tik kа pasibaigusioje Frankfurto lengvųjų automobilių parodoje žurnalistai jų suskaičiavo apie šešias dešimtis. Amsterdame - vos viena „Renault Kangoo“ dydžio furgoniuko ateities vizija, dar kartа patvirtinusi, jog olandai orientuojasi į jau besidarbuojančių automobilių paradа.

Mažųjų sunkvežimių klasėje naujovėmis be jokių išlygų galima laikyti tik du „Volkswagen“ modelius: naujа penktos kartos „Volkswagen Transporter“ bei antros kartos „Caddy“. Vieni populiariausių Europoje furgonų ir mikroautobusų liko tokie pat vokiškai santūrūs ir griežti - nieko nereikalingo, racionalu ir paprasta. Užtat viskas dvelkte dvelkia solidumu ir patikimumu. Visos naujovės - po vos ne asketišku, vos ne kareivišku komercinės klasės automobilio munduru. Bendroji „Transporter T5“ masė nuo 2,6 iki 3,2 t, keliamoji galia - 600-1200 kg - pats populiariausias diapazonas šios klasės automobiliuose. Toks svoris retai kada reikalauja kėbulo didesnio tūrio, tad apsiribota dviem ratų bazėm (3000 ir 3400 mm) ir dviem kėbulų aukščiais, tad tūris nuo 5,8 iki 6,7 m3. Užtat variklių - net šeši. Du benzininiai: 2 l keturcilindris 115 AG ir V formos 3,2 l šešiacilindris 235 AG. Tačiau vežėjus labiausiai domins, žinoma, ne jie: folksvagenai visada garsėjo savo puikiais TDI varikliais. Naujam transporteriui jie skirti keturi: du keturcilindriai 1,9 l (86 ir 105 AG) ir du penkių cilindrų 2,5 l (131 ir 174 AG). Vežėjus, matyt, sudomins ypač ekonomiškas 105 AG dyzelis, šimtui kilometrų kelio suvartojantis tik 6 l kuro.

Mažesnysis transporterio „broliukas“ „Caddy“ iš išorės beveik nepasikeitė, tačiau ir nedidelės dizaino permainos padarė jį grakštesnį ir patrauklesnį, o viduje - dar patogesnį vairuotojui. Naujasis „Caddy“ tapo hibridu su lengvojo automobilio salonu ir mažojo sunkvežimio kėbulu. Variklių pasirinkimas čia mažesnis, tačiau visiškai pakankamas: 1,4 ir 1,6 l benzininiai (75 ir 105 AG) bei 1,9 l TDI (105 AG) ir 2 l SDI (69 AG). Keliamoji galia 500-750 kg, kėbulo tūris 3,2 m3. Nėra abejonių, kad abu naujieji transporteriai vėl taps vieni populiariausių modelių šioje klasėje.

Tobulumui ribų nėra

Dar mažiau naujienų šį kartа būta didžiųjų sunkvežimių grupėje. DAF pristatė naujus CF 85 ir XF modelius su 6x4, 8x2 ir 8x4 važiuoklėmis. MAN stende daug kas tikėjosi išvysti naujа šios kompanijos „mažylį“ TGB, tačiau, ko gero, teks palaukti IAA. O kol kas MAN inžinieriai ir dizaineriai siūlo naujus savo flagmano TGA variantus: su 8x8 ir8x4 važiuoklėmis,su nauju 480 AG šešių cilindrų 12,8 l common-rail varikliu, su įspūdinga ir netgi prabangia XXL kabina, pagal analogijа su viešbučių klasifikacija praminta „ 5 žvaigždės“. į galingа spaudos konferencijа sukviesti Europos žurnalistai buvo išsamiai supažindinti ir su koncerno gaminiais, ir su darbais eismo saugumui užtikrinti. Iš to, kas buvo pasakyta šioje konferencijoje, galima manyti, jog IAA parodoje Hanoveryje MAN turės ypatingai daug naujovių.

„DaimlerChrysler“ stende dominavo naujasis „Metų automobilis 2004“ „Actros“, o jo šešėlyje „Axor“ tiesiog nublanko. Netolimoje ateityje konstruktoriai ir diazaineriai prie jo, matyt, turės gražaus darbo.

švedų sunkvežimių gamintojų stenduose beveik visuomet gali rasti kа nors nauja. Tikrа furorа sukėlė „Scania“ su savo nauja prailginta amerikietiško tipo kabina. Prie jos visada spietėsi minia žmonių, tad padaryti jos vidaus nuotraukos taip ir nepavyko. Jeigu ES kada nors peržiūrės krovininio transporto dydžių reglamentа, tokios kabinos, be abejo, turės didelį pasisekimа. O kol kas - egzotika…

„Volvo“ stende dėmesio centre buvo, be abejo, naujasis FH 16 - vienas iš realiausių pretendentų į „Metų sunkvežimio“ titulа. Tačiau pernelyg artima jo „giminystė“ su kitu laureatu FH 12 bei kasdieniam darbui pernelyg galingas ir todėl mažiau paklausus variklis nepadėjo nurungti „Actros“. Beje, tarp kitų pretendentų į „Metų sunkvežimio“ laurus buvo ir IVECO „Eurocargo“. „Volvo“ ir MAN stendai, ko gero, buvo pavyzdiniai tuo požiūriu, kad akivaizdžiai pateikė ne tik gaminamus sunkvežimius, bet ir svarbiausius jų patobulinimus, variklius, agregatus, eismo saugumo bei informacines sistemas, siūlomas konkretiems automobilių modeliams.

O bene didžiausia parodos naujiena laikytinas firmos „Ginaf“ , iki šiol žinomos kaip supergalingų ir supersudėtingų transporto priemonių gamintoja, debiutas normalių vidutinės klasės sunkvežimių gamyboje. Parodai ji pateikė susiaurintos ( 220 cm) kabinos 19-20,5 t bendrosios masės sunkvežimį „Ginaf C2121 N“. ši kompanija taip pat nesivargino kūrybinėmis kančiomis: iš
IVECO „pasiskolino“ naujаjа „Eurocargo“ kabinа, „Tector“ variklius, iš „Allison“ - automatinę pavarų dėžę ir sumontavo visa tai ant savo važiuoklės. Kol modelis stovi parodoje, vargu ar kas pasakys, ko jis vertas - laikas parodys. Kaip ir visų kitų naujienų tikrаjа vertę.

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11(35)

"Linava" informuoja

Dienpinigių apmokestinimas: istorija ir komentarai

IRU: apie mokesčius, kelių transporto sistemos potencialа ir perspektyvas

Naujienos

Aktualijos

„Linavos“ atstovybė Maskvoje - vartai į Rusijos rinkа

Nauji modeliai

OFF ROAD Prancūziškai

Parodos

AMSTERDAMO šOU: MODIFIKACIJų šUORAS

KORTRIJKE - žYMIAUSI AUTOBUSų GAMINTOJAI

Svečiuose

TIR ir TIR departamentas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (6)

Perspektyvos

Kelių transporto tarptautinio verslo konkurencingumas

Keleivinis transportas

KARAS NETEISėTAM KELEIVIų VEžIMUI

PROBLEMА BūTINA SPRęSTI KOMPLEKSIšKAI

Vežėjo kalendorius

Gruodis

Teisė

Vežimai, kuriuos paeiliui vykdo keli vežėjai

Konsultacijos

CMR konvencija: vežėjo atsakomybės pagrindai

Verslo etika

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

Muziejus

Senasis „zacharas“ - ZiS-150