Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

TIR ir TIR departamentas

Tinkamas TIR sistemos funkcionavimas, efektyvi jos kontrolė, prevencijos priemonės ir nuolatinė priežiūra - tai prioritetai nacionalinių vežėjų automobiliais asociacijų veikloje. Ne už kalnų 2004-ųjų sausio 1-oji - data, nuo kurios pradės galioti nauja TIR garantijų sistema - dar vienas nemažas rūpestis vežėjams. Be to, artėja dar viena svarbi mūsų visuomenei diena - gegužės 1-oji, kuriа ateityje minėsime kaip mūsų stojimo į ES dienа. ši diena - dar viena riba, kuriа peržengus permainos bus neišvengiamos. Joms ruoštis reikia. Ar ruošiamės ir kas laukia vežėjų verslo? Tad šiandien ir apsilankykime asociacijos „Linava“ TIR departamente, pasikalbėkime su jo vadovais bei specialistais, kurie ne taip seniai persikėlė į naujas patalpas Jankiškių gatvėje. šnekiname TIR departamento direktorių Heliodorа GIEDRį.

- Pirmiausiai, gal pristatytumėte dabartines TIR departamento valdas bei patį departamentа po reorganizacijos?

- į Jankiškių gatvę persikėlėme šiemet liepos mėnesį. čia, visų pirma, yra patogu patiems vežėjams - naujas patalpas ir TIR departamento darbo sistemа siekėme pritaikyti jų poreikiams. Dažnai vykstantys įvairūs pokyčiai reikalauja, kad vieni departamento skyriai būtų sustiprinti, kiti įkurti nauji. šiandien mūsų departamento skyriuose dirba 16 specialistų, kurie kontroliuoja ir prižiūri TIR sistemos veiklа, analizuoja pretenzijas, informacijа. Tačiau svarbiausia - visų permainų dėka pavyko rasti mechanizmа, neleisiantį ateityje kilti tokioms konfliktiškoms situacijoms, kokios buvo susidariusios užpernai ir pernai.

- Ar naujas mechanizmas ir yra garsioji nauja TIR garantijų sistema?

- Ne, naujoji sistema pradės veikti nuo 2004-ųjų sausio 1 d., tačiau kelias į jа yra ne mažiau sudėtingas ir reikalaujantis naujų sprendimų. Kalbėdamas apie naujа mechanizmа, turiu omeny antrаjį saugiklį - elektroninį prekių išmuitinimo paskirties vietoje patvirtinimа. Kontrabandininkai jau išmoko, kaip galima apeiti pirmаjį - muitininkų parašai ir antspaudai: parašus galima suklastoti, antspaudus - padirbti ar tiesiog papirkti muitininkus. Todėl prireikė antrojo etapo.

- Ar tie du muitininkų saugikliai gelbsti padėtį kontrabandos atveju?

- Visų pirma noriu pabrėžti, kad TIR sistema buvo ir sumanyta, ir sukurta, ir toliau tobulinama kaip pasitikėjimo sistema. Tačiau kaip ji gali veikti netrikdama, jeigu joje yra elementų, nekeliančių pasitikėjimo?Todėl naujаja garantijų sistema ir siekiama pirmiausia apsisaugoti nuo jų, o jeigu jie į TIR sistemа prasiskverbtų, tai žalos poveikis turėtų būti minimalus.

- Kа konkretaus tai reikštų mūsų vežėjui?

- Pirmiausia tai reikš, kad ankstesnės draudimo bendrovių garantijos jau nebegalios. Garantijomis gali tapti tik piniginiai depozitai arba banko garantijos. Todėl dabar intensyviai dirbame su keliais bankais, kurių paslaugas ir siūlysime vežėjams. Norime pasiekti, kad jie būtų maksimaliai apsaugoti nuo visokiausių netikėtumų. Iki gruodžio 31 d. pagal TIR konvencijа asociacija „Linava“ turi pateikti TIR procedūros vykdytojų sаrašа, kuris siunčiamas į Jungtines Tautas bei ženevа. šio sаrašo sudarymas - gana sudėtinga procedūra, tad vežėjai turėtų laiku pristatyti reikiamus dokumentus. Anksčiau tai buvo daug laiko ir pastangų reikalaujantis darbas, dabar, po daugybės derybų ir konsultacijų su įvairiausiomis valstybinėmis institucijomis, šis biurokratinis mechanizmas gerokai supaprastėjo. Mums pavyko susitarti, kad visi dalyvavimui TIR sistemoje reikalingi vežėjų dokumentai būtų kaupiami asociacijoje „Linava“, o muitinei pateikiamas tik sаrašas vežėjų, už kuriuos asociacija garantuoja.

- Ar tai turėtų reikšti, jog siekdama apsisaugoti nuo galimų nemalonumų, „Linava“ gali reikalauti kokių nors papildomų dokumentų ar duomenų?

- Iš principo tai įmanoma: papildomus ir griežtesnius reikalavimus asociacija gali kelti, jeigu muitinė tam pritaria. Tačiau patirtis parodė, kad standartinių procedūrų visiškai pakanka, todėl jokių papildomų dokumentų iš vežėjų nereikalausime. Sakyčiau, netgi priešingai - jų pateikimo tvarka kiek įmanoma paprastinama. Kadangi iki spalio 1 d. mokesčių inspekcijai pateikiami balansai, tad vietoje mokesčių inspekcijos pažymos pakaks įmonės balanso kopijos. Nereikės ir pažymos iš teritorinės muitinės: jau susitarta, kad reikiamа informacijа pateiks ji pati. Visus kitus dokumentus - informacijа apie akcininkus, TIR sistemoje dalyvaujančius asmenis ir t.t. - vežėjai nesunkiai parengs patys, tad juo toliau, juo mažiau reikės vaikščioti po įvairiausių instancijų kabinetus.

TIR sistemoje dalyvaujančių vežėjų sаrašo rengimа šiemet pradėjome anksčiau nei paprastai, tad tikimės išvengti tokio ažiotažo, koks kilo praeitais ar juolab užpraeitais metais. Be to, turint laiko rezervа galima išspręsti visada kam nors netikėtai iškylančias problemas. Noriu pabrėžti, kad tvarkingai dirbančios įmonės nelaukia nei mūsų priminimų, nei raginimų ir jau dabar pristatė visus reikiamus dokumentus.

- Ar galima manyti, kad „Linavai“ bei muitinei nusijojus nelabai patikimus vežėjus, būtų užkirstas kelias visokiausiems nesusipratimams?

- Net sаžiningi vežėjai ir dėl savo, ir dėl kieno nors kito kaltės kartais pakliūva į keblias situacijas. Vairuotojai - vienų įmonių pasididžiavimas, kitų - nuolatinis galvos skausmas. žinau, kad daugelio šalių vežėjai mums pavydi tikrai puikių ir techniniu, ir vadybos požiūriu profesionalių vairuotojų, tačiau ir tarp jų yra visokių. Tik vieni tvarkа pažeidinėja piktybiškai, kiti iš nepatyrimo, nežinojimo, neatsargumo. Pirmiesiems keliamos bylos, o už antrųjų nusižengimus atsako vežėjas.

Kita dabar vos ne masiškai plintanti liga - nereikalingų popierių vežiojimasis ir jų kaišiojimas kur reikia ir kur nereikia. Maža to, kad toks „persidraudimas“ gaišina pareigūnų laikа: papildomų dokumentų buvimas rodo, kad tiek vairuotojas, tiek įmonės vadybininkai nežino TIR procedūros reikalavimų arba kad krovinys vežamas, kaip dabar madinga sakyti, neskaidrus. Nieko nuostabaus, kad nereikalingų popierių krūvа radęs muitininkas, siekdamas nustatyti, kas dėl to kaltas, - neprofesionalumas ar bandymas kа nors nuslėpti - jа studijuoja kur kas įdėmiau. Todėl naudodamasis proga norėčiau vežėjams patarti: išmokykite savo vairuotojus pateikti tik tuos dokumentus, kurie reikalingi pagal TIR procedūrа. Nieko daugiau iš jų negali reikalauti netgi Rusijos ar Baltarusijos muitininkai. O jei labai norite apsidrausti ir kažkokius popierius vis dėlto vežatės, tegu būna jie kitame aplanke ir lieka vilkiko kabinoje. Muitinės pareigūnams turi būti pateikta tik tai, ko reikalauja TIR konvencija. Ir nieko daugiau.

- TIR konvencijos reikalavimai turi „nacionalinį atspalvį“ ar jie vienodi visiems Europos vežėjams?

- Antroji TIR sistemos krizė turėjo įtakos ne tik mūsų, bet ir kai kurių kitų šalių vežėjams keliamiems reikalavimams: vieni yra papildomi, kiti šiek tiek sugriežtinti. Tačiau patirtis parodė, kad tie papildomi reikalavimai pasiteisino ir dabar taikomi ES šalių vežėjams. Tik vieni tapo rekomendacijomis, o kiti jau įgavo reikalavimų statusа. Ne už kalnų metas, kai reikalavimai visų šalių vežėjams bus vienodi.

- Tas metas, žinoma, 2004-ųjų pavasaris - dar vienas išbandymas ne tik mums, bet ir visai TIR sistemai. Apie jos žlugimа kol kas niekas nekalba, tačiau gerokai sumažėsiančius TIR knygelių pardavimo procentus skaičiuoja daug kas...

- ...ir skaičiavimų rezultatai labai skiriasi. Kai skaičiuojant matomos tik dabartinės konvencijа pasirašiusios valstybės, tai vežimų apimtis sistemoje sumažėtų, ko gero, per pusę. Tačiau konvencijа pasirašė arba rengiasi tai padaryti tokios Rytų šalys kaip Mongolija, Kinija, Japonija, Pietryčių Azijos valstybės. Pavyzdžiui, krovinių gabenimas šilko keliu, šį potencialа galėtų išnaudoti kelių transportas. Rytų - Vakarų krypties transporto koridoriai jau projektuojami, tad TIR sistemos prireiks dar tūkstančiams vežėjų. Antra vertus, vis populiaresnė tampa idėja vienam krovinio vežimui naudoti dvi, o ypatingais atvejais netgi tris TIR knygeles. Todėl manau, kad knygelių poreikis neabejotinai sumažės, tačiau kiek - pasakyti negalėtų niekas. Prognozių skalė visai sistemai - nuo 20 iki 50 proc., o atskiroms šalims kažin ar įmanoma prognozuoti.

Naujoji TIR garantijų sistema: IRU reikalavimai

TIR departamento darbuotojų atsakomybės ribos: nuo techniško darbo - išduoti ir surinkti TIR knygeles - iki globalinių problemų nagrinėjimo. štai departamento specialistė Asta STATKEVIčIENė kartu su asociacijos

„Linava“ vadovais neseniai ženevoje aptarė keletа mūsų vežėjams ypač aktualių klausimų.

- Vienas iš ženevoje aptartų klausimų buvo naujosios garantijų sistemos reikalavimai. Ar pavyko įtikinti IRU vadovus, kad gal tik viena kita įmonė pajėgs tuos reikalavimus vykdyti?

- „Linavos“ vadovai IRU ne kartа įrodinėjo, kad daugelis mūsų šalies transporto įmonių neišgalės pateikti grynaisiais pinigais 50 tūkst. dolerių garantijа už padidintos rizikos prekių vežimа. Toli gražu ne visos įmonės tokiа garantijа galės pateikti ir banko garanto forma, nes tai gana brangiai kainuoja ir bankai kelia vežėjams didelius reikalavimus. O juk 70 proc. mūsų asociacijai priklausančių įmonių yra mažos arba vidutinės.

- Kokios kitos alternatyvos buvo nagrinėjamos ženevoje?

- Mes nagrinėjome kelis alternatyvius variantus, kurie būtų priimtinesni mūsų vežėjams. Turiu pasakyti, jog draudimo bendrovių garantas IRU vadovybės buvo kategoriškai atmestas kaip nepasiteisinęs. Kitas variantas - bankų draudimo bendrovės - susilaukė dėmesio, tačiau buvome paprašyti surinkti reikiamus duomenis, pateikti skaičiavimus. Taigi mes deramės su kai kuriais bankais, ieškome visų galimų variantų, siekdami minėtа reikalavimа įgyvendinti. Lapkričio mėnesį į Lietuvа atvyks IRU delegacija, tada sprendimas tuo klausimu, ko gero, bus priimtas.

TIR knygelės - europaletėmis

Vienas iš svarbiausių TIR departamento darbo barų - TIR knygelių atvežimas, paskirstymas, panaudotų surinkimas, jų tikrinimas bei išgabenimas atgal į ženevа. Tuo rūpinasi Bendrasis skyrius ir jo vadovas Viktoras RAZMUS. Kai tų knygelių reikia šimtų tūkstančių, jos atsivežamos ir išgabenamos europaletėmis.

- Neseniai buvo metas, kai pagal TIR knygelių pardavimo kiekį Europoje buvome ketvirti. O dabar?

- Pernai pagal šį rodiklį likome antri, mus aplenkė tik turkai. Jie pardavė 412 tūkst. knygelių, mes - apie 300 tūkst. šiemet pernykštį grafikа lenkiame maždaug 10 proc. Jeigu viskas taip klostysis ir toliau, šiemet mums reikės apie 320 tūkst. TIR knygelių. Per dienа realizuojame 1000-1600 egzempliorių. IRU pernai iš viso pardavė daugiau kaip 3 milijonus knygelių, tad mūsų vežėjai jų nuperka beveik 10 proc., turkai - 13 proc.

- Kitais metais jau tiek TIR knygelių tikriausiais nereikės. Kiek pasikeis Jūsų darbo apimtys?

- Iš IRU gavome prognozes, kad mums ir kitoms naujosioms ES narėms jų užteksiа perpus mažiau. ES senbuvių poreikis sumažėsiаs 20-30 proc. Visos IRU - nuo 3,1 mln. šiemet ir pernai iki 2,3 mln. 2005-aisiais. Mes prognozuojame, kad Lietuvoje liks apie 30 proc. visų iki šiol parduodamų TIR knygelių.

Mūsų skyrius ypatingai daug laiko skiria TIR knygelių kontrolei. Anksčiau TIR procedūra buvo laikoma baigta kai knygelėje pasirašydavo ir savo antspaudа uždėdavo paskirties muitinės pareigūnas. Dabar šito maža: išmuitinimas turi būti patvirtinamas elektroniniu būdu. Ir štai paradoksas: vairuotojas grįžta, tarkime, iš Kazachstano per savaitę, o patvirtinimas elektroniniu paštu „eina“ ir dvi, ir tris savaites ar netgi mėnesius. Toks muitininkų „operatyvumas“ vežėjams turi rimtų pasekmių, kadangi po penkiolikos dienų jie gauna įspėjimа, o dar po penkiolikos jau užblokuojamas knygelių išdavimas.

Pati elektroninio patvirtinimo idėja gal ir nebloga, tačiau jos įgyvendinimas komplikuotas. štai statistikos duomenys: per parа patvirtinama vos 0,4 proc. išmuitinimų, per 2-4 dienas - 7 proc., per 15 dienų - 75 proc., o dar beveik 20 proc. atvejų statistikai apskritai nepaklūsta. Galima suprasti, kad kartais reikia daugiau laiko informacijai perduoti iš muitinės, įsikūrusios atokiame aūle Kazachstane, tačiau mūsų užfiksuoto rekordo - 92 dienos - autoriai latvių muitininkai, manau, negalėtų skųstis modernių ryšio priemonių stoka. O mes, deja, galime vežėjams padėti tik patarimu, kurį netgi ne visada įmanoma įgyvendinti, nes tai priklauso tik nuo pareigūnų geros valios, - parsivežti importo deklaracijа. Ypač jeigu važiuojate į buvusias socializmo lagerio šalis.

- Kokio masto problema yra toks vėluojantis patvirtinimas - pavieniai atvejai ar vis dėlto...

- Laiku nepatvirtinama apie 100 karnetų per dienа. Maždaug 50 proc. jų patvirtinama per 2 savaites, apie 15 proc. vežėjų patys atsigabena dokumentus, o 35 proc. karnetų „pakimba“, ir prieš jų naudotojus imamasi jau minėtų priemonių. Galiu pridurti, kad patvirtinimas iš Ukrainos ateina vidutiniškai per 50 dienų, tad galite suprasti, kodėl taip nenoriai vežėjai apsiima vežti krovinį ten.

- Kа, būtų galima padaryti, kad sistema nestrigtų?

- Vis dėlto tokia sistema vienintelė bent kiek efektyvesnė kovos su kontrabanda priemonė. Belieka viena: tiek vežėjams, tiek muitininkams susitaikyti su sistemos reikalavimais ir sаžiningai atlikti savo pareigas.

Efektyvi kontrolė ir priežiūra

Bet kuri - tiek techninė, tiek socialinė - sistema negali būti saugi be savisaugos mechanizmo, kurio vienas iš pagrindinių rūpesčių - nustatyti pažeidimus, prognozuoti pasekmes bei siūlyti priemones sistemos darbingumui palaikyti. Tokį savigynos mechanizmа turi, žinoma, ir TIR konvencija. Asociacijos „Linava“ TIR departamente šios užduotys patikėtos Kontrolės ir priežiūros skyriui, kuriam vadovauja Vytas VėžELIS.

- TIR konvencija buvo sukurta ir iki šiol gyvuoja kaip pasitikėjimo sistema. Tuo tarpu Jūsų skyrius veikia principu - pasitikėk, bet tikrink ir kontroliuok?

- Mūsų uždavinys - atskirti vienus nuo kitų: sаžiningiems netrukdyti dirbti, o sukčių neprileisti prie sistemos. Ir nėra kito būdo, kaip šitai padaryti, - tik griežta kontrolė. Sаžiningi verslininkai tai puikiai supranta ir ramiai dirba. Triukšmа dažniausiai kelia tie, kuriems kontrolė trukdo ne visai švariems darbeliams. Tačiau puikiai suprantame, kad dėl netobulų įstatymų, dėl kai kurių pareigūnų piktnaudžiavimo vežėjai kartais patenka į nemalonias situacijas. Tada mūsų uždavinys - ne kaltinti juos, o ginti.

- Kokias permainas galėtumėte paminėti lygindamas stojimo į TIR sistemа ankstesnę ir dabartinę procedūras?

- Esminė - glaudus asociacijos „Linava“ ir Lietuvos muitinės bendradarbiavimas. šios dvi institucijos, atrodo, pagaliau rado bendrа kalbа, nes ankstesnis jų nesusišnekėjimas gerokai kenkė vežėjų verslui. Dabar situacija visiškai kitokia: į TIR sistemа nė vienas vežėjas negali būti priimtas be abiejų organizacijų palaiminimo, o prieš tai kandidatas nuodugniai patikrinamas. Taip pat nuodugniai tikrinami ir akcininkai, besikeičiantys įmonių savininkai. Pagaliau nuolatinei kontrolei vežėjas pasmerktas per visа laikotarpį, kol darbuosis po TIR konvencijos skėčiu.

- O kokias TIR perspektyvas prognozuojate Jūs?

- Pirmiausia nematau jai alternatyvos, bent tokio lygmens. Antra - anksčiau ar vėliau atsivers Kinijos, Tolimųjų Rytų ir Pietryčių Azijos rinkos, taigi klausimas, kas važiuoja į Kinijа, nebeskambės juokingai. Rusai jau dabar ten važinėja, tačiau tiek jie, tiek kiniečiai patiria daug nepatogumų, kad Kinija nėra TIR narė. Regis, netrukus bus. Prie TIR sistemos turėtų prisijungti ir kitos šalys.

Pretenzijos ir analizė

Pretenzijų bei analizės skyrius ir sutvertas nustatyti „Linavai“ keliamų reikalavimų pagrįstumа bei kaupti ir sisteminti faktus, galinčius turėti įtakos vežėjų verslo raidai. Pretenzijų ir analizės skyriaus vadovė Lina OGURKIS:

- Priemonės, kurios leidžia išvengti įvairių krizių, turi būti efektyvios ir galimybes kilti naujiems konfliktams sumažinančios iki minimumo. O jei kokių nesusipratimų ir atsiranda, jie tuojau pat dalykiškai nagrinėjami.

Noriu pažymėti, kad pastaruoju metu pastebimas pasipelnymo būdas - tariamos vagystės. Buvo metas, kai draudimo bendrovės mokėjo už dalį ar net už visа prarastа krovinį. Tam pasitarnavo istorijos apie vairuotojus, prie medžio pririštus, arba supertalentingus vagis, prapjovusius tentа ir išsinešusius daiktų, kuriems sukrauti reikėtų kito tokio sunkvežimio. O vairuotojas tuo tarpu miegojęs kabinoje ir nieko negirdėjęs... Tačiau policijos surinkti faktai rodo kа kita: daugelis tų vagysčių - primityvios inscenizacijos.

- Kokia jų prasmė? Pagal TIR konvencijа vežėjas atsako už krovinį, jį praradęs apmoka iš savo lėšų gavėjui nuostolius. Tačiau TIR knygelės draustos, vežėjas gali prašyti kompensacijos.

- Taip, tokia yra standartinė procedūra, tačiau nepamirškime, kad kroviniai yra įvairūs, įvairios gali būti jo atvežimo sаlygos ir visokiausi kiti veiksniai, apie kuriuos nežinome ir, ko gero, nesužinosime. Tad kartais gali būti naudinga prarasti krovinį sykiu su visu vilkiku ir dar gauti kompensacijа. Dėl to dažnai pasitaiko primityvios vairuotojų pasakos - užpuolė, primušė, pririšo, apiplėšė...

Daug rūpesčių mums kelia ir bylos teismuose, kai kartais be jokio paaiškinimo arba visai absurdiškais motyvais atmetami teisėti vežėjų reikalavimai ar reiškiamos pretenzijos. štai tipiškas pavyzdys. į Klaipėdа atplukdomas konteineris, vežėjas atveža jį į paskirties muitinę ir atidarius paaiškėja, kad nėra dalies krovinių, kurie surašyti dokumentuose. Išvada - vežėjas kaltas, kad neperskaičiavo krovinio. Užplombuotame konteineryje! Rašome skundа, o jis atmetamas kartais su visiškai absurdiškais komentarais.

Dar absurdiškesnės situacijos kartais kyla muitinėse, kai tas pats dokumentas arba reikalavimas skirtinguose Lietuvos muitinės padaliniuose traktuojamas skirtingai. Tuomet daug jėgų ir laiko atima abėcėlės tiesų įrodinėjimas kai kuriose mūsų teritorinėse muitinėse, nors visos dirba pagal tuos pačius teisės aktus.

Kalbėjosi Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11(35)

"Linava" informuoja

Dienpinigių apmokestinimas: istorija ir komentarai

IRU: apie mokesčius, kelių transporto sistemos potencialа ir perspektyvas

Naujienos

Aktualijos

„Linavos“ atstovybė Maskvoje - vartai į Rusijos rinkа

Nauji modeliai

OFF ROAD Prancūziškai

Parodos

AMSTERDAMO šOU: MODIFIKACIJų šUORAS

KORTRIJKE - žYMIAUSI AUTOBUSų GAMINTOJAI

Svečiuose

TIR ir TIR departamentas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (6)

Perspektyvos

Kelių transporto tarptautinio verslo konkurencingumas

Keleivinis transportas

KARAS NETEISėTAM KELEIVIų VEžIMUI

PROBLEMА BūTINA SPRęSTI KOMPLEKSIšKAI

Vežėjo kalendorius

Gruodis

Teisė

Vežimai, kuriuos paeiliui vykdo keli vežėjai

Konsultacijos

CMR konvencija: vežėjo atsakomybės pagrindai

Verslo etika

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

Muziejus

Senasis „zacharas“ - ZiS-150