Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Su 100 tonų už nugaros

XX amžiaus pradžioje, kai vandenynus vagojo didžiuliai garlaiviai, kai jau buvo nutiestos transkontinentinės geležinkelio linijos ir pakilo pirmieji sunkesni už orа skraidantys aparatai, daugiatonius mechanizmus ar keliolika tonų sveriančias įrengimų detales į paskirties vietа - iki stoties ar uosto - dar neretai gabeno sunkiųjų arklių kinkiniai ir tik retais atvejais - gariniai traktoriai.

Modernesnę sunkiasvorių nedalomų krovinių gabenimo technologijа ir atitinkamas transporto priemones sukurti paskatino 1914 metais prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas. Sunkiajai artilerijai gabenti kariaujančios šalys sukūrė didelius ir gana galingus tais laikais automobilius vilkikus. Maždaug tuo pat metu už Atlanto pasirodė pirmieji autotraukiniai, kuriuos sudarė balninis vilkikas ir su juo sukabinta puspriekabė.

Britų firma „G. Scammel and Nephew Ltd.“, nuo XIX amžiaus vidurio gaminusi vežimus, susidomėjo amerikiečių išradimu. Maža to, Oliverio D. Northo, tuo metu vadovavusio firmai, suburta konstruktorių grupė sukonstravo ne tik 7,5 tonos puspriekabę, bet ir balninį vilkikа jai vilkti. Pristatytas 1921 metų parodoje „Olympia Motor Show“ Londone, autotraukinys tapo sensacija ir bestseleriu - jau parodoje transporto firmos užsakė net 120 autotraukinių! Nieko nuostabaus - krovinių gabenimo jais sаnaudos neviršijo 3 tonų sunkvežimio sаnaudų. Per kelerius metus „Scammel“ tapo svarbiausiuoju sunkiųjų automobilių gamintoju Didžiojoje Britanijoje.Vis dėlto ir tai, ir serijiniai iki 10 tonų krovinio vežantys automobiliai netenkino O. Northo ambicijų. Jis siekė gaminti kur kas didesnio kraulumo technikа, juolab kad jos poreikis šalyje augo.

1929 metais firmos vadovo planai pagaliau ėmė pildytis: gamykloje buvo surinktas unikalus net 100 tonų vežti galintis autotraukinys, sukonstruotas pagal jo pasiūlytas idėjas. Masyvaus aukštais lonžeronais stebinusio rėmo priekyje, nustumtas prieš priekinį tiltа „kabojo“ 7 litrų darbo tūrio 4 cilindrų 86 AG benzininis variklis, sublokuotas su 8 laipsnių pavarų dėže. Nuo jos ėjo trumpas kardano velenas, perduodantis sukimo momentа pagrindinei pavarai, sumontuotai maždaug ties bazės viduriu. Karterio galuose konstruktoriai suprojektavo diferencialus ir po dvi varančiаsias grandininės galinių ratų pavaros žvaigždutes. Kiekviename šone viena grandinė suko išorinį, antra - vidinį galinio tilto ratа. Analogiškai ant galinės ašies buvo dvi nepriklausomai viena nuo kitos besisukančios varomosios žvaigždutės, pritvirtintos prie originalios konstrukcijos stebulės. Ratai - su lietos gumos padangomis, nes tokiam svoriui tinkančių pneumatinių tada niekas negamino.

Autotraukinį vairuotojas stabdė dviem stabdžiais - darbiniu, kuris paspaudus pedalа veikė transmisijа ir puspriekabės ratų stabdžius, ir rankiniu. Rankinis stabdys - dešiniajame šone sumontuota vertikali kolonėlė su nedideliu šturvalu. Jį sukant, sliekinis mechanizmas prispausdavo galinių ratų stabdžių kaladėles prie būgnų. Kaip tokiu palyginti lėtai veikiančiu mechanizmu greit sustabdyti daugiau kaip 100 tonų sveriantį autotraukinį? Nieko baisaus - su kroviniu „Scammel“ judėjo 3-5 mylių per valandа (4,8 - 8,0 km/h) greičiu, tad sustabdyti laiko užtekdavo.

Kaip matome, variklis buvo juokingai silpnas, palyginti su gabenamu kroviniu. Jau tada kitos firmos gamino 100 ir net 150 AG galios variklius. Bet O. Northas žinojo, kа daro: su 100 tonų niekur nenuskubėsi, juolab kad ir keliai tada buvo toli gražu ne tokie kaip šiandien. Kai autotraukinys gali judėti pėsčiojo greičiu, lydimas taip pat pėsčių policininkų, pakanka ir tokios galios, svarbu, kad automobilis turėtų atitinkamа perdavimo skaičių transmisijoje. Itin sunkiam kroviniui arba esant sunkioms kelio sаlygoms perdavimo skaičių galima buvo padidinti sumontavus kitа varančiųjų ir varomųjų žvaigždučių komplektа.

Vilkikas turėjo tris degalų bakus - du šonuose prie rėmo ir dar vienа tiesiog po kabinos priekiniu stiklu. Degalai iš jo į karbiuratorių tekėjo be jokio siurblio. Normalios sаnaudos vežant krovinį būdavo vienas galonas benzino myliai kelio (2,3 litro 1 kilometrui). Vėliau benzininį variklį pakeitė dyzelis „Gardner“.

Priekinis tiltas su rėmu jungėsi ilgomis daugialakštėmis pusiauelipsinėmis lingėmis, galinė ašis - jа palaikančiomis išilginėmis svirtimis, besiremiančiomis į rėmo gale vertikaliai pritvirtintas cilindrines spyruokles.

Vilkikа ir puspriekabę sujungdavo specialus balnas. „Scammel“ konstrukcija gerokai skyrėsi nuo to, kа matome šiandien. Patį sukabinimo įtaisа sudarė du 10-12 milimetrų storio plieno diskai. Viršutinį tvirtino prie puspriekabės, apatinį - prie dviejų iš plieno skardos štampuotų skersinių, kurie savo ruožtu rėmėsi į dvi plokščias linges, sujungtas su automobilio rėmu. Būtent jos užtikrindavo tam tikrа balno laisvumа skersine ir išilgine kryptimis. Balno centre styrojo 120 milimetrų skersmens tuščiaviduris jungiantysis varžtas. Tuščiaviduris todėl, kad per jį prakišdavo vilkiko ir puspriekabės stabdžius jungiantį valdymo lynа.

šimtatonė dviašė puspriekabė atrodė labai archaiškai - lyg koks metalinis tiltas, kurio arkos nusėtos kniedžių eilėmis. Tačiau jos konstrukcija - gana moderni. Kai krovinio būdavo negalima užkelti ar nukelti kranu, priekinę puspriekabės dalį - vadintа „gulbės kaklu“ - atjungdavo nuo masyvių iš storų plieno lakštų kniedytų lonžeronų, juos nuleisdavo ant žemės ir užtempdavo krovinį gerve. Po to hidrauliniais domkratais puspriekabę vėl pakeldavo ir sujungdavo su „gulbės kaklu“, kuris visа laikа laikėsi ant vilkiko balno.

Gale be jokios pakabos ant išilginių balansyrų montuotos dvi masyvių ratų eilės - 8 sudvejinti ratai su lietos gumos padangomis - „masyvais“. Autotraukinio kūrėjai manevringumui padidinti galines ratų poras padarė pasukamas (po 15 laipsnių į kiekvienа pusę). Puspriekabės ratus valdė nedidelėje medinėje būdelėje kairiajame puspriekabės kampe įsitaisęs vairuotojas stabdininkas. Didžiuliu tarsi laivo vairaračiu be jokio stiprintuvo sukdamas puspriekabės ratus, jis padėdavo vilkiko vairuotojui įveikti staigius posūkius ir manevruoti gatvių sankryžose. Beje, abu jie tarpusavyje palaikė ryšį telefonu. Vilkiko vairuotojas komanduodavo kada pradėti stabdyti, kur sukti. Mat stabdininkas irgi galėjo nepriklausomai nuo vilkiko stabdyti puspriekabės ratus, sukdamas dar vienа, mažo skersmens šturvalа. Keli jo apsisukimai, ir puspriekabės ratai imdavo šliaužti. Dirbti stabdininku galėjo tik fiziškai stiprus vyras, nes manipuliuoti dviem šturvalais, kai ratus prie dangos spaudžia mažiausiai 60 tonų, reikėjo jėgos ir miklumo.

Firma „Scammel“ pagamino tik du tokius sunkiasvorius autotraukinius. Jie abu tarnavo net iki šeštojo dešimtmečio pabaigos, nors tuo metu jau buvo gerokai galingesnių ir greitesnių vilkikų. Britai taip elgėsi ne iš pagarbos tradicijoms, o todėl, kad senieji „Scammel“ net ir po 30 metų vis dar idealiai tiko tam tikslui, kuriam juos sumanė O. Northas ir jo inžinieriai. O pagarbа autoveteranams jie parodė kitu būdu - išsaugojo, neatidavė į metalo laužа nė vieno iš jų! Pirmаjį egzempliorių, per ilgа gyvenimа pakeitusi ne vienа šeimininkа, restauravo transporto firmos „Hardwick and Sons Ltd.“ meistrai. Antrasis gigantas visа laikа buvo garsios specializuotos itin didelių krovinių gabenimo firmos „Pickfords“ nuosavybė. čia 1931 metais pagamintas „Scammel“ saugomas ir šiandien kaip ilgametės garbingos firmos istorijos liudininkas.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Spalis Nr. 10 (34)

"Linava" informuoja

Naujienos

žVAIGžDė PAGALIAU RADO VIETА

Aktualijos

RAUSVASIS POPIERėLIS, ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Idėjos

AšTUONIOLIKMEčIUS - PRIE AUTOBUSO VAIRO!

Prisek ir važiuok

Nauji modeliai

PASAKęS „A“, MAN KONCERNAS SAKO „B“

Parodos

Kauno autodienos '03

Transporto koridoriai: Azija ir Europa

Pas kaimynus

LATVIų VEžėJAI IšMALDOS NEPRAšO

Patirtis

RVS atgaivina autobusus ir sunkvežimius

Problemos

SKAITMENINIS TACHOGRAFAS žINO VISKА…

Psichologija

Tarnyba ir draugystė

šeima

TRUMTRANSA: mažų krovinių verslas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

EUROPOS PARLAMENTAS PRITARIA LIETUVOS SIEKIAMS

Žinotina

Transporto Acquis. Kas tai? (5)

Keleivinis transportas

SVAJONėSE - PELNAS, REALYBėJE - NUOSTOLIAI

Vežėjo kalendorius

Lapkritis

Teisė

Prioritetas - CMR konvencija

Skolų įskaitymas vienos šalies pareiškimu

Verslo etika

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

Muziejus

Su 100 tonų už nugaros