Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

TRUMTRANSA: mažų krovinių verslas

Tarp Lietuvos vežėjų yra nemažai šeimų, kurios darniai darbuojasi transporto versle ir su tuo sieja savo likimа. Jos vertos, kad apie šeimos verslo patirtį sužinotų kolegos, esami ir poten-cialūs verslo partneriai. Būtent todėl „Transporto pasaulio“ redakcija pradėjo ir tęsia rašinių ciklа „šeima“, kuriam temas gali siūlyti visi žurnalo
skaitytojai, pažįstantys dėmesio vertas šeimas, atsakingai žiūrinčias į vežėjų verslа.

Natalija ir Miroslavas Trumpakojai personalinę krovinių gabenimo įmonę „Trumtransa“ Medininkuose (Vilniaus rajonas) įkūrė dar 1996 metais, o 2003 metų spalio 7 dienа paminėjo narystės asociacijoje „Linava“ penkerių metų sukaktį. Trejus metus turėję kandidato statusа, pastaruosius dvejus - įmonė „Trumtransa“ jau įforminta tikruoju nariu.

Po vestuvių - naujas gyvenimo puslapis

Gyvenime būna dienų, kada tenka priimti lemtingus sprendimus, kardinaliai keičiančius gyvenimo būdа, brandinančius atsakomybę, padedančius suformuluoti prasmingo buvimo žemėje siekius. Turbūt simboliška tai, kad Natalija ir Miroslavas kurdami šeimа pasirinko gyvenimo keliа, vedantį į dar didesnę - vežėjų šeimа, kuriа įpratome vadinti juridinės kalbos terminu - asociacija „Linava“.

įmonės savininkė Natalija verslo pradžiа prisimena kaip neatsiejamа bendro gyvenimo su Miroslavu pradžiа: „Baigę vidurinę mokyklа susituokėme, o per vestuves gavome tiek dovanotų pinigų, kad jų užteko krovininiam mikroautobusui nusipirkti“.

„FIAT Ducato“ buvo pirmasis įmonės krovininis furgonas, - šypsodamasis prisimena direktorius Miroslavas. - Tik gerokai vėliau suvokiau, kad automobilio keliamoji galia turi būti didesnė. Prie vairo sėdau aš pats, kai prireikdavo - pavaduodavo Natalija. Abu turėjome B kategorijos vairuotojų pažymėjimus ir to pakako. Iš pradžių kitų vairuotojų nesamdėme“.

„Mano tėvai gyvena Baltarusijoje, - sako Natalija, - tad nesunku buvo gauti vizas keliauti į kaimyninę valstybę. Pradėję verslа stengėmės taupyti kiek beišgalėdami, kelionėse gabendami krovinius vairuodavome pasikeisdami, o kartа man teko išvykti ir vienai. Teko tvarkyti ir buhalterines ataskaitas, bet dabar šiuos darbus nuveikia tikra savo srities profesionalė Regina Staševskaja, įmonėje dirbanti ketverius metus. Pradžioje visas jėgas skyrėme verslui, stengėmės išgyventi, o tikra šeima su vaikais atrodė kaip graži perspektyva. Dėl to vertėjo pavargti. šiandien auginame penkerių metų Andriukа, jau lankantį Medininkų darželį, ir tikimės, kad jo gyvenimas bus lengvesnis“.

Rinktiniams kroviniams - dvidešimt penki automobiliai

Verslas sekėsi. Daugėjo užsakymų, klientų, krovinių. Išliko pradinis vežėjo specializacijos pasirinkimas - gabenti rinktinius ir mažus krovinius į kaimynines Rytų valstybes - Baltarusijа, Ukrainа, Moldovа, Rusijа. šeima nutarė nusipirkti didesnės keliamosios galios krovininį mikroautobusа „IVECO Daily“. Dirbti vairuotoju Miroslavas pasikvietė vaikystės draugа, kuris buvo nelabai patenkintas ligi tol kitoje įmonėje gaunamu atlyginimu. Pasirinkimas buvo teisingas: iki šiol jie dirba kartu, be jokių nesutarimų, vertindami pasitikėjimа vienas kitu. Miroslavas labai nenorėtų, kad jį paviliotų kita įmonė - gerа vairuotojа tarptautininkа šiandien nelengva rasti.

Vežėjai gerai supranta, kaip stabdo verslа apyvartinių lėšų trūkumas. Tuo metu, kai veiklа pradėjo „Trumtransa“, bankai nelabai noriai teikdavo paskolas. Gerai, kad tėvai savo vaikais patikėjo ir paskolino pinigų. Todėl įmonės parkа buvo galima papildyti dar dviem automobiliais - čekišku „Liaz“ ir vokišku „Mercedes-Benz“. Pastarasis automobilis dažnai būdavo lyginamas su ankstesniais, privalumai nulėmė tai, kad vėliau visi kiti perkami įmonės automobiliai buvo tik šios markės. Nors ir naudoti, bet patikimi, retai gendantys, nesudėtingai aptarnaujami, nebrangūs eksploatuoti, bet galintys gabenti gana daug krovinių.

Dabar įmonė „Trumtransa“ turi 25 automobilius, iš kurių tik du ne mersedesai - naujieji itin palankiomis sаlygomis išsimokėtinai pirkti „IVECO EuroCargo“. Penkiolikos automobilių keliamoji galia iki 3,5 t, o dešimties - 6-7 t.

Servisas ir prekyba naudotomis detalėmis

Pernai įmonės „Trumtransa“ metų apyvarta siekė daugiau nei 1,5 mln. Lt. šiemet, kaip teigė Miroslavas, ji turėtų viršyti 2 mln. Lt. įmonėje dirba 35 žmonės, iš kurių 30 - vairuotojai.

Didžioji apyvartos dalis tenka krovinių gabenimui, o 15 proc. - prekybai naudotomis krovininių automobilių (mikroautobusų, sunkvežimių, vilkikų) dalimis ir serviso paslaugoms.

Gretutinių verslo šakų plėtojimа padiktavo įmonės poreikis. Reikėjo detalių turimiems automobiliams remontuoti, o juk naujos - labai brangios. Iki šiol ekonomiškai naudinga buvo pirkti senus mersedesus, juos išrinkti, tinkamas detales panaudoti pirmiausia turimiems automobiliams remontuoti, o kitas - parduoti. Tam darbui reikėjo žmonių. Dabar servise dirba keturi šaltkalviai. Jie ne tik išrenka senus automobilius, bet ir prižiūri įmonės automobilių techninę būklę, remontuoja kitų įmonių ar savininkų automobilius: keičia padangas, variklių alyvа, remontuoja pakabа ir t.t.

Kas kaišioja pagalius į ratus?

įmonei „Trumtransa“ vadovaujantis Miroslavas apie verslo problemas kalba trumpai - susitvarkome patys, kai labai reikia - padeda asociacija „Linava“. Ir tik prašnekus apie verslo subtilybes direktorius ryžosi paatvirauti.

„Vienas sudėtingiausių incidentų versle - krovinio vagystė Baltarusijoje. Vairuotojas automobiliu vežė 500 JAV dolerių vertės baldų komplektа iš Lydos į parodа Suomijoje. Buvo žiema, spaudė šaltis, užšalo degalai ir vairuotojas sustojo. Prie jo privažiavo plėšikai, vairuotojа surišo ir paliko, o baldus išsivežė. Apie įvykį pranešėme Baltarusijos teisėsaugai, buvo iškelta baudžiamoji byla. Nors ji nebaigta iki šiol, tuo metu dėl incidento turėjome didelių nemalonumų: TIR procedūra buvo laikoma nebaigta ir mūsų įmonę įtraukė į nepatikimųjų sаrašа. Tai reiškė mokamа krovinio palydа, nuostolius įmonei, komplikuotus santykius su klientais.

Anuo sunkiu metu mums labai padėjo asociacija „Linava“, ypač TIR departamento darbuotoja Valerija Glebovienė. Ji konsultavo, patarė, kokių veiksmų turime imtis, nurodė BAMAP juristа, kuris paaiškino, kam ir kokius raštus rašyti, kokius dokumentus surinkti, kad įrodytume savo nekaltumа. Parašėme laiškа į Baltarusijos muitinės departamentа ir išaiškinus situacijа buvome reabilituoti su pirmаja Lietuvos vežėjų grupe, kuriai nustota taikyti konvojų. Juk TIR procedūra buvo nebaigta ne dėl kontrabandos, o dėl krovinio vagystės Baltarusijoje. Paradoksalu tai, kad būdami nekalti, turėjome tai įrodinėti. Kontrabanda mums nepriimtina iš esmės, nes ji - visų šeimos svajonių ir vaiko ateities žlugdymas. Deja, netobula teisinė sistema mums buvo nepalanki. Praradome daug Baltarusijos bei Ukrainos klientų, iš kurių vėliau tik nedidelę dalį pavyko susigrаžinti. Kiti tiesiog nenorėjo rizikuoti ir neduodavo vežti krovinių vien dėl kilusių įtarimų. Nepatikimos įmonės statusas, nors nepelnytas ir trumpalaikis, buvo didelis smūgis verslui.

Gabenant krovinius plėšimai buvo ypač padažnėję 1997-1998 metais. Porа tokių atvejų turėjome Rusijoje, dar kelis - Ukrainoje. Manau, kad ir kitiems vežėjams ne naujiena, kad iš jų vairuotojų plėšikai kelyje atima pinigus, mobiliuosius telefonus ir pan. Nenuostabu, kad tokie incidentai atbaido ir daugelį Vakarų vežėjų įmonių nuo kelionių į Rytus. Antra vertus, gal mūsų patirtis, išbandyti saugūs maršrutai į Rytus su patikimomis automobilių stovėjimo vietomis turi perspektyvа? Ypač tada, kai būsime ES nariais?“

Liks ištikimi „Linavai“

Pokalbis apie ateitį su kiekvienu vežėju būna problemiškas. Niekas konkrečiai nežino, kа žada rytojus. „Trumtransa“ - ne išimtis. Apie perspektyvа sudėtinga šnekėti ne tik dėl kuriamų ir nebaigtų verslo projektų, bet ir dėl nuolat besikeičiančios mokesčių politikos Lietuvoje. įmonė norėtų turėti dar daugiau klientų, atnaujinti automobilių parkа, pasiūlyti paslaugas vakariečiams, bet jei mokesčių politika ir toliau kirs verslа iš pašaknų, bus sudėtinga ne tik verslа plėsti, bet ir jame išlikti.

Miroslavo nuomone, tik asociacija „Linava“ gali mūru stoti už vežėjų interesus prieš šalies valdininkus, daryti įtakа priimamiems teisės aktams, palengvinti vežėjų verslo situacijа. žinoma, TIR knygelių, dėl kurių įmonė ir įstojo į asociacijа, kaip reikėjo, taip ir reikės. Bet dar svarbesnės ateityje bus teisinės paslaugos, kurių tikimasi iš „Linavos“. Ne veltui asociacijos kongrese buvo numatyta įkurti „Linavos“ atstovybę Maskvoje. šie planai sėkmingai realizuojami, o tai reiškia, kad vežėjai turės realiа paramа Rusijoje ekstremaliomis situacijomis.

„Realiа paramа pajutome ir iš „Linavos“ mokymo centro, kada buvo organizuojami kursai vežėjų įmonių vadovams, vairuotojams - sakė Miroslavas. - įstatymų kaita diktuoja naujų žinių būtinybę, o vairuotojai privalo mokėti ne tik sukioti vairа, bet ir teisingai užpildyti dokumentus kroviniui gabenti. „Linavos“ serviso paslaugas vežėjai vertina pirmiausia dėl parduotuvių tinklo ir prekių asortimento - gali nusipirkti tai, ko labiausiai reikia. Sveikintinas projektas dėl PVM grаžinimo iš Lenkijos už degalus bei detales. Jei ši patirtis bus pritaikyta Rusijoje, Baltarusijoje, Ukrainoje - vežėjai tikrai nepašykštės nuoširdžių padėkos žodžių“.

Miroslavo nuomone, išlieka aktuali ekspedicijos įmonių licencijavimo problema. Juk daug tokių įmonių turi įsiskolinimų vežėjams, o skolų grаžinti - neskuba. Kitos, žiūrėk, ima ir bankrutuoja. Todėl nenuostabu, kad vežėjai kaip komercinę paslaptį saugo pavadinimus tų ekspedijavimo įmonių, kuriomis galima pasitikėti. Mirtinai reikia įteisinti ekspedijavimo įmonių licencijavimа bei pakankamа užstatа, kuris būtų garantu sutartiniams įsipareigojimas įvykdyti.

"Transporto pasaulis"
Spalis Nr. 10 (34)

"Linava" informuoja

Naujienos

žVAIGžDė PAGALIAU RADO VIETА

Aktualijos

RAUSVASIS POPIERėLIS, ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Idėjos

AšTUONIOLIKMEčIUS - PRIE AUTOBUSO VAIRO!

Prisek ir važiuok

Nauji modeliai

PASAKęS „A“, MAN KONCERNAS SAKO „B“

Parodos

Kauno autodienos '03

Transporto koridoriai: Azija ir Europa

Pas kaimynus

LATVIų VEžėJAI IšMALDOS NEPRAšO

Patirtis

RVS atgaivina autobusus ir sunkvežimius

Problemos

SKAITMENINIS TACHOGRAFAS žINO VISKА…

Psichologija

Tarnyba ir draugystė

šeima

TRUMTRANSA: mažų krovinių verslas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

EUROPOS PARLAMENTAS PRITARIA LIETUVOS SIEKIAMS

Žinotina

Transporto Acquis. Kas tai? (5)

Keleivinis transportas

SVAJONėSE - PELNAS, REALYBėJE - NUOSTOLIAI

Vežėjo kalendorius

Lapkritis

Teisė

Prioritetas - CMR konvencija

Skolų įskaitymas vienos šalies pareiškimu

Verslo etika

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

Muziejus

Su 100 tonų už nugaros