Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

SVAJONėSE - PELNAS, REALYBėJE - NUOSTOLIAI

Penktаjį veiklos dešimtmetį įpusėjusi Kėdainių uždaroji akcinė bendrovė „Kėdbusas“ - viena iš sėkmingiausiai dirbančių nedidelių šalies keleivinio transporto įmonių.

Vos įvažiavus į senа ir jaukiai sutvarkytа vidurio Lietuvos miestа, maloniai nustebina gatvėmis važinėjantys modernūs žemagrindžiai autobusai - tokius kol kas pamatysi ne kiekviename šalies didmiestyje.

Kaip turi dirbti keleivių vežėjai nedaug gyventojų turinčiame mieste bei rajone, kad išsilaikytų šiais nelengvais keleiviniam transportui laikais, kalbamės su „Kėdbuso“ direktoriumi Liudviku BLIūDžIUMI, ne tik sėkmingai vadovaujančiu bendrovei, bet ir aktyviai dalyvaujančiu asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus veikloje.

Bendrovės biografija

Autobusų parkas Kėdainiuose įkurtas 1958-ųjų pabaigoje - tada, Lietuvos TSR automobilių transporto ministro įsakymu, prie Kelių statybos eksploatavimo ruožo buvo įkurta ūkiskaitinė autotransporto kolona. 1959-ųjų pradžioje keleivius mieste pradėjo vežti penki nauji Kauno autoremonto gamykloje pagaminti autobusai KAG-3.

1962-ųjų rugsėjį įmonė tapo savarankiška autotransporto kolona, o 1991 metais ji išskaidyta į dvi: AB „Kėdainių autotransportas“ ir UAB Kėdainių autobusų parkas. Tuo metu autobusų parke buvo 56 transporto priemonės, iš jų - 49 autobusai. Didžiаjа dalį sudarė „Ikarus“ markės, likusieji - rusiškieji LAZ ir PAZ autobusai. Nuo 1994-ųjų parke prasidėjo vakarietiškų autobusų era - tada nupirkti pirmieji keturi belgiški „Vanhool“. Dabar parke važinėja beveik vien tik nenauji vakarietiški autobusai.

šių metų pavasarį parkas pakeitė pavadinimа - jis tapo UAB „Kėdbusas“.

Veikla ir transporto priemonės

Dabar keleivius Kėdainių rajone aštuoniolika miesto bei tiek pat priemiesčio maršrutų veža 44 „Kėdbuso“ autobusai. įmonėje dirba 119 darbuotojų. „Kėdbusas“ turi savo remonto dirbtuves, kur taisomi bei atnaujinami įvairių markių autobusai ir jų įranga. Pasak įmonės direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Radavičiaus, remonto dirbtuvės ypač didžiuojasi sėkmingai įdiegta VOITCH automatinių pavarų dėžių, kurių daugiausia parke turimuose autobusuose, remonto baze.

Kovo mėnesį įmonės parkas pasipildė penkiais pavažinėtais miesto tipo žemagrindžiais „Neoplan“ autobusais. Lėšų jiems pirkti gauta užstačius bankui autobusų stotį bei paėmus iš jo 200 tūkst. Lt paskolа. Transporto priemonės įsigytos iš Olandijoje įsikūrusios WOMY firmos - prieš tai jos apie dešimtį metų vežiojo keleivius Spijkeinise (Roterdamo priemiestyje). Autobusai perdažyti tradicinėmis - balta, geltona ir mėlyna - Kėdainių autobusų parko spalvomis ir jau keletа mėnesių sėkmingai vežioja keleivius miesto gatvėmis. Autobusai - nestandartinio devynių metrų ilgio, tad yra gerokai ekonomiškesni. Tai labai svarbu mieste, kur keleivių srautai nedideli. Pasak Liudviko Bliūdžiaus, parkas jau beveik atsikratė senųjų „Ikarus“, kurie dar neseniai sudarė didžiausiа įmonės autobusų dalį. šiuo metu Kėdainiuose važinėja tik vienas ikaras. Senieji sovietų bei vengrų gamybos autobusai buvo pernelyg neekonomiški - 100 km jie sunaudodavo apie 40 litrų degalų. Naujai įsigytiems vakarietiškiems pakanka 25-28 litrų.

„Neoplan“ autobuse - 29 sėdimos vietos, iš viso juo gali važiuoti 61 keleivis. Naujai įsigytosiose transporto priemonėse įrengtos patikimos šildymo bei vėdinimo sistemos, dvigubi langai, tad autobusai jaukūs bei patogūs keleiviams tiek vasarа, tiek žiemа.

Rugpjūtį iš olandų kėdainiečiai įsigijo dar du 1991-aisiais pagamintus priemiesčio tipo 9 metrų ilgio „Berkhoff Denis“ autobusus. įmonės vadovai tikisi, kad jie padės sumažinti kuro sаnaudas nuostolingiausiuose priemiesčio maršrutuose.

Liudvikas Bliūdžius aprodė ir prieš keletа metų įsigytа naujа vidutinės klasės priemiesčio tipo „Temsa Prestij“. Autobusas ne tik komfortiškas, originalaus dizaino, surinktas iš patikimų „Mitsubishi“ detalių, bet ir labai ekonomiškas - 100 kilometrų vidutiniškai sunaudoja 16,5 litrų dyzelino. „Ekonomiškumas mums - pagrindinis rodiklis. Nuolat brangstant degalams bei didėjant vežimo savikainai, išnaudojame bet kokius taupymo rezervus. Tikimės, kad pastaruoju metu įsigyti vidutinės klasės autobusai leis sutaupyti per 35 tūkst. Lt degalams skirtų pinigų, dar 7 tūkst. Lt prognozuojame sutaupyti sumažinę remonto sаnaudas“, - pirkiniais džiaugėsi parko vadovas.

Taupyti padeda ir dar viena „Kėdbuse“ neseniai įdiegta naujovė - apskaitos programa, apimanti visus finansinius transporto priemonių, sandėlių eksploatavimo, kuro sаnaudų rodiklius. Kaip teigė įmonės vyresnioji buhalterė Rima Valantinienė, tik turint tikslius apskaitos duomenis galima planuoti įmonės darbа, tiksliai apskaičiuoti sаnaudas bei išlaidas ir pateikti miesto valdžiai svarius argumentus dėl vežėjams reikalingų kompensacijų bei dotacijų. įmonėje jau nuo 1998-ųjų veikia kompiuterizuota buhalterijos programa - jа, pritaikytа nedidelio miesto bei priemiesčio vežėjų parko specifikai, sukurti bei įdiegti padėjo Kauno technikos universiteto specialistai.

Problemos ir nuostoliai

Kėdainių keleivių vežėjai susiduria su tomis pačiomis problemomis, kaip ir kiti miestų bei rajonų autobusų parkai. Vis dar nesprendžiamas akcizo už sunaudotа kurа grаžinimo klausimas, nedidinamos važiavimo bilietų kainos. Sparčiai mažėja keleivių priemiesčio maršrutuose, reisai į atokesnes rajonų vietoves tampa vis nuostolingesni. Kėdainių miesto savivaldybė, kuriai priklauso 100 proc. parko akcijų, nuolat ne vežėjo naudai keičia moksleivių kelionės išlaidų kompensavimo tvarkа, iki galo neatsiskaito už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimа. šiuo metu savivaldybė autobusų parkui jau skolinga 0,5 mln. litų. Vežėjų skolos įvairioms institucijoms - 360 tūkst. Lt. Jei vežėjai atgautų iš savivaldybės savo pinigus, užtektų ne tik padengti skoloms, bet ir įsigyti naujesnių transporto priemonių.

Dėl parke įvestos griežtos taupymo sistemos įmonės veiklos sаnaudos mažėja, bet ženkliai mažėja ir pajamos. 2002 metais pajamos miesto maršrutuose sumažėjo 191,1 tūkst. Lt, priemiesčio - 58,2 tūkst. Lt.

Prognozuojama, kad įmonė iš keleivių vežimo veiklos 2003-aisiais patirs 263 tūkst. Lt nuostolio, iš kitos veiklos gaus 85 tūkst. Lt pelno. Bendras prognozuojamas įmonės nuostolis - 178 tūkst. Lt. Laukiamos 2003-iųjų pagrindinės veiklos pajamos - 2657 tūkst. Lt, t.y. 148 tūkst. mažesnės nei 2002 metais.

Ar keleivinio transporto įmonė gali dirbti pelningai?

„Be abejo, gali. Tereikia vežėjams sudaryti tinkamas sаlygas. Deja, šiuo metu susidaro įspūdis, kad keleivinio transporto įmonės finansuojamos tik tiek, kad neišleistų paskutinio kvapo, bet normaliai išgyventi bei užsidirbti negalėtų. Miestų bei rajonų savivaldybės nepripažįsta ankstesnių įsiskolinimų įmonėms, šalies politikai įsigudrina mūsų problemų tiesiog nematyti.

Mano nuomone, pirmoji sаlyga, norint dirbti sėkmingai - sudaryti sutartis tarp užsakovo (savivaldybės) ir vykdytojo bei jų griežtai laikytis. Miestų politikai taip pat privalėtų paisyti Lietuvoje galiojančių su Europos Sаjungos direktyvomis suderintų teisės aktų. Džiaugėmės sulaukę Kelių transporto kodekso 171 straipsnio bei nustatytos nuostolių, susidariusių dėl būtinų keleivinio transporto paslaugų teikimo, kompensavimo tvarkos, keletа kartų teikėme rajono savivaldybei prašymus apsvarstyti naujаjа tvarkа bei skirti lėšas. Apskaičiavome, kad Kėdainių rajono vežėjams reikėtų maždaug 250-300 tūkst. Lt kompensacijų už nuostolingus maršrutus. Tačiau kol kas jokių pinigų negavome ir neaišku, ar šiais metais gausime“, - į klausimа atsakė parko vadovas.

Pasak L. Bliūdžius, keleivinio transporto situacija iš esmės pasikeis tik tada, kai šalies politikai pagaliau suvoks, kad socialines funkcijas atliekantis visuomeninis transportas yra būtinas. Jau dabar įvairaus rango valdininkai turėtų tartis su keleivių vežėjais, kaip atnaujinti beviltiškai pasenusį transporto priemonių parkа, rengti planus bei projektus, kaip jį remti bei skatinti - antraip įstojus į Europos Sаjungа konkuruoti su stipriais Vakarų šalių vežėjais bus nepaprastai sunku.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Transporto pasaulis"
Spalis Nr. 10 (34)

"Linava" informuoja

Naujienos

žVAIGžDė PAGALIAU RADO VIETА

Aktualijos

RAUSVASIS POPIERėLIS, ARBA KAIP EUROPOS SАJUNGA KOVOS SU NELEGALIAI DIRBANčIAIS

Idėjos

AšTUONIOLIKMEčIUS - PRIE AUTOBUSO VAIRO!

Prisek ir važiuok

Nauji modeliai

PASAKęS „A“, MAN KONCERNAS SAKO „B“

Parodos

Kauno autodienos '03

Transporto koridoriai: Azija ir Europa

Pas kaimynus

LATVIų VEžėJAI IšMALDOS NEPRAšO

Patirtis

RVS atgaivina autobusus ir sunkvežimius

Problemos

SKAITMENINIS TACHOGRAFAS žINO VISKА…

Psichologija

Tarnyba ir draugystė

šeima

TRUMTRANSA: mažų krovinių verslas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

EUROPOS PARLAMENTAS PRITARIA LIETUVOS SIEKIAMS

Žinotina

Transporto Acquis. Kas tai? (5)

Keleivinis transportas

SVAJONėSE - PELNAS, REALYBėJE - NUOSTOLIAI

Vežėjo kalendorius

Lapkritis

Teisė

Prioritetas - CMR konvencija

Skolų įskaitymas vienos šalies pareiškimu

Verslo etika

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

Muziejus

Su 100 tonų už nugaros