Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Verslas su trimis vilkikais

Patikimа vežėjа apibūdiname ne tik įstatymuose suformuluotais kriterijais. Humanizmas, meilė ir pagarba šeimai, rūpestis vaikų likimu doram žmogui yra svarbesnės vertybės už įmantrius teisinius šablonus. Jei pažįstate vežėjа, kurio asmeninė ir šeimos gerovė pastatyta ant kortos - transporto įmonės, - žinokite, jog jis vertingas žaidėjas, partneris, sugebantis įvertinti rizikа, siekiantis išgyventi, susikurti patikimа pagrindа rytdienai. Tarp Lietuvos vežėjų yra nemažai šeimų, kurios darniai darbuojasi transporto versle ir su tuo sieja savo likimа. Jos vertos, kad apie šeimos verslo patirtį sužinotų kolegos, esami ir potencialūs verslo partneriai. Būtent todėl „Transporto pasaulio“ redakcija pradėjo ir tęsia rašinių ciklа „šeima“, kuriam temas gali siūlyti visi žurnalo skaitytojai, pažįstantys dėmesio vertas šeimas, atsakingai žiūrinčias į vežėjų verslа.

Vilniečiai Rita ir Valentinas MICKAI spalio 26 dienа paminės krovinių gabenimo verslo penkmetį. Tiesa, šeimos individuali įmonė gyvuoja ilgiau, bet tikroji vežėjų verslo istorija prasidėjo su pirmuoju reisu. Tuomet Valentinas pirmа kartа vilkiku išgabeno krovinį į užsienį. Ekspeditore dirbusi žmona Rita parūpino pirmаjį krovinį.

Norint išgyventi reikia plėsti veiklа

Vežėjams šiandien nelengva. įvairūs mokesčiai ir veiklos apribojimai labai apsunkina verslа. Bet Mickai vieningai tvirtina, kad savo gyvenimа sieja su tarptautiniu krovinių gabenimu. Jiems vežėjų verslas - tai įgyvendintos svajonės, galimybė šeimai išgyventi ir pagerinti buities sаlygas. O jei Fortūna bus palanki, gal ir dešimtmetis jų sūnus Aivaras pasieks savo - sės vairuoti naujausio „Renault Magnum“.

Taip sutapo, kad vežėjų verslа Mickai pradėjo prieš pat Rusijos krizę - 1998 metais. Sunkumai užgrūdino ir išmokė nenuleisti rankų netgi tada, kai padėtis atrodydavo be išeities. Dabar artėjanti Lietuvos narystė Europos Sаjungoje vilioja geromis perspektyvomis, o tai skatina kurti planus apie tris kartus didesnę įmonę su naujų vilkikų transporto parku, su nuosavu ekspedijavimo padaliniu.

Verslas gimė iš pasiskolintų pinigų

Mintis imtis šeimai vežėjų verslo susidėliojo tarsi mozaika - iš svajonių, patarimų, patirties, būtinybės ir didelio noro savarankiškai tvarkyti savo gyvenimа.

„Nuo mažens svajojau sėdėti prie vairo aukštoje vilkiko kabinoje ir žvelgti į keliа, šalia, kažkur žemai, važiuojančius mažiukus lengvuosius automobilius, - sakė Valentinas. - Kai atėjo momentas ir teko pasirinkti, ar būti darbų vykdytoju statybose ir dirbti pagal specialybę (baigiau VISI, įgijau pramoninės civilinės statybos specialybę), ar įgyvendinti vaikystės svajonę ir tapti „furos“ vairuotoju, pasirinkau antrаjį variantа“. Tiesa, Valentino pasirinkimui įtakos turėjo ir patirtis. Mat dar gerokai prieš imdamasis vežėjų verslo jis buvo nusipirkęs mikroautobusа „Fiat Ducato“ ir vežiodavo žmones į Vokietijа pirkti lengvųjų automobilių. Taigi keliai į Vakarus jam buvo žinomi, bendravimas vokiškai irgi nekėlė sunkumų.

Ritai tiesiog pats likimas lėmė vadovauti transporto įmonei. Ji baigė VISI, įsigijo automobilių transporto inžinierės-ekonomistės specialybę. Gautas diplomas suteikė teisę vadovauti transporto įmonei. įgimti organizaciniai gabumai, mokėjimas bendrauti, ankstesniuose darbuose įgyta praktika - ypač darbas draugės Virginijos ekspedicinėje firmoje „Vikotra“ - suteikė Ritai dar daugiau pasitikėjimo. Veiksmingas buvo ir bendramokslio Valdo Gilio paskatinimas įstoti į asociacijа „Linava“.

„Valdas išliko toks pats paprastas ir savas, koks buvo ir studijų metais, - prisiminė Rita pokalbį su „Linavos“ generaliniu sekretoriumi Valdu Giliu. - Jis padrаsindamas papasakojo apie vežėjų verslo galimybes, apie pažįstamus draugus iš studijų laikų, kurie sėkmingai tvarkėsi savo transporto įmonėse. Supratau, kad narystė „Linavoje“ bus tarsi sėkmingo verslo garantas“.

Verslo planui įgyvendinti reikėjo pinigų. šeima jau turėjo įregistruotа įmonę - nuo 1991 metų ji vertėsi prieskonių gamyba, o dabar pakako tik išplėsti veiklos sferа. Iš prekybos prieskoniais, kol rinka nebuvo perpildyta atvežtinės produkcijos, šeima užsidirbo tiek, kad iš vieno kambario buto persikėlė į trijų. Nutarė, kad čia pakaks vietos ir naujos įmonės buveinei. Siekdami sukaupti pradinį kapitalа Mickai nedvejodami pardavė sodo sklypа su Valentino pastatytu nameliu, iš tolo šviečiančiu raudonų čerpių stogu, pardavė ir mikroautobusа, bet pinigų vis dar trūko. Laimė, kad jų sumanymu patikėjo tėvai, giminaičiai ir draugai.

„Mums trūko 27,5 tūkst. JAV dolerių, - pasakojo Rita. - Juos pasiskolinome per tris dienas. Dar po dešimties dienų - gegužės 22-аjа - įstojome į „Linavа“ ir pradėjome ieškoti, kur galėtume pigiau nusipirkti naudotа vilkikа ir puspriekabę. Iki pirmojo reiso dar buvo likę penki mėnesiai…“

Transporto parkas

Mickų individualios įmonės transporto parkа dabar sudaro trys „Renault“ vilkikai - vienas „Major“ ir du „Magnum“ - bei trys „Krone“ tentinės puspriekabės. Iš reiso grįžę automobiliai pagal sudarytа sutartį saugomi AB „Vilniaus autobusai“ aikštelėje.

„Krone“ tentinės puspriekabės - tvirtos ir patikimos, - tvirtina Valentinas. - Jos geriausiai tinka įprastiems kroviniams gabenti. Transporto parkа formuojame iš „Renault“ vilkikų, nes jų kabinos pačios patogiausios. Patyriau, kad vairuotojui jos labai mielos ir jaukios tolimoje kelionėje. čia gali vaikščioti lyg kambaryje - atsistojęs visu ūgiu, ant grindų nėra jokių pakilimų, nelygumų, patogi vairuotojo darbo vieta, geros poilsio sаlygos. Turint vienos markės vilkikus mažiau problemų remontuojant, nes bendrauji tik su vieno gamintojo atstovais. Mūsų atveju - tai „Skuba“ Vilniuje ir „Mobilis“ Kaune. Jei pasitaiko nedidelių gedimų, juos dažniausiai pataiso UAB „Kelias“ autoservise“.

Pirmаjį įmonės vilkikа „Renault Majore“ su Euro 1 normas atitinkančiu varikliu Valentinas nusipirko antroje paieškų kelionėje, Olandijoje. Jis buvo visai ne toks, kokį matė reklamuojamа internete. Kabinos vidus apšnerkštas, sėdynės nuniokotos. Bet nagingasis Valentinas dėl to labai nenusiminė ir kartu su tėvu iškuopė automobilį, jį atnaujino ir dabar techniškai tvarkingam „Major“ pastabų neturi net itin griežti Vokietijos kontrolieriai. Netrukus Mickai nusipirko Vilniuje ir pirmа „Krone“ puspriekabę. šis junginys per trejus metus šeimai padėjo grаžinti skolas ir nusipirkti dvejų metų vilkikа „Renault Magnum“ bei dar vienа tentinę puspriekabę. Valentas įsitikinęs, kad verta pirkti naudotus Vakarų rinkai skirtus vilkikus, puspriekabes, nes tokio amžiaus transporto priemonės gerokai pigesnės, o jų techninė būklė pakankamai gera. Tokiu pat principu jis vadovavosi ir pirkdamas trečiа junginį.

Maršrutas

Per penkerius metus susiklostė optimalus Mickų transporto įmonės maršrutas - iš Lietuvos į Rytų Vokietijа ir atgal. Per mėnesį vienas vilkikas suvažinėja triskart. Nors šios krypties frachtai pigesni nei užsakymai nugabenti krovinį į Rusijа, bet tokį pasirinkimа nulėmė noras stabiliai dirbti. Vežant krovinius į Rytus gresia neatsiskaitymai, verslа apsunkina ten egzistuojanti netvarka.

Ypač nesėkmingas Mickams buvo pirmasis reisas iš Rusijos. Nors užsakovas buvo klaipėdietis, bet bankrutavusios įmonės savininkas A. Vlasas, dabar turintis lentpjūvę šilutės rajone, neatsiskaitė ir iki šiol. Tuo metu jis pateikė užsakymа nuvežti supjautа medienа iš Tverės į Vokietijа. Skubino, sakė, kad krovinys jau laukia, o kai Valentinas nuvažiavo į Tverės lentpjūvę, pasirodė, kad mediena dar miške. Karštis siekė 40 laipsnių. Tada mobilių telefonų dar nebuvo. Savaitę teko laukti ir maitintis kaimo parduotuvės konservais, nuo kurių sustreikavo virškinimas. Kitokio maisto nebuvo, teko kentėti, gyventi pusbadžiu. Toliau - dar gražiau: užsakovas nurodė Vokietijoje klaidingа adresа, teko aiškintis, gaišti laikа, sukarti papildomus kilometrus. Ir galiausiai - neapmokėtas frachtas, nuostolis - daugiau nei penki tūkstančiai litų.

Tokia patirtis privertė atsisakyti reisų į Rusijа.

Mickų įmonė neturi nuolatinių krovinio užsakovų, kurie galėtų aprūpinti darbu tris vilkikus. Krovinių ieško pati įmonės direktorė Rita. „Labiausiai vertinu tiesioginius užsakymus, tada išvengiama tarpininkams skirtų išlaidų, - sako Rita Mickuvienė. - Nors ekspedicinės kompanijos apmokėti sаskaitas delsia iki trijų mėnesių, o tai vežėjams nelabai priimtina, kartais pasinaudojame ir jų paslaugomis. Malonu turėti verslo reikalų su tokiais patikimais ekspeditoriais kaip „Vikotra“, „Asstra Vilnius“, „Remil“, „Arvega“.

Vairuotojai

Rita ir Valentinas vienu balsu tvirtina, kad vairuotojai - viena iš aktualiausių problemų vežėjams. Kol Mickai turėjo vienа vilkikа - važinėjo Valentinas. Vėliau vairuotojus teko samdyti.

Koks turi būti vairuotojas, važinėjantis tarptautiniais reisais? Kiekvienas vežėjas norėtų, kad jam dirbtų tvirtas ir sveikas, apie 30-40 metų turintis vairuotojas, mokantis užsienio kalbas (anglų, vokiečių, lenkų), sugebantis užpildyti, patikrinti krovinio dokumentus.

„Sveikatos ir tvirtų nervų vairuotojui reikia įveikiant pasienio eiles bei dokumentų tvarkymo formalumus, bendraujant su aplaidžiai dirbančiais valstybės įstaigų pareigūnais, - remdamasis savo patirtimi sako Valentinas. - Be to, vairuotojas ne tik veža krovinį, bet privalo prieš iškrovimа nuimti puspriekabės tentа, pritvirtinti naujа krovinį, už kurį jis atsako veždamas, vėl uždengti tentа. šiuos darbus privalu nuveikti ir per karštį, ir per šaltį, ir per lietų, ir per pūgа“.

Deja, tolimųjų reisų vairuotojai Lietuvoje nerengiami. Skelbimais laikraščiuose darbo ieškantys vairuotojai dažnai būna nepatikimi, turintys žalingų įpročių.

Mickų įmonėje dirbantys trys vairuotojai jonaviečiai patenkinti gaunamu atlyginimu. Pokalbio dienа Mickai dar nebuvo apskaičiavę, kiek įmonei kainuos Vyriausybės nutarimas apmokestinti dalį komandiruotpinigių. Kai paskaičiavo - buvo šokiruoti. „Tokie mokesčiai - vežėjų žlugdymas, mūsų įmonei gresia bankrotas“, - susirūpino Rita ir Valentinas.

Perspektyvos

Lietuvos narystė Europos Sаjungoje vežėjų šeimai žada verslo palengvinimа - nereikės pirkti TIR knygelių - joms kiekvienam reisui į Vokietijа dabar tenka pakloti 544 Lt. Vienas automobilis per mėnesį išvyksta tris kartus, per metus - trisdešimt šešis. Trys automobiliai - daugiau nei 100 TIR knygelių, o jei jų nereikės pirkti, bus sutaupyta daugiau nei 50 tūkst. Lt. Išnykus Vakarų sienoms, paspartės krovinių pristatymo terminai, tai irgi duos ekonominę naudа.

Neaišku, padaugės ar sumažės krovinių? Vežėjams dar trūksta informacijos apie transporto įmonių perspektyvа Lietuvai įstojus į ES. Gerai, kad apie tai rašo žurnalai „Transporto pasaulis“ ir „Vežėjų žinios“, bet informacijos šia tema galėtų būti daugiau. Būtų naudinga, jei šiuose leidiniuose skelbtųsi ir darbo ieškantys vairuotojai.

Rita ir Valentinas Mickai tvirtai įsitikinę, kad jiems naudinga bus likti asociacijos „Linava“ nariais ir Lietuvai tapus ES nare. Nors tada nereikės pirkti TIR knygelių, bet jau dabar asociacija teikia vežėjams daug naudingų paslaugų. Viena iš jų - kreditinis degalų pirkimas Lenkijoje su „PetroProfit“ kortelėmis, PVM grаžinimas. Būtų gerai šiа patirtį pritaikyti ir Vokietijoje. įmonei vertingos buvo ir konsultacinės paslaugos, pasinaudodami proga Mickai nuoširdžiai dėkoja „Linavos“ TIR departamento direktoriui Heliodorui Giedriui, nuoširdžiai ir veiksmingai padėjusiam savo patarimais ir konsultacijomis.

Vidmantas KLIUKAS

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr. 9 (33)

Aktualijos

Rinkosi keleivinio transporto sekcijos biuro nariai

Idėjos

AUTOTRAUKINYS, Už KURį NEREIKIA MOKėTI MOKESčIO

Kad alus laiku pasiektų ištroškusius...

Keliai

BALTIJOS šALIų KELININKAI STIPRINA PARTNERYSTę

Lizingas

Naujų vilkikų įsigijimo būdas

Mokesčiai

Komandiruočių dienpinigių apmokestinimas - vežėjų verslo žlugdymas

Teisės aktas - balta varna iš įstatymų džiunglių

Pasienis

VALSTYBėS SIENOS APSAUGA - TARNYBA BE POILSIADIENIų

Psichologija

POSėDžIAI IR PASISėDėJIMAI

šeima

Verslas su trimis vilkikais

šventės

Po rudens giliu dangum

Transporto politika

BALTIJOS šALYS: AKTYVI DIPLOMATINė VEIKLA SIEKIANT BENDRų TRANSPORTO POLITIKOS TIKSLų

Vž informacija

DėL MOKESčIų MOKėJIMO Už TARšА Iš MOBILIų TARšOS šALTINIų

Žinotina

KO SIEKIA IR KА GALI ECG

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (4)

Keleivinis transportas

Pirmojo pusmečio keleivinio transporto statistika

Visuomeninis transportas - neįgaliesiems

Technika

Nuodugnesnė stabdžių patikra

Teisė

Krovinio priėmimas vežti

Konsultacijos

PROBLEMOS SPRENDIMAS - INKASO

Muziejus

KAI AUTOBUSAI BUVO GELTONAI RAUDONI…