Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Gyveno Detroite kalvis...

Balninis vilkikas su puspriekabe - tai transporto priemonė, be kurios šiandien sunkiai įsivaizduotume pasaulinį krovinių gabenimo procesа. Idėja sujungti vilkikа ir priekabа, pastarosios priekį užkėlus ant vilkiko rėmo galinės dalies, iš esmės pakeitė krovininių automobilių parkа, leido padidinti automobilių kraulumа, sumažinti transportavimo išlaidas. Kaip ir kada šis procesas prasidėjo?

XIX amžiaus pabaigoje į JAV kartu su daugybe kitų emigrantų iš Europos atvyko vokietis Augustas Fruehaufas, kalvis ir šioks toks mechanikas. Dar paauglystėje, mokydamasis amato, jis išvaikščiojo pusę Vokietijos, tad kelionė per vandenynа ir darbo paieškos svetimoje šalyje jo visai nebaugino.

1903 metais, sukaupęs šiek tiek kapitalo, A. Fruehaufas Detroite, augančiame naujos pramonės šakos - automobilių gamybos - centre, atidarė kalvystės dirbtuvę. Joje buvo gaminamos kinkomųjų vežimų dalys, kiti su krovinių gabenimu susiję gaminiai. Vėliau dirbtuvėje imta atlikti ir su automobiliais susijusius užsakymus.

1914 metais pasiturintis Detroito verslininkas, prekiautojas mediena ir jos gaminiais Frederikas Siblėjus (Sibley) įsigijo "Smith Form-A-Truck kit" - detalių rinkinį, kurį panaudojus, populiarų tuo metu lengvаjį automobilį "Ford T" galima buvo perdirbti į nedidelį krovininį automobilį.

Pirmiausia buvo prailginamas rėmas, varantysis galinis tiltas prisukamas tiesiog prie jo, išilginėmis lingėmis su rėmu sujungiama galinė ašis. Nuo varančiojo tilto galuose vietoje ratų ant stebulių prisuktų žvaigždučių sukimo momentas galiniams ratams buvo perduodamas grandinėmis. Patys ratai irgi buvo nauji, didesni ir tvirtesni nei standartiniai. Tačiau ir toks prailgintas "fordukas" netiko F. Siblėjui - mat vis tiek buvo per mažas motorinei valčiai vežioti. Tada verslininkas kreipėsi į A. Fruehaufа prašydamas pagaminti specialiа priekabа.

O šis pamаstė pamаstė ir po penkių dienų pasiūlė naujа sprendimа - valties ilgį atitinkančios priekabos priekinę dalį jis užkėlė ant "fordo" rėmo galo. Kad šias dvi transporto priemones sujungtų jam teko sugalvoti originalų sukabinimo įtaisа, kurį pavadino "fifth wheel coupling"("penktojo rato sukabinimas").

Dabar mes jį vadiname balnu, bet A. Friuehaufo pagamintas pirmasis toks įtaisas iš tikrųjų buvo apskritas kaip ratas. Aišku, jis nebuvo toks tobulas kaip šiandieniniai vilkikų balnai, tačiau konstrukcija pasirodė esanti gyvybinga, o svarbiausia - ji taip patiko užsakovui, kad kalviui užsakė pagaminti visа puspriekabių partijа. Jos turėjo būti didesnės ir tvirtesnės, pritaikytos medienai vežti.

šis atsitiktinis užsakymas nulėmė visа tolimesnę A. Fruehaufo veiklа, nes po F. Siblėjaus automobilių pasirodymo užsakymų puspriekabėms vis daugėjo, ir nuo 1916 metų dirbtuvė, virtusi "Fruehauf Company", nieko kito, išskyrus jas, taip pat ir įprastines priekabas automobiliams, nebegamino. Nuo puspriekabių "fordukams" gamybos A. Fruehaufas perėjo prie didesnių, skirtų populiariems tada "Mack" ir "White" markių automobiliams. Jis pagamino ir pirmаsias puspriekabes firmos "Kenworth" gaminamiems vilkikams. 1918 metais "Fruehauf Company" pirmoji ima gaminti uždaras puspriekabes furgonus, tuo metu nesnaudė ir kiti gamintojai - viena po kitos populiarėjančias tarp vežėjų puspriekabes ima gaminti vis daugiau firmų. Kiekviena jų kaip nors patobulindavo į konstrukcijа. Pats A. Fruehaufas padarė du svarbius išradimus: 1916 metais sukonstravo pakeliamas priekines atramas su ratukais, kurie leido, reikalui esant, pajudinti puspriekabę iš vietos, nesukabinant jos su vilkiku, o 1920 metais užpatentavo įtaisа, automatiškai fiksuojantį balne puspriekabės sukabinimo "pirštа". Taip eliminuojama galimybė netyčia pajudėti iš vietos su neprikabinta puspriekabe, be to, palengvėja vairuotojo darbas. Taigi jau 1916 metais JAV transporto kompanijos pastebėjo ir išnaudojo galimybę panaudojant vienа vilkikа ir kelias puspriekabes ženkliai sumažinti prastovas, geriau išnaudoti vilkikа, kai viena puspriekabė kelyje, kita kraunama, o trečia iškraunama.

Trečiojo dešimtmečio pabaigoje firmos įkūrėjas pasiūlo, o jo firmos inžinieriai įgyvendina dar kelias svarbias puspriekabės konstrukcijos idėjas: dviašę važiuoklę, žemarėmę padidinto stabilumo puspriekabę cisternа bei puspriekabę refrižeratorių su autonominiu šaldymo agregatu.

Serijinė šių naujų konstrukcijų gamyba labai greitai padėjo magistraliniam autotraukiniui išsiveržti į priekį konkuruojant su geležinkeliu dėl klientų. Pastarieji gana greit įvertino autotraukinio sugebėjimа patikimai pristatyti krovinį "nuo durų iki durų" neperkrautа, laiku ir visа. Taip maždaug 1930 metais baigėsi pirmasis autotraukinio konstrukcijos tobulinimo etapas.

Liucijus SUSLAVIčIUS

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...