Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

žinios apie žmonių polinkį į vienas ar kitas ligas atsirado ne šiandien. Laikais, kai medicina rėmėsi vien klinikine patirtimi, geras gydytojas žinojo, jog liesas, aukštas žmogus su įdubusia krūtine linkęs į tuberkuliozę, o stambų, kresnа greičiau pakirs insultas. šiandieninė patirtis rodo, jog egzistuoja ryšys tarp ligų ir asmenybės bruožų: kiekvienas iš mūsų skirtingai reaguojame į stresus ir psichologinę įtampа, o tai neišvengiamai atsiliepia sveikatai.

Infarktas - nuo atsakomybės

Penktajame dešimtmetyje JAV psichologas E. Danbaras pirmаsyk aprašė psichologinį portretа ligonio, kenčiančio dėl išeminės širdies ligos. Tai labai atkaklus ir santūrus žmogus, trokštantis profesinės sėkmės, kuriantis ilgalaikius darbo planus, mėgstantis konkretumа, linkęs vadovauti. Tyrimai parodė, jog tarp šio tipo žmonių dažniausiai pasitaiko hipertonikų, širdininkų, linkusių į infarktus ir insultus. Gydytojai tvirtai įsitikinę: širdies - kraujagyslių ligos dažniausiai ištinka žmones, dirbančius atsakingа darbа ir vadovaujančius nemažiems kolektyvams. Atsakingas postas, kurį užima žmogus, suteikia nemažai preteksto pykti ir nerimauti, tačiau neleidžia šių jausmų parodyti viešai. Neigiamos emocijos kaupiasi, kol pagaliau virsta liguistomis būsenomis.

šalia kitų profesinių grupių atstovų, jaučiančių darbe didelę psichologinę įtampа, E.

šalia kitų profesinių grupių atstovų, jaučiančių darbe didelę psichologinę įtampа, E. Danbaras pamini ir transportininkus. Išties šiandieninės konkurencijos sаlygomis transporto įmonių ir organizacijų vadovams labai nelengva. Norint išgyventi, reikia sutelkti visas jėgas. Dažnа darbo dienа patiriamas nerimas ir stresai - tikras durklas širdžiai. Nepasakytume, jog vadovai nežino, kiek sveikatos jiems tas vadovavimas kainuoja. Nežinoma viena: kaip išsisukti iš šios nesibaigiančių rūpesčių karuselės. E. Danbaras duoda vienintelį patarimа: kokie darboholikai bebūtumėte, raskite laiko atsipalaiduoti. Patikėkite: savarankiškai pasirinkti poilsio variantai yra kur kas vertesni už priverstinius, kuriuos nori nenori įpirš jums gyvenimas. O įpirš jis ligoninės lovа, ir perspektyva "ilsėtis" joje kažin ar nudžiugins.

Artritas - nuo agresyvumo

Reumatoidinį artritа galima laikyti vos ne profesine vairuotojų liga. Tai sаnarių susirgimas, dažniausiai kamuojantis vyresnius kaip 40 metų amžiaus žmones, tačiau kartais pakertantis ir gerokai jaunesnius. šio susirgimo fiziologiniai mechanizmai iki šių dienų nėra tiksliai nustatyti, tai leidžia biologinio požiūrio šalininkams fantazuoti dėl jo virusinės kilmės, o psichosomatinės medicinos šalininkams aprašinėti "artritinę asmenybę".

Tyrinėtojų nuomone, artrito priežastys panašios į tas, kurios sukelia kardiologinius simptomus. Tai priešiškumo impulsų užgniaužimo rezultatas, agresyvios saviraiškos pasekmė. Fiziologiniai procesai organizme suaktyvinami agresijai, bet nepereina į atvirа veiksmа. Rezultatas - chroniška pasirengimo agresijai būklė: padažnėjęs širdies plakimas, kraujo priplūdimas į raumenis, pagreitėjusi medžiagų apykaita.

Vairuotojai, kenčiantys nuo artrito, jaunystėje paprastai buvo aikštingo charakterio. Tokie lengvai kibdavo į atlapus kolegoms, išdrįsusiems nepripažinti jų lyderiavimo kelyje.Aišku, metams bėgant, teko išmokti savo agresyvumа su-

valdyti , bet chroniška raumenų įtampa, nuolatinių agresyvių impulsų sukelta, liko, ir būtent ji yra patogeninis veiksnys sergant artritu. Artritikas - tas, kuris visada pasirengęs atakuoti, bet savyje užgniaužiantis šį siekį.

Taigi žmonėms, jaučiantiems, jog yra karštakošiai, geriau vairuotojo profesijos nesirinkti. Antraip artritas - garantuotas.

Skydliaukė - iš baimės

Norint nustatyti skydliaukės hiperfunkcijos ryšį su vairuotojo charakterio ypatumais, nereikia būti gydytoju. Tokių vairuotojų nuotaika dažnai kaitaliojasi, įsiplieskia įniršis, apima ilgalaikė depresija. žmonės dažnai linkę pasiteisinti: nerimauju dėl to, kad mano skydliaukė nesveika. Tačiau psichosomatiniu požiūriu viskas kaip tik yra atvirkščiai: endokrininė sistema pradeda siusti, veikiama stiprių, tačiau neišreikštų emocijų.

Psichologai pastebėjo, jog tokie vairuotojai pasаmonėje gali justi giluminę mirties baimę. Dažnai jos priežastis - dar vaikystėje patirtos psichologinės traumos. Pavyzdžiui, prarastas artimas žmogus, nuo kurio jie priklausė.

Vėliau šiа priklausomybę bandyta kompensuoti kuo greitesnio subrendimo troškimu. Nesuprantama kodėl, tačiau taip yra: žmogui, kuris nori kuo greičiau tapti savarankiškas, atsistoti ant kojų, hipertrofuotai greitai ima vystytis skydliaukė. O nuo šio organo, išskiriančio medžiagų apykaitа skatinančius hormonus, itin priklauso bendra viso organizmo savijauta.

Taigi vairuotojai, dėl susiklosčiusių gyvenimo aplinkybių buvę priversti itin anksti pradėti savo profesinę karjerа, turėtų žinoti: jie priklauso rizikos žmonių, turinčių didelį polinkį į skydliaukės ligas, grupei.

Opa - iš meilės poreikio

Opos priežastys dažniausiai grindžiamos nepriklausomybės antonimu - meilės ir priklausomybės - siekiu. Užuot pats pasipriešinęs pavojui, toks žmogus visada kreipsis pagalbos į kitus, t. y. elgsis taip, kaip elgėsi vaikystėje, būdamas bejėgis vaikas.

Vaiko pasаmonėje noras būti saugiam (t. y. ir mylimu, ir sočiam) slypi labai giliai. Bet suaugusiam žmogui troškimas būti globojamam dažnai yra susijęs su nepatogumu ir su gėda, taigi neretai jį ima ir pakeičia polinkis… valgyti. šis potraukis stimuliuoja skrandžio sekrecijа ir dėl to gali atsirasti opų.

Vis gausėjantis sergančiųjų skrandžio opomis skaičius yra susijęs ir su Vakarų kultūros skverbimusi į mūsų gyvenimа. Vakariečiai itin daug reikšmės teikia žmogaus savarankiškumui,

jo individualiems siekiams ir verčia žmogų užgniaužti savo poreikį būti globojamam, nuo kažko priklausyti. įdomus toks faktas: kolektyvuose dirbantys žmonės yra mažiau linkę į skrandžio susirgimus negu "individualistai", kuriems, beje, priklauso ir vairuotojai. Fiziologiškai tai gali būti susiję ir su kolektyviniu, t. y. tvarkingesniu, darbo režimo laikymusi, o individualiai dirbantis žmogus (tarkim, tolimųjų reisų vairuotojas) dažnai nekreipia dėmesio nei į tai, kad yra alkanas, nei į tai, kad yra pavargę.

Vėžys - nuo skriaudos

Pati žinomiausia psichologinė vėžio koncepcija priklauso vokiečių onkologui ir chirurgui R. Chamerui. Jis ištyrė per 20 tūkst. pacientų, sergančių įvairiomis vėžio formomis, ir padarė išvadа, jog visi šie žmonės iki susirgimo pradžios yra turėję kokį nors stiprų emocinį konfliktа, kurio jiems taip ir nepavyko išspręsti. Daugelio vėžinių ligonių charakteriai sutampa. Jie negali pasidalinti savo jausmais, mintimis, baimėmis ir džiaugsmais su kitais žmonėmis ir yra linkę vieni išgyventi savo daliai tekusias negandas. Iš išorės jie atrodo atsparūs ir nepalaužiami, bet sielos gilumoje kenčia nuo skriaudų, nusivylimų ir nevilties.

Suprantama, yra ir kitų vėžio atsiradimo psichogeninių teorijų, tačiau beveik kiekviena iš jų teigia, jog ši klastinga liga dažniausiai yra agresyvių, linkusių į konkurencijа ir į lyderiavimа žmonių liga.

Išvada? Derėtų susimаstyti apie savo sveikatа tiems, kuriuos graužia pavydas, kurie linkę išlieti pyktį ant savo kolegų ir šeimos narių, nepaliaujamai skųstis dėl tariamų nesėkmių ir t. t. Pyktis ir pagieža - blogi patarėjai, ypač tiems, kurie nuolat kelyje. Užuot gadinę nuotaikа sau ir kitiems, verčiau sukaupkite visas jėgas ir nuoširdžiai pasidalinkite su artimaisiais mintimis apie gyvenimа. Tik - be susierzinimo ir tulžingumo. Pokalbio psichoterapija - itin veiksminga priemonė nervų sistemai nuraminti. O juk visos ligos - nuo nervų…

* * *

Suprantama, į daugelį šių hipotezių galima žvelgti atsainiai - juk medicina nelaiko jų aksioma. Tačiau nepriklausomai nuo to, tikros šios hipotezės ar ne, jos pakankamai pamokančios, kadangi leidžia spręsti apie tai, kokie charakterio bruožai yra teigiami ir įprasti, o kokie - potencialiai patologiški.

Dana KURMILAVIčIūTė

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...